Jump to content

thiers-issard

gerwin67

Recommended Posts

welkom op het forum

http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Straight_Razor_Place_Wiki:Books/Beginners_Guide

daar vind je info over wat je allemaal nodig hebt. Als je nog nooit met een open scheermes hebt geschoren zou ik gaan voor een goedkoop scheerklaar mes die te koop aangeboden wordt op dit forum bijvoorbeeld. Meteen een duur mes en andere materialen kopen is een risico, als het niet bevalt ben je toch een aardig bedrag kwijt. Zeker omdat je zelf schrijft dat je niet weet wat je allemaal nodig hebt is het zaak van je eerst grondig te informeren zodat je geen spijt krijgt.

Een open scheermes geeft wel een van de beste scheerresultaten maar vraagt tijd en geduld om het aan te leren, succes ermee!

Nou het gaat me eigenlijk om het mes scherp te houden de een zegt dat je met een strop voldoende hebt terwijl de ander ook een wetsteen adviseert.

Nou zit er al jaren aan te denken om met straight razor te scheren dus denk wel dat ik serieus ben

Snuff geeft denk ik hele goede informatie. En na eraan denken, komt jezelf orienteren en goed voorlichten zodat je beslagen ten ijs komt.

TI's zijn mooie messen, maar best duur, met een scheerklaar mes van een verkoper op dit forum, of bijvoorbeeld http://www.winkelplein.nl/barbershopsuply/ kun je heel goed beginnen. Een goedkope strop erbij (want die maak je gewoon kapot) en je bent klaar om te beginnen. Slijpen/honen is een stap verder, daar zou ik me specifiek op orienteren. Om een scherp mes gedurende een aantal scheerbeurten te onderhouden volstaat een gewone strop. Het aantal scheerbeurten tot een slijpsessie hangt van veel factoren af.

Op het forum hier kan je ook best wel info vinden over het omgaan met het open mes, veel filmpjes op youtube en om te beginnen echt de SRP wiki.

Hallo allemaal ik ben van plan een tiers-issard te kopen maar zijn die scheerklaar?

En wat heb ik echt nodig om met een straight razor te scheren ?

Gerwin,

Heb er zelf 1 vandaag ontvangen die ik met de kerstdagen gekocht heb bij classicshaving uit USA. het is een prachtig mes (vind ik zelf) maar heb mij daarna pas ingelezen wat er allemaal bij komt kijken.

Of het mes scheerklaar is? Mwha volgens de gegevens die er bij zitten wel maar als ik het geweten had zou ik de extra shave ready optie erbij genomen hebben.

Kijk even bij het topic Show je aankopen voor een foto.

Heb inmiddels genoeg uitgegeven om met goed fatsoen niet meer terug te kunnen keren van de straight razor.

Volgens mij levert " the perfect edge" ook deze messen en als je erom vraagt maakt hij ze scheerklaar.

Vanuit de UK dus geen import kosten.

Klopt, Heb eerst gekeken in Nederland en daarna bij shops in Belgie, Frankrijk en Engeland maar steeds als ik het mes zag wat ik mooi vond was het steeds uitverkocht. Scheren met de schraight razor is volgens mij bezig met een opmars want je koopt niet zo`n mes als je het niet wilt gaan gebruiken, of er worden er niet veel gemaakt.

Scheren met de schraight razor is volgens mij bezig met een opmars want je koopt niet zo`n mes als je het niet wilt gaan gebruiken, of er worden er niet veel gemaakt.

Is momenteel inderdaad een beetje "the thing to do". Mensen zijn rare wezens :-) Ik herinner me dat ze in de gym altijd grapjes maakten als ik me na de sauna ging scheren, plots was daar die film met James Bond en was het cool en toen wilden ze plots alles weten erover. Enkele hebben zelfs eentje aangeschaft maar bij navraag later "no love".

Vraagt teveel tijd en oefening voor de meeste westerse mensen tenzij je er echt door gebeten bent.

Gerwin67,

zeer binnenkort heb ik een mes beschikbaar voor de "Probeer-een-straight-rondgang". Dan kan je gewoon eens proberen of het iets voor je is.

De initiële kosten zijn hoog en het leerproces langdurig. Je heb ook kans dat je spullen aanschaft die je niet gaat gebruiken. Zo gebruik ik mijn spanriem echt niet en het afstrijkbakje heb ik meteen bij ontvangst weggemieterd. Slijpstenen moet je aan gaan denken als je je zo'n maand of twee naar tevredenheid geschoren hebt met een open mes.

Met de "Probeer-een-straight-rondgang" krijg je tegen portokosten een scheer klaar mes toegestuurd om te proberen. Met nog een beetje geduld kan je nog kiezen welke je wilt ook. Morgen krijg ik weer vier messen binnen.

Ik heb nog niemand horen klagen dat zijn TI niet shave-ready was bij aanschaf. Je hebt misschien niet per sé het meest scherpe mes bij aanschaf, maar een redelijk comfy shave moet je in elk geval wel hebben.

De Ralf Aust scheermessen zijn ook scheerklaar bij aanschaf, evenals Revisoren.

Bij Dovo zou ik me ernstige vragen stellen.

Kijk nu komen persoonlijke meningen..

Je hebt hier meerdere opties ,die dus tot ongeveer een gelijkwaardig resultaat komen.

Ik vind pasta's een gedoe een ander weer niet.

Qua stenen kun je met 1 steen af b.v. De naniwa 3000/10000 of een Coticule kan ook.

Synthetische stenen presteren altijd gelijk, te vergelijken met wetenschap.

Natuurstenen zijn meer als romantiek, iets lastiger om de leren maar kunnen veel geven als je het onder de knie hebt.

De keuze is dus aan jouw , waar gaat je voorkeur naar uit...

Er bestaat dus geen beste keuze, allebei geven ze resultaat.

Het is alleen de manier waarop.

Succes met de keuze :)

Als eerste strop....Nee , de kans dat je hem beschadigd is vrij groot aan het begin.

Start met een goedkope strop, of haal een stuk mooi tuigleer ergens vandaan en plak die op een stukje hout.

Je eerste strop is voor de "leer" . Het is zonde als je zo'n dure strop zou beschadigen .

Dat kan, dat maakt het iets lastiger op internet info te vinden, maar er is iets wat misschien helpt: google translate

http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=nl&js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fstraightrazorplace.com%2Fsrpwiki%2Findex.php%2FStraight_Razor_Place_Wiki%3ABooks%2FBeginners_Guide

In het Duits is ook heel veel te vinden, ik weet niet of dat beter is?

Dan: koop een mes van iemand die je uitleg kan geven in de winkel, of een handleiding zoals messenwinkel.eu

En klinkt misschien wat lullig, maar niet zo bedoeld, lees even het forum hier door, dan was je o.a. deze cursus tegengekomen: viewtopic.php?f=11&t=905&hilit=cursus

Ik hoop dat het lukt om een goed begin te maken, want ik ben nu een ruim half jaar echt serieus bezig en nu gaat het scheren met een straight me pas echt goed af. Kost wat moeite, maar het geeft een echt goed gevoel als het lukt!