Jump to content

Shave Ready

Henkiepenkie

Recommended Posts

Mannen,

Ik heb van de week een Thiers Issard binnen gekregen die volgens het papiertje van de fabriek shave ready is. Zelf heb ik daar mijn bedenkingen op.

Ben in het bezit van een strop met linnen aan de achterzijde en een spanriem met rode paste. Graag advies wat ik het beste kan doen, en of ik hier mee uit de voeten kan om dit apparaat echt shave ready te krijgen. Ik weet inmiddels zoveel dat ik het dus ook makkelijk kan verknallen.

Voordat ik mijn huidje aan de snede wil blootstellen wil ik wel een beetje zekerheid dat ik met een goed mes begin en het alleen aan mij ligt als het minder goed gaat.

Groet Henk

Mijn idee is om 'm even op een steen te leggen. Fabrieksmessen die ik geslepen heb hadden slechts paar halen over een 3K, gevolgd door 8K en 12K nodig.

Denk niet dat rode pasta de snede tip top krijgt, maar kan ook geen kwaad om het te proberen. Niet teveel passes.

Concreet in jouw situatie: gebaseerd waarop heb je je bedenkingen dat het mes niet shave ready is?

Algemeen: ja vaak is er nog wel wat te verbeteren met slijpen, soms heel wat. Ik zou het gewoon eens proberen, het ergste geval is dat het niet scheert, gaat niet door je baard heen. Dat merk je snel genoeg.

Als je niet zelf goed kan honen, zou ik het laten doen. Daarna je mes met een leren riem stroppen onderhoudt de snede. Geen pasta's gebruiken op die strop.

Je moet ook niet te huiverig zijn. Ik heb mijn gloed nieuwe bismarck II recht geschuurd (en profile was het mes hol geslepen) en vervolgens tot vijf keer toe opnieuw geslepen tot dat het mes weer scheerde zoals ik verwachtte. Wees alleen niet ongeduldig en slijp heel rustig en beheerst. Ik raad je ook aan een 45x loepje/microscoopje te kopen zodat je kunt zien wat je aan het doen bent. Dat heeft mij het vertrouwen gegeven om het zelf te doen.

Heren,

Ik kom net thuis van een vergadering en pak een borrel voor het slapen gaan en lees nog even mijn meel en onder meer bovenstaande berichten.

Wat gebeurt hier? En wat adviseren we? Een Thiers Issard komt net zoals een Dovo en een Revisor middle of the road scheerklaar "door de brievenbus op de vloermat". En als dat mes die eigenschap heeft verloren tussen dat moment van arriveren en het daaropvolgende moment van scheren, dan komt dat omdat het mes in die tussentijd is verneukt.

Ik weet dat ik met mijn betoog als arrogant en betweterig zal worden versleten maar als ik alle berichten lees dan word ik bijna wanhopig. En ik ben van mening dat ik mij als oude rot die wanhoop mag permitteren. Een gloednieuw mes. Een kwaliteitsproduct. En wat lees ik?

Linnen! pasta's! Rood! Slijpen! Slijpen! Schuren! Beginnen met 2K! Recht Schuren! Vijf keer opnieuw slijpen! De pasta kan geen kwaad om het opnieuw te proberen! Honen! En als je dat niet kunt laten doen! Soms heel wat te verbeteren met slijpen! Niet huiverig zijn bij het recht slijpen!

Even op een steen leggen! En een paar halen over een 3K! Zoveel weten dat je het mes makkelijk zou kunnen verknallen!

Je zal maar ziek zijn en door vijf artsen worden geadviseerd om je te onderwerpen aan therapieën van een dergelijke signatuur!

Het mes is al verknald. En wordt op de manier als geadviseerd nog verder verknald dan wel aan een overdadig geweldige therapie onderworpen.

Wat is er gebeurd? En ik vreet een bezem als dat niet zo is. Henk is met zijn A1 Thiers Issard. gaan pielen. Daar is niks mis mee. Daar zijn we allemaal mee begonnen. Hij is met linnen aan de gang gegaan. Ongetwijfeld met een te slappe strop. Een beginner richt daarmee onheil aan en vernielt de bevel. Vervolgens gaat hij met rode pasta aan de gang. Met als gevolg dat de edge helemaal naar de donder is.

Maar niet zodanig dat we daar 2K stenen op moeten loslaten.

Daarmee wordt kostelijk staal opgevreten. Begin voor herstel heel zachtjes met 10K. Of hoger. Daarna heel piano op leer met Crox.50 laps. Geen druk. Daarna 50 laps op schoon leer. Gebruik een spanriem in plaats van een strop want dat voorkomt dat door "doorhangen" de door het honen bereikte bevel weer teniet wordt gedaan.

EN FLIKKER AL DIE PASTA WEG!

Er is overigens de afgelopen week behoorlijk wat aan de orde geweest op het forum omtrent stenen en stroppen maar ik heb de indruk dat dit niet gelezen wordt en dat herhaald dezelfde problemen opduiken die weer met hernieuwde ijver als ware nieuw medicijn voor handen, worden behandeld.

Zo ken die wel weer denk ik.

Slaap lekker

Jullie brave forumgenoot,

J

Sodemietes,

Ik heb wat teweeg gebracht met mijn vraag.

Om met het eerste te beginnen heb ik de hanging hair test gedaan (ja ja ik heb ook maar wat gelezen) waar het mes niet voor geslaagd is. Vervolgens heb ik geprobeerd de haren op mijn arm halverwege af te snijden met het zelfde resultaat.

De rest weten jullie en is gebaseerd op mijn opgedane lekenkunde op fora, You Tube enz. Heb de scheerriem strak gehouden en weinig druk uitgevoerd met het mes en dit op de spanriem ook gedaan. Stenen bezit ik nog niet maar wil wel voor een set Naniwa stenen gaan omdat dit voor de leek beter in de hand te houden is (denk ik). Eerst maar even rustig aan met geld uitgeven omdat ik anders in de schuur moet slapen.

Maar klopt het dan niet dat een scheermes voor het scheren eerst over linnen en daarna over het leer gehaald moet worden om de snede te richten? Scheren met de straight is een academische opleiding en kan als extra competentie op het c.v. gezet worden :mrgreen:

Nou, ik zal het eerst maar een keer proberen op mijn babywangetjes en avonturen hoe dit gaat.Stel dat dit verkeerd gaat waar kan de snede dat hersteld worden. En waar ikzelf)

Groet Henk

Om met het eerste te beginnen heb ik de hanging hair test gedaan (ja ja ik heb ook maar wat gelezen) waar het mes niet voor geslaagd is.

Net als bij stroppen zal een beginner de hanging hair test waarschijnlijk verkeerd uitvoeren waardoor je mogelijks een verkeerd beeld krijgt.

Vervolgens heb ik geprobeerd de haren op mijn arm halverwege af te snijden met het zelfde resultaat.

Alleen messen die heel vakkundig geslepen zijn zullen armhaar doorsnijden op zo'n halve centimeter boven de huid, gewoon armhaar verwijderen tegen de huid aan kan een mes waarvan de bevel goed is gezet ook maar daarom is het nog niet scheerklaar dus daar kan je ook een verkeer beeld krijgen.

De rest weten jullie en is gebaseerd op mijn opgedane lekenkunde op fora, You Tube enz. Heb de scheerriem strak gehouden en weinig druk uitgevoerd met het mes en dit op de spanriem ook gedaan. Stenen bezit ik nog niet maar wil wel voor een set Naniwa stenen gaan omdat dit voor de leek beter in de hand te houden is (denk ik).

Als je ook nog eens met stenen begint krijg je zoveel variabelen dat het haast fout moet gaan. Je kan een beginner (en dat zijn wel allemaal geweest) een perfect geslepen mes geven, binnen de week is het niet meer scheerklaar.

Indien enigszins mogelijk zoek dan een goede ziel die in je omgeving woont en waar je eens mee kan samenkomen zodat je één op één kan zien hoe je mes te stroppen en hoe te scheren, daar leer je meer van dan honderd pagina's op internet. En laat je mes vakkundig slijpen en blijf er dan in het begin vanaf, alleen over linnen en leder stroppen zou moeten voldoende zijn voor een aantal weken. Veel succes!

Heren,

Bedankt voor het aanbod (buffel) en de wijze raad (snuf en joostmoree) maar jullie begrijpen dat ik nu wel een beetje met de handen in mijn baardharen zit met rode stress-ogen.

Ik houd mij al jaren bezig met de schietsport incl. zwartkruit, herladen en alles wat er bijkomt kijken en kan goed filteren wanneer ik op een schietsport gerelateerd forum kijk en bezig ben.

Maar hier heb ik het gevoel dat ik van links naar rechts geslagen wordt. zoveel variabelen, aanbevelingen, raad maar ik weet het niet meer. Zal maar zoeken en contact opnemen met iemand in de buurt van Amersfoort die mijn mesje scheerklaar kan maken .'

Dat is de volgende vraag maar eens. Uhh, die meneer uit Breukelen?

Vandaag voor het eerst in mijn jeugdige leven een straight tegen de wangen gehad. Voorzichtig geprobeerd eerst rechts, en daarna met de linkerhand de linker wang. Het begin is er en verder wel een goed gevoel over de straight.

Geen pleister nodig maar ik vond het mes niet lekker scheren. Het scheermes trok aan mijn haren en sneed niet echt lekker. Even onder de neus en onder de kin geprobeerd maar dat voelde niet goed.

Kleine conclusie van een snotneusscheerder, mes niet scherp genoeg?

Groet Henk

Hallo Henk,

Dat gevoel ken ik. Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met scheren met het open mes. Ik heb een mes overgenomen van Buffel en had ook dat trekkerige gevoel. Na het opnieuw slijpen van het mes bleef dat. Conclusie, mijn techniek was niet goed. Ik heb een aantal keer de hoek moeten veranderen van het mes en heb het idee dat de haren/huid er ook iets aan moeten wennen. Ik zou het eerst zoeken in de techniek.

Wat bij mij behoorlijk hielp is het echt goed strak trekken van de huid. Dat scheelt enorm in het trekkende gevoel. Ga ook goed na hoe de baardharen groeien en doe eerst alleen WTG. Mijn mening, is dus blijven doorzetten en de goede hoek zoeken.

Buffel,

Schuim zou kunnen want ik gebruik een tablet van Wilkinson waar ik niet van onder de indruk ben.

Misschien dit eerst maar veranderen en misschien ook de huis strakker trekken.

Overigens zie ik geen bal in de spiegel wand mijn hand zit overal voor.

Daarnaast moet je ook een zekere snelheid (relatief natuurlijk) hebben tijdens het scheren, moeilijk uit te leggen met woorden maar als je echt heel traag scheert zal het mes bij stugge haren blijven steken.

Kleine conclusie van een snotneusscheerder, mes niet scherp genoeg?

Groet Henk

Dat kan, maar het kan ook je techniek zijn. Zoals Snuff al zei, je moet een bepaalde snelheid hebben naast de hoek (30 graden WTG). De beste manier om daar achter te komen is beginnen met een mes waarvan je weet dat het scheerklaar is.

Troost je, dat worstelen hebben de meeste van ons wel moeten doen toen we begonnen, behalve Joost, da's een natural.

Doe mijn best en morgen is er weer een dag.

Of het mes scheerklaar is weet ik niet en dat vind ik het grootste probleem. Dan moet het aan de techniek liggen als het niet gaat zoals ik wens.

Morgen pas scheren als ik onder de douche vandaan kom en kijken of het beter gaat en niet zo haakt. Wel spannond.

Heren,

Bericht van snotneusscheerder Henkiepenkie.

Gisteravond mij voor de 2e keer geschoren met de straight. Voorzichtig wat aan de gang gegaan met het veranderen van de scheerhoek en wat meer doorscheren. Had het gevoel at het beter en sneller ging en heb nu ook een gedeelte van de nek mee genomen.

Recht onder de kin en onder de neus maar mee gestopt omdat ik daar het mes niet aan de gang kreeg.

Wil ook iets aan de zeep veranderen. Wat is een goede zeep voor op mijn bakkus en onder de straight?

Een best wel voldaan snotneusscheerdertje. :mrgreen:

In de basis zou je elke zeep moeten kunnen gebruiken. Maar de vergulde hand, tabac en bartex zijn wel aardige foolproof scheerzepen. De verzorgende en geurende eigenschappen van deze zepen zijn misschien iets minder, maar het opschuimen zou iedereen moeten kunnen met die zepen. Ik durf zelfs te zeggen, dat als je uit een fusion/gel setup komt en je naar de straight gaat, het gebruik van gel in de begin fase is aan te raden. Scheerschuim maken is net als scheren met het openmes of krabber iets dat je moet leren. En voor het beste resultaat leer je een ding te gelijk, zodat je zeker weet wat wel of niet goed gaat.

Dus... ben je nu met de straight aan het scheren en moet je ook nog leren opschuimen. Laat het opschuimen zitten en maak gewoon 's avonds een testlather om dat onder de knie te krijgen, voordat je dat op je gezicht smeert. Bovendien wanneer je testlathers maakt met meer en minder water, zie je pas hoeveel verschillende soorten schuim je uit dezelfde zeep kan maken.

mvg stephan

Steef,

Thanks voor de hulp en info. Scheerzeep en kwast gebruik ik al wel 35 jaar dus dat lukt aardig. Ik gebruik al jaren zeep van Wilkinson maar vind dat niet zo schuimen. Met het cassette mesje is dit niet zo erg maar nu heb ik het vermoeden dat er betere producten zijn.

Hartelijke groet Henk.