vandelaak Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Gisteren dit mooi dingetje gewonnen met bieden op marktplaats voor een zeer aardige prijs. Fraaie Boker in uitstekende conditie met mooi bewerkte spine en barbers notch. Helemaal mijn smaak, vind het er geweldig uitzien, origineel doosje er ook nog bij. Weet alleen niet de preciese maat... maar dat maakt niet zo veel uit bij mij. Kan niet wachten totdat ik hem binnen krijg, is scheerklaar. (dmv coticule) Hopelijk wordt dit nu niet een verslaving om meer te kopen. Wil het bij deze aankoop laten als het mes goed bevalt. http://i.cubeupload.com/LHs0U8.jpg http://i.cubeupload.com/LlYQNX.jpg Volgens mij staan er geen reklames bij Joost. Nog bedankt voor mij aan te moedigen vintage te kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Wat een cool model, gefeliciteerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Inderdaad best een mooi scheermes, Bokers zijn meestal qua scheren prima. De maat is zo te zien een 5/8", als je meet van de rug naar de snede zou het ongeveer moeten 16mm zijn. Veel plezier ermee. ps. zelf heb ik het niet zo op erg versierde ruggen omdat die vaak wat minder prettig stroppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 De Boker ziet er goed uit Arjan! Gefeliciteerd. Je bent in mijn beleving helemaal op het goede pad. Laat je het overigens even weten als je gescalede Gold Dollar 800 te Hong Kong is gearriveerd? Wat de opmerking van Snuff betreft : "versierde ruggen stroppen minder prettig " het volgende. Als het goed is (dus er is in het verleden niks vernield) dan bevindt de geschulpte rug zich boven het dikste gedeelte van de spine. Ergo, de versiering raakt de strop niet. Zie bijvoorbeeld plaatje Henckels Friodur sculpted 8/8ste Bocote. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Daar ga je ongetwijfeld een hoop scheerplezier aan beleven. Mijn ervaring met boker is dat ze erg prettig scheren. En deze ziet er ook nog eens goed uit. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Mooi mes. Zag hem ook staan op marktplaats. Daar ga je plezier van hebben. Hoop voor je dat het hier bij blijft kwa aankopen, maar denk dat je pech hebt. Eenmaal verslaafd is kopen...kopen. Succes en scheer ze! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Terzijde Arjan, volgens mij heeft dit mes geen barber's notch. Een barber's notch strekt zich niet uit over de volle breedte van het mes. Zo te zien heb je een mes met een zgn. Spanish point. Denk erom, zo'n punt is niet vergeeflijk wanneer het mes zich beweegt in het gebied bij de oren. Je mist bij het kijken in de spiegel wat van de dimensie "diepte", met name als je als rechtshandige de rechter bovenkaak bedient (en als linkshandige de linker) met als gevolg dat de point met de gang "with the grain"en "against the grain", het oor wel eens een beetje meepakt. Ik kies bij de eerste gang met een Spanish Point in de gestelde handigheid ter hoogte van de oren maar meteen voor "across". J Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandelaak Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Bedankt voor de tip/waarschuwing Joost. ps. Ik vind de GD vervangende scales erg prettig en functioneel. Wel grappig twee iets verschillende kleuren, vooral die ene, niet witte zijde vind ik mooi. Nogmaals bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Wel lekker voor de bezorgdiensten, dat iemand vanuit hongkong zijn verslaving botviert op marktplaats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandelaak Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Hoera, vandaag heb ik 'm binnengekregen. M'n Boker. Gelijk even bekeken na ontvangst natuurlijk en het mes zag er prima uit. Scales zo goed als nieuw. (misschien niet origineel?) Een paar zwarte oxidatie vlekjes op het mes... maar die heb ik inmiddels weg kunnen poetsen dmv metaal polijst creme en wat licht schuren. Het mes was daarna gelijk heel ultra bot, (door het poetsen/schuren) dus even honen, stroppen e.d. Aangenaam verrast dat het vrij gemakkelijk een zeer scherpe schede opleverde. Toenet even lekker gedouched en daarna het mes kunnen uitproberen. Ging werkelijk uitstekend en het mes is nu al gelijk mijn favoriet omdat het al na de eerste scheerbeurt het gladste resultaat heeft gegeven. Scheert heerlijk en ziet er prachtig uit. (vind ik) Geeft gelijk wel een heel ander gevoel ten opzichte van bijv. Gold Dollar. Het is een veel smaller mes, en met een Spaanse punt (dank aan Joost). Eventjes wel oppassen met die punt, bij bepaalde stukken. Wel handig zo'n punt, vooral fijn om die moeilijke plekjes onder de neus te kunnen scheren. Al met al, een zeer geslaagde aankoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Quote "Geeft gelijk wel een heel ander gevoel ten opzichte van bijv. Gold Dollar. Unquote Vertel daar wat meer van! De eigenschappen van de GD ken ik want ik heb daarmee "proefgedraaid" na honen en stroppen. En in mijn beleving deed ie het toen net zo als iedere andere opgeredderde Duitse of Britse vintage. Overigens, goed dat je ermee in je schik bent. Er zit altijd enig risico in een aankoop vooral als je (nog) geen relatie met de verkoper hebt. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandelaak Posted February 5, 2014 Author Share Posted February 5, 2014 Goede vraag. Misschien vind ik het iets fijner omdat het mes wat smaller is. Waarschijnlijk kan ik er daardoor wat gemakkelijker mee scheren, wat een beter resultaat geeft. Vanavond ga ik het nog eens proberen. Het viel mij op dat ik het mes echt heel scherp kon honen. Het scherpste wat mij tot nu toe gelukt is. Uiteraard is een scheerbeurt de beste test, maar bij het honen/stroppen gebruik ik altijd losse haren van mijn dochter en vrouw om te testen voordat ik ga scheren. Mijn vrouw is Chinees en haar haar is wat stugger/dikker dan Westers haar. Met de GD kan ik haar haar gemakkelijk door'plinken'. (zo'n geluidje geeft het, "pling") Maar met de GD kan ik mijn dochter's dunner haar (half Westers) nooit echt goed doorplinken. Terwijl de Boker daar geen probleem mee heeft. Daarmee kan ik elke keer kleine stukjes van het dunne haar af'kappen'. Het geluid wat dit mes maakt is wat 'doffer', het maakt niet zo'n mooi helder pling geluid als de GD. Volgens mij komt dit door het kleinere/smaller oppervlak. (?) Ben nu stiekem wel een beetje trots dat ik het honen nu onder de knie heb. (een paar Youtube videos bekeken van Lynn, en precies zo nagedaan na veel te oefenen met een oud mes) Ik gebruik alleen een 3000/8000 combo steen, een linnen strop met diamant pasta, en daarna stroppen op een schone lederen strop. Voor deze set ben nu al met al het volgende kwijt, qua investering, rond de 100 euro : (let wel ik zit hier vlak bij China, dus sommige dingen zijn wat goedkoper om aan te schaffen) Boker mes uit 1921 (Nederland, marktplaats) 35 euro Goedkoop stropje van spijkerstof voor de diamand pasta (China) 5 euro Doosje met diamant pasta (China) 5 euro Dassenhaar kwast (China) 15 euro 3000/8000 combo steen (China) 20 euro Kunststof stenen kommetje (Japan) 3 euro) Mooie lange lederen strop (USA) 25 euro http://www.ebay.com/itm/Leather-Straight-Razor-Strop-2-Wide-x-25-Long-New-Great-for-the-Beginner-/121253568614?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c3b46a066 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts