Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zeker wel. Ben geen verzamelaar, maar wel een liefhebber :)

Dit heb ik vaak bij me, maar de roulatie wisselt nog wel eens.

sized__DSC9408.jpg

Van Victorinox, tot Buck en Spyderco. Tis maar net waar ik zin in heb om te dragen :)

Posted

Het enige mesje wat ik vaak bij mij draag is een Benchmade mini griptilian

Perfecte maat , appeltjes zijn er bang voor :)

Posted

Helemaal mee eens. ik heb ook een aantal opinel's. Kost rond de twaalf euro en ze zijn in verschillende maten. Mooiste en origineel de carbonstalen. Die roesten maar blijven lekker scherp. In elke jas van mij zit er een.

Posted

Nog een Opinel liefhebber hier en dan idd van acier au carbone natuurlijk! Niet mijn eerste meer maar de huidige heb ik al meer dan 30 jaar op zak. Op vakantie gaat er ook altijd een No 12 mee voor in de kampkeuken trouwens. Iemand anders ook het Opinel museum in St. Jean de Maurienne bezocht?

Ik ben sowieso een liefhebber van Franse messen en er ligt hier nog van alles; Laguiole, Douk-Douk, Aurillac en zo nog wat. Voor ik scheergerelateerde souvenirs mee naar huis nam van vakantie zocht ik altijd naar een leuk nieuw mes met als gevolg dat er toch wel een (bescheiden) laatje vol ligt. Ook met een hoop niet-Frans spul trouwens.

Posted

Opinel kan mij ook bekoren, en is makkelijk retescherp te krijgen, zeker de carbon uitvoeringen.

Maar bovenal ben ik erg weg van Victorinox en dan bij voorkeur de alox uitvoeringen. Daar heb ik al tijden een kleine verzameling van liggen. Als kind was ik daar al dol op, al kon ik ze destijds niet slijpen.

Als ik ga kamperen gaat er ook een simpele Mora mee, maar dat is natuurlijk geen zakmes.

Posted

Mooi!

Ik bijna altijd mijn victorinox officiersmes mee als ik ergens naartoe ga.

Meestal voor een appeltje of voor een kleine reparatie.

Ook heb ik een bear grylls mes, en nog een paar andere naamloze messen uit Frankrijk.

En een oudere hikebijl die toe is aan een opknap beurt.

Posted

Hier een Buck knife (klapmes) maar die wordt eigenlijk alleen op vakantie ingezet. De rest van het jaar dient hij als brief opener. Overigens is mijn handbijl favoriet op vakantie, handig voor haringen brandhout en allerhande klusjes.

Mijn dagelijkse tool is een pen en een stevige verbandschaar.

Posted

Wel opvallend dat er onder de scheerliefhebbers zoveel Opinel liefhebbers zijn. Ik heb er ook een paar (carbon natuurlijk), maar die nieuwe rvs dingen van Opinel in al die zuurtjeskleuren hoeven voor mij niet. De kracht van dat merk is nou net die jarenlange in ongewijzigde vorm geproduceerde geniale eenvoud.

Verder ben ik een grote fan van de Spyderco Tenacious en de Sanrenmu 710, maar sinds mijn diensttijd vooral van Victorinox.

Posted

Helemaal ongewijzigd zijn de Opinels niet.

Mijn oudste Opinel stamt van om en nabij 1980, als jochie gekregen. Een carbonstalen No 8. Deze heeft alleen opengeklapt een lock. Hedendaagse modellen kun je ook gesloten locken. Wanneer dat verandert is weet ik trouwens niet, ik beschouw mezelf als een gebruiker, niet een kenner van Opinels.

Wat was ik destijds trouwens teleurgesteld in die Opinel. Krijg je zo'n mooi ding op vakantie en dan laat je hem een uurtje in een stokbrood zitten (don't ask, weet niet meer waarom).... Dan haal je het mes eruit en dan is het lemet zwart!

Wist ik veel :D Tegenwoordig gebruik ik ook in de keuken veel carbonstalen messen, voornamelijk van Robert Herder.

Momenteel heb ik 4 Opinels: 2x carbon (No 7 en 8), 1x RVS No8 en een fileermes met gepolijst blad. Of die een nummeraanduiding hebben weet ik eigenlijk niet. M'n 34 jaar oude mes is ongewijzigd, van de 2 andere "normale"modellen heb ik het handvat onder handen genomen om ze wat fijner in de hand te laten liggen. Naderhand het hout gepolijst en afgewerkt met lijnzaadolie en/of was.

Posted

hier ook een messen liefhebber, ik verzamel ze niet, maar een mooi en goed mes weet ik wel te waarderen, en af en toe koop ik er dan ook eentje

hier een paar die een mooi plekje hebben in mijn hobbyruimte (foto's heb ik ff van google gejat)

1610303.jpg

CRKT-M16-14-open.jpg

3330_big.jpg

Posted

Een quick & dirty snapshot van m'n Opinels:

yzehady2.jpg

De bovenste is mijn oude, als jochie gekregen mes. Jarenlang ongebruikt en onbegrepen door zijn eigenaar, tot enkele jaren geleden. Daaronder wat nieuwe met bijgeschuurd/gesneden handgreep. Links het fileermes. Maar dat ding opent en sluit zo ongelooflijk ruk dat ik hem eigenlijk nooit gebruik.

Posted
Nog een Opinel liefhebber hier en dan idd van acier au carbone natuurlijk!

Ben niet zo'n fan van de koolstofstalen opinels - als zakmes. Wat ik wel altijd op zak heb is een opinel effilé ('slim line') van 12 cm met roestvast stalen lemmet (Sandvik 12C27M - niet zo hoogwaardig als 12C27 maar prima voor dagelijks keukengebruik). Ik heb zelfs al een 2de exemplaar in de la liggen voor als deze opgeslepen is - zo veel wordt ie gebruikt. Daarnaast een leatherman wave en een Forges de Laguiole. De rest is allemaal vaste messen...

Oh ja.... en twee Cold Steel Pocket Bushmans

Posted

Ik heb het een en ander aan scherp speelgoed. Dit is mijn favo:

technonov.jpg

Spydie Techno met custom carbon backspacer.

Posted

Ben van de Laquignol, G. David. Hangt altijd aan mijn riem. Heb diverse zakmessen, Buck, Herder, Joker (Spaans), Victorinox, Leatherman en nog een paar. Koop op vakantie graag een lokaal mes. Als ik weer mobieler ben zal ik ze eens bijeen zoeken.

Posted

Ik heb ook nog een mes voor het mooi ... dat gebruik ik dan ook zelden ...

uqe8etyv.jpg

Het is een Chinees Sanrenmu mesje.

Posted

Gloeiende! Ik ben vandaag m'n rode Victorinox Alox cadet kwijtgeraakt, inclusief clip om hem aan m'n broekzak te hangen. Waarschijnlijk in de trein uit m'n broekzak gegleden ofzo, want dit mesje maakt genoeg geluid als hij op straat zou zijn gevallen (en dat is al vaak genoeg gebeurd).

Daar ben ik niet blij mee, om de een of andere reden raak je toch gehecht aan zo'n gehavend en gebruikt mesje. Boehoe!