Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik kwam al surfend (en op aangeven van talibeard als ik me niet vergis) op Marco's Method en ultralather. Nu is Marco's Method me duidelijk (moet alleen nog wat meer daarmee oefenen :D ), maar ultralather snap ik nog niet helemaal. Is er iemand die dit kan verduidelijken (vast wel)? Ik snap het principe, dat je meer van de vaste zeepdelen en minder water in je lather krijgt. Maar hoe doe je dit? :?

Posted

Ik heb daar allemaal niet zoveel mee. Schuim is gewoon schuim, en moet het water vasthouden en goed glijden. Ik heb jarenlang prima schuim opgeklopt met simpele Vergulde Hand zeep, en ik beschouw "superlather" en dergelijke vooral als Amerikaans fanatisme.

Als je B&B mag geloven is jezelf scheren haast een soort magisch ritueel. Wij Europeanen zijn daar hopelijk een beetje te nuchter voor ... maar wie weet ;)

Posted
Als je B&B mag geloven is jezelf scheren haast een soort magisch ritueel. Wij Europeanen zijn daar hopelijk een beetje te nuchter voor ... maar wie weet ;)

Daar kan ik me bij aansluiten, voor mij geen magie (al heb ik het allemaal wel eens geprobeerd), gewoon kwast een half minuutje in water weken terwijl ik m'n gezicht nat maak, daarna zeep laden en schuim maken om m'n gezicht of af en toe in een scuttle, dan durf ik nog wel eens een beetje crème gebruiken samen met m'n met zeep geladen borstel maar voor de rest hou ik het graag simpel.

Posted

Het is ook niet zo dat ik op zoek ben naar een nieuwe "magische" manier van schuim maken. Maar omdat ik nieuw ben in het klassieke scheren ben ik wel nieuwsgierig naar dingen :D . Ik wil gewoon verschillende dingen uitproberen, en dan kijk ik wat ik voor mij de prettigste manier (en) vind.

Posted

Precies, gewoon scheerzeep opschuimen en dan creme toevoegen. Dat kan een mooi resultaat geven. Het is geen magie en zeker geen wetenschap.

Posted

Ik kan me haast niet voorstellen dat ik je gewezen heb op die flauwekul..... ;)

Marco's methode is vooral enorm verspillend en überlather doe je volgens mij alleen met een zeep en een crème die allebei niet zo bevallen. Tenminste, dat zou voor mij de enige reden zijn om het te doen.

Posted
enorm verspillend...

Dat was wat ik bij alle filmpjes van die link dacht... mijn eerste reactie was of tie de hele straat ging scheren. Hij bleef die kwast laden... :shock:

Kan je wel lekker vaak posten in het topic 'Helemaal op!' :lol:

Posted

Misschien schandalig en een eerse wereld instelling: maar lekker belangrijk dat latheren verspillend is. Voor mij is zeep geen schaars goed, dus gaan met die hap. Dikke lagen schuim op mijn gezicht en voldoende passes in een borstel.

Posted

ik doe ook niet zuinig met zeep, er zit genoeg in een pot.

onnodig verkwisten doe ik ook niet, maar ik ga niet bezuinigen op de zeep.

Posted

uberlather.. in essentie gewoon een hoop gedoe om extra veel schuim te maken. En dan zeker met een krabber extra veel spoelen om je schuim eraf/uit te krijgen. Ik vind dat een schuimlaag er is om de scheerervaring te verbeteren, niet om een sinterklaas imitatie te geven.

mvg stephan

Posted
uberlather.. in essentie gewoon een hoop gedoe om extra veel schuim te maken. En dan zeker met een krabber extra veel spoelen om je schuim eraf/uit te krijgen. Ik vind dat een schuimlaag er is om de scheerervaring te verbeteren, niet om een sinterklaas imitatie te geven.

Ik ben het volkomen met je eens.

Posted
Misschien schandalig en een eerse wereld instelling: maar lekker belangrijk dat latheren verspillend is. Voor mij is zeep geen schaars goed, dus gaan met die hap. Dikke lagen schuim op mijn gezicht en voldoende passes in een borstel.

Ik hou zeker ook van voldoende schuim maar die 'Marco's method' is niet meer royaal maar, zoals Mars al zei, voldoende voor de hele straat. Daar hou ik dus echt niet van; geld en zeep genoeg hier hoor, maar als je 5X meer maakt dan nodig stuit me dat tegen de borst. Dat is dus echt verspilling en dus eigenlijk vernieling.

Posted

Ik hou zeker ook van voldoende schuim maar die 'Marco's method' is niet meer royaal maar, zoals Mars al zei, voldoende voor de hele straat. Daar hou ik dus echt niet van; geld en zeep genoeg hier hoor, maar als je 5X meer maakt dan nodig stuit me dat tegen de borst. Dat is dus echt verspilling en dus eigenlijk vernieling.

Meningen verschillen, maar Marco's methode geeft mij niet 5x teveel. In mijn geval zou dat 15 tot 20 passes zijn en dan moet je wel heel erg veel laden.

Posted

Ik gebruik sinds kort ook Marco's methode. Moet toegeven dat de lather er beter uitziet dan daarvoor. Komt misschien ook dat ik overgestapt ben van face naar bowl. Ik krijg gewoon meer volume in een bowl dan op m'n gezicht, ongeacht de tijd dat ik aan het "roeren" ben.

Uiteraard laad ik niet belachelijk veel zoals in dat filmpje.

Posted

Ik gebruik, vreemd genoeg, ook niet Marco's methode, maar vreemd genoeg toch ook weer wel, maar dan anders :?

:mrgreen:

Anyweg....

Ik gebruik graag genoeg schuim, daar bezuinig ik niet op. Maar 5 keer zoveel echt niet, dat is niet normaal.

Posted
Ik krijg gewoon meer volume in een bowl dan op m'n gezicht, ongeacht de tijd dat ik aan het "roeren" ben.

Maar scheert het ook beter?

Posted
Ik krijg gewoon meer volume in een bowl dan op m'n gezicht, ongeacht de tijd dat ik aan het "roeren" ben.

Maar scheert het ook beter?

Het ziet er mooier uit :)

En of het beter scheert. Tja. Geen idee. Ene scheerbeurt is beter dan de andere, waar dat door komt. Geen idee. Ik heb ook geen vast scheer ritueel. De ene keer scheer ik savonds, de andere keer sochtends. Ene keer douche ik vlak voor het scheren, soms gebruik ik een pre shave. Teveel variabelen.

Ik voel me er prettig bij, dat is het belangrijkst. Ik vlak niet uit dat ik weer terugval op facelathering.

Posted
Ik geloof dat dat zo langzamerhand kenmerkend wordt voor dit forum.... :D

Wel erg leuk, en vooral ook interessant en leerzaam, om te volgen. Ik zeg: vooral doorgaan! :D

Posted

mvg stephan

Heb wat filmpjes bekeken, maar het lijkt me ook erg veel lather. Leuk voor een photoshoot van je kwast, maar niet nodig om te scheren :)

Posted

Dus als ik het goed begrijp ga je verschillende zeep/crèmes mixen voor het 'beste' resultaat :shock:

Ieder zijn ding maar dat komt op mij als klinkklare onzin over. Als ik ga scheren kies ik bewust een zeep of crème uit mijn kast. Die keuze is afhankelijk van mijn bui, ga ik voor een bepaalde kwaliteits-eigenschap of kies ik bewust voor een geur.

We geven veel geld uit om de lekkerste zepen te ontdekken en uit te proberen en dan flikkeren we ze samen op een stoofpotje te maken... apart

Eens denken wat zou een mooie combinatie zijn? TOBS Grapefruit met Tabac... :?

Ik sla over :mrgreen: