flamini87 Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Beste mensen, Ik scheer al een tijd met Gillette mach 3. Ik vind dit enorm duur, en heb een gevoelige huid dit betekent dat ik noodgedwongen een 3 baardje nodig heb om zonder irritatie weer te kunnen scheren. Nou wilde ik graag weten wat ik zou kunnen gaan gebruiken, ben dus op zoek naar een nieuwe goedkopere scheer ervaring. (nieuw mesje enz enz enz) met vriendelijke groet Ferry Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Welkom op het forum Ferry. Of goedkoper scheren gaat lukken als je op dit forum komt is nog maar de vraag, maar behulpzaam zijn we wel. De grote vraag is of je op zoek bent naar een goedkoper cartridge systeem of een alternatief voor cartridge scheren. Irritatie bij het scheren is in veel gevallen te verhelpen door met een krabber te gaan scheren, maar het is ook goed mogelijk dat je problemen voorkomen uit een verkeerde scheertechniek of die niet juiste toepassing van scheerschuim. Waarschijnlijk ontstaan bij jou de problemen al bij het feit dat je een 3 dagen baard probeert te scheren met een cartridge systeem met meer dan 2 messen. De scheersystemen met meer dan 2 mesjes zijn over het geheel genomen enkel geschikt om dagelijks mee te scheren. Je zou eens een sensor of wegwerp kunnen proberen met 2 of minder mesjes erin. De overstap naar klassiek scheren vergt namelijk wel enige investering, hoewel het op lange termijn goedkoper kan zijn dan cartridge scheren. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
flamini87 Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 ik scheer juist na 3 dagen omdat het dan makkelijker gaat en minder pijn doet gebruik pro razo en nivea scheergel/schuim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 welkom op het forum, ik ken de mach 3 en de door jouw gebruikte gel/schuim niet dus daar kan ik je niet van advies dienen. Je zou een veiligheids scheermes (hier meestal DE genoemd) kunnen proberen en een goede zeep die niet meteen veel geld dient te kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Een krabber zou de beste optie zijn. Wil je cartridge blijven gebruiken dan zou ik de mach3 wegflikkeren en fusion kopen. Die gebruik ik zelf ook nog afentoe. Mach3 resulteert bij mij in pijn, fusion totaal niet, ook niet met een baard van 3 dagen of langer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Ik weet toevallig dat jan winters binnenkort wat chinese gillette techs binnenkrijgt. Dan kun je voor een paar euro beginnen met DE scheren. Zeker als je ook nog goedkoop aan een paar sample mesjes kan komen. Die chinese techs zijn goede scheerders en bieden dan ook de mogelijkheid om goedkoop kennis te maken met klassiek scheren. Ik zou zeggen...lees je tot die tijd lekker in op het forum en vraag maar raak. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
antonius Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Ik weet niet of je dicht bij de Duitse grens woont maar kaufland en Müller drogist verkoopt van Wilkinson de krabbers plus 5 mesjes voor €3.50. Dat is een milde goed scherende krabber voor weinig. Gr antonius Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Het lijkt me toch dat je je met een gevoelige huid ook zou moeten kunnen scheren met een Mach3 oid. Ik zou eerder eens kijken naar de voorbereiding van je scheerbeurt; de haren inweken enzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froop Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Het lijkt me toch dat je je met een gevoelige huid ook zou moeten kunnen scheren met een Mach3 oid. Ik zou eerder eens kijken naar de voorbereiding van je scheerbeurt; de haren inweken enzo. Het grootste probleem wat ik altijd had met die dingen was het streven naar gladheid. Over het algemeen drukken mensen teveel met zo'n cartridge. Verder moet men ook de regel aanhouden dat er altijd schuim zit op het plekje waar het mes overheen gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
flamini87 Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 als ik na 3 dagen scheer is er niks aan de hand, helemaal top (indien het mesje niet bot is natuurlijk) maar na een dag of na 2 dagen zit er nog niet genoeg haar? (denk zelf nog te gevoelig ) als ik het dan weg haal, rode bultjes irritatie enz enz enz. mach 3 verkies ik boven fusion btw, vind ik niet zo lekker scheren.. Maar de mesjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Bij rode bultjes denk ik toch aan te hard drukken, waardoor je de haren te diep afsnijdt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Ik vind het moeilijk om hier in te schatten wat het probleem is. Na 2 dagen last van uitslag en na 3 dagen niet. Even hardop denken. Zou het kunnen zijn dat de baardgroei nog dusdanig licht is dat het trek/snij principe van de multi-mes-cartridge te veel van het goede is na 2 dagen, waardoor de haren te diep worden afgesneden. Iets dat waarschijnlijk ook verholpen kan worden door zonder druk te scheren. Een techniek die in ieder geval aangeleerd dient te worden als je met een veiligheids of open mes wilt gaan scheren. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Ook heel belangrijk is dat je alleen scheert waar schuim zit. Dus niet 1 x je hoofd vol schuim en dan net zo vaak scheren tot al je haren weg zijn maar na elke gang opnieuw schuim op je gezicht doen. Kijk eens op youtube filmpjes van PaulHFilms. Dat maakt het duidelijk. Ik ben er van overtuigd dat het vooral aan de techniek ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JanWinters Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Hoi Ferry, Hoe scheer je? Alleen met de haarrichting mee of er tegenin? Gebruik je één pass of meerdere? Ik heb een gevoelige huid, stugge haren en een snel groeiende baard. Met de Mach3 heb ik alleen last gehad van irritatie als ik te vaak achterelkaar tegen de haarrichting in schoor. Bij mij uitte zich dat vooral in een zeer pijnlijke hals met grote rode vlekken. Als iemand er alleen al naar keek dan begon ik bijna te huilen Ik scheer nu met milde scheermessen (mijn favorieten zijn de Chinese Gillette Tech (ja inderdaad, binnenkort heb ik er weer een aantal te koop) en de Feather Popular). In deze apparaten gebruik ik afwisselend Dorco ST300 (mild en vergevingsgezind) of Astra SP (de laatste is een stuk scherper dan de Dorco's, maar voor mijn huid erg lief). Tweemaal in de week (om de drie dagen) scheer ik drie passes (met de haargroei mee, dwars er op en daarna er tegen in). Gevolg: babyglad geschoren. De andere dagen scheer ik alleen met de haargroei mee en er dwars op (minder glad, maar ook minder belastend voor mijn huid). Ik besteed veel zorg aan het inzepen (Tabac stick en dan lekker 'kopschuimen') en gebruik ietwat vettige aftershave balsems. Het effect is dat ik volledig irritatievrij ben (mits ik de tijd neem om rustig en met een zo goed mogelijke techniek te scheren). Als je een DE gaat gebruiken doe jezelf dan een lol en kies een niet-agressieve krabber, goede scheerzeep of -crème en een goede aftershave balsem (in ieder geval iets zonder alcohol). Op dit forum kun je overigens lezen dat DE scheren voor de meesten niet goedkoper is, omdat je steeds meer fijne messen, zepen, aftershaves etc zult ontdekken Ik wens je succes. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 http://sharpologist.com/2012/01/shaving-mistakes.html Hier alvast een paar tips voor als je je krabber hebt gekocht, want let's face it die ga je kopen. Enabelen kunnen wij als geen ander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Bij rode bultjes denk ik toch aan te hard drukken, waardoor je de haren te diep afsnijdt? Rode bultjes zouden zomaar 'baardschurft' kunnen zijn, haartjes die onder de huid gaan groeien omdat ze te kort zijn afgesneden. Veelal komt dat niet door te hard drukken, maar door het gebruik van multimes-systemen, die zogenaamd (nou niet zogenaamd dus, het werkt echt, wat hiermee maar weer eens bewezen wordt) het baardhaartje met het eerste mesje een beetje oprekken vooraleer het af te scheren en het vervolgens met het volgende (ooit hadden die krengen maar twee mesjes..) mesje nog een stukje af te snijden voordat het zich weer in het haarkanaal terugtrekt. Het 'idee' hierachter was dat je daarmee een gladder resultaat krijgt. Je bevordert echter bij mensen die daarvoor gevoelig zijn ook het ingroeien van de te kort afgesneden baardharen. Een enkelvoudig DE mes (of een klapmes) is daarvoor de ultieme remedie; met uiteraard als bijkomend effect dat je dus potentieel iets minder glad wordt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Ik had altijd veel last van ingegroeide haren met de cartridges. Met een de niet meer. Maar zoals reeds gezegd even uitkijken met beginnen. Je snijdt ue makkelijker door te hoge druk en door niet opletten bij een plooitje etc. Dus voorzichtig beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Ik ken alleen maar de eerste cartridges met twee mesjes (de Gillette G2 en Contour). Die deden het goed bij mij. Maar wat daarna allenaal kwam (Sensor enzo) heb ik nooit geprobeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 1 stop met schuim uit een bus.en de 2+ mesjes. Het is zoveel fijner met een goede zeep en het juiste krabber /open mes. En komt bij de zepen hebben/geven een betere resultaat uiteindelijk dan dat gasgevulde spuitbus die je gebruikt. 2 zorg voor scherp materiaal en denk niet ohhh hij kan nog wel een keer, puur uit goedkoopte. 3 zorg voor goede voorbereiding, bij een goede voorbereiding dan wel met pre shave spul of de douche/ of aan wasbak met warmwater is de helft al gelukt. 4 zorg als alles hierboven genoemd is dat je een juiste techniek hebt, strek je huid op tijdens het scheren. De juiste hoek is belangrijk. Ect ect 4 gebruik na het scheren een goede aftershave, deze zijn niet enkel om lekker te ruiken maar zorgen ook voor sneller herstel van de huid. Succes er mee, gaat vast lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaggy Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Ten eerste, gooi heel die dure plastic veel te dure rommel weg van Mach 27 etc. Koop een leuk DE mes, een Leuke Merkuhr oid. Heb je ronde de 25 of 30 euro. Neem er een pakketje met samples bij zodat je een aantal verschillende merken mesjes kan proberen wat goed werkt voor jouw situatie. Vervolgens neem je een goede scheerzeep of crème erbij voor de gevoelige huid. zoals bijv. de bekende Taylor of old Bond street Jermyn of een soortgelijke zeep. Een scheerkwast erbij, goedkoop of duur, wat je wil Eventueel wat aluin voor na het scheren En niet onbelangrijk, een goede aftershave balsem zonder alcohol. Bijv. ook de Jermyn. Dat icm een goede pre-shave ( wassen, handdoek etc. ) zal je ellende een heel stuk moeten kunnen verminderen en zorgen voor een fijne scheerbeurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seabiscuit Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Het grootste probleem met het scheren van tegenwoordig is dat de techniek niet juist is, dat het te snel moet gebeuren en dat het droogscheren is. Baardharen die droog geschoren worden zijn net ijzerdraadjes die je afsnijdt met een mes. Dat lukt niet en zal irritatie opleveren. Zoals boven al aangegeven is, zou ik eens proberen om over te stappen naar natscheren. Het liefst natuurlijk met een krabber en een scheerkwast, maar ik merk uit je opmerkingen dat je een Mach3 wel best vindt. Dat is niet erg, maar realiseer je dan wel dat je nooit echt een Baby Smooth Shave (BSS) of een prettige scheerbeurt zult ervaren. Voor een relatief goedkoop bedrag kun je al een krabber, scheerkwast en scheerzeep/crème op de kop tikken. Als je toch bij je Mach3-rotzooi-unit blijft, dan zou ik eens proberen om scheerschuim uit een bus van Proraso te bestellen en een douche voor het scheren te nemen. Scheerschuim uit een bus is niet ideaal, maar in ieder geval is Proraso een merk dat naast de traditionele scheerzeep/crème ook wel fatsoenlijke scheerschuim uit een bus produceert zonder kunstmatige bagger erin. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JanWinters Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 ... is Proraso een merk dat naast de traditionele scheerzeep/crème ook wel fatsoenlijke scheerschuim uit een bus produceert zonder kunstmatige bagger erin. Proraso schuim-uit-bus is prima spul (vind ik). Zelf vind ik rood en wit erg prettig. Groen alleen in de zomer, de metholkick is bij koeler weer echt freezing. Nadeel van de bussen, behalve de prijs, is wel dat je ze niet leeg krijgt. Terwijl er duidelijk nog lading over is, wordt de druk van het drijfgas te laag. De 'snotlaag' dat je vervolgens op je kin smeert scheert slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Dat je met een mach3 of bijvoorbeeld fusion niet bbs zou kunnen scheren is natuurlijk onzin. Dat het voor sommige mensen niet prettig scheert is wat anders. Met fusion en mach3 kan ik me echt wel bbs scheren, alleen krijg ik wel een pijnlijke smoel van mach3, fusion werkt prima. Echter verkies ik wel de krabber boven de rest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seabiscuit Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Dat je met een mach3 of bijvoorbeeld fusion niet bbs zou kunnen scheren is natuurlijk onzin. Dat het voor sommige mensen niet prettig scheert is wat anders. Met fusion en mach3 kan ik me echt wel bbs scheren, alleen krijg ik wel een pijnlijke smoel van mach3, fusion werkt prima. Echter verkies ik wel de krabber boven de rest Met een cartridge scheersysteem krijg je gewoon simpelweg geen BSS en zul je jezelf sneller weer moeten scheren. Het resultaat kun je vergelijken met een enkel WTG pass zoals je binnen het traditionele scheren krijgt. Het cartridge scheersysteem is ontwikkeld voor gemak en snelheid, niet voor resultaat. Ik ben het dus niet eens met je stelling en ik ken ook niemand op de internationale B&B forums die zal zeggen dat ze met een cartridge scheersysteem net zo'n goed resultaat behalen als met een krabber of een open scheermes. Terecht ook want dat is gewoon geklets. Overigens moet wel even opgemerkt worden dat met een lichte baard het resultaat met een Mach3 natuurlijk beter is dan wanneer je een Mach3 gebruikt bij een zwaardere baard. Dat betekent echter nog niet dat het scheersysteem in essentie effectief is. Als we daarbij de kosten, irritatie, geen genoegdoening, e.d. aspecten nog bijnemen, dan kun je dus wel stellen dat een cartridge scheersysteem gewoon van een beduidend minder niveau is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Dan zal ik, en velen met mij, wel een heel raar gezicht hebben. Maar goed, als jij zegt dat ik geen bbs krijg dan zal jij waarschijnlijk wel gelijk hebben. Jij weet het natuurlijk beter en hebt mij jarenlang geschoren met een cartridge. De mensen op b&b hebben jou daarbij geholpen, ik heb slechts toegekeken hoe ik geschoren werd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts