cutthroat Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Ik heb bij BdF o.a. het samplepakket met 16 soorten mesjes besteld. Het bestaat uit: - 2 soorten Astra's - Bolzano - Feather - Elios - 2 sooften Wilkinson - Morris - Softi - Personna med labs - 2 soorten Supermax - Permasharp - Rapira - Shark - Dorco Ik heb nu alleen nog de bij mijn krabber geleverde Derby's gebruikt. Het lijkt me leuk om in oplopende volgorde de mesjes te testen. Maar welke volgorde is dat? Hoe zouden jullie dat aanpakken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Ik denk dat het niet echt veel uitmaakt hoewel de Feathers misschien beter wat later aan de beurt kunnen komen. Je kunt hele discussies voeren over welk mesje dan weer net iets scherper is dan het andere maar dat zegt niks over hoe het jou gaat bevallen. Random.org is net zo zinnig als een lijst gebaseerd op onze meningen. Wat ik belangrijker vind is dat ik je aan zou willen raden telkens één type mesje te blijven gebruiken tot je het echt kent. Heb je er ergens drie van gebruik er dan twee, heb je er 5 gebruik er dan 3 of 4. Dan heb je echt wel een idee van zo'n mesje en hou je er nog minstens één van over om later nog eens te kijken of je oorspronkelijke oordeel nog steeds klopt. Want het kan best zo zijn dat wat je in het begin prettig vind of juist niet veranderd als je je door het sample pack heen werkt. Het zou wel leuk zijn om een draadje met je bevindingen te starten. Blijven we op de hoogte van de vorderingen en kunnen we ons er ook lekker tegenaan bemoeien! Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 @talibeard +1 Wel zou ik van elk soort mesje er een proberen te bewaren voor later. Als je dan het scheren beter onder de knie hebt, kun je een mesje nogmaals proberen om te zien of het mesje werkelijk zo goed of slecht was als je dacht. Over het algemeen zal je conclusie de eerste keer redelijk goed zijn, maar de uitschieters zijn meestal slachtoffer van techniek. Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat wanneer je net met een veiligheidsmes scheert en je dezelfde setup een paar dagen gebruikt, de ervaring nogal kan varieren in het begin. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seabiscuit Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 (edited) Er bestaat geen volgorde, maar als beginner zou ik niet met een agressief mesje beginnen. De verschillende mesjes hebben verschillende gradaties van mild tot agressief. Het hangt ook voor een groot gedeelte af van de krabber die je gebruikt en de mate van gezichtsgevoeligheid. http://www.shaving101.com/index.php/education/double-edge-shaving/48-choosing-the-right-blade.html Ik gebruik zelf altijd Feather and voor mij is dat helemaal niet agressief. Ik scheer daar prima mee, terwijl het toch een van de meest agressiefste en scherpste mesjes in omloop zijn. Edited January 26, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Feathers zijn zeker scherp, maar ik vind ze zelf niet "bijterig". Maar veel hangt ook af van de krabber waarin je ze gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 maak een excel blad of zo met de namen van de mesjes waar je het aantal beurten en al je bevindingen kan in opschrijven, anders weet je na twee weken echt niet meer hoe het eerste mesje precies aanvoelde. En ik zou ook van elke soort wat achter de hand houden en op een later tijdstip nog eens precies hetzelfde doen, ik denk dat je versteld staat als je achteraf de bladen naast elkaar legt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Heren, bedankt voor jullie antwoorden. Vooral de tip om één of twee mesjes achter te houden vind ik een hele goede, en zal ik ook zeker doen. Natuurlijk is alles "in the eye of the beholder". Maar Feather bijvoorbeeld wordt toch over het algemeen als scherpste en prettigste mesje ervaren, net zoals dat men over het algemeen niet bepaald te spreken is over de Derby's (uitzonderingen daargelaten, YMMV, UEKAZ enzovoort). Het gaat me dan ook om het "over het algemeen". Er wordt wel geadviseerd om als beginnende klassiek scheerder niet te starten met een Feather, maar waarmee dan wel? Welke volgorde zouden jullie, met de kennis en ervaring die jullie nu hebben, aanhouden? Ik vond op internet (via een link hier) een lijst met mesjes gerangschikt op populariteit, scherpte enzovoort. Ik kan deze aanhouden, maar niet alle mesjes uit het pakket staan daarin. @Charlie: bedankt voor de link. Bijzonder leerzaam! Ik weet het, waarschijnlijk maak ik me druk om niks . Maar ik wilde jullie toch om advies vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Welke volgorde zouden jullie, met de kennis en ervaring die jullie nu hebben, aanhouden? Ik vond op internet (via een link hier) een lijst met mesjes gerangschikt op populariteit, scherpte enzovoort. Ik kan deze aanhouden, maar niet alle mesjes uit het pakket staan daarin. Je kan die lijst volgen en diegene die er niet opstaan gewoon overslaan maar je zult merken dat het lijstje toch niet zal kloppen voor jouw persoontje. Veel plezier met het testen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Heb in december veel sample mesjes gekregen. Heb inmiddels zoveel verschillende, dat ik door de mesjes de baard niet meer zag. Ben toen begonnen mijn SOTD vast te leggen in een spreadsheet met standaard omschrijvingen. Heb nu gemiddeld 6 verschillende mesjes tegelijk in gebruik. Combineer dat in 7 verschillende krabbers met 6 verschillende kwasten en 18 verschillende zepen en crèmes. Heb nu voorzichtig inzicht in hoe ik de mesjes waardeer, in combinatie met overige parameters. Resultaat is er nog niet, de statistische massa is nog onvoldoende. Ben bang, dat als ik mijn koopdrang niet in dam, die massa ook niet wordt bereikt. Wat wel bv. opvalt is dat ik onbewust vaak de Mühle silvertip fibre pak. Ook dat ik voorlopig nog weinig echt slechte mesjes heb gebruikt naar mijn gevoel. Tja blijkt dat mesjes lang mee gaan en daardoor het nog wel even duurt voor ik er steekhoudende conclusies aan kan verbinden. Trigger voor deze aanpak waren Talibeard, Steefmobiel, Parkos, Adam13 en onlangs François, die me allemaal samples stuurden, plus mijn eigen voorraad mesjes. Hoop dus dat dit mij inzicht geeft wat de beste setup is, die waarschijnlijk niet bestaat:-) Verder gaat het wel goed hoor :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 UEKAZ toch? Ook al loop ik hiermee de kans op een permaban . FEATHERS ZIJN AFSCHUWELIJK . ..... ..... ..... Hmmm, nog geen ban........... TFS zepen schuimen niet! Feathers doen het voor mij echt niet, ze geven net als astra sp en supermax sp en derby een lichte huidirritatie, geen scheerbrand, maar irritatie. Aluin doet niets, maar wel een branderig gevoel tot wel een uur na het scheren. Maar op het gebied van scherpte zijn ze wel de beste, dus zijn feathers uitstekend geschikt om tegenover te testen. Ikzelf heb de feathers, ondanks de irritatie, een poosje gebruikt als controle mesje bij het testen. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Ik heb het advies ter harte genomen en een sheetje gemaakt waarin ik kan bijhouden voor elk mesje voor elke keer gebruiken, welke zeep gebruikt, welke kwast gebruikt, ervaring van scherpte en smoothness, of en welke irritatie. En dat dan maal 4, zodat ik 1 mesje van elk overhou. Ik ben uitgegaan van de lijst die ik eerder noemde. Beginnend met het mesje dat boven de Derby staat, en zo verder opbouwend. Van de mesjes die niet in die lijst staan heb ik ervaringen opgezocht en ze op die manier een plaats in de lijst gegeven. Nu is het wachten op het pakket dan BdF... Is dit nou wat ze bedoelen met "je hobby begint uit de hand te lopen"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Nee hoor, dit is een verstandig begin. Hiermee ga je het aantal mesjes dat je wil kopen verminderen, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Van de mesjes die niet in die lijst staan heb ik ervaringen opgezocht en ze op die manier een plaats in de lijst gegeven. Leuk om je bevindingen in kaart te brengen. Zeker als je na al die tijd al de mesjes nog eens gaat proberen. Je zal merken dat door techniek verbetering en scheervoorkeuren je mening toch nog bijgesteld gaat worden, wellicht omgegooid zo hier en daar. De opgezochte ervaringen zoals je ze noemt zou ik hooguit ter kennisgeving aannemen en verder niet in je vergelijking opnemen. Want ook dat valt onder UEKAZ. Nee hoor, dit is een verstandig begin. Hiermee ga je het aantal mesjes dat je wil kopen verminderen, toch? Dat zou dan de eerste zijn hier op dit forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 @steefmobiel: Als je zo een ban wilt oplopen, trek ik nog een zak chips open Maar zonder gekheid: je bent echt de enige niet die Feather niet het ultieme mesje vind. UEKAZ gaat bij mesjes inderdaad nog meer op dan bij de andere aspecten van natscheren. Gewoon alles proberen en documenteren en je niet bang laten maken door de reputatie van Feather. Zo gevaarlijk zijn ze nou ook weer niet. Toen ik begon met DE scheren had ik me voorgenomen om eerst een pakje Derby mesjes op te maken alvorens de andere mesjes uit het samplepack te proberen. Uiteraard sneuvelde dat voornemen en probeerde ik binnen een maand na het starten m'n eerste Feather. Woei! Dag Derby! Het hek was toen wel van de dam en hoewel ik Feather niet dagelijks gebruik, waardeer ik ze enorm, zeker in bepaalde krabbers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VROEM Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 @steefmobiel wie zich niet met Feathers scheren kan, beleeft er niet de gladheid van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 De volgorde is ook een vraag die ik mezelf stelde. Nu is het inderdaad een goede om er 2-3 per merk te gebruiken en dan door te gaan naar het volgende mes. Alles lekker bijhouden in een sheetje en dan over een aantal maanden uitfilteren wat nu echt (voor mij) het fijnste DE mesje is in mijn krabber (tot nu toe alleen een Rimei in bezit). Dan een nieuwe krabber aanschaffen en weer van voor af aan beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Dat is ook een reden dat ik 2 of 3 mesjes wil overhouden. Ik scheer me op het moment met een Gillette Blue Star, maar ik heb ook een EJ DE89L (en nog een Old Type Gillette single ring, maar deze is me nog te agressief). Mijn EJ is uit logeren bij een collega die ik besmet heb met het DE virus (en ook hij is om). Als die weer terug is ga ik de mesjes daar ook in proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VROEM Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Die krijg je nooiit meer terug! Never, maar dan ook never een Edwin Jagger uitlenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Dan weet ik wel wie het komende halfjaar alle kutklusjes gaat doen, ik ben namelijk zijn leidinggevende Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoppel Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Kijk met Amik kun je tenminste praten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 *edit* mijn Russisch is niet meer wat het geweest is *edit 2* volgens Google Translator: Eindelijk hoera gevonden wat ik zocht voor een lange tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Welke Amik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts