Jump to content

Nieuwe safety razor

bronda

Recommended Posts

Omdat het scheren steeds meer een hobby begint te worden is het eigenlijk ook weer tijd geworden om een nieuw scheermes erbij te kopen.

De Feather as-d1 bevalt mij uitstekend een lekker mild top mes voor mij trouwens, mag ook wel met een prijskaartje van olala.... Maar wil er gewoon iets anders bij, wil geen agressief mes maar een redelijk mild mes, is erg prettig voor mijn huidje, hou wel van strakke exemplaren zoals de Merkur 20c maar weet niet of die mild of agressief is. Ervarings deskundige kom maar op! oh ik koop wel graag m,n messen bij Nederlandse shops. Makkelijk, betrouwbaar en als er iets is dan loopt de communicatie wat makkelijker. Heb ooit wat gehad aan een Muhle R106 en had deze bij Scheersalon gekocht , even een mailtje geplaatst naar ze en werd perfect geholpen en probleem binnen no time opgelost. Prijs indicatie tussen 15 en 50 euro. Ik zie veel messen maar weet totaal niet welke mild zijn en welke echt agressief, weet wel dat met open kam de agressieve soorten zijn, dus ga wel voor een gesloten kam.

gr Henk

Open kam is niet per definitie agressief, Merkur heeft bijvoorbeeld een heel erg milde in hun assortiment. De 11c als ik het goed heb.

Als je van strak houdt en mild belangrijk is, dan is de Shavecraft van Ikon misschien wel wat voor je. Zie de ervaringen over deze krabber in dit topic: viewtopic.php?f=35&t=703

Damn, uitverkocht zie ik...

Strak uitgevoerde krabbers zijn tamelijk dun gezaaid verder.

Edwin Jagger Barley DE89BA11 is een populair dingetje, Barley heeft een kartel. Maar er is ook een gewone gladde. Door toepassing van verschillende mesjes is deze zeer multifunctioneel mild/agressiever

De OC's van Merk zijn idd erg milde krabbers. De door Marcel genoemde 11C (een 2-piece) is al een tijdje uit productie volgens mij maar misschien nog wel links of rechts te koop. Maar de 3-piece modellen (15C en 25C) zijn nog gewoon te koop. De safety bar modellen van Merkur zijn ook behoorlijk mild, eigenlijk zijn alleen hun 'slant' modellen wat aan de agressieve kant. Alleen van de kunststof 45C weet ik het niet maar die heeft wel een hele andere geometrie.

Geen enkele twijfel bij mijn advies: Edwin Jagger DE89 of Muhle R89. Mild maar niet te mild.

Deze moet je als liefhebber gewoon in je verzameling hebben. Deze krabbers lenen zich uitstekend voor het testen van verschillende mesjes. Het lijkt wel of de krabber op de achtergrond blijft en het karakter (zowel positief als negetief) van ieder mesje volledig tot zijn recht laat komen. Dus niet zoals bijvoorbeeld een Fatip die met welk mesje dan ook altijd zelf zijn stempel op de scheerbeurt wil drukken.

Of het de Muhle of de EJ moet zijn, is een persoonlijke zaak.

De Muhle is iets lichter (handvat is hol en bestaat uit verschillende delen). De EJ is iets zwaarder (met een massief handvat). Het Muhle handvat ligt het best in de hand en voelt prettig aan. De Muhle kost een paar euro meer dan de EJ. De EJ zal echter langer meegaan, door het massieve handvat uit een stuk. De Muhle en de EJ geven door het verschil in gewicht wel een minimaal verschil in scheergevoel. De een is echter niet beter dan de ander.

Kies je voor EJ, neem dan de L(ined). Ik heb ze allemaal en weet waar ik over praat. De Octagonal ligt niet lekker in de hand en de Barley (wel de mooiste om te zien) is lastig schoon te maken omdat door het ruwe oppervlak elke doek steeds blijft "haken". De lijntjes uitvoering ligt lekker in de hand, is makkelijk schoon te maken en kost geen drol (ongeveer 25 euro). De lijntjes doen mij een beetje denken aan de grille van een Rolls Royce.

Tip voor als je teveel wil betalen: deze krabbers zijn ook voor dubbele prijzen onder andere namen te koop (o.a Bluebeard Revenge Scimitar = EJ, en Baxter of California = Muhle).

Het is gewoon lastig om iets te vinden met een butget van 15-50 euries.

De Ikon die Marcel voorstelde is idd een mooie maar al een tijdje op helaas. Verder is de Feather die je noemt nu onbedoeld als graadmeter neergezet. Je zal door moeten sparen ben ik bang :lol:

Dat segment is duur, dan kom je terecht in de ikon, Feather, Above The Tie of de Pils...

Bij Above The Tie kan je de gewenste scheerkop kiezen bij de Atlas en Kronos. Mild, Medium of Agressive. En als je echt geld genoeg gespaard hebt dan koop je de complete set. Dan kan je er op los experimenteren. kijk maar eens hier

Leuk hè, advies vragen... :mrgreen:

Bronda zegt in zijn OP dat-ie al een Mühle R106 heeft/had. Dan kan iedereen hem wel een 89-series van Mühle of EJ aanraden maar dat kent-ie dan al heren...... 8-)

En toch raad ik iedereen die een R106 heeft, heeft gehad of er een overweegt een 89 aan.

Dat metalen handvat van een 89 is zoveel beter dan dat plastic van de R106. En een R106 is even duur als een R89 en zelfs duurder dan een DE89.

Mijn advies was eigenlijk gewoon de uitkomst van een rekensom:

mild + 15-50 euro + strak + in Nederland te koop = 89.

Zeg Bronda, wat was er eigenlijk mis met die R106 ? Was het dat handvat ?

Voordat ik begin wil ik een ieder die hier een ongelooflijke bijdrage in geleverd heeft bedanken.

Heel veel interessante en zeer nuttige info waar ik zeker mee aan de slag ga.

Francois , bedankt voor je info en ga zeker even naar de EJ 89 kijken.

De Muhle R106 waar ik verleden jaar mee begon was oke maar ik begon net met DE scheren na jaren met wegwerp zooi te hebben geschoren en tussendoor ook met elektrische gedonder...

Ik vond de R106 licht agressief maar dat kon ook komen doordat ik nog niet geheel de ervaring had van wat ik nu allemaal heb geleerd. Ben een week of 12 met de Muhle aan de slag gegaan maar de techniek van kwast en schuim maken daar had ik toen nog niet echt veel kaas van gegeten.

In een 3 maanden tijd 3 potten TOBS erdoorheen gejaagd haha! ik doopte die Graudasharen kwast in de pot en rammen maar op dat gezicht...nu na lezen en proberen en ervaringen van andere op dit forum mijn techniek heel veel verbeterd. Lekker opschuimen in een kom , goede scheerzeep van Klarr, TFS, Proraso in bezit en dan gaat er een wereld voor je open op gebied van techniek. Ook in het begin teveel haast met scheren, zeg maar ik ragde te snel over het huidje en wilde te snel resultaat in een te korte tijd. Weet nu beter dankzij dit fijne leerzame forum. En de kennis van Talibeard, Snuff, Marcel, Henk verhaar , Vroem enz enz waar ik gewoon heel veel van opsteek en elke keer weer wat van leer. Maar de R106 was toendertijd voor mij te agressief maar dat lag denk ik meer aan mij dan aan het mes. Mes verkocht aan een collega. Ik denk dat ik ga kijken voor de EJ 89 lijkt mij wel wat, in ieder geval veel dank en ik laat weten wat het is geworden.

Vr gr Henk.

Edited by Guest

Thanks! marco ik denk ook dat het die gaat worden. Nu even neuzen op wat sites :mrgreen: maar dat gaat goed komen. Ik laat het gauw weten. Ik heb genoeg info om me even in terug te trekken haha de voorpret is al begonnen.

Dat segment is duur, dan kom je terecht in de ikon, Feather, Above The Tie of de Pils...

Bij Above The Tie kan je de gewenste scheerkop kiezen bij de Atlas en Kronos. Mild, Medium of Agressive. En als je echt geld genoeg gespaard hebt dan koop je de complete set.

Iets duurder dan wat je in gedachten had maar een top krabbertje in roestvrij staal nog wel is de Weber Polished, veel beter zal je niet vinden naar mijn bescheiden mening. Above The Tie is duur en wat mij betreft teleurstellend qua scheerervaring in vergelijking met andere merken. De Edwin Jagger is ook een krabbertje dat de meesten heel fijn vinden, kan je weinig mis mee doen door die te kopen.

Als Weber nou redelijk verkrijgbaar zou zijn in de EU zou ik hem misschien ook een keer overwegen. Ik vrees alleen dat die hier nooit voor het equivalent van $70 te koop zal zijn.

Waarom niet?

Je koopt 'm via Amazon voor 70 dollar, meende ik?

En de verzendkosten vanuit de USA zijn toch niet zo hoog?

Tenminste, ik heb er een en kan me niet herinneren dat dat nou zo schokkend was.

• 2 weeks later...

Het is toch wat anders geworden zeg maar gerust 2 stuks....verleden week mijn nieuw verworven Gillette super speed black tip uit het vierde kwartaal van 1951 aangeschaft ,geheel in nieuwstaat. compleet met originele doos , DE houdertje met 6 originele DE mesjes erin en gebruiksaanwijzing.

2 keer er mee geschoren en ik moet zeggen erg glad resultaat ermee behaald. Maar ik vind het ook weer eigenlijk zonde om deze krabber te gebruiken en wil hem eigenlijk in nw staat houden.

Dus gisteren mijn Timor 1328 SB TTO van de firma Giesen & Forsthoff met lang handvat binnen gekregen en vandaag daar mijn eerste scheerbeurt mee gedaan met een Voskhod mesje erin.

Opmerkelijk verschil met de Gillette super speed is dat de Timor iets minder agressief is dan de Gillette super speed. Mijn Feather AS-d1 is het meest vergevingsgezind en het meest milde krabbertje maar bij lichte stoppels heeft de Feather duidelijk meer moeite om het glad te krijgen dan de andere twee die gewoon agressiever zijn. De Feather is voor mij perfect met een baard van 2 dagen bij lichte stoppels geniet de Timor mijn voorkeur gevolgd door de Gillette.

Het is toch wat anders geworden zeg maar gerust 2 stuks

Zo mag ik het horen, als je telkens maar één scheermes koopt schiet het niet op hé 8-)

Maar ik vind het ook weer eigenlijk zonde om deze krabber te gebruiken en wil hem eigenlijk in nw staat houden.

Als je het zo aanvoelt moet je dat doen, alleen zie ik daar niet echt het nut van in, waarom iets bezitten als je er geen gebruik van maakt, zal wel aan mij liggen ;)

Haha die Snuff! geweldig en in Maart even richting Duitsland voor een short breack en even "neuzen" bij de drogisterijen van Muller, Rossmann en DM je weet maar nooit wat ze daar weer in de aanbieding hebben maar dat er wat wordt gescoord daar kan je natuurlijk donder opzeggen.......

Het wordt een verslaving...dat scheren. Nee zeg maar gerust een hobby.

Met al dat moois wat er te koop is.