talibeard Posted January 21, 2014 Posted January 21, 2014 Ik denk dat stroppen meer iets is voor ongecoate (ouderwetse) koolstofstalen mesjes dan voor moderne gecoate. Maar als je denkt er baat bij te hebben moet je het natuurlijk niet laten. Typisch gevalletje uekaz denk ik. Ik denk dat het minder met de coating te maken heeft en meer met de 'vorm'. De mesjes die gemaakt werden toen de stropping and honing apparaten gemaakt en verkocht werden waren dikker en stijver dan de huidige generatie mesjes, en was dus gewoon veel beter te herslijpen en stroppen. Ook waren de mesjes destijds af fabriek minder scherp dan de huidige generatie (dunnere mesjes, betere, met name chemische, slijptechnieken). En ja, dat waren destijds wel ongecoate koolstofstalen mesjes Ik denk dat stroppen bij de huidige generatie mesjes geen wezenlijk effect (meer) heeft... Ik weet niet precies wanneer de apparaatjes 'in' waren maar dikkere DE mesjes is iets van voor W.O.II; oorspronkelijk waren ze 0,13mm en in de jaren 50 en 60 werden ze steeds dunner (0,06-0,08mm) terwijl we nu al zo'n 40 jaar op 0,10mm zitten. Maar de twee redenen waarom het volgens mij met de huidige mesjes minder werkt is dat 1) rvs zich verschrikkelijk moeilijk laat stroppen (braamvorming) en 2) coatings worden verwijderd door het stroppen. Koolstofstaal laat zich veel makkelijker stroppen omdat het minder 'langspanig' is waardoor braamvorming veel minder optreedt.
henkverhaar Posted January 22, 2014 Posted January 22, 2014 Verschillende staalsoorten reageren (uiteraard...) ook verschillend op slijpacties - het is niet voor niks zo dat in messenland er nog steeds de (inmiddels achterhaalde) overtuiging heerst dat RVS niet fatsoenlijk te slijpen is - en iets als 440C of 12C27 slijpen kost ook (een beetje) meer moeite dan bijvoorbeeld Opinel-koolstofstaal. De apparaatjes stammen grosso modo van voor WOII, de octrooien zijn vooral uit de jaren '30 van de vorige eeuw (bijvoorbeeld Brits patent 495006 uit 1938 van het meest recente model 'L', of 315418 uit 1930 van het model 'Standard'). De apparaatjes zijn tot eind jaren 40, begin jaren 50 gemaakt/verkocht, althans de Zwitserse Allegro's waar ik er een aantal van heb, waaronder een NOS exemplaar. Op de huidige mesjes doen ze weinig, terwijl de dikke vintage mesjes waar ik er een paar van heb effectief geslepen worden. Je ziet moderne mesjes 'verbuigen' op de slijpstenen en strop, en ik vermoed dat dat de belangrijkste oorzaak is van het niet effectief zijn - maar staalsoort zal er zeker ook mee te maken hebben.
Recommended Posts