Jump to content

Vervelende ervaring

YdieresiS

Recommended Posts

De laatste tijd wil het scheren met het open mes niet zo heel goed meer lukken. Ik heb moeite met de goede hoek vinden. Vandaag was echter erg onaangenaam. Ik was rustig begonnen, maar kon in de spiegel niet goed zien wat ik deed en pardoes een snee in mijn oor. Zat ik dus toch te dichtbij. Daarna direct over gepakt met de DE (was nog maar net begonnen, dus eigenlijk de hele shave met de DE gedaan). Nu dus eigenlijk de vraag, hebben jullie oom wel eens dagen dat het allemaal niet lukt en hoe pakken jullie dan de draad weer op?

Ik krijg ook nog niet helemaal een smooth shave zoals ik dat met een DE wel heb, wordt dus wat lastiger om door te zetten nu.

Leg hem even aan de kant en probeer het een andere dag opnieuw.

Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

In het begin is het vaak experimenteren en behelpen tot het moment dat het automatisch gaat!

Dat merk je vanzelf wel.

De beloning komt wel, niet opgeven :)

Ik wil in ieder geval niet zo lang stoppen dat ik het weer opnieuw moet beginnen te leren, maar ik ben wel behoorlijk afgeschrokken gisteravond. Van het weekend maar weer eens goed de tijd ervoor nemen en het dan nog een keer proberen.

Goed de tijd nemen kan ik je zeker aanbevelen. De keren dat ik me gesneden heb was telkens als ik "even snel" wilde scheren.

Gewoon lekker een halfuur voor uittrekken. Pak er desnoods een tweede spiegel bij als je het niet goed kunt zien.

Naar mijn bescheiden mening is het opzij leggen of wat ook veel mensen doen half met de straight scheren en dan afwerken met een DE niet de beste oplossing (tenzij je absoluut voor je werk heel netjes geschoren moet voor de dag komen).

Het niet in staat zijn om in het begin een goede scheerbeurt te maken met een straight en halsstarrig weigeren om het af te maken met andere middelen maakte me zo pissig dat ik sneller tot goede resultaten kwam, ik keek wel niet op tijd want in het begin kan dit aardig uitlopen. Het is eigenlijk net als met bijvoorbeeld schieten een kwestie van spiergeheugen, als je maar vaak genoeg oefent hoef je er niet meer bij na te denken. Niet opgeven, over een aantal maanden zul je terugdenken aan deze tijd en beseffen hoever je ondertussen gevorderd bent.

Copy that Snuff. Gewoon doorzetten. Ook een wondje hoeft niet perse helemaal genezen te zijn. Je kunt er ook omheen scheren.

Ik vind een sneetje overigens echt niet zo'n "vervelende ervaring". Het kan gebeuren en het doet nauwelijks pijn als je mes scherp genoeg is.

Willen is kunnen :-)

Recent hier ook mijn oor te pakken gehad. Niet erg, ik was grenzen aan het opzoeken, maar doet toch wel even zeer.

De ene zal zeggen je moet doorbijten, maar ik zeg het kan geen kwaad even afstand te nemen, gewoon een paar daagjes niet tot je weer zin hebt om te beginnen. Het is volgens mij namelijk geen moeten dat straight scheren, maar juist een leuke bezigheid.

En ja lekker rustig aan doen natuurlijk, niet haasten, niet "dat plekje moet vandaag BBS".

Oh en zeker niet de straight aan Maarten geven. Succes!

Mijn collega Maarten krijgt mijn straight niet :P

Tot nu toe had ik nog niet mijn oor geraakt, ben inmiddels ook al een maand of 3 onderweg met de straight, maar nadat ik mijn oor had geraakt was ik er even helemaal klaar mee (en was dat voor mij toch wel een vervelende ervaring, ook omdat ik niet goed tegen veel bloed kan en het wel behoorlijk begon te stromen daar). Misschien inderdaad maar even een weekje anders scheren en dan van het weekend weer even helemaal opnieuw beginnen. Met frisse moed er weer in en dan maar weer doorzetten. Wel een tip om helemaal niet met een DE het af te maken, geeft je wel de verplichting om door te zetten als je netjes voor de dag wilt komen, maar ik moet nog zien in hoeverre dat voor mij haalbaar is.

Het is wel even schrikken natuurlijk als je bloed laat vloeien maar er zit meer dan genoeg in je, gewoon een off-day nemen als je het echt niet ziet zitten, wat lezen op het forum (vooral kijken onder de straight afdeling waar momenteel een aantal mensen iedere dag hun prettigst scherende mes tonen) en je krijgt er vanzelf weer zin in.

Binnen enkele maanden zie je dan hoogstwaarschijnlijk antwoorden van YdieresiS op vragen van nieuwkomers die problemen hebben met hun open scheermes. En als je echt een doorzetter bent doe je hetzelfde als ze bij ons deden voor een missie, gewoon alvast een infuus verbinding aanbrengen zodat ze geen tijd verliezen op de spoed :-)

Over vervelende ervaring gesproken. Het forum begint dusdanig te groeien dat ik de berichten al niet meer kan bijhouden, dat is fijn voor het forum en haar bewoners. Maar voor mij toch wel een beetje een gemis. Even op het gemak de berichten lezen zit er haast niet meer in. Lijkt haast wel werk zo.

Gelukkig heb ik plezier in me werk.

mvg stephan

Joël, licht voor de spiegel is geen probleem.

Nog weer twee keer geprobeerd ondertussen en ik blijf het een trekkerig gevoel vinden. Ik had hier in het begin geen last van, maar nu heb ik het even laten liggen en ben ik weer gaan proberen en het lijkt erop alsof ik compleet opnieuw moet beginnen. De wangen gaan wel, maar onder de kin en onder mijn mond blijft een drama. Misschien is straight scheren toch niet mijn ding. Ik wil het eigenlijk nog niet opgeven, maar als het zo vervelende ervaring blijft, dan is de wil om door te zetten behoorlijk aan het afzwakken.

gewoon doorzetten

afgelopen zondag had ik ook een vervelende shave, na een maand of 3 straight scheren

dacht echt even dat het wel mooi geweest was

gister avond toch maar weer het mes ter handen genomen, en nog nooit zo'n fijne shave gehad

het kan echt overal aan liggen dat het niet fijn scheert, al is het maar dat je zelf te hard je best doet

probeer ervan te genieten

Joël, licht voor de spiegel is geen probleem.

Nog weer twee keer geprobeerd ondertussen en ik blijf het een trekkerig gevoel vinden. Ik had hier in het begin geen last van, maar nu heb ik het even laten liggen en ben ik weer gaan proberen en het lijkt erop alsof ik compleet opnieuw moet beginnen. De wangen gaan wel, maar onder de kin en onder mijn mond blijft een drama. Misschien is straight scheren toch niet mijn ding. Ik wil het eigenlijk nog niet opgeven, maar als het zo vervelende ervaring blijft, dan is de wil om door te zetten behoorlijk aan het afzwakken.

YdieresiS,

Is je mes nog wel scherp genoeg? Heb daar ook last van gehad maar na de hulp van Buffel is dit een stukken beter. En dat het lang duurt voor dat je volledig ervaren bent met de straight, daar ben ik van overtuigt.

Buffel heeft mijn mes al vaker onder handen gehad. Het enige dat ik me nog kan indenken is dat mijn strop niet goed is, maar ik heb momenteel niet de bucks om daar een andere voor te kopen. En ik ken zo geen leerlooier om een mooi stukje tuigleer te kunnen bestellen om zelf op een plankje te maken. Volgens Buffel is mijn strop in ieder geval niet glad genoeg, dus daar zou het wel aan kunnen liggen. Komende maand nog maar een beetje sparen voor een goede strop, dan misschien Buffel nog eens vragen en dan een nieuwe poging doen.

Kan anders iemand mijn helpen aan een stukje goed leer voor niet al te veel geld?

Gisteravond direct even bij Buffel langs geweest. Bij één van de twee messen waren wat hapjes te zien. Dus dat geeft dan inderdaad een trekkend gevoel. Buffel heeft de messen een touch-up gegeven en ik heb de strop meegekregen. Hopen dat het nu weer een stuk beter gaat. Later in de week maar eens proberen.

@Buffel, Bedankt! En we zijn helemaal die zeep vergeten :-P

Bij deze:

8utatudu.jpg

Vandaag de straight weer ter hand genomen. Voor het eerst de hele shave met het mes gedaan. Niet BBS en ik voel nog wel wat stoppels. Ook wat bloedplekjes, maar deze shave geeft me wel weer een hele boost met de straight. Top!