Jump to content

Bergamotto Neroli

gyedema

Recommended Posts

Naar aanleiding van een verloting (zie DIT topic) waar IK (ja, IK... en ik win echt NOOIT wat??!!) de gelukkige winnaar was, kwam de postbode eind vorige week met een pakje aan de deur. Uiteraard in het weekend er eens even voor gaan staan!

Setup: mijn ouwe trouwe Fatboy E3 met nieuw Feather mesje, mijn eigenste bovenste beste Omega varkentje en de gewonnen Bergamotto Neroli. De zeep wordt onder de merknaam Mondial verkocht, maar is een TFS zeep.

centerhttp://i713.photobucket.com/albums/ww135/pughthecelt/The%20life%20of%20Oscar/839351b0-8a4f-4bd2-a590-eab2c52d8e21_zps595c1bba.jpg[/img]

In het kort mijn bevindingen:

- Ruikt heerlijk. Mengeling van citroen, bloemen en iets fruitigs (ben ik nooit zo sterk in WAT het dan precies is; ik vind het lekker, of niet...)

- Mooie, halfharde/halfzachte zeep die door de kwast makkelijk wordt geladen.

- Vrij weinig product levert toch behoorlijk wat lather, even 10 seconden met de kwast levert voldoende voor 3 passes

- Makkelijk op te kloppen tot een mooie stevige structuur

- Aanbrengen moet met iets meer kwastbewegingen dan ik gewend ben, kan ook zijn dat ik nog iets langer had moeten kloppen

- Geur blijft niet lang hangen, had om mij best gemogen!

- Scheren ging prima; mes glijdt er goed overheen en geen droog/trekkerig gevoel na de scheerbeurt. Prima ingrediënten dus.

Al met al een heerlijke zeep waar ik erg blij mee ben; nogmaals dank iwan073!!!

- Ruikt heerlijk. Mengeling van citroen, bloemen en iets fruitigs

Wat dacht je van Bergamot en Neroli? ;-)

(beide een soort niet voor consumptie geschikte maar wel lekker geurende citrusvruchten)

Bergamot wordt wel als smaakmaker gebruikt in o.a. Earl Grey en Lady Grey thee. Van Neroli is een hardnekkig gerucht dat het een smaakmaker in Coca Cola is.

Ik weet niet of daadwerkelijk de vrucht (misschien vroeger wel) of olie gebruikt wordt. Of misschien is het wel eenzelfde geval als de tonkaboon. Verboden als voedingsmiddel, maar je mag deze wel fijnmaken en gebruiken om te infuseren.

Klopt, behalve in Earl Grey wordt bergamot ook bijvoorbeeld gebruikt in een caramel bonbon van Leonidas. Misschien wordt de schil voor de smaak gebruikt? Van sinaasappel, limoen en citroen wordt natuurlijk ook de schil gebruikt voor smaak en geur.

Dat zou kunnen. Ik ben geen thee expert (verre van) maar wellicht dat ze de etherische oliën uit de schil winnen en daar de thee mee infuseren. Hoewel je wel steeds meer thee ziet met gedroogde stukjes fruit erin.

Maar goed, ik ben een groot fan van bergamot, en heb dan ook de ASB van deze zeep besteld. Als het goed is komt die morgen binnen (samen met nog wat lekkers :D ).

Bij citrus wordt vrijwel altijd de etherische olie uit de schil van de vrucht gebruikt. Wordt de bloesem gebruikt, dan wordt dat expliciet vermeld. Er zijn van alle citrusgeuren ook zogenaamde 'parfumoliën' beschikbaar, dat zijn synthetische kopieën die samengesteld worden uit mengsels van verschillende terpenen. Citrusoliën (de natuurlijke, etherische oliën) zijn niet heel ingewikkeld en complex van samenstelling, en zijn dus goed te 'imiteren'. En da's een stuk goedkoper, zeker voor wat betreft de minder alledaagse varianten als bergamot en neroli. Voor sinaasappel, citroen en limoen geldt dat de aanvoer van schil'afval' zo groot is dat daar niet synthetisch tegenop te concurreren is.