meemai Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Beste mensen, Nu had ik uit betrouwbare bron vernomen dat babyolie zonder parfum prima is. Ben bij de kruidvat gaan kijken en er stonden wel 0% parfum flesjes maar op de achterkant van het label stond er dan toch iets van parfum. Wat dit dan is? Ik weet het niet, kan iemand mij laten weten wat zij gebruiken en niet te duur is en mijn messen niet naar de kloten hebt. Ik wil ze namelijk even bewaren en opslaan tot ik ze weer ga gebruiken dit omdat de hobby op een heel laag pitje staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaggy Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Ik denk dat de meeste echte oliën wel geschikt zijn, van motorolie, tot zonnebloemolie. Belangrijkste is dat je de messen eerst goed zuiver maakt. Vette vingers zijn namelijk een enorme boosdoener op metaal. Het zuur van de huid zorgt voor versnelde oxidatie. Dus eerst even met wat alcohol goed ontvetten, dan lekker in de olie strijken en ergens droog wegleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Kijk eens naar Ballistol. Dit is een zachte dunne wapenolie die zeker niet agressief is. Het ruikt overigens ook nog aangenaam, is niet duur en je kunt het verder bijna overal voor gebruiken Zelf ken ik het uit de schietsport. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Ballistol is prima oplossing. Ik hoor ook Vaseline weleens, maar weet niet of ik daar zo'n fan van ben.. Carmellia olie schijnt 'je van het' te zijn, maar is duur. Beste oplossing? Pure mineraal olie in een grote fles. Vanuit de UK op Ebay voor 5 euro. Mes even in de olie dippen en klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
meemai Posted January 15, 2014 Author Share Posted January 15, 2014 Ballistol is prima oplossing. Ik hoor ook Vaseline weleens, maar weet niet of ik daar zo'n fan van ben.. Carmellia olie schijnt 'je van het' te zijn, maar is duur. Beste oplossing? Pure mineraal olie in een grote fles. Vanuit de UK op Ebay voor 5 euro. Mes even in de olie dippen en klaar. Heb je linkje voor die mineraal olie uit de uk? En bedankt heren! Nu heb ik alcohol staan en ik zal ze ontsmetten en dan in de olie doen. Hoe doe ik ze het best in de olie zonder ze aan te raken vraag ik mij af. Maar goed ik ermee aan de slag gaan. Bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouzer51 Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Ik gebruik gewoon olijfolie met een keukenpapiertje. Werkt prima! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Zit op de telefoon, dus kan je zo snel geen linkje geven. Zoek even op 'pure mineral oil', dan kom je er wel! Mes erin dippen terwijl je vasthoud aan de scales, even laten uitdruipen en mes dichtklappen met een keukenpapiertje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Ballistol is prima oplossing. Ik hoor ook Vaseline weleens, maar weet niet of ik daar zo'n fan van ben.. Carmellia olie schijnt 'je van het' te zijn, maar is duur. Beste oplossing? Pure mineraal olie in een grote fles. Vanuit de UK op Ebay voor 5 euro. Mes even in de olie dippen en klaar. Heb je linkje voor die mineraal olie uit de uk? En bedankt heren! Nu heb ik alcohol staan en ik zal ze ontsmetten en dan in de olie doen. Hoe doe ik ze het best in de olie zonder ze aan te raken vraag ik mij af. Maar goed ik ermee aan de slag gaan. Bedankt. Een paar doekjes met olie. Daar pak je ze mee vast en kun je ze weg leggen zonder de olielaag mee weg te vegen o.i.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Camellia-olie (de Camellia is overigens ook de plant waar thee van geoogst wordt), petroleum, WD40. Het zou allemaal moeten werken. Of walnootolie, pindaolie, of rauwe lijnolie. Of (zuurvrije) vaseline. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Voor mijn zakmessen en gereedschap gebruik ik kogellagervet (van Kroon Oil). Ik vind dat beter dan olie. Het hecht beter aan metaal, is roestwerend en gaat veel langer mee (vele jaren). Olie kan bederven en trekt op den duur water aan. Het is eigenlijk alleen voor bewegende delen. WD40 is ongeschikt. Het droogt snel op en trekt stof en vuil aan. Het geeft maar heel kort bescherming en is eigenlijk kruipolie. Als je al olie wilt gebruiken, kies dan wapenolie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Renaissance wax polish! Wordt in musea gebruikt om collecties te beschermen. Dan na een hele tijd niks; komt Camelia olie als runner up J Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 WD40 is een olie die ooit ontwikkeld is om roestvorming op behandeld staal tegen te gaan. De 'WD' staat voor 'water displacement', en 40 zou, volgens de overlevering het volgnummer van de proef-formulering zijn geweest die de ontwikkelaar goed genoeg vond... Het is niet bedoeld als kruipolie, ook al is het dun genoeg om in tijden van 'nood' als zodanig gebruikt te worden. Vluchtig is het inderdaad wel. Stof en vuil aantrekken doet het niet meer dan andere oliën. wil je dat echt voorkomen, kun je beter iets als kaarsvet of paraffine gebruiken (bij voorkeur vaste) - dat was vroeger ook een truc om fietskettingen te smeren waarmee je door de woestijn ging rijden - smering en waterbestendigheid is dan minder belangrijk dan hoe goed het zand er aan blijft plakken en hoe 'vloeibaar' het resulterende zand/smeermiddel mengsel is (oftewel hoe goed het tussen de pinnen en schakels van de ketting dringt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjdevos Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Gewone naaimachineolie die je o.a. bij de Hema of de Praxis kan kopen. Werkt perfect en kost geen drol. Een harde was kan ook, maar die moet je eerst verwijderen voordat je gaat stroppen, je merkt het anders snel aan je strop... Dat mnoet je met olie ook, maar dat is 1 haal met een doekje. Oh en Renaissance wax polish is overpriced en overhyped. Het werkt, daar is geen twijfel over, maar elke microkristalwas doet hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Ik kwam op de site van ballistol een rail cleaner tegen. Het is in feite een stift gevuld met ballistol en een punt van vilt. Met de punt kun je denk ik prima olie aanbrengen op je mes, zonder je handen vuil te maken. Mij lijkt het wel wat. Iemand hiermee al ervaring? http://www.ballistol-shop.nl/Ballistol_Rail-Cleaner.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Kun je Ballistol gewoon in de winkel kopen? Heb het eerlijk gezegd nog nooit ergens zien staan, dat gezegd hebbende heb ik er ook nog nooit naar gezocht. Met een 4 maanden oude baby heb ik voorlopig een steady supply aan baby olie voor mijn messen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Nee maar wel gewoon op de website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Kun je Ballistol gewoon in de winkel kopen? Heb het eerlijk gezegd nog nooit ergens zien staan, dat gezegd hebbende heb ik er ook nog nooit naar gezocht. In iedere wapenwinkel te koop. Zeer prettig om olie te verdelen op messen is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Kun je Ballistol gewoon in de winkel kopen? Heb het eerlijk gezegd nog nooit ergens zien staan, dat gezegd hebbende heb ik er ook nog nooit naar gezocht. In iedere wapenwinkel te koop. Zeer prettig om olie te verdelen op messen is Weet je of deze ook ergens anders behalve bij rasurpur.de te koop is? Die had ik mee moeten bestellen haha en bij een losse aankoop daar zijn de verzendkosten nogal uit balans met de aankoopprijs, Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 In principe werkt die stift van ballistol hetzelfde als aplicator van rasurpur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Weet je of deze ook ergens anders behalve bij rasurpur.de te koop is? Die had ik mee moeten bestellen haha en bij een losse aankoop daar zijn de verzendkosten nogal uit balans met de aankoopprijs, http://www.fine-tools.com/G-applikationsflasche.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts