Jump to content

Hou houden jullie je mes scherp voor eigen gebruik

gerwin67

Recommended Posts

Ik vooralsnog als newbie op een strop met leer en een balsa hout plank. Binnenkort wordt dit een strop met leer en canvas.

Ik ga hem binnekort eens door iemand laten slijpen. In de toekomst *ooit* ga ik dit zelf eens leren :P

Vooruit dan maar. We doen net alsof er de vorige week helemaal niet over dit onderwerp is gepubliceerd.

Terzijde, de techniek daarvoor is niet anders wanneer je het mes scherp wil houden voor het gebruik door een ander. Maar dat doet zich minder vaak voor.

Ik citeer eerst Robert Williams. Ik heb een paar messen van deze vakman en ik heb veel respect voor zijn inzichten die ik niet teleurgesteld opvolg. Hij heeft namelijk gelijk.

Het artikelfragment is in de Engelse taal opgesteld. Ik heb wat vaker producten in het Engels naar het forum gebracht maar kritische behandeling daarvan is voor zover ik mij bewust ben achterwege gebleven.

Ik zal daarom na het Engelse fragment het door mijzelf vertaald fragment laten volgen. Ik heb een paar vertaalmachines geprobeerd maar als je dan leest dat een "coat" wordt vertaald met "jas" (op zich niet onjuist maar in de context nonsens) dan verheugt dat niet.

If properly cared for, merely stropping before shaving will keep your razor ultra-keen for a very long time. Months and possibly years. My own daily shaving razor has been giving me superb shaves for over 9 months without any pre-shave care but stropping linen first and then leather for finishing.

If, eventually you do need to touch it up, a very fine razor hone is a good choice for that and/or a pasted strop. If you are new to honing, I’d recommend the pasted strop as your choice for ongoing edge refreshing. Chromium Oxide, toothpaste and very fine .25 micron diamond paste are all common micro abrasives used by straight razor shavers for really taking a razor’s edge to the finest degree of sharpness before stropping on plain leather.

"Wanneer het mes goed wordt verzorgd, dan is stroppen voor elke scheerbeurt voldoende om je mes voor een lange tijd ultra scherp te houden. In ieder geval voor maanden en mogelijk wel voor jaren (red. Als ik een mes heb verworven dat niet scheerklaar is dan gaat het naar de stenen; daarna nooit meer). Mijn eigen mes dat ik dagelijks gebruik geeft me superieure scheerbeurten over een periode van meer dan 9 maanden met niks anders dan vooraf stroppen. Eerst linnen dan gewoon leer. (red. Ik gebruik geen linnen; alleen schoon leer; hieronder te verstaan: zonder enige product daarop aangebracht anders dan de zwarte verkleuring die door langdurig stroppen vanzelf ontstaat omdat er staal wordt afgenomen en zie hierna omtrent het ritme. Het cultverhaal rondom richten zegt me helemaal niks met dien verstande dat ik dat slagers zie doen met een stuk opgeruwd ribbelijzer aan een handvat op een obscuur mes van onbestemde origine).

Wanneer je mes eventueel een opknapbeurtje nodig heeft dan is een zeer fijne steen te gebruiken (red. 10.000 grit of liever hoger; Shapton 16.000). Wanneer je niks van honing af weet (red. of de steen niet voor handen hebt) pas je een strop toe met een polijstmiddel daarop aangebracht.

Chroomoxide (Crox); tandpasta of 0.25 micron diamant spray (red. vergeet even de tandpasta en de diamant spray; dit heeft nadelen voor de beginner hetgeen ik hier niet behandel), zijn allemaal micro polijstmiddelen, die juist toegepast tot de fijnste snede leiden wanneer deze daarna wordt opgevolgd door stroppen op een zuiver lederen strop." (red. minimaal vijftig keer; onder een keer is te verstaan een volle gang heen en weer. Ik strop voor het scheren; voor de 2de, pass; daarna als ik klaar ben, ik sla meestentijds de 3de pass over, als het mes weer schoongespoeld is en droog, voor de laatste keer in een scheercyclus).

J

Je zou je eens kunnen verdiepen in de info die je al is aangereikt...

Bottom line: stroppen voor dagelijks onderhoud. Als dat niet meer helpt kan je kiezen voor een strop met pasta (CrOx, Dovo, Diamant), of voor onderhoud op een steen. Over alles is heel veel info te vinden. Verdiep je er eens in.

Anything you can do

pjdevos can do it better

He's the toughest!

He can do what you can't do

You'll never try to do what pjv does

He's the toughest

(He's the toughest)

Stop from doing wrongs

Change your foolish plans

Stop from doing wrongs

Live up like a man

Pjdv is the toughest

(He's the toughest)

Now my little brothers

You got to be good

Do what's right

Don't be bad-minded

Take what's yours, and

There'll be no fuss nor fight

(vrij naar Peter Tosh)

J :D:D:D

Edited by Guest

:D De ludieke reactie van Marco heeft in mijn beleving een licht vermanende ondertoon. We kunnen niet alle onderwerpen die op de Forumindex worden aangeboden lezen. Laat staan dat we daarop met inhoudelijk gewicht kunnen reageren. Maar als we ons concentreren op een forumindex onderdeel zoals in casu Straight Razors, dan vind ik dat je voordat je een topic begint, in ieder geval eerst een beetje een weekje of zo terug gelezen moet hebben. Of beter, lees elke dag even.

Met dit bericht wil ik de snotneuzen (is dit een goede vertaling voor newbies?) niet ontmoedigen om vragen te stellen. Maar elke keer op een andere wijze gebracht behandelen of parafraseren van vraag/antwoord komt op een gegeven moment heel schoolmeesterachtig en drammend over dat niet breed door de forumleden die hechten aan een topic ter zake, zal worden gewaardeerd.

J

Joost, begrijp ik nou goed dat al dat gedoe met die stenen en slijpen vrijwel nooit nodig is?

Voor ik jouw stukje gelezen had kreeg ik de indruk dat gebruikers van een open scheermes elke zoveel maanden de snede moesten bijslijpen.

Ik kan me herinneren uit mijn dagen uit de schoolbanken, en vooral uit mijn internaat tijd, dat de vraag "ik snap het niet" altijd werd beantwoord met "wat snap je niet". "Gewoon, alles" werd niet geaccepteerd, want dat duide erop dat je geen moeite had genomen te kijken waar het nu over ging, waardoor je dus ook niet kon aangeven waar je vast kwam te zitten. Daar tegenover staat dat niet iedereen even makkelijk informatie tot zich neemt. Ik heb dus even teruggelezen of er wel voldoende "geholpen" is. Ik denk van wel, maar dat is mijn mening.

Net een hele fijne scheerbeurt gehad met een Dovo Bismarck. Na lang zwoegen bereik ik persoonlijk nu een consistent resultaat. Het kan dus wel degelijk met lezen, proberen, lezen, vragen stellen, proberen, lezen, vragen, etc.

Joost, begrijp ik nou goed dat al dat gedoe met die stenen en slijpen vrijwel nooit nodig is?

Voor ik jouw stukje gelezen had kreeg ik de indruk dat gebruikers van een open scheermes elke zoveel maanden de snede moesten bijslijpen.

Hierover zijn de meningen verdeeld. Ik slijp, dus ik scheer me met die messen, maar er is voldoende info te vinden op internet van mensen die zich met een mes scheren, het stroppen enzovoorts voor meer dan 50 scheerbeurten.

YMMV denk ik, afhankelijk van o.a. de baard, het mes, de techniek, het stroppen.

Vergeet niet dat Joost iemand is met ervaring en dan krijg je een ander beeld, in het begin zal het je echt niet lukken om een mes maandenlang scheerklaar te houden op deze manier, na enkele maanden als je het dagelijks doet zul je heel veel vooruitgang merken en steeds minder nood hebben aan allerlei hulpmiddelen. Natuurlijk zijn er ook daar weer uitzonderingen die haast meteen de draad oppikken alsof het een tweede natuur is.

De visie van pjdV draag ik bijna geheel. Doch met aan het einde te kennen te geven: "Hierover zijn de meningen verdeeld" zaait hij onzekerheid. Dat is op zich goed want twijfel leidt tot heronderzoek. Maar een newbie als Johan blijft hierdoor in onzekerheid verkeren terwijl hij graag wat grip vindt in de drassige bodem waarin hij tot zijn enkels wankelend zit vastgezogen.

Als je een nieuw mes verwerft, een Dovo, Thiers Issard of een Revisor, Wacker en Aust (de thans het meest opererend op de markt buiten de custom builders), dan heb je niks anders nodig dan een spanriem met aan de ene kant plain leather en aan de andere kant Crox op leer (dan zit altijd standaard op een spanriem).

Je gebruik de andere kant alleen als plain stroppen (zie mijn ritme in vorig bericht) niet meer helpt. Maar, dan heb je in beginsel al niet goed gestropt. Dan moeten 20 volledige strokes op Crox voldoende zijn. En daarna 50 of meer op schoon leer.

Stenen zijn alleen nodig als je een gebruikt mes verwerft. Dat geen bekwame bevel heeft. En voorts wanneer je je nieuwe mes hebt verneukt.

In dat geval ga je naar een forumgenoot in je omgeving die "verdrietiger en wijzer" is en die al je problemen oplost.

J

De vraag is hoeveel zekerheid je kan geven? Laten we eerlijk zijn, als het allemaal eenduidig zou zijn, zouden er niet zoveel meningen zijn, en zoveel persoonlijke ervaringen die als leidend worden gezien. "Best practices" kun je in howtos en wikis vinden en dan nog zie je verschillen. Ik kan me voorstellen dat dit het moeilijk maakt.

Als het gaat om slijpen dan is inderdaad een veel gehoorde statement dat je periodiek over een steen zult moeten gaan (bijvoorbeeld een barber hone), maar het teruglopen van de scherpheid van de snede (dat kun je niet empirisch bepalen, dat voel je als je je scheert) kan je bijvoorbeeld ook tegengaan met een spanriem met pasta (Dovo, diamant, CrOx, FeOx), die in diverse grits bestaan (net als schuurpapier overigens).

Als je nu je scheertechniek onder de knie hebt (los van het positieve scheerresultaat wil dat zeggen dat je de scherpte van je mes niet meer omzeep helpt door een slechte techniek) en goed stropt kom je daar een heel eind mee. Dan hoef je je over slijpen en pasta's geen zorgen te maken.

Veel bij straight scheren gaat om gevoel. Het begint bij het scheergevoel, dat moet goed zijn en dat moet zich ontwikkelen door oefenen. Stroppen moet je ook leren, daarom wordt aangeraden te beginnen met een goedkope strop, want je maakt hem gewoon stuk (en terwijl je dat doet, maakt je tevens je mes weer botter). Is dat erg? Nee, je leert ervan.

Dus koop een scheerklaar mes en een goedkope strop en bekijk de aangereikte info. Doe er wat mee en ga aan de gang. Als er n.a.v. je persoonlijke ervaring dan een vraag opkomt, dan kan je die stellen. En dan voor je het weet scheer je je straight alsof het je aan is komen vliegen.

Snelle reactie. Je kan niet zeggen: Iedere twee maanden moet mijn (een) mes naar de stenen". Alsof er dan plotseling een kentering optreedt. Elk mes moet voor elke scheerbeurt perfect zijn. Als daar sprake is van een eindigend aflopend prestatievermogen over een spanne tijds, dan blijf je toch niet wachten tot dat dat eindpunt is bereikt? Je wacht toch ook niet tot halverwege, om een voorbeeld te noemen! Het moet gewoon elke keer 100% zijn. Dus. Stroppen! En als stroppen niet voldoende zou zijn dan zou je om elke keer die 100% te bereiken voorafgaand aan die elke keer eerst weer naar de stenen moeten grijpen!

Dan is je mes gauw op.

J

:D De ludieke reactie van Marco heeft in mijn beleving een licht vermanende ondertoon.

Was zeker niet vermanend bedoeld hoor. Ik reageerde eigenlijk op jouw reactie, die een beetje overkwam als: pfffff.... daar gaan we weer!

Daarbij komt ook nog dat je bij de vorige twee keer ook met deze quote begon om eea uit te leggen. Dus ik dacht misschien heeft joost het nu wel een beetje gehad.... ;)

Ik heb me nooit fijn kunnen scheren met een nieuw mes zoals een Dovo en ook nooit met een mes dat met pasta behandeld is zowel op balsa als op leer. Een nieuw mes is gewoon niet scherp genoeg en pasta/poeder geeft gewoon geen fijn gevoel voor mij.

Bij een gebruikt mes gaat hij eerst op een 1K steen (1000grit) om de snede mooi te zetten en die word dan verder verfijnt op fijnere stenen en afhankelijk van het mes uiteindelijk afgemaakt op een Coticule danwel een Japanse natuursteen. Een Coticule geeft een hele fijne zachte snede, dat doet een Japanse natuursteen ook maar veel scherper.

Synthetische stenen maken het mes ook heel scherp maar voelen wat minder fijn aan vooral direct na het slijpen maar met veel stroppen word dat ook wat milder.

Hoelang het mes na het slijpen scherp blijft hangt af van de baardgroei, de manier van scheren, stroppen en het metaal waarvan het mes gemaakt is alsmede nog wat andere factoren.

Voor een beginner is het heel lastig als het allemaal niet helemaal soepel gaat om te beoordelen of het aan het mes ligt of dat de techniek (nog) niet helemaal goed is, daarom is dit Nederlandse forum een zegen voor degenen die met een open mes willen gaan scheren, ik heb destijds het scheren en het slijpen beide zelf moeten leren en dat viel niet mee.

Voor de scheersnotneus is het erg verwarrend om alle handelingen die er zijn op zijn waarde te schatten. Overal lees je dat je voor het scheren moet stroppen. 5 min later lees je dat je met stroppen de boel verpest. De ander zegt linnen gebruiken terwijl ook gezegd wordt niet doen en zo zijn er nog meer voorbeelden.

Al met al wordt ik er als scheersnotneus (die geen enkele reverentie heeft) erg onzeker van vooral omdat ik de eerste stap goed wil zetten. Maar misschien is het verstandig om gewoon de start te maken en te ervaren hoe het gaat.

Hartelijke groet Henk

Succes Henk, gewoon eens proberen er mee te scheren. Je zult zien dat het erg meevalt. Dat was tenminste bij mij het geval, ik hoop ook bij jou. Veel plezier ermee. Gewoon langzaam beginnen, en dan komt het gevoel vanzelf.

Ik had veel baat bij dit filmpje:

Voor de scheersnotneus is het erg verwarrend om alle handelingen die er zijn op zijn waarde te schatten. Overal lees je dat je voor het scheren moet stroppen. 5 min later lees je dat je met stroppen de boel verpest. De ander zegt linnen gebruiken terwijl ook gezegd wordt niet doen en zo zijn er nog meer voorbeelden.

Al met al wordt ik er als scheersnotneus (die geen enkele reverentie heeft) erg onzeker van vooral omdat ik de eerste stap goed wil zetten. Maar misschien is het verstandig om gewoon de start te maken en te ervaren hoe het gaat.

Hartelijke groet Henk

Je moet stroppen en als je het niet goed doet verpest je de snede, zo simpel is dat. De enige manier om goed te leren stroppen is het doen. De meest gemaakte fout is meteen lekker snel gaan als op de videos, de kans dat je dan de verkeerde kant op stropt en in je strop snijd is dan groot. Als je de videos volgt en het rustig opbouwt komt het vast goed!

Henk,

De geïntroduceerde snotneus kwalificatie is natuurlijk alleen als plagerij gebruikt. Maar houd voor ogen. Als je een scheerklaar mes hebt bekomen, volsta met stroppen op schoon leer en als je het echt niet kunt nalaten op leer met een bescheiden "load" met Crox voorafgaande aan schoon leer. Ik hamer er op: stenen zijn voor herstel van kapot of restauratie. Piel ook maar niet met linnen. Hier zijn allemaal mystieke begrippen als "richten" aan verbonden. Richten doe je met geschut. En niet met straights.

Ik wil niet patsen maar ik weet heel veel van kapot en restauratie. Ik heb meer messen achter de rug en in top shape en in rotatie dan jouw grootmoeder jaren telt.

J

Gerwin,

Je leest je berichten niet die op dit punt in deze thread of een daaraan geparenteerde thread vorige week zijn gepubliceerd. Je moet lezen voordat je gaat vragen.Dat geldt zeker voor de antwoorden die je krijgt op eerder gestelde vragen. Het kan zijn dat je niet goed uit de voeten kunt met de razernij waarmede de ene topic die leunt op de voorafgaande in hetzelfde onderwerp, volgt. Wat mij betreft kan je dan vragen om een prive verstandhouding. moree@live.nl

Maar. Ik ben daarnaast onvermoeibaar. Zie:

http://www.taylors1000.com/direct_sales/sharpening/cro_strop_paste/cro.htm

Terzijde, er zijn voor zover ik uit mijn HBS tijd ( HBS is een onderwijsvorm uitgedacht door de staatsman Thorbecke) herinner is er vier soorten Chroomoxide. De gepokt en gemazelden op dit forum gebruiken alleen de versie die ondermeer te bekomen is via bovenstaande site. Andere sites zijn eergisteren gepubliceerd op dit forum en die zoek ik hier niet voor je op.

J

ja snap het maar waarom zal ik uit het buitenland bestellen als ze het hier om de hoek ook hebben vraag alleen of dat de juiste ishttp://www.online-zeepwinkel.nl/a-26917902/zuivere-kleur-pigmenten/sq-zuiver-kleur-pigment-chroom-groen-chromium-oxide-green-koc034/