Jump to content

Recommended Posts

Posted

Weet iemand toevallig waar ik in Nederland scheerzeep met glycerine kan kopen? Ik ken eigenlijk alleen het merk Colonel Conk; iemand een idee waar deze te koop zijn in Nederlandse webwinkels of misschien een andere scheerzeep met glycerine erin? Ik gebruik zelf altijd Proraso (heb verschillende merken gebruikt, maar uiteindelijk toch altijd bij Proraso terug gekomen), maar ik wil eens Proraso met glycerline zeep mixen voor een superlather...

Posted

Paul Kox ( www.barbershopclassics.nl ) heeft er in ieder geval een aantal van Mama Bear en volgens mij ook Col. Conk en Essence of Scotland (is volgens mij ook van het type "melt & pour" wat jij bedoelt). Ik moet bekennen dat ik er verder geen leverancier voor weet (er zijn er vast nog in NL) want dit is echt mijn type zeep niet.

Succes met zoeken.

Posted

Bedankt. Heb het via Paul besteld. Hij vertelde dat Col. Conk niet meer geïmporteerd mag worden omdat er dus geen ingrediënten op staan.

Gelukkig deze nog kunnen bemachtigen.

Posted

Essence of scotland zijn ook glycerinezepen, evenals Mama Bear. Paul heeft best veel, anders is dit de plek voor US zepen:

seifenglatt.com

Posted

Zoals Harrie (Talibeard) al aangeeft gaat het bij Col. Conk om 'melt and pour' zeep. Dat wordt vaak foutief 'glycerinezeep' genoemd. Een smeltzeep bevat naast een zekere hoeveelheid glycerine nog een aantal andere ingrediënten (o.a. suiker) die er voor zorgen dat ze gesmolten kan worden. Er is een redelijke consensus dat je met smeltzeep geen echt hele goede scheerzeep kan maken, hoewel er ook mensen zijn die er bij zweren.

Anyhow, als je zegt: zeep _met_ glycerine, bedoel je dan 'glycerinezeep' (dwz. smeltzeep) of zeep waar (nog) glycerine in zit? Elke (echte) zeep bevat na het verzepen glycerine (de verzeepte olie en vet vallen uiteen in vetzure zouten (de zeep) en glycerine). Industriele zeep wordt in het productieproces ontdaan van glycerine (daar werd al heel snel dynamiet van gemaakt...). Aan sommige zepen wordt dan in tweede instantie weer (wat) glycerine toegevoegd. 'Ambachtelijke' zeep (die niet via een standaard zeepzied-proces gemaakt wordt maar ouderwetser door vet met loog te koken en het mengsel niet verder te bewerken) bevat wel altijd alle glycerine die van het vet afkomstig is. Een (goede) ambachtelijke scheerzeep bevat dus een behoorlijke hoeveelheid glycerine. En ambachtelijke (goede) scheerzeep is wel aan te komen ;-)

Posted

Het gaat mij bij de glycerine scheerzeep voornamelijk erom dat ik het kan combineren met mijn Proraso voor een superlather. Ik gebruik Col. Conk dus niet op zichzelf als scheerzeep. Ik bedoel dus 'scheerzeep waar glycerine inzit' en dus niet 'glycerinezeep' als smeltzeep.

Posted

Mama bear kan je ook gewoon via haar site bestellen. In verhouding betaal je het zelfde als hier in Nederland, gezien de huidige dollarkoers. + veel meer om uit te kiezen.http://mamabearssoaps.com

Posted

Van Mama Bear moet je wel houden hoor. Ik heb bij Paul Kox wel eens aan een paar soorten mogen/moeten ruiken en mijn ogen gaan letterlijk tranen van de hoeveelheid etherische oliën die daar ingestopt worden. Op zich zijn de geuren naar mijn smaak niet zozeer slecht of zo maar 99% minder had ook gemogen.

Posted
Mama bear kan je ook gewoon via haar site bestellen. In verhouding betaal je het zelfde als hier in Nederland, gezien de huidige dollarkoers. + veel meer om uit te kiezen.http://mamabearssoaps.com

Maar denk erom: alles boven de € 22 geeft import BTW heffing, tenzij MB bereid is dit a priori op te lossen.

Er zijn wel wat zepen waar een beetje glycerine inzit. Het zou kunnen dat pure glycerine kopen en dat in je lather mengen ook het resultaat geeft dat je wilt. Een flesje glycerine is de kosten denk ik niet.

Posted
Er zijn wel wat zepen waar een beetje glycerine inzit. Het zou kunnen dat pure glycerine kopen en dat in je lather mengen ook het resultaat geeft dat je wilt. Een flesje glycerine is de kosten denk ik niet.

Als je een zeep hebt zonder glycerine, dan is het er uitgefilterd, aangezien glycerinevorming altijd optreed bij het zeepvervaardigingsproces. Over scheerzepen op glycerinebasis (melt & pour) ben ik na een half jaar Mama Bear nogal skeptisch. Ik vond het nogal uitdrogend, zowel het schuim zelf als mijn gezicht. Het gleed niet bijzonder geweldig maar acceptabel, maar liet een sterke geur op mijn kwast achter alsook aanslag op mijn scheermes. Ik denk dat dat komt doordat het maar weinig water nodig heeft, heb nooit geprobeerd om veel water to te voegen.

Dat is tegenwoordig een van mijn standaarden waaraan ik een goede zeep/crême afmeet: hoeveel water kan het verdragen ? Deste meer, deste beter.

Posted

Dat is tegenwoordig een van mijn standaarden waaraan ik een goede zeep/crême afmeet: hoeveel water kan het verdragen ? Deste meer, deste beter.

Als dat je criterium is, dan moet De Vergulde Hand toch wel een superzeep zijn ... daar kun je een heel zwembad in kwijt! ;)

Posted

Als je een zeep hebt zonder glycerine, dan is het er uitgefilterd, aangezien glycerinevorming altijd optreed bij het zeepvervaardigingsproces. Over scheerzepen op glycerinebasis (melt & pour) ben ik na een half jaar Mama Bear nogal skeptisch. Ik vond het nogal uitdrogend, zowel het schuim zelf als mijn gezicht. Het gleed niet bijzonder geweldig maar acceptabel, maar liet een sterke geur op mijn kwast achter alsook aanslag op mijn scheermes. Ik denk dat dat komt doordat het maar weinig water nodig heeft, heb nooit geprobeerd om veel water to te voegen.

Daar heb ik me verder niet in verdiept. Ik gebruik het alleen maar als aanvulling op andere scheerzeep om een superlather te maken.

Posted

Als dat je criterium is, dan moet De Vergulde Hand toch wel een superzeep zijn ... daar kun je een heel zwembad in kwijt! ;)

:D

Het is niet m'n enige criterium, hoewel het (volgens mij) wel degelijk helpt m.b.t. lubricatie (glide). Mijn overige criteria: goede lubricatie, bescherming van de huid (cushion en het mag de uit niet merkbaar uitdrogen. Daarna pas komt geur, voor mij.

De Vergulde Hand is voor mij een beetje een dilemma: ik vind de geur zeer prettig en nostalgisch, aangezien mijn vader nooit iets anders heeft gebruikt (en ik af en toe zijn zeep gebruikte), maar de bescherming, lubricatie zijn voor mij niet toereikend (tja, dat verdomde scheersnobbisme ook :P) en na de eerste inzeepbeurt irriteerd me het op de huid, helaas. Ik gebruik het daarom ook zelden of nooit.

Daar heb ik me verder niet in verdiept. Ik gebruik het alleen maar als aanvulling op andere scheerzeep om een superlather te maken.

Ik ook niet zo, hoor. Ik het het me laten vertellen door lui die er professioneel en qua chemie verstand van hebben.