Marcel Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Vervolg op viewtopic.php?f=22&t=1151&p=22204#p22204 Aangezien dat een Vraag en aanbod topic is, graag hier verder over deze illustere krabber. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar ik lees graag wat anderen ervan vinden. Klopt het trouwens dat deze krabbers een andere schroefdraad hebben dan Gillettes, Merkur en Muhle/Edwin Jagger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 @ Harkos: Blij dat hij is aangekomen ! Het beste resultaat behaal je overigens met een iets kleinere hoek dan bij de wat mildere krabbers. Daar kwam ik na de eerste keer mijn Piccolo gebruiken achter. Een KLEINERE hoek wil zeggen het handvat VERDER van je gezicht af. Verder goed uitkijken met dat ding. Een iets mindere concentratie of teveel druk en het gaat mis. Ik zou wel graag eens willen weten of er mensen zijn die zowel een Fatip als een Plisson / Joris hebben en deze hebben kunnen vergelijken. Is die kop nou 100 % gelijk ? Ik lees veel verschillende verhalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Ja groot fan, ooit een Fatip gekocht voor mijn Pa maar die kon er niet mee overweg, nu gebruik ik hem met grote regelmaat. Welke krabbers zijn er, naast Fatip en Joris Plisson, nog meer uitgerust met een Fatip kop? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 Vroeger was dat de Muhle R41, maar dat typenummer heeft meerdere koppen gekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 @ Snuff: Ik heb de heer Fazzini (fabrikant van Fatip) gevraagd naar de in de USA verkochte Premax. Hij heeft mij per mail bevestigd dat de Premax en Fatip beide door Fazzini worden gemaakt maar onder een andere naam worden verkocht. Weten we dat ook weer zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Klopt het trouwens dat deze krabbers een andere schroefdraad hebben dan Gillettes, Merkur en Muhle/Edwin Jagger? Ja schroefdraad van Fatip is kleiner. Piccolo schroefdraad is wel gelijk aan die van de Grande, dus het handvat van de Piccolo past op de Grande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Welke krabbers zijn er, naast Fatip en Joris Plisson, nog meer uitgerust met een Fatip kop? Muhle R89 voor 2009 Muhle R41 voor 2009 Premax Plisson /Joris (niet 100 % zeker) LET OP: De Roedter 1909 (zonder twijfel de meest agressieve krabber ooit) heeft een Fatip Grande handvat, een Fatip onderplaat, maar een andere topplaat. Ik zal daar binnenkort even een onderwerpje over aanmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 @Francois Was prima verpakt. Ben er erg tevreden mee. Kleur is ook chique. Nu 14.30 uur nog steeds voldoende glad na een 2 pass. De Fatip lijkt van het type dunschiller, maar met het nodige gevoel en alleen het gewicht doet hij zijn werk goed. Balans is goed, ergo een geduchte concurrent voor mijn Gillette adjustables en Merkur Slant. Bij de eerste aanzet moest ik wel even nadenken hoe het mesje op mijn huid staat, maar een keer de goede hoek te pakken is het net muziek. Zolang je die hoort gaat het heerlijk. Voor een Feather er in moet ik nog even moed verzamelen. Dat doe ik wel als ik weer op 2 benen kan staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 De Joris/Plisson heeft weer een andere schroefdraad dan de Fatip dus daar kan je alleen de handvaatjes van de Joris/Plisson op gebruiken. Voor alle handvaatjes die passen op de Fatip kijk je best hier: http://shavenook.com/thread-joris-fatip-lovers-reviews-pics-thread-list-of-handles-that-fit-the-fatip @Harkos: Scheert heerlijk met een Feather/Iridium/Personna mesje Link to comment Share on other sites More sharing options...
PKRussel Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Van EJ naar slant zou volgens mij een grote verbetering zijn, van EJ naar Fatip ….. moeilijk te zeggen, het verschil is groot Wijze woorden van Snuff in een andere topic. Gisteren voor het eerst een Fatip uitgeprobeerd. Ging nog niet helemaal vlekkeloos. Maar we geven niet op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted January 23, 2014 Author Share Posted January 23, 2014 De Joris/Plisson heeft weer een andere schroefdraad dan de Fatip dus daar kan je alleen de handvaatjes van de Joris/Plisson op gebruiken. Voor alle handvaatjes die passen op de Fatip kijk je best hier: http://shavenook.com/thread-joris-fatip-lovers-reviews-pics-thread-list-of-handles-that-fit-the-fatip Mijn dank is groot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 @Snuff Heb ze alle 3 liggen en wachten is mijn zwakke kant..... Morgen even zoeken met mijn "persoonlijke verzorgster" naar een Feather. Dan maar all the way. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Voor alle handvaatjes die passen op de Fatip kijk je best hier: http://shavenook.com/thread-joris-fatip-lovers-reviews-pics-thread-list-of-handles-that-fit-the-fatip Lijstje ken ik, maar klopt geen bal van. Laat je er niet door misleiden. Bij de Piccolo staat bijvoorbeeld: Do fit ..... Edwin Jagger DE89, en bij do not fit staat ook ..... Edwin Jagger DE89. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Wat maakt dat ik een andere steel aan de kop moet schroeven. Snap het niet? Wie legt me dat uit? @Francois niet dat ik het doe hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 (edited) Wat maakt dat ik een andere steel aan de kop moet schroeven.Snap het niet? Wie legt me dat uit? @Francois niet dat ik het doe hoor! Nee, die steel van de Fatip Grande is toch geweldig ! Aan de thuiszorg vragen of ze een Feather in de Fatip wil doen ? Dat gaat dat meisje vast niet niet doen. Hulp bij zelfdoding is bij de wet verboden ! Edited February 1, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 het is helemaal niet nodig maar sommigen vinden een ander handvat lekkerder door het gewicht of omdat het er mooier uitziet, ene betere greep heeft of soms word de balans er gunstig door beïnvloed alhoewel dat ook relatief is, de ene heeft graag dat de kop van het krabbertje het merendeel van het gewicht uitmaakt, de ander liever het handvaatje. Kwestie van je manier van scheren enzo. Niks om je druk om te maken. @Francois: er zitten op het eerste zicht inderdaad fouten in maar er zijn dus wel degelijk mensen die de EJ op hun fatip hebben gebruikt en andere waar de EJ niet op past. Wellicht zijn er lichte afwijkingen met schroefdraad of zo geweest en daarom worden beide vermeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted January 23, 2014 Share Posted January 23, 2014 Tja, optiek begrijp ik, maar waarom koop je iets wat je niet mooi vindt. Balans is toch een kwestie hoe en waar je de steel vast houdt? Heb drie verschillende Gillettes, Fatboy, Slim en Black Beauty dus erg verschillende stelen, maar het uiteindelijke resultaat is hetzelfde. Als ik het goed doe maakt het niet uit waar ik hetzelfde mesje in stop. Heb ik ook met de Merkurs 38c en 39c slant. Maar ja als een ander hier plezier aan beleeft wil ik zijn pret niet drukken, immers als ik mijn kast open trek, krab ik ook wel eens achter mijn oren, waar ben ik mee bezig. Voeg het me alleen af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Tja, optiek begrijp ik, maar waarom koop je iets wat je niet mooi vindt. Balans is toch een kwestie hoe en waar je de steel vast houdt? Heb drie verschillende Gillettes, Fatboy, Slim en Black Beauty dus erg verschillende stelen, maar het uiteindelijke resultaat is hetzelfde. Als ik het goed doe maakt het niet uit waar ik hetzelfde mesje in stop. Heb ik ook met de Merkurs 38c en 39c slant. Maar ja als een ander hier plezier aan beleeft wil ik zijn pret niet drukken, immers als ik mijn kast open trek, krab ik ook wel eens achter mijn oren, waar ben ik mee bezig. Voeg het me alleen af. Smaken verschillen, en je moet toch iets om anders dan een ander te zijn op een scheerforum Ik heb wel eens bijvoorbeeld zo'n UFO handvat besteld om te proberen maar vond het niks lijken of aanvoelen terwijl anderen er helemaal weg van zijn. Soms is een scheerkop heel erg goed maar ben je gebonden aan de keuze van de maker qua steel en dan gaan mensen op zoek naar iets wat mooier oogt. Balans heeft natuurlijk te maken met waar je de steel vast houdt maar in sommige gevallen moet je de krabber dan op zo'n onprettige manier vasthouden dat het snel tegensteekt. Jouw probleem heb ik dan weer niet, zelfs na 40+ jaar scheren heb ik slechts een paar scheermessen die ik gebruik, alleen het allerbeste blijft de rest verdwijnt. Ik heb me wel eens afgevraagd hoe het er nu zou uitzien mocht ik alles wat ooit de revue passeerde had bijgehouden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edsel Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Ik gebruik mijn kleine Fatip vooral in het weekend omdat ik dan alle tijd heb om te geniieten van een goede scheerbeurt met dito voorbereiding. Elke keer ben ik weer aangenaam verrast door de efficiente wijze waarop al na 1 pass WTG al het grootste deel van mijn (stugge) stoppels zijn geëlimineerd. Mijn conclusie is dat het mijn meest agressieve, maar tevens mijn meest effeciente krabber is Zelfs mijn mooie Slim Adjustable kan daar, in haar meest agressieve stand (stand 9) niet tegen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 Vanmorgen plan tot uitvoering gebracht, Feather er in. Even concentreren en gaan. Perfecte 2 pass! Niks schade, lekker en superglad. Le Père zeep. Simpson kwast. Nu 15.45 wat lichte stoppels. Beste combi. Thuiszorg hoefde geen sterile gaas aan te brengen. Zelfs geen aluin nodig hoezo agressief? Ja zeker geen beginners speeltje, maar verder perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 24, 2014 Share Posted January 24, 2014 @SnuffHeb ze alle 3 liggen en wachten is mijn zwakke kant..... Morgen even zoeken met mijn "persoonlijke verzorgster" naar een Feather. Dan maar all the way. Zie je wel Niks om bang van te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted January 24, 2014 Author Share Posted January 24, 2014 Voor alle handvaatjes die passen op de Fatip kijk je best hier: http://shavenook.com/thread-joris-fatip-lovers-reviews-pics-thread-list-of-handles-that-fit-the-fatip Lijstje ken ik, maar klopt geen bal van. Laat je er niet door misleiden. Bij de Piccolo staat bijvoorbeeld: Do fit ..... Edwin Jagger DE89, en bij do not fit staat ook ..... Edwin Jagger DE89. Inderdaad, dat kan niet kloppen. R89 handle: past niet R41 handle: past niet Willekeurige Gillette Hande: past niet Ikon Handle: past niet Maar: Gillette Bar Handle (passend bij een Gillette NEW) past wel Pearl 3 piece: past UFO Kaiser Short: past uiteindelijk, maar voelt niet goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Soms zit er maar een paar honderdste van een mm verschil in. Het lijkt dan te passen maar op den duur draai je dan toch de schroefdraad (of op z'n minst de plating op de schroefdraad) kapot. Ik combineer ook wel eens, maar hou toch meer van origineel. Zo is de razor ontworpen. Je zet ook geen BMW velgen op een Mercedes. Het past wel, maar eh ............ . Een uitzondering wil ik nog wel maken voor de Edwin Jagger Barley met de onderplaat (kam) van een Fatip. Dat is mooi ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Inderdaad, dat kan niet kloppen. R89 handle: past niet R41 handle: past niet Willekeurige Gillette Hande: past niet Ikon Handle: past niet Maar: Gillette Bar Handle (passend bij een Gillette NEW) past wel Pearl 3 piece: past UFO Kaiser Short: past uiteindelijk, maar voelt niet goed Marcel misschien doe je die mensen er wel een plezier mee om dat te melden? De lijst bestaat zowel op B&B als de shavenook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts