roef Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Heb na vele jaren Fusion mesjes gebruikt te hebben ( wel met kwast en zeep) in november de stap gezet naar het scheren met een DE, het was een geweldige ervaring en zal niet snel weer een Fusion ter hand nemen. Was echter heel nieuwsgierig naar het scheren met een open mes en heb iets meer dan een week geleden contact op genomen met een zeer gerespecteerd forumlid bekend onder de naam " Buffel". Buffel is een bijzonder aardige man die mij uitvoerig uitleg heeft gegeven over het scheren met open mes, tevens heb ik van hem een door hem geprepareerde Gold Dollar meegekregen om het eens te proberen. Afgelopen zondag de stoute schoenen aangetrokken ( eigenlijk sloffen) en me na het douchen geprepareerd voor de eerste straight shave ervaring. De eerste bewegingen met het mes waren behoorlijk onzeker, zeker met mijn linker hand en heb me beperkt tot het scheren van de wangen wat me overigens heel goed af ging, daarna het werk afgemaakt met mijn DE, prima ! De dagen daarna wederom begonnen met de wangen maar langzaam maar zeker ook voorzichtig de hals en de kin meegenomen, het resultaat was nog geen perfecte scheerbeurt maar de ervaring in een woord " GEWELDIG" Weet dat het nog zeker een aantal maanden zal duren voordat ik met het open mes een perfecte scheerbeurt zal kunnen hebben maar ga er zeker mee door. Zal me de komende maanden gaan verdiepen in de verschillende soorten messen, denk dat ik begin met een 5/8 met ronde punt, waarvoor ik uiteraard bij Buffel te rade zal gaan. Zal naast een mes uiteraard ook een stop of paddle aan moeten schaffen en zou het op prijs stellen advies van mede forumleden te ontvangen want weet nog niet goed waar ik het beste mee kan beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Dag Roef, Goed gedaan man. Ook ik heb deze week de stoute schoenen aangetrokken en gestart met het scheren met open mes. Ik denk dat je goed op weg geholpen bent en een keurig geslepen mes in handen hebt. Zelf ben ik nog steeds niet verder dan de wangen en een gedeelte van de nek. Op mijn kin krijg ik het mes niet aan de gang. Groet Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 De kin is inderdaad lastig maar de aanhouder wint zeker, succes ! Groet, Roef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Nog meer bekeerlingen Niet ontmoedigd raken, de kin is het moeilijkste gedeelte, het kan helpen om hiervoor de hiel van het mes te gebruiken en niet het midden of voorste gedeelte. Als het bevalt ga je al gauw uitkijken naar nog meer messen, niks mis mee maar je leert het snelst als je met één of twee scheerklare messen leert ipv steeds weer te wisselen. Eenmaal je de techniek hebt leer je binnen een paar scheerbeurten het beste uit ieder mes te halen. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Mooie actie Roef. En nu gewoon volhouden. Het duurt zeker een maandje of drie voordat je echt kunt zeggen dat het vlot gaat. En met de linkerhand is eerst even wennen. Het gevoel om het blad goed te sturen komt vanzelf als je het maar vaak genoeg doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Bedankt voor de fijne woorden ...! En mooi dat het scheren goed gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 (edited) Heel goed Roef!. Nu volhouden. Een van de tien belangrijkste redenen om je met een straight te scheren is het na enige tijd ondergaan van het "Zen" gevoel dat al doende bezit van je zal nemen. Buffel zal het je vast hebben verteld maar ik herhaal het maar zodat ook Henk eraan wordt herinnerd. Het is van eminent belang dat de huid van de kin strak wordt getrokken (met een hand je wang strak naar achteren trekken; je onderlip zichzelf op te laten trekken tot zover mogelijk boven je ondertanden. Als de onderlip zelf aan de beurt is een quasi lachebek trekken. De rondingen van de kin laten maar een relatief klein snijvlak toe zodat je eerder een oorlogswond(je) oploopt. En zorg ervoor dat je bij de scheerbeweging over een ronding, het mes meedraait zodat je zoveel mogelijk de 30 graden hoek aanhoudt (mag iets meer zijn; denk aan de coup de maître (van vlak onder de neus naar beneden). De tien redenen om een straight te grijpen vind je in onderstaande link. Happy go lucky J Edited January 26, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Geweldig om te lezen dat er weer mensen hebben gekozen voor het open mes. Vooral ook dat jullie de moeite nemen dit te documenteren op dit forum, altijd leuk om te lezen. Graag geef ik jullie toch nog de tip mee, dat aluin de beste vriend is van iemand die scheert met het open mes. Niet omdat je dan de wondjes kan dichten, maar omdat je met aluin op de vingers wel grip hebt op de huid tijdens het scheren. Dit geeft je de mogelijkheid om de huid goed strak te houden tijdens de scheerbeurt, zeker als je nog veel moet oefenen op de kin en kaaklijn. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandelaak Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Ikzelf doe het moeilijke stukje op de kin en net onder de mond als volgt, niet het mes gewegen maar het mes op de huid houden (met de mond open) en dan met de strak naar binnen getrokken onderlip, de onderkaak naar boven bewegen. (alsof je langzaam hapt als een ouwe man zonder tanden) Dat werkt bij mij, zo heeft ieder een eigen truukje denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts