Jump to content

Strop zelf maken

arie

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Graag wilde ik weten of onderstaande lederen strippen , te gebruiken zijn voor het mes te stroppen. Wil het graag zelf maken, maar weet niet precies hoe het oppervlakte van het leer zou moeten zijn, ruw of glad ?

Moeten deze lederen strips nog bewerkt worden dmv schuurpapier, om een bepaalde structuur te krijgen? Heb er al met schuurpapier op gezeten , met 120.

Dit was een stuk leer, waar ik 2 stukken uit gesneden heb. Maar weet niet wat slim is, los hangen aan een zgn . D-ring, of op een vlakke plank lijmen, mits ze geschikt zijn...

i257.jpg

49x1.jpg

Te ruw. Niet geschikt probeer leer op de kop te tikken met een zo glad mogelijke oppervlakte. Tuigleer is uitermate geschikt voor jou doel

Probeer onbewerkte gladde tuigleer op de kop te tikken.

Dat is het beste en wat ik op de foto kan zien is dat leer geverft misschien???

Als dat zo is dan is het niet of minder geschikt voor een strop.

Het summum is paardenleer,glad en onbewerkt,alleen een pietsje olie erop meer niet.

Gr antonius

Het is heel makkelijk zelf een strop te maken, mits je goed leer hebt. Tuigleer is een goede inderdaad. Zelf geef ik de voorkeur aan een hangende strop. Een touwtje aan de ene kant en gewoon vasthouden aan de andere kant. Of inderdaad een D-ring.

Ik heb eens stukken leer bij scrupleworks besteld om een strop zelf te maken, beiden stukken waren gekleurd.

1 van de stukken was rundleer, gekleurd zwart/groen en met een flinke nerf erin (wat hij verkoopt als zwedish bridle, tuigleer dus) . Het was wel soepel. op het eerste gezicht kon ik me niet voorstellen dat het geschikt was om op te stroppen maar de resultaten waren prima.

Ook het stuk paardenleer (wat hij verkoopt als horween oil tanned horsehide), donker gekleurd, ook een prima stuk leer voor de strop.

Ik heb ook eens zelf wat leer bij een leerhandel gekocht, de gekleurde stukken waren niet bruikbaar als strop maar wel voor de handles en de uiteinden waarmee de strop aan de d ringen bevestigd zit.

Nogal lastig om aan de hand van een foto te zeggen of het leer geschikt is of niet. hoe voelt het als je er een mes overheen haalt?

Wil je op safe gaan dan idd naturel tuigleer kopen, heb in een graaibak eens een prima stuk gevonden dat een beetje suede achtig was maar dan gladder. werkte prima.

En mocht je nog d ringen , swivels of rechthoekige ringen nodig hebben pb me dan even, ik heb daar nog wat van liggen.

Gr. Joël

Bedankt voor alle tips,

Begrijp iig dat het met deze leren stroken niet gaat worden. Zijn nog redelijk op lengte, zal er een voor broekriem pas maken :)

De andere zal ik gebruiken voor bevestiging o.i.d. , voor als ik de volgende keer een stuk tuigleer heb.

Kom voor m,n werk soms bij zulke bedrijven , die in leer verwerking doen. Zal eens kijken of er een stuk te scoren valt.