Jump to content

Astra Stainless

cutthroat

Recommended Posts

Omdat ik eergisteren mijn samplepack met DE mesjes van BdF heb ontvangen, ben ik vanochtend op de probeertoer gegaan. Nou leek het me leuk, zeker ook voor toekomstige beginnend klassiek-scheerders, om mijn bevindingen hier af en toe te posten. Als jullie tips, trucs en/of eigen ervaringen hebben zou dat natuurlijk een welkome aanvulling zijn. Op deze manier zal een soort van naslagwerk/review komen van een bepaald mesje. Uiteraard alles onder de noemer UEKAZ.

@de mods: ik hoop dat ik het in de juiste sectie heb geplaatst. Zo niet hoor ik dat graag.

Ik ben begonnen met de Astra Stainless. Mijn eerste beurt met dit mesje werd voorafgegaan door de preshave van Pitralon. Als zeep heb ik de BdF Esclusivo gebruikt. De nazorg bestond uit Pitralon original en La Toja manantiales.

Ik ben met deze eerste scheerbeurt niet onder de indruk van dit mesje. Ik had wel het idee dat deze iets scherper was en iets smoother schoor dan de tot nog toe gebruikte Derby's. Ik heb vermoedelijk niet de juiste hoek te pakken gehad, want het resultaat kwam met WTG, XTG en ATG niet in de buurt van een DFS. Ik had nog de nodige reststoppels (weliswaar erg klein), voornamelijk in mijn nek net onder mijn kin. Na het scheren had ik wat last van irritatie bij de mondhoeken, maar dit kan ook zomaar het effect zijn van een verkeerde hoek/techniek.

Morgen de tweede keer met dit mesje. Ik zal hierbij extra letten op de scheerhoek.

To be continued...

Mmm ik heb vandaag ook de Astra voor het eerst geprobeerd.

Omg, met al die gekregen samples duurt 't wel een eeuwigheid voor je "rond" bent.

Mijn ervaringen zijn gelijkwaardig: ik vond het ook geen prettig mes, icm een oude(!) Palmolive stick.

Morgen probeer ik 'm met de crême.

Mocht ie niet bevallen dan gooi ik ze wel bij het eerste de beste pakket dat de deur uit gaat. :P

Ik kreeg er ook een bijzonder onprettig gevoel van. Na twee beurten geloof ik meteen "ge-delete".

Ik heb er nog een stuk of drie liggen, die bewaar ik voor over een tijdje voor een tweede kans, je weet maar nooit wat er kan veranderen.

Leuk idee trouwens, Snij-strot!

Ben benieuwd wat je volgende mesje zal zijn en zal opleveren.

Astra Superior Stainless is de groene toch?

Ik gebruik eigenlijk helemaal astra mesjes, misschien zit ik er wel helemaal naast.

Edit: groen is de platinum, blauw is de stainless.

Correct, tevens juist ;)

Wilde net reageren, je was me voor

Leuk idee trouwens, Snij-strot!

:lol:

@Marco; het gaat juist over de blauwe, de groene zijn de SP's.

Van de Russische Astra's vind ik de Stainless nog het aardigst maar ze zijn voor mij al een stuk minder prettig dan de (originele) Tsjechoslowaakse Astra Superior Stainless waar ik nu bijna een kwart eeuw geleden mijn DE avontuur mee begon.

Deze uit St. Petersburg voelen wat krasserig en zijn wat mij betreft ook niet scherp genoeg om een vaste plek in mijn verzameling te krijgen. De, inmiddels uit productie zijnde, Keramik in rood/blauwe verpakking was nog wat minder smooth en de groene SP's vind ik echt 3X niks. Het merkwaardige is echter dat op de internationale fora die SP's erg populair blijken en vaak omschreven wordt als nauwelijks minder scherp dan een Feather maar dan smoother. En daar snap ik dan echt niks van (ok, er is natuurlijk UEKAZ) want ik vind ze rauw aanvoelen en qua scherpte niet eens middelmatig. Enfin, tot zover mijn gram aangaande Russische Astra's..... :roll:

Ik ben wel tevreden over de Groene Astras. Inderdaad erg smooth, maar net zo scherp als een Feather zijn ze inderdaad niet. Toen ik net begon met DE scheren vond ik ze fijner als een Feather, nu ben ik daar wel op terug gekomen :-)

De blauwe heb ik nooit geprobeerd. Van horen zeggen zijn die wat minder smooth.

Vanochtend de tweede scheerbeurt met de Astra stainless. Expres geen preshave gebruikt en extra op de scheerhoek gelet. Als zeep de TFS bergamotto neroli, en de nazorg bestond uit aluin, Floid suave splash en TFS bergamotto neroli ASB.

Het mesje voelt nog scherp en trekt niet. Heeft geen enkele moeite met snijden en voelt redelijk smooth. Ondanks dit hebben 3 passes (WTG, XTG en ATG) niet het gewenste resultaat. Ik blijf op de wangen lichte, en op de hals ergere, stoppels voelen. Het resultaat is wel een fractie beter als gisteren, maar verre van een DFS.

En dan de nazorg. Aluin brandt weer flink, evenals de splash. Gelukkig verzacht de ASB het geheel. Als ik daarna een wollen das omdoe (helaas nodig met deze temperaturen) trekt en haakt deze aan de stoppels in mijn hals, wat na een uurtje resulteert in een wat branderig gevoel.

Ik geef deze Astra nog niet op. De Derby moest ik ook even aan wennen, hoewel die vanaf het begin beter ging als deze.

To be continued....

Cutthroat, ik snap iets niet.

Waarom gebruik je aluin als je daarna een splash gebruikt?

Die alcohol in de splash doet hetzelfde als de aluin.

En nadat je die sterk ruikende splash gebruikt hebt, doe je een balsem op die óók nog eens flink ruikt.

Dan gaan die geuren toch botsen, lijkt mij.

Wat is jouw gedachten hierachter??

De aluin eerst, heb ik altijd geleerd. Zou misschien zonder kunnen, maar ik ben het nou eenmaal gewend. En we zijn tenslotte gewoontedieren :D

De Floid suave vind ik ook een mediterrane sinaasappel geur aanzitten (UEKAZ), net als de bergamotto neroli. De Floid vind ik langer blijven hangen dan de TFS, terwijl de TFS weer beter verzorgd als de Floid.

Maar ik zal de Floid ook eens proberen met de ASB van DVH, die vind ik vrij neutraal van geur. Welke combi's doe jij trouwens graag?

@VROEM: en bedankt hè :evil: . Maar ik heb deze week een collega aan het DE scheren gekregen, dus ik weet wel waar ik die Astra's laat :D

Mij net ook even gewaagd aan een lekkere scheerbeurt. Timor TTO mes met een Astra Sp erin en een heerlijke TFS neroli strong zeep en als nazorg een aluin en afgemaakt met een Bergamotto neroli asb.

Een wtg,xtg en afsluitend een atg hebben geresulteerd in een BBS en zonder irritatie.

Bij mij werkt de Astra al tijden perfect samen met de Voskhod trouwens mijn beste scheerbeurten ermee gekregen.

De Feather die trouwens merkbaar scherper zijn ook een tijdje gebruikt(alweer een tijdje geleden) en die zijn bij mij naar de eeuwige jachtvelden gestuurd... daarmee maak je mijn huidje niet blij mee... :oops: te agressief en veels te veel after burning.

Cutthroat, natuurlijk moet je gewoon doen wat je fijn vindt. Maar ik begreep het niet zo. :)

Ik doe helemaal geen combinatie.

Ik vind het gebruik van aluin overbodig en zie het nut er niet van in.

Daarom gebruik ik een after shave ook puur voor de geur en niet voor de al dan niet

desinfecterende werking ervan.

Dus als ik een ASB gebruik met een geurtje, dan geen andere after shave.

Tenzij je natuurlijk een combinatie van twee dezelfde geuren gebruikt.

Misschien vind jij inderdaad dat die twee geuren elkaar aanvullen.

Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Al smeer je 6 after shaves op je gezicht. ;)

Inmiddels een derde scheerbeurt met het tweede mesje gehad. Het mesje blijft bij mij toch wat "trekkerigs" over zich hebben, zelfs al bij de eerste scheerbeurt. De "smoothness" gaat in het begin nog wel, maar wat verder in het gebruik wordt het rap minder. Met als dieptepunt vanochtend dat het mesje begint te stuiteren (ondanks een flinke dot schuim van BdF). Elke dag flinke prik van de aluin en de aftershave, bloedpuntjes, vaak scheerbrand en bij een paar scheerbeurten rode plekjes op mijn hals.

Ik merkte overigens wel dat het tweede mesje beter ging als het eerste, dus het zal ook zeker (gedeeltelijk) aan mijn techniek gelegen hebben, maar ik geloof niet dat dit mesje en ik ooit dikke vrienden gaan worden. Was het tweede exemplaar beter gegaan, dan had ik ook nog wel een derde geprobeerd, maar voor nu ben ik er klaar mee. Ik ga ze zeker nog in mijn EJ proberen, maar voor nu staat de Dorco ST300 op het programma.

To be continued....

Ik ga morgen de Dorco (ST300) voor de tweede keer gebruiken. Eerste keer is goed bevallen, ben benieuwd hoe de tweede scheerbeurt met het mesje gaat zijn. Voorlopig, net als een aantal anderen op dit forum, ben ik positief.

De Astra is voor mij na de Dorco aan de beurt, dus ik draai de volgorde om. ;)

Ik hoor inderdaad redelijk wat positieve geluiden over de Dorco ST300. Ik geloof dat de ST301 wat minder geprezen wordt, maar daar heb ik niet echt op verder gezocht.

Ik wens je veel succes met de Astra :D . Ben benieuwd wat jij er van vindt, want :D . Ik moet er bij zeggen dat ik een vrij snelle baardgroei heb en behoorlijk stugge haren, dus ik zou denken dat ik gebaat ben bij een scherper mes. Maar we zullen het zien.

Ik wens je veel succes met de Astra :D . Ben benieuwd wat jij er van vindt, want :D . Ik moet er bij zeggen dat ik een vrij snelle baardgroei heb en behoorlijk stugge haren, dus ik zou denken dat ik gebaat ben bij een scherper mes. Maar we zullen het zien.

Nou, komt ie dan ;) .

Vandaag viel voor mij de keuze op de Astra SS. Hoewel de geluiden over de SP beter zijn over het algemeen en ik die ook heb liggen, kwam ik deze eerder tegen op mijn stapeltje, dus vandaar deze eerst.

Bij mijn eerste krabjes heb ik verwonderd gekeken of het mes mijn huid wel raakte en of ik de hoek wel goed had. Ik voelde namelijk helemaal niets. Maar in de spiegel zag ik toch echt dat mijn haren weg waren. Heerlijk smooth, echt een beetje een wow-gevoel. Tegen de verwachting in gezien de reacties in dit topic.

Aan de andere kant heb ik wel redelijk wat bloedpuntjes opgelopen, wat me tot nu toe eigenlijk nog niet gebeurd is. Heel lichte brand op mijn wangen. Wel vreselijk glad na een wtg en een xtg op wangen en linkerhals, en twee wtg's op mijn rechterhals. En het aluinblok was eigenlijk verbazingwekkend rustig in haar feedback (aluin vertelt me telkens weer wanneer ik het fout heb gedaan en dat ik het beter moet doen de volgende keer, dus vandaar dat ik het het vrouwelijke 'haar' gebruik als voornaamwoord ;) )

Dus dubbel gevoel. Heerlijk gladde en smoothe scheerbeurt. Wel wat lichte brand op mijn wangen en bloedpuntjes te stelpen, wat een techniek probleempje kan zijn.

Wordt zeker vervolgd....

• 2 weeks later...

Vandaag voor de derde keer met dit mesje geschoren, en het was opnieuw een hele goede scheerbeurt. Geen nicks, geen irritatie, geen trekkerigheid. Ben benieuwd naar poging 4.

Het is dat ik de eerste keer flink wat puntjes bloed had, wat ik de tweede en derde keer niet had. Dus ik blijf nog even behouden wat betreft de mening over dit mesje. Maar ik ben voorlopig wel heel positief.

UEKAZ

• 2 months later...

Ik heb dit mesje ook gebruikt maar dan alleen in een EJ DE89 en toen was het ook goed.Glad, en geen irritatie.Ik heb met die zelfde EJ daarvoor die SP (groene) ook gebruikt maar die vond ik een stuk minder omdat ik daarmee steeds nicks had, en een hoop irritatie.

Het zal wel aan die lage bulk prijs liggen, dat die zo populair is