Jump to content

Merkloze opknapper

Monsieur

Recommended Posts

Heren,

Enige tijd geleden heb ik in mijn introductiebericht (forum:Welkom) beloofd betere foto's te maken van mijn razor. Graag hoor ik van jullie of het mes nog in redelijke staat is om te gebruiken. Het moet uiteraard nog wel geslepen worden, hiervoor ben ik nog naar iemand opzoek. De lokale kapper heeft aangeboden het te laten slijpen bij diegene die zijn scharen slijpt, eventueel ook nog een optie.

Bijgevoegd vinden jullie een prive linkje naar een picasa webalbum.

[hidden]Picasa[/hidden]

M.

Dat mes kan wel scheerklaar gemaakt worden naar mijn bescheiden mening, je foto's zijn nog altijd niet echt duidelijk (vooral de snede is belangrijk en detailfoto's daarvan laten de beste beoordeling toe) en ik begrijp dat hidden content niet goed? Maakt toch niks uit of je member bent of niet? of mis ik iets?

Let op met het laten slijpen door die lokale kapper z'n scharenslijper, dat zal wel mechanisch gebeuren en dan heb je er niks aan. Er is vast wel iemand op het forum die het voor een kleine bijdrage wil doen. Succes ermee!

Wouzer, de scales zijn aanwezig, maar zijn verwijderd om beter bij het roest te kunnen. Snuff, er is geen bijzondere reden voor het gebruiken van de members only functionaliteit. Bedankt voor het advies over de scharenslijper, dat lijkt mij inderdaad geen goed idee.

Pithor, ik zal later op de dag eens het een en ander invullen.

Ik heb geprobeerd enkele detail foto's te maken van de snede. Hopelijk valt hier meer aan af te leiden.

rkrw.jpg

rj7r.jpg

967w.jpg

kkl2.jpg

Ik zie dat je lemmet wat verkloot is. Toen ik nog bij Staatsbosbeheer werkte gebruikte ik altijd Japanse waterstenen van het merk King om mijn messen te scherpen.

Gebruik eerst de 800 (coarse), 1200 (medium), 6000/8000 (fine). De stenen moet je in water leggen en vervolgens met water erop slijpen.

Tja, dat is het risico van onervarenheid. Charlie ik dacht dat de benodigde slijpstenen aardig aan de prijs zouden zijn en ik ging meer voor een goedkope introductie straight shaving. Naderhand valt het wel mee als je op ebay kijkt (king 1000/6000 combi stone +-50 dollar incl shipping), maar alsnog niet mijn eerste keus. Wellicht in de toekomst als het scheren bevalt.

Al ben ik voorlopig beperkt tot het scheren met gewone scheermesjes.

Ik heb geprobeerd enkele detail foto's te maken van de snede. Hopelijk valt hier meer aan af te leiden./quote]

Als ik dit zo bekijk valt dit buiten het bereik van een beginnend slijper. Ik zou het gewoon aan de kant leggen tot een later tijdstip mocht je verder gaan in de straights kan je die dan alsnog zelf opknappen. Je kan beter zoals al aangegeven een goed geslepen mes overnemen op het forum.

Hard maar eerlijk, met lede ogen zie ik mijn schuurwerk stof happen in een hoekje van mijn kast. Aan de andere kant blij dat ik gegronde reden heb om iets nieuws aan te schaffen waar ik gelijk mee kan scheren.

Hopelijk kunnen andere beginners leren van mijn fout.

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik houd wel een schuin oogje op het vraag en aanbod sub-forum.

Als je hem slijpt verlies je nog eens een mm als je die hapjes er uit wil slijpen(afhankelijk van diepte hapjes), het is wel te doen maar je bent er wel uurtje mee bezig. Er zijn verschillende manieren om die hapjes weg te slijpen.

800 grit en net zolang doorgaan tot ze weg zijn, uiterst tijdrovend.

800 grit en net doen als of je met een broodmes snijd, de bevel zal geheel verdwijnen evenals de hapjes daarna met layers tape bevel opzetten. (voor ervaren slijper)

Tja, dat is het risico van onervarenheid. Charlie ik dacht dat de benodigde slijpstenen aardig aan de prijs zouden zijn en ik ging meer voor een goedkope introductie straight shaving. Naderhand valt het wel mee als je op ebay kijkt (king 1000/6000 combi stone +-50 dollar incl shipping), maar alsnog niet mijn eerste keus. Wellicht in de toekomst als het scheren bevalt.

Al ben ik voorlopig beperkt tot het scheren met gewone scheermesjes.

Yup, die stenen zijn inderdaad niet goedkoop, maar je hoeft ze dan ook maar 1x te kopen. ;)