Ga naar inhoud
Francois

ZAKMESSEN

Aanbevolen reacties

Zeker een mooie snoepwinkel! Ik zag veel fraais van messenmakers uit Thiers maar die vielen helaas buiten budget. Opvallend: op het eerste gezicht geen Chinese meuk te bekennen.

Die McCusta van jou is trouwens wel een juweel om te zien @mhharsta. Een erg fraai lemmet! Het mes lijkt me meer geschikt voor relatief fijn werk ipv survivalomstandigheden. Klopt dat?

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Mcusta is geen klusmes, maar meer geschikt voor pakketjes, verpakkingen, dat soort werk.

Ik was op zoek naar iets degelijkers, maar ik ben gevallen voor het uiterlijk. Dat huismes wat je hebt gekocht heeft trouwens een echt klassiek lemet. Ik vind dat erg mooi in combinatie met het  het handvat in jeneverbes en metaal.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Marcel schreef 3 uur geleden:

Afgelopen zaterdag in een verregend Autun, Frankrijk, een fijne messenwinkel ingelopen. Een winkel waar ik begin jaren tachtig als jochie al stond te loeren naar al het moois. 

De deur uitgewandeld met twee opinels voor m'n dochters. Door henzelf uitgekozen, vandaar de paarden en honden.

Voor mezelf de twee Opinel Ebauches, want lastig in Nederland verkrijgbaar, en een "huismes" van de betreffende winkel. Een traditioneel mes uit de Morvan, in dit exemplaar uitgevoerd in jeneverbeshout.

Scheerspullen hadden ze ook maar dat vond ik óf te duur of niet mijn kopje thee.

37C856C4-1021-4CC6-B243-BE580D009A87.jpeg

Waarom zet Opinel dat specifieke heft er op? Ze lijken me niet erg comfortabel vasthouden. Trouwens dat 'huismesje'  is erg fraai en praktisch voor het snijden van kaas en openen van de wijnfles. 😁

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat heft zoals het er nu op zit is inderdaad niet praktisch @d1rk maar het zit er niet op om het zo te laten. Deze worden zo verkocht om ze naar eigen wens vorm te geven en dan kan een beetje extra hout wel welkom zijn.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Marcel schreef 2 minuten geleden:

Dat heft zoals het er nu op zit is inderdaad niet praktisch @d1rk maar het zit er niet op om het zo te laten. Deze worden zo verkocht om ze naar eigen wens vorm te geven en dan kan een beetje extra hout wel welkom zijn.

Oh, dat zag ik niet zo gauw toen ik op google image zocht. Maar iets beter kijken leverde dit plaatje op:

Ebauche10.jpg

Daar valt wel iets fraais van te maken...

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook een aantal opinels onder meer de kinderversie met ronde punt. Ze zijn praktisch, licht en goedkoop.

Daarnaast heb ik ook een goedkope higonokami. Het lemmet is een van de goedkopere staalsoorten. Hij is lekker praktisch. Hij is plat, zodat ik hem makkelijk in mijn zakje met pasjes kan bewaren.962bd8e26888ec15d1cb64e305586db3.jpg035439bcda0c785893f72a90e0eb6d70.jpg

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) play met Tapatalk

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb deze opgepikt tijdens mijn laatste vakantie.
Erg fijn mes, het rubberen handvat ligt heerlijk in de hand.
62443f79b25f8ceace178bb7c3d3da2c.jpg

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Net binnen samen met wat andere spulletjes :
815bcd3f0e76a6bf97eedecdeae3ce03.jpg
Weinig geld voor zo’n degelijk apparaat :)

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat lijkt een Mora @Buffel, is het dat ook? Hij ziet er alleen wat minder fabrieksmatig uit, om het maar zo uit te drukken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dat lijkt een Mora @Buffel, is het dat ook? Hij ziet er alleen wat minder fabrieksmatig uit, om het maar zo uit te drukken

Nee, het is een Terävä Jääkäripuukko. Oerdegelijk en gemaakt om te gebruiken. Voor €30,- en full tang is het een koopje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wow, dat is zeker geen geld. Dat is vast niet inclusief sheath lijkt me?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, die is op iets van €30 .
Maar heel netjes voor het geld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb nog een stuk of wat Laguiole's ... laat dat binnenkort even zien - en ook nog een Arconsat ... ook mooi !

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals ik al aangekondigd heb, zal ik nu opscheppen over mijn zakmessen.

Allereerst m'n Laguioles en die ene Arconsat:

oTLLxYK.jpg

N0HqsPJ.jpg

vlnr:

- Coupat

- Fontenille Pataut

- Benoit l'Artisan

- Glandieres

- Laguiole Aveyron

- Zelfbouw - onderdelen gekocht, "guillochage" (vijlwerk) aangebracht, geassembleerd en afgesteld door mijzelf

- idem

- Arconsat, genoemd naar het gelijknamige plaatsje (gehucht) van Jean-Claude Laforet  

De Arconsat heb ik uit elkaar gehaald, "guillochage" aangebracht, weer geassembleerd met andere schalen.

En dan een handjevol andere zakmesjes:

yonyJP4.jpg

Niet zo vreselijk interessant - de meest linkse is nog van m'n vader geweest, die heb ik opgeknapt en ook van nieuwe schalen voorzien - de meest rechtse zit altijd in m'n (rechter) broekzak.

Het etui dat als achtergrond dient, is trouwens speciaal voor mij gemaakt door de vrouw van @Snuff ....

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jan Zoethout schreef 18 uur geleden:

Zoals ik al aangekondigd heb, zal ik nu opscheppen over mijn zakmessen.

Allereerst m'n Laguioles en die ene Arconsat:

oTLLxYK.jpg

N0HqsPJ.jpg

vlnr:

- Coupat

- Fontenille Pataut

- Benoit l'Artisan

- Laguiole Emouleur        <-- deze ingevoegd

- Glandieres

- Laguiole Aveyron

- Zelfbouw - onderdelen gekocht, "guillochage" (vijlwerk) aangebracht, geassembleerd en afgesteld door mijzelf

- idem

- Arconsat, genoemd naar het gelijknamige plaatsje (gehucht) van Jean-Claude Laforet  

De Arconsat heb ik uit elkaar gehaald, "guillochage" aangebracht, weer geassembleerd met andere schalen.

En dan een handjevol andere zakmesjes:

yonyJP4.jpg

Niet zo vreselijk interessant - de meest linkse is nog van m'n vader geweest, die heb ik opgeknapt en ook van nieuwe schalen voorzien - de meest rechtse zit altijd in m'n (rechter) broekzak.

Het etui dat als achtergrond dient, is trouwens speciaal voor mij gemaakt door de vrouw van @Snuff ....

Regeltje vergeten ...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weet iemand hoe je kunt achterhalen welk model /type een Bowie mes is?

De naam Bowie staat er in alleen kan nergens een type/model aanduiding vinden 

wim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.