roef Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Beste forumleden, Moet op korte termijn een scheerriem of spanriem kopen maar heb geen idee wat te doen, wat zijn de voordelen en nadelen van beide riemen ? Hoop van jullie nuttige input te krijgen ! Bij voorbaat dank ! Roef Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Roef, Lees eerst de topic "Hou houden jullie je mes scherp voor eigen gebruik". Staat vlak in de buurt. Daarna kan je beter gerichte vragen stellen. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Voorts gaat hierbij de tekst van copie van berichten van/aan mede-newbie Gerwin ter zake, naar de inhoud waarvan ik kortheidshalve verwijs. Van onderen naar boven lezen. quote Ha Gerwin! Leuk een bericht van je te hebben ontvangen. Als een mes van de stenen af komt, en dat is meestal in de keuken (kraan, water, spoelen enz.) dan gebruik ik de hone base voor het afwerken. Crox en vervolgens naakt leer. Zo'n hone base is niet handig op de badkamer want je moet hem ergens vier punten vlak opleggen. Immers, het is een "tafeltje". Daarom gebruik ik op de badkamer voor de wekelijkse rotatie (ik leg voor iedere week zeven messen klaar) een spanriem. Deze doet hetzelfde. Aan een kant leer met Crox en aan de andere kant schoon leer. Een spanriem kan je op willekeurig welk steuntje toepassen. Ik herhaal dus, het stroppend effect is hetzelfde. Het enige verschil is het toepassingsgemak in verschillende ruimten. Een spanriem heb je met het handvat in ene hand en de kop steunt op de rand van de wastafel (bijvoorbeeld). Een hone base overstijgt een spanriem alleen in die zin dat hij iets langer en breder is en dat je twee handen vrij hebt in de bediening. Je hoeft hem niet vast te houden met een hand. Is het je een beetje duidelijk? Groet, Joost Berichten: 212 Re: Hou houden jullie je mes scherp voor eigen gebruik Verzonden: 25 Jan 2014, 14:05 door joostmoree In aanvulling op mijn eerdere bericht adviseer ik je als beginner eerst een spanriem te kopen. Hiermee leer je op een absoluut vlak stuk leer stroppen. En is overal toepasbaar ook als je geen vlakke ondergrond tot je beschikking hebt. Daarnaast is het leer van de spanriem stevig dik. Als je in het begin een fout maakt en je mes duikt er een keer in (of meerdere keren), dan kan je de riem herstellen door het leer met grof schuurpapier te bewerken totdat de beschadigingen weggeschuurd. Joost Re: Hou houden jullie je mes scherp voor eigen gebruik Verzonden: 25 Jan 2014, 08:33 door gerwin67 Hartelijk dank daarvoor. Misschien zijn het domme vragen die ik stel maar ben toch heel blij dat de ervarende scheerders als u wilt reageren dat waardeer ik enorm het gaat me puur om hoe houd ik mn mes scherp wat moet ik daarvoor aanschaffen (stenen spanriem hangriem honebase pasta of crox) Re: Hou houden jullie je mes scherp voor eigen gebruik Verzonden: 24 Jan 2014, 22:50 door joostmoree Ha Gerwin! Leuk een bericht van je te hebben ontvangen. Als een mes van de stenen af komt, en dat is meestal in de keuken (kraan, water, spoelen enz.) dan gebruik ik de hone base voor het afwerken. Crox en vervolgens naakt leer. Zo'n hone base is niet handig op de badkamer want je moet hem ergens vier punten vlak opleggen. Immers, het is een "tafeltje". Daarom gebruik ik op de badkamer voor de wekelijkse rotatie (ik leg voor iedere week zeven messen klaar) een spanriem. Deze doet hetzelfde. Aan een kant leer met Crox en aan de andere kant schoon leer. Een spanriem kan je op willekeurig welk steuntje toepassen. Ik herhaal dus, het stroppend effect is hetzelfde. Het enige verschil is het toepassingsgemak in verschillende ruimten. Een spanriem heb je met het handvat in ene hand en de kop steunt op de rand van de wastafel (bijvoorbeeld). Een hone base overstijgt een spanriem alleen in die zin dat hij iets langer en breder is en dat je twee handen vrij hebt in de bediening. Je hoeft hem niet vast te houden met een hand. Is het je een beetje duidelijk? Groet, Joost Re: Hou houden jullie je mes scherp voor eigen gebruik Verzonden: 24 Jan 2014, 14:44 door gerwin67 joost gebruik jij alleen de honebase en de spanriem???? unquote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjdevos Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Nou, ik ga proberen zonder heel veel "quoten" toch iets neer te zetten. Ik gebruik een hangende strop om mijn messen te stroppen. Ik heb er diverse, van breed to smal van lang tot kort. Langer is erg lekker, dan kun je mooie halen maken. Voor pasta's cq crox gebruik ik een spanriem. Je kunt je mes stroppen op een hangende riem, op een spanriem, paddele strop of wat dan ook eigenlijk. Het gaat om voorkeur, die je pas ontwikkeld nadat je het hebt geprobeerd. In de meeste newbie setups vind je een hangende riem. Bij stroppen geef ik persoonlijk de voorkeur aan het maken van lange vloeiende halen. Ik heb dus zelf een lange 4cm brede hangende strop gemaakt. Daarom vind ik spanriemen voor die taak minder fijn, die zijn meestal vrij kort, tenzij een een speciale en dus kostbare oplossing weet te bemachtigen. Ik zou zeggen begin met een hangende strop, bekijk stropping videos en probeer dan eens een spanstrop en vergelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 (edited) Roef, De thread: "Shave Ready" is in re het lezen ook de moeite waard. Bevat veel bevindingen en voorkomt na bevatting naast andere publicaties het stellen van vragen en het lezen van antwoorden die al eerder zijn gepruimd. J Edited January 25, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Goed bezig heren, heb ik niets aan toe te voegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Da's mooi Steef. Want dan gaan we goed! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 In aanvulling op mijn eerdere bericht adviseer ik je als beginner eerst een spanriem te kopen. Hiermee leer je op een absoluut vlak stuk leer stroppen. En is overal toepasbaar ook als je geen vlakke ondergrond tot je beschikking hebt.Daarnaast is het leer van de spanriem stevig dik. Als je in het begin een fout maakt en je mes duikt er een keer in (of meerdere keren), dan kan je de riem herstellen door het leer met grof schuurpapier te bewerken totdat de beschadigingen weggeschuurd. Misschien is het interessant om eens te laten weten/zien wat voor spanriem je gebruikt? Er was vroeger iemand in Duitsland die heel goede maakte maar die is van Internet verdwenen en ik weet ook niet meer de naam van de maker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 (edited) Bij deze een plaatje van een spanriem zoals ik die heb. Van het web geplukt want mijn camera heeft kuren; het objectiefje staat te jojo-en, iets met de elektronika dus. De riem is o.a. te bekomen bij de Scheersalon. De duitser waar Snuff het over heeft is mogelijk een Muhle. Maar een stuk duurder. Mijn spanriem is overigens een stuk "bruiner". Zijn leven is niet ongemerkt aan hem voorbij gegaan. Als ik evenwel een niet te onderdrukken aanvechting krijg dan koop ik de paddlestrop waarvan ook een fotootje is bijgevoegd. Leer aan beide zijden. Het leer is op hout aangebracht dat in uitsparingen op het vlak van de paddle valt en op zijn plaats wordt gehouden door magneetjes. Volkomen stijf. Gegevens: leather bed : 295 mm x 75 mm. . . . . . . .lekker breed!! maatvoering gelijk aan een honebase!! Overall size : 460 x 77 mm, Handle: 120 mm Weight: 500 grams Het leer op hout is in verschillende uitvoeringen te bekomen. Bijvoorbeeld eentje extra, om te laden met diamant spray. Of met ijzeroxide naast crox. J Edited January 26, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerwin67 Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 mooie paddel joost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Bij deze een plaatje van een spanriem zoals ik die heb. Van het web geplukt want mijn camera heeft kuren; het objectiefje staat te jojo-en, iets met de elektronika dus. De riem is o.a. te bekomen bij de Scheersalon. De duitser waar Snuff het over heeft is mogelijk een Muhle. Maar een stuk duurder. Die duitser was geen Muhle, het ging hem om een houten I----------I geraamte waar dan het leder omheen werd gespannen en het was ook met een soort knoppen zodat je het leder indien nodig kon verwijderen. Die paddle is klasse! Bedankt voor de foto's, stel het op prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts