Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Al een tijdje "strop" ik na het scheren mijn DE's langs de polsen.

De aanleiding hiervoor is het onderstaande filmpje.

Nu heb ik zelf (UEKAZ) het idee dat de mesjes dan inderdaad langer mee gaan.

Om hier zeker van te zijn is er natuurlijk maar één forum om te testen :D

Wat natuurlijk "moet" is een ongewijzigde setup gedurende de levensduur van het mesje.

Wie doet er mee?

[bBvideo 560,340]http://consumerist.com/2010/03/26/make-your-disposable-razor-blade-last-for-20-months[/bBvideo]

Edited by Guest
Posted

Het stroppen zou ik op de handpalm doen. Een mes op je polsen zetten is meer een eenmalig iets. :D

Ik doe er overigens niet aan mee, want mijn gezicht vind de coating op DE's wel fijn en die haal je eraf als je handstropt.

mvg stephan

Posted

Mijn vader had een apparaatje om DE mesjes te stroppen (de oude knijper!). De coating slijt weg lijkt me (net als met gebruik), maar het principe van stroppen is valide. Ik doe niet mee, maar dat ik eigenlijk alleen vanwege de hoeveelheid (in mijn beleving) gezeur in relatie tot de opbrengsten. DE's zijn cheap en makkelijk verkrijgbaar.

Posted

Ik denk dat stroppen meer iets is voor ongecoate (ouderwetse) koolstofstalen mesjes dan voor moderne gecoate. Maar als je denkt er baat bij te hebben moet je het natuurlijk niet laten. Typisch gevalletje uekaz denk ik.

Posted

Ik ga mee in Talibeards bewering qua koolstofstalen mesjes.

Maar ik kan me het principe wel voorstellen, hetzelfde deed (en doet) men met een SE. De auto strop.

Posted
Mijn vader had een apparaatje om DE mesjes te stroppen (de oude knijper!). De coating slijt weg lijkt me (net als met gebruik), maar het principe van stroppen is valide. Ik doe niet mee, maar dat ik eigenlijk alleen vanwege de hoeveelheid (in mijn beleving) gezeur in relatie tot de opbrengsten. DE's zijn cheap en makkelijk verkrijgbaar.

Haha, mijn vader (ook 'n echte knijper, tzal wellicht de generatie zijn) gebruikte zijn DE mesjes naar eigen zeggen gewoon 20 keer. Of dat klopt durf ik niet te zeggen, ik sluit het niet uit want zijn huid lijkt alles te kunnen verdragen. Gezien het feit dat hij zijn scheerkwast nog steeds gebruikt terwijl er nog maximaal 12 haren of zo in zitten zou het best kunnen. Sorry, compleet off topic! Ik zal na mijn gebruikelijke 3 a 4 beurten met een Hema mesje eens stroppen en kijken of ik wat verschil merk.

Posted (edited)

Hebben jullie het filmpje wel gezien??

Ik strop natuurlijk ná het scheren met het mesje nog in de krabber tegen het snijvlak in....

Sowieso haal ik tussendoor nooit een mesje eruit.

Pas als het bot is gaat ie uit de houder.

Edited by Guest
Posted

Ik vervang mn Personna's na 2 keer gebruik. Ze kosten ongeveer 10 euro per 100. Stroppen om ze een keer extra te kunnen gebruiken vind ik teveelmkoeite.

Maar als het voor je helpt. Why not.

Posted

Ik heb het wel eens geprobeerd maar dan door het mesje uit de houder te halen.

Ik merkte geen opvallend verschil en vind het gezien de prijs van de mesjes ook niet heel zinvol. Daarbij zit een ongeluk in een klein hoekje.

Posted (edited)
Ik denk dat stroppen meer iets is voor ongecoate (ouderwetse) koolstofstalen mesjes dan voor moderne gecoate. Maar als je denkt er baat bij te hebben moet je het natuurlijk niet laten. Typisch gevalletje uekaz denk ik.

Ik denk dat het minder met de coating te maken heeft en meer met de 'vorm'. De mesjes die gemaakt werden toen de stropping and honing apparaten gemaakt en verkocht werden waren dikker en stijver dan de huidige generatie mesjes, en was dus gewoon veel beter te herslijpen en stroppen. Ook waren de mesjes destijds af fabriek minder scherp dan de huidige generatie (dunnere mesjes, betere, met name chemische, slijptechnieken). En ja, dat waren destijds wel ongecoate koolstofstalen mesjes ;-)

Ik denk dat stroppen bij de huidige generatie mesjes geen wezenlijk effect (meer) heeft...

Edited by Guest
Posted

Daarnaast, waarom zou je? De mesjes zijn zo goedkoop geworden dat het valse zuinigheid (ten koste van comfort) is om een DE mesjes te stroppen.

Posted

Dat is het juist, Noxa.

De methode is voor mij geen extra actie, ik zat te zoeken naar een oplossing om vocht van het mesje te halen na het scheren.

Omdat ik meerdere keren per week een andere combi mes/houder gebruik, zocht ik iets goedkoops en eenvoudigs.

Als je het geheel een paar keer langs je polsen laat glijden sla je 2 vliegen in één klap, natuurlijk mag het niet ten koste gaan van comfort!

Het filmpje laat zien dat het met een recent mes (Gillette fusion?) wordt gedaan.

Ik merk helaas dat veel mensen hun mening al voor enige test hebben gevormd en zelfs het filmpje niet hebben bekeken.

Posted

Volgens mij is het bekend dat het stroppen van cartridge en DE mesjes goed werkt. De levensduur wordt aanzienlijk verlengt, wanneer je mesjes schoon en droog houdt. Ik denk echter dat de meeste mensen hier niet zitten te wachten op verlenging van de levensduur van een mesje als dat ten koste gaat van het scheercomfort. Als test is het een leuk idee en voor veel mensen leuk om eens te doen. Ikzelf heb echter geen behoefte om de grenzen van een mesje op te zoeken.

Daarentegen lees ik graag jou/jullie bevindingen in de zoektocht naar de werkelijke levensduur van een mesje, want de info en belevingen lezen is zeker leuk om te doen.

Hopelijk vind je wat medestanders/testers.

mvg stephan

Posted

Ik heb het weleens met Gillette GII mesjes geprobeerd. Ik bemerkte geen positief effect, eerder in tegendeel.

Posted
Volgens mij is het bekend dat het stroppen van cartridge en DE mesjes goed werkt. De levensduur wordt aanzienlijk verlengt, wanneer je mesjes schoon en droog houdt. Ik denk echter dat de meeste mensen hier niet zitten te wachten op verlenging van de levensduur van een mesje als dat ten koste gaat van het scheercomfort. Als test is het een leuk idee en voor veel mensen leuk om eens te doen. Ikzelf heb echter geen behoefte om de grenzen van een mesje op te zoeken.

Daarentegen lees ik graag jou/jullie bevindingen in de zoektocht naar de werkelijke levensduur van een mesje, want de info en belevingen lezen is zeker leuk om te doen.

Hopelijk vind je wat medestanders/testers.

mvg stephan

Ik zie het ook als iets dat ik wel eens wil proberen gewoon uit nieuwsgierigheid. Niet meer en niet minder.

Posted
Al een tijdje "strop" ik na het scheren mijn DE's langs de polsen.

M'n grootvader gebruikte de binnenkant van een glas om z'n mesjes langer te kunnen gebruiken. Zelf ga ik niet zitten priegelen met zo'n mesje gezien ik nog een voorraad heb die me ver voorbij het punt zal brengen waarop ik nog in staat ben om mezelf te scheren (hoop ik toch).

Heb wel een tijdje met SE mesjes gestropt op leder (mesjes van Feather en Kai) en dat werkt heel goed, kan je zeker een maand of meer met één mesje maar gezien ondertussen m'n voorraad daarvan even groot is geworden als m'n DE mesjes heeft het ook geen nut meer voor mij.

Wat die man doet in het filmpje als het echt helpt zou een hoop geld kunnen besparen voor iemand die zich met zo'n ding scheert.

Posted
Stroppen bederft de pret. Kan ik nooit nieuwe mesjes proberen.

Haha, dat is inderdaad zo. Zelfs met een mini stapeltje DE's heb je idd al een behoorlijke hoeveelheid.

Posted

Ik ruil de levensduur van mn mesjes liever niet in voor mn eigen levensduur.

Ik heb het wel eens met mn fusion geprobeerd langs een spijkerbroek en een handoek.

Het comfort ging achteruit en ik heb niet het idee dat ie veel langer mee ging.

Posted

Het lusje om de deurklink. DE er in, klepje dicht en het doosje langs het koordje bewegen. Dan maken de palletjes waar het mesje op zit een excentrische beweging waardoor het mesje op de groene steentjes wordt geslepen .

Posted

Misschien werkt het op slechte mesjes, ik heb nog 100 neppe Gillette Super Blue's liggen. Maar waarschijnlijk kost dat gadget meer als de mesjes ;)