Francois Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Zijn er nog anekdotes, waargebeurde- en sterke verhalen te vertellen over het scheren in militaire dienst ? Ik weet nog dat het altijd als zeer belangrijk werd gezien, omdat anders je gasmasker niet goed zou afsluiten. Het ging dus niet om scheren, maar om je leven ! Soms was het verboden om tijdens een oefening een spiegel mee te nemen. "Je maatje is je spiegel" werd er dan gezegd. Ook gaan er verhalen over DE mesjes die bij gebrek aan een krabber in een vork of een kam werden gedrukt. Dat laatste lijkt mij dan weer een sterk verhaal.
marzman Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 In dienst is toch gewoon een beetje camperen? Lijkt me sterk dat er dan scheermesjes op zijn. Het is niet dat de lrveranciers door een mijnenveld of vijandelijke linie werden tegengehouden hier. Ik ben zelf van de laatste lichting die nog gekeurd is voor de dienstplicht (maar niet meer in dienst hoefde, wat een verspilling is dat eigenlijk?)
Francois Posted February 1, 2014 Author Posted February 1, 2014 In dienst is toch gewoon een beetje camperen? Ja op de Bussumse hei wel , maar laat onze jongens en meisjes in Afghanistan en Mali het maar niet horen.
Francois Posted February 1, 2014 Author Posted February 1, 2014 wat een verspilling is dat eigenlijk?) Nou verspilling ? Zoveel kostte dat niet. Ik kreeg geloof ik 650 gulden bruto (!) per maand en voor het eten en slapen moest je nog zelf betalen ook. Daar komen die beroepslui van tegenwoordig hun groene slaapzak niet voor uit.
VROEM Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Ik heb zelfs in dienst nog nooit in een tentje geslapen, maar wel de meest fantastische dingen meegemaakt die ik als gewone knul nooit had durven dromen! Heb ik er wat geleerd? Jazeker, onderhandelen en "mats ie mien, dan mats ik oe"
Seabiscuit Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Vanaf 1856 na de Krimoorlog tot 1916 het voor Britse soldaten verboden om zich boven te lip te scheren. Deze regel werd afgeschaft door Luitenant-Generaal Sir Nevil Macready omdat hij zelf een ontzettende hekel had aan zijn snor.
marzman Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 wat een verspilling is dat eigenlijk?) Nou verspilling ? Zoveel kostte dat niet. Ik kreeg geloof ik 650 gulden bruto (!) per maand en voor het eten en slapen moest je nog zelf betalen ook. Daar komen die beroepslui van tegenwoordig hun groene slaapzak niet voor uit. Ik bedoel het nog wel keuren terwijl de dienstplicht al wel afgeschaft was
Francois Posted February 1, 2014 Author Posted February 1, 2014 wat een verspilling is dat eigenlijk?) Nou verspilling ? Zoveel kostte dat niet. Ik kreeg geloof ik 650 gulden bruto (!) per maand en voor het eten en slapen moest je nog zelf betalen ook. Daar komen die beroepslui van tegenwoordig hun groene slaapzak niet voor uit. Ik bedoel het nog wel keuren terwijl de dienstplicht al wel afgeschaft was Nou voor die keuring kreeg ik al helemaal niks !
pjdevos Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Een verzorgd uiterlijk zegt het voorschrift (ook in missiegebieden). Maar hier moesten alle baarden eraf inderdaad in verband met het gasmasker. Te velde (of een FOB) of op een main base of aan boord van een schip maakt heel veel uit, ik heb me vanochtend straight geschoren. Een uitdrukkingen die veel wordt gebruikt voor ongeschoren hoofden: heb je vis gegeten, want er komen graten uit je kin? of: je moet dichter tegen je scheerapparaat aan gaan staan.
Mars Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 In het veld destijds gewoon geschoren met warm water, we hadden een 2-pits camping kooplaat op butagas aan boord van onze YP en later YPR. Dus warm water maken en lekker in je buitenhelm soppen En het duurde nooit lang voordat anderen ook langs kwamen voor wat warm water, incl. het beroeps kader.
Mars Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Deze foto (of eigenlijk ansichtkaart want zo verstuurde je vroegah een foto) heb ik in mijn WW1 verzameling zitten, dit zijn Duitse soldaten achter het front omstreeks 1916. Wat je ziet is een algemeen beeld van het leven achter het front, mensen waren gewend om naar een barbier te gaan om zich te laten scheren, dus ook aan het front. Niet iedereen had een scheermes. In het midden staat de barbier naast zijn 'klant' met een straight in zijn hand, op de tafel rechts zie je een kistje met messen en scheerbenodigdheden evenals een spanriem die op tafel ligt en enkele flacons met misschien wel after shave of cologne. Ik vind dit nog steeds een erg leuke foto welke weergeeft dat ondanks de ellende de mensen toch waarde hechten aan uiterlijke verzorging en in dit geval samen met je maten. Dacht past een klein beetje bij het thema en wilde hem graag even delen.
Snuff Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Mooie foto, na het scheren een lekkere splash, is eens iets anders dan zo'n verstuiver Heel kort na in dienst treden heb ik nog geweten dat er een kapper in het kamp was die met een straight schoor, helaas mochten gewone soldaten daar geen gebruik van maken. Bij ons was het scheren niet echt een pretje. In de kazerne viel dat nog mee, kon je gewoon zeep gebruiken maar je moest wel twee keer per dag scheren als je een beetje flinke baardgroei had. 's morgens om 5,30u na de ochtendloop, wassen en scheren had je inspectie, in de namiddag had je opnieuw inspectie en moest je nog altijd glad geschoren zijn (is natuurlijk onzin maar dat hoorde er gewoon bij). Op oefening was het scheren met water en krabbertje. Op missie was het meestal niet scheren (kwestie van dat je de huidvetten nodig hebt en geen geur verspreid en soms baard laten staan als je je onder de bevolking moest mengen zonder argwaan te wekken). En toch is het bij mij blijven hangen en met plezier kijk ik er elke dag naar uit.
talibeard Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Ik bedoel het nog wel keuren terwijl de dienstplicht al wel afgeschaft was In feite is de dienstplicht ook helemaal niet formeel afgeschaft maar opgeschort; hij zou volgende week weer opnieuw ingevoerd kunnen worden na een rondje stemmen in de 2e kamer. Ik denk dat de laatste gekeurde lichting ook daarom wel gekeurd en niet opgeroepen werd; als het onmogelijk was gebleken er een staand leger op basis van beroepsmilitairen op na te houden was je waarschijnlijk alsnog opgeroepen.
Francois Posted February 1, 2014 Author Posted February 1, 2014 Deze foto (of eigenlijk ansichtkaart want zo verstuurde je vroegah een foto) heb ik in mijn WW1 verzameling zitten, dit zijn Duitse soldaten achter het front omstreeks 1916. Dank voor het plaatsen van de foto. Heb hem direct opgeslagen. Dan kijk je waarschijnlijk ook elke zondagavond naar die serie op de Belgische TV ?
Mars Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Deze foto (of eigenlijk ansichtkaart want zo verstuurde je vroegah een foto) heb ik in mijn WW1 verzameling zitten, dit zijn Duitse soldaten achter het front omstreeks 1916. Dank voor het plaatsen van de foto. Heb hem direct opgeslagen. Dan kijk je waarschijnlijk ook elke zondagavond naar die serie op de Belgische TV ? Helaas heb ik er al een paar gemist... ik heb nooit een echt vast zap-programma en hij staat ook niet zo vaak aan. Maar leuk dat je daar ook interesse in hebt, ik heb zo rond de 140 kaarten/foto's, super interessant om te zien. Het zijn de momentjes van ontspanning tussen de gruwelijkheden door. Verbazend soms om te zien hoe mensen toch proberen er het beste van te maken. Eigenlijk ben ik door die hobby weer meer het DE scheren in aanraking gekomen, grappig hè.
Snuff Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Dan kijk je waarschijnlijk ook elke zondagavond naar die serie op de Belgische TV ? ??? sorry mag ik vragen welke serie? ik kijk namelijk zo goed als nooit tv
marco Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Ik heb wel eens ergens gelezen dat de discipline en uiterlijke verzorging ook noodzakelijk was om soldaten in oorlogstijd "menselijk" te houden. Het schijnt een enorme houvast te zijn om die strenge regelmaat te blijven vasthouden zodat je niet ontspoort en je gevoel voor realiteit ofzo blijft houden. Heb het maar gelezen, maar het klinkt ergens wel logisch. Als je lang moet vechten in de oorlog en niks aan verzorging of discipline doet dan verlies je jezelf denk ik op een bepaalde manier.
Mars Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Dan kijk je waarschijnlijk ook elke zondagavond naar die serie op de Belgische TV ? ??? sorry mag ik vragen welke serie? ik kijk namelijk zo goed als nooit tv In Vlaamse Velden. Komt op Eén zo rond 21:30 uur Heb het nog maar 1x gezien dus vraag niet om een oordeel
Francois Posted February 1, 2014 Author Posted February 1, 2014 Ik heb wel eens ergens gelezen dat de discipline en uiterlijke verzorging ook noodzakelijk was om soldaten in oorlogstijd "menselijk" te houden. Het schijnt een enorme houvast te zijn om die strenge regelmaat te blijven vasthouden zodat je niet ontspoort en je gevoel voor realiteit ofzo blijft houden.Heb het maar gelezen, maar het klinkt ergens wel logisch. Als je lang moet vechten in de oorlog en niks aan verzorging of discipline doet dan verlies je jezelf denk ik op een bepaalde manier. Klopt, dat is goed voor de moraal. Schijnt ook te gelden in survivalsituaties.
PI56 Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Een erg herkenbare situatie. Ik ben blij dat ik dat maar een paar keer zo heb hoeven doen. Ik werd al vrij snel overgeplaatst, als verpleegkundige, naar het militair hospitaal dr A. Mathijssen in Utrecht en werd gelegerd in de Hojelkazerne tegenover het CS. Altijd lekker warm water om je te scheren. De Hojelkazerne bestaat trouwens niet meer. Is opgeofferd voor de uitbreiding van de jaarbeurs. En het MHAM bestaat ook al niet meer.
Icehouse Posted February 12, 2014 Posted February 12, 2014 Tijdens mijn leger tijd (jaren negentig), moest je elke dag gladgeschoren zijn. Tijdens het appel werd de kin en omstreken streng gecontroleerd. Bij ontdekking van ook maar 1 haartje werd je zonder pardon weer richting de spiegel gestuurd en mocht je je opnieuw scheren. Standaard opmerking was dan altijd: "kapje op je scheerapparaat laten zitten soldaat!" Als je naar de huidige lichtingen militairen kijkt, word daar niet echt meer opgelet heb ik het idee..
Dali Posted February 12, 2014 Posted February 12, 2014 (edited) Stond ooit in de rubiek 'humor in uniform' in Het Beste: Kapitein tegen soldaat: waarom heb je je niet gescheerd? Soldaat: omdat ik mn schoorapparaat kwijt ben kapitein. Edited February 12, 2014 by Guest
Recommended Posts