joostmoree Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 (edited) Heeren, Het is wat stil op de thread: “Schrijven”, dus ik pak het graag weer op. Op een nieuwe want ik wil niet achterop raken, Mijn lieve vrouw draagt de familienaam: “Pauw”. De gelijknamige vogel loopt met zijn afbeelding met een zekere regelmaat, al is het maar zijdelings, door onze belevingen heen. Mena bezit – van wat bijouterie tot ander gerei - waarin een Pauw is vervat of een Pauw wordt verbeeld, in haar (vitrine)kast. En waar we ook zijn, als we tegen een Pauw aanlopen, wordt deze vastgelegd. Tot verre oorden aan toe. Het geval wil dat de gestileerde in reliëf aangebrachte veelkleurige Pauw in het verleden ook op razor scales is aangebracht. Ik heb daar een klein onderzoekje naar ingesteld. En ik ben tot de voorlopige gevolgtrekking gekomen dat meerdere voortbrengers van scheermessen in Solingen rondom de vijftiger jaren of vroeger van de vorige eeuw, allen van één producent, scales betrokken, met daarop een Pauw als bedoeld afgebeeld. Want ik kom bij verschillende voortbrengers, wanneer de Pauw tot onderwerp van afbeelding is gekozen, elke keer precies hetzelfde ontwerp, reliëf en kleurstelling tegen. Jammer is dat de meeste scales door poetsen of anderszins te weeg gebrachte mechanische schade, hun mooie kleurtekening hebben verloren zodat niet veel meer dan het vervaagde reliëf van de afbeelding over is gebleven. Ik voel me evenwel een bofkont. Het kostte een paar centjes. Maar ja, soms gaan we ook naar Madurodam (vreselijk) of naar de draaimolens daarna met de kleinkinderen (nog erger) en prikken in vervolg daarop een vorkje en doen een slokje (het gaat al wat beter) en dat kost ook wat. Het merk ERN, mede voortbrenger van submerken waarvan te noemen de Gong, goed voorbereid naar het behaarde gezicht gebracht dan weet ik bij voorbaat dat het goed zit, heeft ook van bedoelde producent scales afgenomen en toegepast. En. Een bijna 7/8ste exemplaar in NOS staat heb ik in de wacht gesleept. De kleurstelling en de details nog present als waren zij gisteren aangebracht. Totaal niet verflauwd en kleurrijk stekend gedetailleerd scherp. Mijn lieve vrouw wil haar voor de vitrinekast reserveren. Maar. Na honen en stroppen – inmiddels voltooid - gaat ze (het mes en niet mijn vrouw) echter de rotatie in. Als gebruikelijk een paar plaatjes. Belangrijk detail, de producent placht geen pin aan te brengen ter hoogte van de wedge die met de scales versmelt. Ik ervaar dat als uniek. Heeft Mastro Livi dit nageaapt? J PS. Helaas is hier niks te rescalen. PPS. Als ik dit allemaal herlees is het onderwerp eigenlijk iets voor een lange lome landerig zomerse zonnige zondag namiddag voorafgaand aan een fantatso barbecue met wetenschap van maandag daarop vrij. Edited January 17, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 vervolg Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 En nu zit ik me suf te denken waar ik deze, of iets wat er heel erg op lijkt, kortgeleden gezien heb. MP misschien? Hoe dan ook, het is een hele mooie, gave tekening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 heel mooi getekende scales, zo zie je ze niet vaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Fraai is het zeker! Niet mijn smaak , wel erg apart. Leuk zo'n hobby [sMILING FACE WITH SMILING EYES] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Mooi mes, de tekening op de scales ziet er idd perfect uit. Leuk verhaal ook Joost, ik was na het lezen meer in de mood voor open haard en een flinke bel whisky Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts