Jump to content

Ik wil een iets aggresievere safety razor

Jock

Recommended Posts

Omdat ik echt met moeite mijn stoppels wegkrijg met de EJ DE89 wil ik graag een iets aggresievere safety razor. Ik zit te denken aan of een Fatip Grande of een Merkur 39C slant bar. Kan iemand mij adviseren? Welke kan ik het beste kiezen? Ik zie zelf op internet het verschil, maar ken nog niemand met ervaring, en het is juist die ervaring dat ik graag wil lezen.

Ik heb een hele zware stugge baard. Schots/Iers. Zwart haar en ik krijg het nooit glad ook niet na 4 passes met de DE 89 van EJ en een feather mes.

Jock

De Fatip ken ik niet persoonlijk, de 39C wel. En dat is een prima geschikte krabber voor een zware baard; erg efficient zonder erg agressief te zijn. Het is wel een krabber met een stevig gewicht en niet iedereen vind een slant even prettig.

Je zou ook een open comb Pearl kunnen overwegen of misschien zelfs een Muhle R41, maar die laatste is misschien wat teveel van het goede.

Moeilijk te zeggen wat "iets" is, maar een Pearl 3 piece is zeker agressiever en een OC helemaal. Die zijn niet duur en kan je goed proberen.

De Muhle is genoemd, zeker agressiever, maar ik kan me er heel goed mee scheren, wat ik met een Pearl OC en een Fatip niet zo makkelijk kan. Erg persoonlijk dus.

is inderdaad niet makkelijk adviseren, ik vind de Merkur slant bijvoorbeeld een milde krabber onafhankelijk van welk mesje ik erin plaats (wel een heel goede trouwens, waarbij de korte versie m'n voorkeur wegdraagt).

Een fatip is een prima krabber, m'n dagelijkse messen zijn Joris (Plisson) en dat is gewoon een veredelde Fatip. Voor mij niet agressief aanvoelend en zeer effectief en glad resultaat. Twee passen is vaak voldoende voor superglad resultaat. Muhle R41 (het aggresieve model) is even efficiënt maar geeft me bijlange niet hetzelfde scheerplezier als een joris.

Van EJ naar slant zou volgens mij een grote verbetering zijn, van EJ naar Fatip ….. moeilijk te zeggen, het verschil is groot

Hier kan je zien hoe het mesje eruitziet in een Fatip/Joris:

p1070912.jpg

p1070913.jpg

Succes met het vinden van het voor jouw meest geschikte krabbertje!

Een Fatip Grande voor thuis en een Fatip Piccolo voor op reis.

Helemaal van messing. Italiaanse kunst. Betere materialen en levensduur dan de Merkur.

Maar kijk je wel een beetje uit met dat ding !

GEEEEEEEEEEN druk en wellicht een iets kleinere hoek dan bij de EJ.

Vind je het niks, dan is ie zo weer verkocht.

Ik heb een R89, R41 en een Fatip en als ik jou verhaal zo hoor is de Fatip wat je zoekt, die is hangt er echt een beetje tussen in. Je zult de hoek waaronder je scheert wel wat aan moeten passen maar dan scheert hij prima.

Dat gezegd hebbende is de R41 (2013 model) toch ook een prima krabber maar wel 1 met een learningcurve, maar 1 maal onder de knie is hij fantastisch!

Ik heb overigens de Picollo en die is al groot zat.

De Fatip vind ik wel agressiever dan de slant, in mijn geval een 37G. Toch is de slant al wel duidelijk agressiever dan de EJ en de vraag is of het niet een hele grote stap is van EJ naar Fatip of zelfs de R41 (hoewel die laatste wel een stuk milder is geworden in 2013).

Kun je uitsluiten dat het niet gaat om het zoeken naar een betere scheerhoek met je huidige combinatie? Als je je niet onder de juiste hoeken gaat scheren met een (veel) agressiever krabbertje kun je je lol nog wel op ben ik bang.

Als ik wat aggressiever wil scheren gebruik ik mijn Fatip Picolo of mijn Gillette Slim Adjustable op stand 8 of 9.

Persoonlijk vind ik de Fatip heel efficient scheren, maar het is wel belangrijk om niet te veel druk uit te oefenen.

Edited by Guest

Heren, bedankt voor jullie reacties. Ik zal ze nog enkele keren lezen en dan maak ik een keuze. Ik hou jullie op de hoogte van wat mijn keus is.

Ik zal uiteraard erg voorzichtig zijn met een dergeklijke razor. Ik ben helemaal niet stoer en heb veel respect voor zo,n blade op mijn gezicht. Ik heb wel een steady hand, dus dat scheelt en druk doe ik niet op een razor. Ja dat deed ik wel de eerste keer en nu snap ik het wel:-)

Gr,

Jock

Hallo,

De Fatip is een klein, maar efficient scheermes.

Ik scheer me er graag mee, maar in de praktijk grijp ik toch graag naar de Pearl open comb of de R41 (ik heb de eerdere modellen.)

Wat ook nog een mooie optie is, is de Progress.

Zelf zie ik dan graag de Digress of de Mergress:

displayimage.php?imageid=43671

Eerste pass op 5, tweede op standje 9 en dan heb je een hele effectieve scheerbeurt.

De grote outsider is echter een SE.

Een Ever Ready kost zo goed als niks op ebay.co.uk.

8455366717_8c7204e50a_z.jpg

Ik zou je dat zeker aanraden.

Met alle plezier sponsor ik een paar mesjes (die gaan in een SE eeuwig mee), ik ben toch regelmatig in Arnhem.

Ik heb de ED en de Fatip.

Het gaat om de combi mes-houder om meer efficiënter te kunnen scheren, niet zozeer de houder zelf.

De ED met een Feather mes kan je proberen, maar de ED is echt multifunctioneel.

Het gaat om de combi mes-houder om meer efficiënter te kunnen scheren, niet zozeer de houder zelf.

Wat als de ED met Feather niet voldoende blijkt te zijn? Is een Fatip + Feather dan agressiever?

Een EJ (volgens mij een gebruikelijkere afkorting als Ed ;) ) met een Feather vind ik ook heel fijn. Agressiever hoeft het van mij ook niet te worden (ik heb ook nog een Rimei en een Gillette Blue/Tech en die zijn beiden milder waarbij de Rimei te mild is)

Ik heb slechts twee scheermessen gebruikt, maar is bijvoorbeeld de Merkur 34 HD niet iets? Daar lees ik ook altijd positieve verhalen over en schijnt wat agressiever te zijn van de 89's.