Snuff Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 (edited) De meesten hebben wel een aantal open scheermessen, de verzameling tikt aardig aan eenmaal je bezeten bent door de straights maar in m'n omgang met mensen hoor ik toch vaak van ja ik heb er zoveel maar m'n dagelijkse mes is ….. En dan zie je vaak dat dit niet eens een bekend of duur mes is maar gewoon om een of andere reden het best en prettigst scheert. Ben dus benieuwd naar foto's van het mes die jullie het best bevalt uit de collectie. Ook al heb je er maar eentje, is het van een onbekende maker, goedkoop of duur, mooi of lelijk als het ontzettend prettig scheert willen we een foto zien Edited February 5, 2014 by Guest
YdieresiS Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Ik heb er maar twee, maar ik vind deze tot nu toe het fijnste scheren:
vandelaak Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Leuke topic! Ik wacht even af totdat ik mijn nieuwe binnen heb.
Buffel Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Momenteel deze 2 Het wisselt nogal, maar deze gaan nooit meer weg
joostmoree Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 (edited) Eerder gepubliceerd denk ik. David en Goliath David = mijn eerste straight. 1975. 5/8 Full Hollow; Black &White Ebony Goliath = mijn eerste 8/8ste Boxer; 2013; quarter hollow; bijna wedge; G10 Jade Edited January 24, 2014 by Guest
joostmoree Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 He Snuff, Mag je maar een keer mee doen of mag je met inachtneming van enige pauze nog meer favorieten tonen? J
Snuff Posted January 22, 2014 Author Posted January 22, 2014 He Snuff, Mag je maar een keer mee doen of mag je met inachtneming van enige pauze nog meer favorieten tonen? J Laat ze maar zien, het is normaal dat iemand met een uitgebreide collectie meer messen heeft die heel dicht bij de perfectie liggen wat scheren aangaat.
Mars Posted January 22, 2014 Posted January 22, 2014 Deze gebruik ik op het moment als ik naar de straight grijp Plaatje beetje opgeleukt passend bij het vintage USSR mes (1966)
joostmoree Posted January 22, 2014 Posted January 22, 2014 Ha Mars, Het beeld dat dit mes vertoont bewijst dat, wat er ook in het verleden met het mes is gebeurd - en bij waarneming is dit heel veel - wanneer de geometrie spine/edge versmelt - een prima scherend exemplaar zich handhaaft. Even plagen. Het mes associeert zich niet niet volkomen met een Maserati 3500GT Vignale Spider. Als we ter wille van beleving zo maar twee vintages naast elkaar leggen. J En nu mag je me doodschieten
Mars Posted January 22, 2014 Posted January 22, 2014 En nu mag je me doodschieten Nee hoor Joost, ik ben niet zo snel aangebrand Ik drink er wel een glas nost op en dan ben ik het weer vergeten
PI56 Posted January 22, 2014 Posted January 22, 2014 En nu mag je me doodschieten Dit impliceert dat je klaar bent met geven van adviezen en commentaren. Daar geloof ik echter helemaal niets van en ik stel voor om dit dan ook maar als niet geschreven te beschouwen. Het forum zou er ook gelijk een stuk saaier van worden.
joostmoree Posted January 24, 2014 Posted January 24, 2014 (edited) Het is hier wat stil en dat doet geen eer aan de kwaliteit van het onderwerp. Ik heb het mes waarvan een plaatje bijgevoegd eerder in een ander verband naar voren gebracht. Doch zonder commentaar. Het ging toen voor zover mij bijstaat over de voor-/nadelen van boutjes vs pinnen. Er hoort een verhaaltje bij het mes. Bijna twee jaar lang, te beginnen een jaar of drie geleden keek ik op de Revisor site naast naar alle Rariteiten ook naar het speciaal voor Schulze ingerichte dossier. Nadat ik een Revisor 8/8ste had verworven. En bewonderde dan elke keer - als een kleine jongen met mijn neus tegen de etalageruit aangedrukt - een Schulze 8/8ste. Graag wilde ik hem kopen. Maar het was geen koopje. Maar elke keer als ik hem bekeek was ik gerustgesteld. Hij was er nog. Dus als ik koopkrachtige vraag zou gaan uitoefenen dan was er geen belemmering. Tot op een slechte dag. Toen was hij er niet meer. Ik heb een dag of tien lopen malen (met pauzes want er was nog meer te doen). En heb toen een mailtje geschreven aan het directielid de heer Kronenberg of hij soms nog "in een of andere lade" nog een 8/8ste Schulze had liggen. Dat had hij. Twee stuks. Hij bood mij aan ze beiden te kopen met enige korting op de koopsom van het tweede exemplaar. Het gehele aanbod werd met toen een beetje te dol. Ik heb een van de twee gekocht. Sedertdien zijn de Schulze 8/8sten van de aardbodem verdwenen voor zover zij zich niet in collecties bevinden. Ik heb er spijt van de bedoelde tweede toen niet meteen erbij te hebben gekocht. Terzijde vermeld ik dat uit de Schulze krochten nog een aantal 7/8sten te voorschijn is gekomen bij Revisor. Je houd je hart vast als je ziet wat ze moeten opbrengen. Maar als een van jullie onverwacht een belastingrestitutie of anderszins een bonus heeft ontvangen die niet behoeft te worden aangewend om gaten te vullen en je partner die op de hoogte is van kosten van de huishouding, je een duwtje in de rug geeft, ga dan maar eens op de site kijken. Kan natuurlijk ook als hij/zij geen notie heeft van bedoelde kosten. Wat het scheren betreft. Destijds gefinished met 16.000 Shapton met een laag tape op de spine. Daarna, als gebruikelijk, Crox op leer en daarna nakend leer, waarmede zij ook wordt bijgehouden. Zo is elke Schulze op zijn top. De Amerikaanse punt is weinig vergeeflijk dus altijd bewust zijn waar deze zich op het gezicht bevindt. Maakt niet uit hoe breed zij is. J PS. De scales zijn faux MOP (imitatie) parelmoer. best wel mooi met een lila/roze glans. Maar wel een beetje lomp. Ik zal ze evenwel niet vervangen. PPS Overigens, de breeje Schulzes zijn sedert de datum van mijn aankoop in prijs geëxplodeerd. Edited January 24, 2014 by Guest
Marcel Posted January 24, 2014 Posted January 24, 2014 Een mooi verhaal Joost! En een erg indrukwekkend uitziende straight bovendien. En nee, ik heb niet durven kijken wat ze nu kosten
Mars Posted January 24, 2014 Posted January 24, 2014 Mooie Maserati joost Ik doe het wel gewoon met mijn oude Lada
joostmoree Posted January 24, 2014 Posted January 24, 2014 Mars, De kwaliteit van het scheerleven en de daarvan deel uitmakende begeerde gereedschappen bestaat vooral niet uit ver verwijderde associaties met vintage eigenschappen van klassieke Maserati's. Zeventig % van mijn rotatie bestaat uit . . . nou ja. . .Lada. . . Trabant??.. . .Ouwe 2-tact Saab? Zie gepokt en gemazelde Grelot met een honewear van hier tot Bangkok. Maar scheren als de duivel. En als je dit allemaal goed bijhoudt. En stropt. En de stenen en het linnen nadat de zaak op orde is in vervolg mijdt als de pest, dan wordt dit type vanzelf een van je favorieten. J
Mars Posted January 24, 2014 Posted January 24, 2014 Ik weet het Joost, ff terug dollen En het gaat idd niet om de bling-bling maar om het resultaat en met name de (prettige) ervaring. Maar die Schulze vind ik wel erg mooi om te zien, leuk verhaal ook btw
Snuff Posted January 24, 2014 Author Posted January 24, 2014 Die brede Schulze is inderdaad een echte zeldzaamheid, over het algemeen zijn de 8/8" messen superduur geworden, had er eentje van Revisor maar heb die toen teruggestuurd omdat het een warped blade was, hebben ze geen probleem van gemaakt. Als je ziet wat sommige doorsnee messen tegenwoordig opbrengen op de forums …..
joostmoree Posted January 24, 2014 Posted January 24, 2014 Snuff, Als je een paar centjes hebt, ga opnieuw voor een 8/8ste Revisor. De 8/8ste German Eagle maar dan met Grenadille scales staat op mijn verlanglijst. J
joostmoree Posted January 24, 2014 Posted January 24, 2014 Of eigenlijk staat het mes German Eagle op de verlanglijst. Die scales regel ik zelf wel! J
joostmoree Posted January 26, 2014 Posted January 26, 2014 Okay heren! Nu het hier zo ver. omd stil blijft en het initiatief van Snuff dat niet verdient, heb ik het navolgende besloten. Ik doorbreek mijn wekelijkse routine. Die routine houdt in dat ik elke zondagavond de zeven in mijn rotatie van de voorafgaande week zittende messen gestropt en wel en ontdaan van vingerafdrukken en dergelijke onheil veroorzakers, terug leg op hun locatie en de volgende zeven pak en naar de badkamer breng, en deponeer op de laatste 30 centimeter van een 2 meter lange tegelrand onder de grote spiegel die ik als een bastion tegen inbezitneming van mijn lieve vrouw en haar prullaria heb weten te reserveren. Dit wordt anders. Voor de komende 10 dagen plus of minus pak ik elke dag een favoriet uit de grote hoop. Scheer me ermee. Maak een plaatje en dien dat in. En misschien doe ik er ook een verhaaltje bij. Morgenochtend geen files voor de hard werkenden onder ons. Afgesproken!? J PS En dan is het bedoeling dat er nog wat mannen meedoen! Vrouwen mogen ook.
timmert26 Posted January 26, 2014 Posted January 26, 2014 Okay heren! Nu het hier zo ver. omd stil blijft en het initiatief van Snuff dat niet verdient, heb ik het navolgende besloten. Ik doorbreek mijn wekelijkse routine. Die routine houdt in dat ik elke zondagavond de zeven in mijn rotatie van de voorafgaande week zittende messen gestropt en wel en ontdaan van vingerafdrukken en dergelijke onheil veroorzakers, terug leg op hun locatie en de volgende zeven pak en naar de badkamer breng, en deponeer op de laatste 30 centimeter van een 2 meter lange tegelrand onder de grote spiegel die ik als een bastion tegen inbezitneming van mijn lieve vrouw en haar prullaria heb weten te reserveren. Dit wordt anders. Voor de komende 10 dagen plus of minus pak ik elke dag een favoriet uit de grote hoop. Scheer me ermee. Maak een plaatje en dien dat in. En misschien doe ik er ook een verhaaltje bij. Morgenochtend geen files voor de hard werkenden onder ons. Afgesproken!? J PS En dan is het bedoeling dat er nog wat mannen meedoen! Vrouwen mogen ook. hoeveel messen heb je eigenlijk vergaard over de jaren?
Snuff Posted January 26, 2014 Author Posted January 26, 2014 Dit wordt anders. Voor de komende 10 dagen plus of minus pak ik elke dag een favoriet uit de grote hoop. Scheer me ermee. Maak een plaatje en dien dat in. En misschien doe ik er ook een verhaaltje bij. Prachtig, kijk er al naar uit
michigalex Posted January 26, 2014 Posted January 26, 2014 Ik heb er (nog) maar 2. Worldmaster 11/16 Dovo Bismarck Een favoriet heb ik nog niet, daar dat ik nog maar een paar maanden scheer met een straight.
Recommended Posts