dan79 Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 (edited) Ik scheer me al 3 jaar met een krabber en heb al diverse krabbers in mijn bezit. Een heleboel oude gillettes en merkurs, maar ook die van Muhle en Edwin Jagger. De laatst genoemde krabbers zijn kwaliteits krabbers, dat merk je aan alles(materiaal en gewicht en stevigheid enz enz..) Toch kom je zo nu en dan een laaggeprijst krabbertje tegen wat er op het eerste gezicht uitziet als een appie/flappie artikel. Dat gevoel had ik meteen toen ik voor het eerst mijn hand wist te leggen op een Yuma krabbertje. Ik liet me vertellen dat ze in Turkije werden geproduceert. Het scheermes voelt licht aan(gemaakt van aluminium en heeft het uiterlijk van een grabbelton of kauwgombalautomaat presentje!!) Ik las wel positieve verhalen over de prestatie van dit krabbertje, maar dacht altijd dat dit eigenlijk niet kon met zo'n goedkoop uitziend ding. Toch is niets minder waar! Ik heb het Yuma krabbertje al een tijdje en verrekt!!...het scheert prima glad!! Het DE mesje ligt aan beide zijden van de Yuma krabber heel erg bloot, dus het is een vrij agressief budget krabbertje. Ook voelt hij zeer licht aan en het risico is dat je bij lichte krabbers toch harder op het mes drukt dan verstandig is. En de Yuma is nu eenmaal wat agressiever dan gemiddeld. Afgelopen 2 dagen heb ik de Yuma weer eens tevoorschijn gehaald, en ik ontdekte weer waarom ik dit krabbertje na een paar scheerbeurten toch kon waarderen. Het scheert mega glad. Ik kan elk haartje ermee wegkrijgen. De combi Yuma krabber en derby DE mesje werkt bij mij uitstekend. Misschien omdat ze both made in Turkey zijn en op elkaar zijn afgestemd(al denk ik dat er meer DE mesjes prima werken in combi met de Yuma) Het scheren zelf maakt wel meer geluid dan met mijn merkurs of Muhle's omdat het handvat vd Yuma in tegenstelling tot de laatst genoemde topkrabbers hol is en van aluminium is gemaakt(licht metaal) De Yuma krabber ziet er dus niet echt uit als een goed presterende krabber, maar is het naar mijn mening wel. Als je niet om de looks geeft van een scheermes en een krabber zoekt die goedkoop is en toch prima scheerresultaat geeft is het een prima budget krabbertje. Ze kosten bijna niks(ver onder de 10 euro zijn ze wel te krijgen). Uiteraard ook een prima reiskrabbertje, makkelijk mee te nemen(weegt niks) en als je het kwijt raakt geen nood aan de man, want ze kosten geen drol. Ik heb zelf een reserve Yuma krabbertje. Hoe lang ze meegaan weet ik niet. Ik denk dat ze op zich jaren meegaan als je er normaal mee omgaat. Wel merk ik dat het buitenste zilverlaagje er snel afgaat, je houd dan de donkere onderste laag over na lange tijd. Maar dat heeft verder geen effect op het scheerresultaat(slechts op het estetische voorkomen van de Yuma, maar goed daar moet deze krabber het sowieso niet van hebben ) (btw: toen ik verder ging zoeken naar informatie over dit krabbertje bleek het ook een exacte kopie te zijn van een wehrmach krabbertje die de duitse soldaten in de 2e wereld oorlog in hun gear meenamen) Dit is mijn review over de Yuma, hebben andere mensen ervaring met dit kleine Turkse lichtgewicht krabbertje? Edited January 30, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Bedankt voor je uitgebreide review. Ik kwam onlangs ook dit topic tegen over de Yuma waar wat foto's staan http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/69707-Yuma-Replica-WWII-Luftwaffe-razor?ltr=Y Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ken hem niet maar ben blij met je beschrijving, weer iets geleerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ik heb een stel echte Wehrmachtkrabbers NOS (zie ook het onderwerp daarover viewtopic.php?f=7&t=1026 ). Een daarvan heeft inderdaad zo'n Yuma handvat. Maar dat lijkt ook weer op de Merkur 1904. Hoeveel heb je voor die Yuma betaald en waar heb je hem gekocht ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dan79 Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Ken hem niet maar ben blij met je beschrijving, weer iets geleerd! Graag gedaan Snuff. Misschien dat je um vind op een online webshop of wellicht marktplaats als je geinteresseerd bent. Voor de prijs hoef je het denk ik niet te laten Maar of je deze krabber echt nodig hebt is weer een andere vraag. Het is bij mij een uit de hand gelopen hobby zoals bijv velen hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dan79 Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Ik heb een stel echte Wehrmachtkrabbers NOS (zie ook het onderwerp daarover viewtopic.php?f=7&t=1026 ). Een daarvan heeft inderdaad zo'n Yuma handvat. Maar dat lijkt ook weer op de Merkur 1904. Hoeveel heb je voor die Yuma betaald en waar heb je hem gekocht ? Ik heb ze allebei gekregen via een community op facebook: The bigshave. Ze werden opgestuurd door iemand uit de US(hij had van mij vergulde hand scheerzeep gekregen). En de reserve Yuma heb ik gekregen van een traditionele natscheerder uit het land van herkomst: Turkije Dus ik heb zelf niks betaald. Maar ik las dat sommigen al 1 hadden voor 3 a 4 euro. Maar ik weet niet exact waar je ze kan vinden. (misschien in Turkse winkels in de grote steden) of op marktplaats? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dan79 Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Bedankt voor je uitgebreide review. Ik kwam onlangs ook dit topic tegen over de Yuma waar wat foto's staan http://badgerandblade.com/vb/showthread.php/69707-Yuma-Replica-WWII-Luftwaffe-razor?ltr=Y Ja die bedoelde ik. De Yuma lijkt er verrekte veel op.(model). Deze originele wehrmacht krabber zou ik wel willen hebben voor mijn collectie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ik heb ze bij 1 standhouder op De Bazaar in Beverwijk zien liggen (ook wel bekend onder de noemer De zwarte Markt). Ze stonden daar in een grote transparante ton, grappig dat je het zelf al noemde... letterlijk een soort grabbelton. Maar dan 1 zonder verrassing, transparant en met allemaal dezelfde producten. Misschien wel 100 stuks, en zonder verpakking. Het had ook niets met Wehrmacht te maken ze kwamen vers uit de fabriek. Ook dat waren Yuma krabbers. Die dingen wegen idd echt niets en vond het zelf een belachelijk slechte kopie van een Merkur "1904" Classic. Slechte afwerking en iets wat op een soort plating leek maar dat ik zeker niet tegen mijn wangen, laat staan keel, zal gaan houden. Ik heb er verder geen ervaring mee en misschien is de krabber die jij hebt gebruikt echt wel prima maar die ik daar zag heb ik zonder moeite laten liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Leuke review en leuk dat goedkope krabbertjes ook gewaardeerd kunnen worden. Ik heb zelf een Chinese Gillette Tech en Rimei die ik ook niet slecht vind (al is de Chinese Tech beter). Kwalitatief zijn de krabbertjes natuurlijk minder mooi afgewerkt, maar eigenlijk kan er ook vrij weinig aan kapot. Ik denk dat het inderdaad ook wel lang meegaat, misschien net zo lang als een Edwin Jagger die verder wel veel mooier is en luxer aanvoelt. Bestshave (Turkse scheer-webshop) heeft een Yuma voor 2 dollar, 3 dollar boxed dus het zijn inderdaad goedkope dingen, maar WTF, waarom betaald die gast op B&B daar 40 dollar voor? Of heette de originele ook Yuma en heeft hij een echte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 (edited) Deze originele wehrmacht krabber zou ik wel willen hebben voor mijn collectie Die Luftwaffe razor is niet origineel hoor ! Edited January 30, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ehm... Dat is geen citaat van mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ik heb ze bij 1 standhouder op De Bazaar in Beverwijk zien liggen (ook wel bekend onder de noemer De zwarte Markt). Hier op de Haagse markt ook een bakje met krabbertjes zien liggen. Zou me niets verbazen als dat Yuma's zijn. Ik zal morgens eens beter kijken en vragen wat die kost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ik heb er zelf geen hoewel ik er wel eens ééntje bij Paul Kox in mijn handen heb gehad. Het is toch een soort gietwerk en schijnbaar gevoelig voor breuk (vallen) maar er zijn ook op B&B best positieve verhalen te lezen over Yuma's. Blijkbaar is Yuma een oud Duits merk (ter ziele) maar de rechten voor de naam zijn nu in handen van een Turks bedrijf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ik heb ze bij 1 standhouder op De Bazaar in Beverwijk zien liggen (ook wel bekend onder de noemer De zwarte Markt). Hier op de Haagse markt ook een bakje met krabbertjes zien liggen. Zou me niets verbazen als dat Yuma's zijn. Ik zal morgens eens beter kijken en vragen wat die kost. Bah! De haagse markt, blergh! Maar toch een reden om een keer mee te gaan al mijn vrouw weer eens wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dan79 Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Ik heb ze bij 1 standhouder op De Bazaar in Beverwijk zien liggen (ook wel bekend onder de noemer De zwarte Markt).Ze stonden daar in een grote transparante ton, grappig dat je het zelf al noemde... letterlijk een soort grabbelton. Maar dan 1 zonder verrassing, transparant en met allemaal dezelfde producten. . Haha dat is inderdaad toevallig, want dat was het eerste wat in mij opkwam bij het zien van deze krabber. Grappig dat ze ook daadwerkelijk in een ton zaten Misschien wel 100 stuks, en zonder verpakking. Het had ook niets met Wehrmacht te maken ze kwamen vers uit de fabriek. Ook dat waren Yuma krabbers.Die dingen wegen idd echt niets en vond het zelf een belachelijk slechte kopie van een Merkur "1904" Classic. Slechte afwerking en iets wat op een soort plating leek maar dat ik zeker niet tegen mijn wangen, laat staan keel, zal gaan houden. Ja de originelen zijn denk ik van veel beter materiaal gemaakt en wellicht zwaarder en steviger. Ik heb er verder geen ervaring mee en misschien is de krabber die jij hebt gebruikt echt wel prima maar die ik daar zag heb ik zonder moeite laten liggen. Ik vind het scheerresultaat echt ptrima. Maar uiteraard is dat mijn persoonlijke ervaring met de Yuma, iemand anders kan een totaal andere ervaring hebben met dit krabbertje. Dat kan aan zoveel factoren liggen dat het ene krabbertje bij de een wel werkt maar bij een ander totaal niet(o.a. sterkte vd baardgroei, de scheertechniek vd gebruiker, de creme of zeep die men gebruikt of het mesje wat je erin stopt etc..) Het uiterlijk is inderdaad niet veel. Maar voor sommige mensen(zoals ik) werkt de Yuma uitstekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
dan79 Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Deze originele wehrmacht krabber zou ik wel willen hebben voor mijn collectie Die Luftwaffe razor is niet origineel hoor ! Ok ja dan hoef ik um niet. Ik wil er echt 1 uit die tijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
dan79 Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Ik heb ze bij 1 standhouder op De Bazaar in Beverwijk zien liggen (ook wel bekend onder de noemer De zwarte Markt). Hier op de Haagse markt ook een bakje met krabbertjes zien liggen. Zou me niets verbazen als dat Yuma's zijn. Ik zal morgens eens beter kijken en vragen wat die kost. Ja ben benieuwd naar wat ze ervoor vragen, kan nooit veel zijn denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ik zie ze op het www al voor minder dan 2 dollar. Da's dus minder dan € 1,50. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Volgens mij verkopen ze deze ook onder de naam Orak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Ik heb ze bij 1 standhouder op De Bazaar in Beverwijk zien liggen (ook wel bekend onder de noemer De zwarte Markt).Ze stonden daar in een grote transparante ton, grappig dat je het zelf al noemde... letterlijk een soort grabbelton. Maar dan 1 zonder verrassing, transparant en met allemaal dezelfde producten. . Haha dat is inderdaad toevallig, want dat was het eerste wat in mij opkwam bij het zien van deze krabber. Grappig dat ze ook daadwerkelijk in een ton zaten Had ik dan toch maar een foto ervan gemaakt, ik stond nog in twijfel... Zie je je eerste ingeving is altijd goed zodra je gaat twijfelen gaat het mis Link to comment Share on other sites More sharing options...
dan79 Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Volgens mij verkopen ze deze ook onder de naam Orak.[attachment=0]orak.jpg[/attachment] Grappig dit merk kende ik nog niet, maar dit is inderdaad exact hetzelfde model als de Yuma. Klaarblijkelijk zit er geen patent op dit model Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Vandaag de Yuma op de markt bekeken en weer weg gelegd. De beste man vroeg er €5 voor en ik had geen zin om te gaan onderhandelen richting 1-2 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Klaarblijkelijk zit er geen patent op dit model Nee. Dit model is een kopie van de Merkur 1904 en dat is weer een kopie van een Gillette uit je raad het al ..... 1904. Octrooien hebben maar een maximale duur van 20 jaar (even uit mijn hoofd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Nieuw filmpje van PaulHFilms met de Yuma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Wat een ouwehoer die vent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts