Jump to content

Cella kilo verpakking

iwan073

Recommended Posts

Gewoon met water en een kwast... :D

Ik snijd telkens een stukje af en doe dat in een zeepschaaltje. Wat je je wel moet realiseren met Cella is dat het product weinig of geen conserveermiddelen bevat en uiteindelijk ranzig kan worden. Het is best wel een paar jaar goed te houden zonder ingewikkelde toestanden maar je weet vaak al niet hoe lang het op de plank lag voor jij het in handen krijgt.

Vers is het bijna wit en in de loop van de tijd verkleurt het naar oker terwijl het dan zijn amandelgeur verliest en de wat dierlijkere tallowate geur gaat overheersen. Het blijft het dan overigens prima doen, misschien zelfs nog wel makkelijker. Maar als je van variatie in je scheerzepen houdt moet je toch een beetje uitkijken met een kiloblok Cella.

Nee, met die halfharde zepen ligt het gebruik wel hoger dan bij echt harde zepen als Tabac, Palmolive of D.R. Harris bijvoorbeeld. Bij die hardere zepen ligt bij mij het gebruik onder de één gram per keer terwijl ik schat dat bij een zeep als Cella dit gauw twee tot drie gram per keer is.

Gewoon met water en een kwast... :D

Je haalt me de woorden uit de mond...

Wat je je wel moet realiseren met Cella is dat het product weinig of geen conserveermiddelen bevat en uiteindelijk ranzig kan worden.

Strikt genomen heb je het hier over twee verschillende processen. Conserveermiddelen zijn biociden, die microbieel bederf moeten tegengaan. Zepen bevatten vrijwel nooit conserveermiddelen omdat zepen niet erg gevoelig zijn voor microbiële afbraak - alleen schimmelvorming bij voortdurende natte opslag: stukjes zeep in een zeepbakje die altijd nat liggen te wezen willen nog wel eens wat schimmelvorming tonen. Het ranzig worden van zeep is een chemische reactie met zuurstof uit de lucht (net als het ranzig worden van olie), en is afhankelijk van de vetzuursamenstelling: zonnebloemolie en zepen gemaakt uit zonnebloemolie zijn daar erg gevoelig voor, reden dat zonnebloemolie, iig in ongehydrogeneerde vorm, commercieel eigenlijk nooit als grondstof voor zeep wordt gebruikt. Thuiszepers die fijn groen willen doen door dit soort olie te gebruiken komen vaak al snel van een koude kermis thuis.

Wil je een zeep die relatief gevoelig is voor rans-worden toch lang bewaren dan zou je er een antioxidant aan kunnen toevoegen - als de zeep zacht genoeg is om te kneden kun je dat zelf, achteraf doen. Vitamine C en vitamine E zijn geschikte antioxidantia, waarbij vitamine C, omdat het een tamelijk sterk zwak zuur is niet de voorkeur heeft (het zet zeep om in vetzuren die de schuimvorming tegengaan).

Zoals Harrie aangeeft blijven ranzige zepen in principe gewoon werken, ze gaan alleen nogal ruiken...

Nee, met die halfharde zepen ligt het gebruik wel hoger dan bij echt harde zepen als Tabac, Palmolive of D.R. Harris bijvoorbeeld. Bij die hardere zepen ligt bij mij het gebruik onder de één gram per keer terwijl ik schat dat bij een zeep als Cella dit gauw twee tot drie gram per keer is.

En dat klopt ook; de reden is dat een halfharde zeep meer water en glycerine bevat dan een harde zeep, en dus per gewicht minder 'echte' zeepbestanddelen. Drie gram lijkt me wat veel, maar een verschil van 1 gram 'pure' zeep tegen 2 gram halfharde zeep reflecteert de verschillen in samenstelling heel behoorlijk.

Ik heb nog wel een kilo liggen :D

Dan kunnen jullie een wedstrijd doen wie hem als eerste op heeft. Wij volgen het hier wel langs de lijn.

Volgens mij is het enige voordeel van een kilo dat je niet zuinig hoeft te doen. Als je niets anders dan Cella gebruikt is het wel aan te raden. Kun je 2 tot 3 jaar mee doen (maar wil je dit inderdaad wel jarenlang elke dag gebruiken ?)

Sommige zeep kan overigens een betere belegging zijn dan sommige aandelen op de beurs.

Ik heb wel verhalen gelezen dat er zeep is die zelfs na 50 nog te gebruiken is (qua werking dan).

Het lijkt mij wel een sterk verhaal. Misschien weet iemand of dit klopt ?

Weet Henk misschien of het zin heeft om het vacuum te verpakken of in te vriezen ?

En of zeep zonder tallowate langer mee gaat ?

En harde zeep langer dan zachte ?

Voor zover ik het altijd begrepen heb, zijn harde zepen mits goed bewaard (droog, koel, donker) ongelooflijk lang houdbaar. Hooguit de geur zal wat achteruit gaan. Maar daar kan Henk ongetwijfeld meer over vertellen.

Voor zover ik het altijd begrepen heb, zijn harde zepen mits goed bewaard (droog, koel, donker) ongelooflijk lang houdbaar. Hooguit de geur zal wat achteruit gaan. Maar daar kan Henk ongetwijfeld meer over vertellen.

Echt harde zepen bevatten heel weinig water (water is de belangrijkste factor bij de vatbaarheid voor microbieel bederf (cosmetica, maar ook voedsel): hoe droger hoe langzamer/minder vatbaar), en bevatten vooral verzadigde vetzuren, die niet rans kunnen worden en ook anderszins minder vatbaar zijn voor chemische veroudering. Als er dan ook nog eens geen glycerine in zit (dwz industriële zepen; glycerine kan sommige functies van water vervangen, het is dan ook een alternatief medium voor sommige micro-organismen), dan kan een zeep heel lang bewaard worden zonder dat de kwaliteit als zeep achteruit gaat. Wel zal de geur langzaam verdampen (zeep wordt ook wel gebruikt als een soort van slow-release formulering voor het verspreiden van geur, bijvoorbeeld in linnenkasten) en kan de zeep barsten door uitdrogen (verdamping van het laatste restje water dat er in zit).

Overigens, talg (tallow) zeep is niet immuun voor rans worden - rundertalg bevat nog best een redelijk percentage onverzadigde vetzuren. De beste harde zepen in dit opzicht zijn zepen van bijvoorbeeld kokosolie of palmpitolie - die bevatten vrijwel uitsluitend verzadigde vetzuren. Dat zijn dan wel vooral korte vetzuren, waarmee ze uitstekend geschikt zijn als zeep, maar minder als scheerzeep.

Een 50 jaar oude zeep kan dus best nog goed werken. En inpakken (bescherming tegen verdamping) en koelen (bescherming tegen rans worden) zullen zeker de bewaartijd van zeep verlengen.

Of een zeep met of zonder talg langer meegaat is niet zonder meer te zeggen - dat is afhankelijk van de overige vetzuursamenstelling. Een zeep van zonnebloemolie of olijfolie zal minder lang bewaard kunnen worden dan een zeep van talg of palmolie, een zeep van kokosolie of palmpitolie veel langer.

En dat klopt ook; de reden is dat een halfharde zeep meer water en glycerine bevat dan een harde zeep, en dus per gewicht minder 'echte' zeepbestanddelen. Drie gram lijkt me wat veel, maar een verschil van 1 gram 'pure' zeep tegen 2 gram halfharde zeep reflecteert de verschillen in samenstelling heel behoorlijk.

Ik weet het bij Cella niet precies omdat ik daar wel van bij houdt hoe vaak ik het gebruikt heb maar niet hoeveel ik van het kiloblok heb weggegeven maar met andere halfharde zepen kom ik toch dichter bij de drie dan de twee gram per keer. Net als bij melt & pour zepen trouwens. Het grappige is dan weer dat ik met een ook niet zo'n hele harde zeep als Arko wel weer op minder dan 1 gram uitkom; ik haal bijna 100 scheerbeurten uit een stick van 75 gram.

@henkverhaar; nou heb ik diverse halfharde zepen in gebruik (gehad) maar dat typische 'vergaan' van Cella ben ik eigenlijk nog nooit zo tegengekomen bij de andere zepen (o.a. P.160, Monsavon (en die bevat véél water) en een aantal 'artisanale' zepen van Nizzy-soap). Eëntje moet er het snelste zijn natuurlijk maar heb jij enig idee wat er eventueel bij Cella anders is?

Ik weet het bij Cella niet precies omdat ik daar wel van bij houdt hoe vaak ik het gebruikt heb maar niet hoeveel ik van het kiloblok heb weggegeven maar met andere halfharde zepen kom ik toch dichter bij de drie dan de twee gram per keer. Net als bij melt & pour zepen trouwens. Het grappige is dan weer dat ik met een ook niet zo'n hele harde zeep als Arko wel weer op minder dan 1 gram uitkom; ik haal bijna 100 scheerbeurten uit een stick van 75 gram.

Interessant. Misschien moeten we daar eens een wat systematischer statistiek van bijhouden...

@henkverhaar; nou heb ik diverse halfharde zepen in gebruik (gehad) maar dat typische 'vergaan' van Cella ben ik eigenlijk nog nooit zo tegengekomen bij de andere zepen (o.a. P.160, Monsavon (en die bevat véél water) en een aantal 'artisanale' zepen van Nizzy-soap). Eëntje moet er het snelste zijn natuurlijk maar heb jij enig idee wat er eventueel bij Cella anders is?

Nee, niet zo uit mijn blote hoofd. Ik heb Cella ooit wel eens vluchtig geprobeerd, maar ik ben niet heel enthousiast over zepen die naar amandelspijs ruiken. Ik heb dus geen ervaring en zo ook geen ingredientenlijst. Ik zal morgen eens googelen.

Update: dit is kennelijk de ingrediëntenlijst (let wel, het is een amerikaanse versie van de verplichte lijst - die kent andere regels dan de EU vereiste lijst; het belangrijkste verschil is dat in de VS de uitgangsstoffen vermeld moeten worden (vandaar de hydroxides, die nodig zijn om de oliën en vetten te verzepen, maar er niet meer inzitten; in de EU zouden de resulterende zouten, de eigenlijke zeep, vermeld moeten worden. EU zou dus ook glycerine moeten melden, omdat dat een bijproduct is van de verzeping, in de VS wordt die glycerine er niet expliciet aan toegevoegd, en komt dus niet op de lijst): Cocos Nucifera Oil, Tallow, Stearic Acid, Potassium Hydroxyde, Sodium Hydroxide, Aqua, Potassium Carbonate, Parfum.

Het is dus een kalium/natriumzeep (dat classificeert het als een scheerzeep) van kokosvet, (runder)talg en stearinezuur, met wat potas en geurstof. Met wat gegoochel valt wel een gooi te doen naar de hoeveelheden, maar feit is dat de zeepsamenstelling niet schokkend is. Het is een tamelijk harde (kokosvet, stearinezuur) formulering die redelijk ontvettend (kokosvet) zou moeten zijn, en wellicht in hard/zout water bruikbaar is. Dat 'ie toch zacht aanvoelt houdt vermoedelijk verband met de verhouding tussen kalium en natrium, en de hoeveelheid water.

Waarom Cella zo snel 'veroudert' is hieruit niet echt af te lezen, of het moet het kaliumcarbonaat (potas) zijn. Afhankelijk van de wijze van productie/volgorde/verhoudingen/condities bij gebruik en opslag zou dit carbonaat aanleiding kunnen zijn tot fysisch-chemische reacties die mechanische effecten op de zeep hebben (lees: voor scheurtjes/scheuren kunnen zorgen) waardoor ook uitdroging en effecten van zuurstof op de zeep bevorderd worden. Iets anders kan ik zo gauw niet bedenken.

Edited by Guest

Heb hier nog wat Cella liggen van goed 3 jaar oud. Die verkleurt inderdaad wat en de geur is minder intens. Dat laatste vind ik minder, maar niet zo, dat ik het slecht vind. Scheren gaat er nog prima mee. Schuimt prima op. Doe er wel lang mee, te meer daar de keus steeds groter wordt. Als deze op is, koop ik zo weer een blok, denk ik. Ben gek op amandelspijs:-)