Juul Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Met een DE scheer ik mij sinds half november, vaak met scheerbrand als nawee. Ik ben begonnen met een Parker 52l en Timor mesjes. Een ramp. Toen via het forum een Gillette SS 52' gekocht. Mijn huid al iets rustiger bij gebruik van dat scheermes in combinatie met Astra SP's en Hema mesjes. Maar eerlijk is eerlijk, die SS verleidt mij nog regelmatig tot het uitoefenen van druk! ATG zonder druk is volgens Newton niet mogelijk, maar daar begin ik überhaupt niet aan. WTG en XTG (totaal 2 passes) is wat hier de klok slaat. Anyhow, ik blijf regelmatig achter met een boel scheerbrand. Ik heb het idee dat ik goed schuim maak, heb een zachte borstel en heb het ook wanneer géén druk zet. Ook heb ik irritatieplekken op mijn hals. Scheerhoek doe ik zoals hij voorgeschreven is... What to do?
pjdevos Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Terwijl je alles doet zoals je het zou moeten doen, heb je toch last van een branderig gevoel na het scheren? Had je dat daarvoor ook? Ik weet niet hoe je toen schoor? Heb je meerdere soorten zeep geprobeerd? Het kan een reactie zijn op de zeep. Maar je schrijft dat het plekken betreft, dat doet mij toch vermoeden dat je techniek nog voor verbetering vastbaar is. Of misschien toch druk? Je zou ook eens wat scheerolie (of babyolie) kunnen proberen als extra glijmiddel. Doe je trouwens een goede prep?
Snuff Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 je geeft zelf al aan dat je teveel druk uitoefent. ATG volgt meestal na WTG en XTG en dan rest er zo weinig haar om te verwijderen dat je daar zeker geen druk moet zetten. Misschien moeilijk maar is het eventueel mogelijk om een scheerbeurt te filmen en te posten, dat zou ons heel veel duidelijk maken. Als je echt een boel scheerbrand hebt dan doe je waarschijnlijk toch iets dat dit veroorzaakt.
Juul Posted January 20, 2014 Author Posted January 20, 2014 Ik douche vooraf, gebruik Bartex als pre en gebruik ook vaak een handdoek om mijn huid zacht te maken (als er tussen douchen en scheren te veel tijd zit). Van olie krijg ik allerlei bultjes, doordat die poriën dan dicht zitten voor mn gevoel. Te veel druk? Het lijkt mij haast van niet. Al scheer ik me terwijl ik het uiteinde beetheb, dan nog is het gevoelig.. Scheerbrand is misschien een groot woord, maar geheel zonder irritatie kom ik er nooit vanaf..en dat is bij de meesten hier heel anders.
pjdevos Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Had je voordat je DE probeerde last van irritatie of scheerbrand?
Guest JanWinters Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Ik douche vooraf, gebruik Bartex als pre en gebruik ook vaak een handdoek om mijn huid zacht te maken (als er tussen douchen en scheren te veel tijd zit). Gebruik je de Bartex altijd? Ik heb laatst voor het eerst zo'n bus gekocht. Het brandt als de ziekte op mijn huid. Dag na het scheren was mijn huid op sommige plaatsen nog rood.
Juul Posted January 20, 2014 Author Posted January 20, 2014 Voordat ik me scheerde met DE heb ik een tijd een baardje gehad! Daarvoor altijd een Gillette M3, zonder de huidige rituelen en met schuim uit een bus! Bartex een tijd laten staan, is geen slecht idee!
steefmobiel Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Als je pas enkele maanden DE scheert is je techniek waarschijnlijk nog niet geweldig, maar daar hoeft het niet aan te liggen. Je bent tenslotte al even bezig. Zoals jan al zei probeer een paar dagen met dezelfde setup te scheren en dan 1 ding te veranderen en dat dan een paar dagen proberen. Een allergie voor een bepaalde zeep, parfum of coating kan het probleem zijn. Maar zoals je zelf al aangaf, zijn het vaak plekken die geirriteerd zijn. Dat lijkt te wijzen op te veel druk of een slechte scheerhoek. Gebruikte je in het verleden scheergel en aftershave die geen problemen gaven, probeer die dan nu weer en je weet snel genoeg waar het probleem zit. Bedenk ook dat de scheerhoek zit tussen je mes en je huid, niet je arm en je kin. Begin elke haal met de kop van de krabber plat op de huid en kantel tot je het mes voelt. Over wtg, xtg en atg kun je alleen praten als je ook weet wat dat inhoud op jouw gezicht. Iedereen zijn baard groeit in een andere richting en dus is ook voor iedereen wtg, xtg en atg anders van richting. mvg stephan
talibeard Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Je zegt dat je de voorgeschreven scheerhoek gebruikt maar toch zit waarschijnlijk daar het probleem. Volgens mij is er nl. geen voorgeschreven scheerhoek alleen een grove indicatie. Bovendien is die dan ook nog eens afhankelijk van hoe je mesje precies geslepen is en je maakt me echt niet wijs dat je dat van tevoren op meet! Daar komt bij dat afhankelijk van je huid en hoe de baardharen uit je huid komen voor iedereen de hoek toch net anders is. Een beetje afwijking van de voor jou ideale hoek, die ook weer varieert tussen WTG,XTG en ATG, resulteert heel makkelijk in compenseren met meer druk. De klassieke oorzaak van scheerbrand. Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen van Steefmobiel.
Giellus Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Over wtg, xtg en atg kun je alleen praten als je ook weet wat dat inhoud op jouw gezicht. Iedereen zijn baard groeit in een andere richting en dus is ook voor iedereen wtg, xtg en atg anders van richting. mvg stephan Dit is voor mij de gouden tip geweest. Ik las hem op het badger&blade forum. Ik had altijd enorme irritatie rechts in mijn hals en rechts op mijn kaaklijn. Simpel als ik was dacht ik altijd dat haar overal hetzelfde groeide. Dus ik als een gek ventje met een tekening van een hoofd voor de spiegel gestaan en overal pijltjes getekend om de haargroei in kaart te brengen. Blijkt dus dat eigenlijk mijn hele rechterkant van mijn gezicht, maar vooral in de twee probleemgebieden, mijn haargroei zo goed als Oost-west is in plaats van nood-zuid aan de linkerkant. Sinds ik dat weet en mijn scheerrichting is aangepast, is mijn irritatie eigenlijk vrijwel verdwenen. Scheerbrand heb ik nog wel eens op mijn wangen, maar ik ben dan ook een newbie die nog lerende is.
Johan Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Maar je voelt het toch als je haargroei anders is op een deel van je gezicht, of in je hals? Dat is toch niet ineens anders met een krabber? Of voel je met een Fusion oid niet hoe je haren afgesneden worden?
Giellus Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Ja, misschien als je er heel erg op gaat letten zou je het kunnen voelen, denk ik. Maar scheren gaat zo automatisch, als je er zoals ik eigenlijk altijd deed, niet bij stilstaat dan merk je daar helemaal niets van. Ik heb in ieder geval nooit een bewust ander gevoel gehad aan de twee kanten van het gezicht. Ik ben de irritatie trouwens al wel kwijtgeraakt voor ik ging DE shaven. Daarna begon ik scheren leuk te vinden met alle gevolgen, zoals aanmelding op dit forum, en de aankoop van al die dingen...
Juul Posted January 21, 2014 Author Posted January 21, 2014 In een video van Mantic59 dacht ik op te pikken dat het voor WTG niet heel belangrijk is in welke richtingen je haren daadwerkelijk groeien. Bij XTG heb ik hier wel problemen mee. Zo groeit het rechter gedeelte van de haren op mijn kin naar zuid-oost en het linker naar zuid-west. Ik zal voortaan starten met het mes plat op mijn huid te plaatsen, alvorens te kantelen tot ik het mes voel. Hoe doet iedereen dat trouwens met zijn kaaklijn? Je kunt de "juiste" hoek toch niet hanteren terwijl je die kaaklijn van boven naar beneden scheert?
Stoppel Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 In een video van Mantic59 dacht ik op te pikken dat het voor WTG niet heel belangrijk is in welke richtingen je haren daadwerkelijk groeien. Bij XTG heb ik hier wel problemen mee. Zo groeit het rechter gedeelte van de haren op mijn kin naar zuid-oost en het linker naar zuid-west. Ik zal voortaan starten met het mes plat op mijn huid te plaatsen, alvorens te kantelen tot ik het mes voel. Hoe doet iedereen dat trouwens met zijn kaaklijn? Je kunt de "juiste" hoek toch niet hanteren terwijl je die kaaklijn van boven naar beneden scheert? Maar als je de groeirichting niet weet kun je toch niet bepalen of je WTG (of XTG of ATG) scheert?
Johan Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 In een video van Mantic59 dacht ik op te pikken dat het voor WTG niet heel belangrijk is in welke richtingen je haren daadwerkelijk groeien. Daar ben ik het dan niet mee eens.
Juul Posted January 21, 2014 Author Posted January 21, 2014 @stoppel: ik snap de verwarring. Ik bedoel daar een verticale scheerbeweging van noord naar zuid (wtg) en oost naar west.
Francois Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Ik denk bijna zeker te weten dat je het (met alles wat je al weet en al hebt gedaan) moet zoeken in je scheerhoek. Waarschijnlijk is je scheerhoek te groot. Probeer eens een kleinere scheerhoek. Even voor de goede orde: Een KLEINERE scheerhoek betekent het handvat van je razor VERDER van je gezicht af ! Weinig druk is gewoon weinig druk, maar de juiste hoek is het lastigst onder de knie te krijgen. Gewoon volhouden en ineens valt op een dag (misschien morgen al) het kwartje. Iedere razor heeft overigens weer een andere ideale scheerhoek. Alles komt goed, maar voordat het goed is .......... RAZORBURN.
Juul Posted January 21, 2014 Author Posted January 21, 2014 Hoe luidt die definitie van de scheerhoek precies? Is het de hoek tussen de horizontaal en het handvat?
Johan Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Hoe luidt die definitie van de scheerhoek precies? Is het de hoek tussen de horizontaal en het handvat? Je moet het mesje net voelen, dan is de hoek goed. Het mag niet schrapen. Dat is het voordeel van de GII (en van injectors); die hoek ligt vast. Bij een krabber heb je wat meer speling.
henkverhaar Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Hoe luidt die definitie van de scheerhoek precies? Is het de hoek tussen de horizontaal en het handvat? Nee, tussen de 'normaal' (de lijn loodrecht op je huid op elke willekeurige plek) en het handvat. Of tussen de raaklijnq en het handvat (da's gewoon 90 - die andere hoek)
Johan Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Scheerhoek shmeerhoek ... volgens mij moet je je niet zo druk maken om die hoek, maar gewoon opletten wat je voelt. Zet de kop loodrecht op je huid, en kantel dan tot je het mesje net voelt. Die hoek, en vooral dat gevoel, moet je vasthouden.
Recommended Posts