Jump to content

Feather Artist Club SS of Kai Captain

Frank

Recommended Posts

Ik denk erover een Feather Artist Club SS of Kai Captain scheermes te kopen.

Welke zou jullie voorkeur hebben ? en moet ik kiezen voor een folding type of een Japanes style ? ( Die laatste lijkt me het makkelijkst in de hand te liggen)

Klopt het dat de mesjes van beide merken uitwisselbaar zijn ?

Ik zie dat er ook veel goedkopere messen zijn zoals een CJB of een Sam Seong. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Als je niet zeker weet of het iets voor jouw is zou ik een CJB kopen, alle mesjes van Feather, Kai en Dorco zijn bruikbaar hierin. De Feather SS heeft een andere kop en zou makkelijker zijn voor beginners, althans dat is de opzet van de fabrikant, zelf vond ik ze minder goed scheren als de DX versies. De Kai's zijn ook goede kwaliteit, ik gebruik zowel de japanse als folding en vind het moeilijk om daar een keuze in te maken, de ene keer verkies ik de ene dan weer de andere.

Ik heb 2 folding feathers (oude en nieuwe type) en een CJB kamisori. De CJB is goedkoop en dat zie je er ook aan af, maar wel 100% functioneel, daar is niets mis mee.

Beide typen liggen goed in de hand, ik geef de voorkeur aan de folding voor mijn gezicht en met de kamisori scheer ik mijn hoofd.

Mesjes zijn uitwisselbaar en er zijn diverse typen te koop De Feathers kun je redelijk goedkoop op Ebay direct uit Japan kopen (en als je vraagt komt het met de formaliteiten samenhangend met internationale verzendingen ook nog eens goed uit). De CJB heb ik via B&B gekocht. Sam Seong ken ik niet.

Ik heb er een gewoonte van gemaakt om 15 scheerbeurten te doen (14 + scheren v/d benen v/m vrouw) en dan een nieuw mesje. Afgelopen weken heb ik echter gewoon uit nieuwsgierigheid een Dorco mesje zo lang mogelijk gebruikt, ik kwam tot 24. Vroeger heb ik zelfs een tijdje de mesjes gestropt (leer met diamantspray) en dan kan je maanden vooruit met één mesje, dat doe ik niet meer omdat ik een voorraad heb die me ver voorbij de leeftijd waarop ik nog trillingvrij kan scheren zal brengen en omdat het toch wel voor mij teveel gedoe was. (je moet het mesje half uit de houder trekken om een voldoende hoek te hebben en je kan best de houderrug voorzien van tape om slijtagesporen te vermijden).

MAAR als het je eerste keer is met zo'n mesje dan haal je waarschijnlijk dat aantal beurten niet, ik kwam niet verder dan een vijftal keer in het begin. Bij een straight is dat hetzelfde, als beginner hou je het mes niet zo lang scherp als iemand met ervaring. De Feather en Kai mesjes zijn trouwens een stuk scherper dan een open scheermes dus het is kwestie van geen druk te gebruiken bij het aanleren. Na verloop van tijd kan je net als met een straight zelfs een ietwat diagonale scheerlijn toepassen voor nog beter resultaat, ik doe er zelfs buffing mee. In het begin niet proberen want het resultaat zal je niet bevallen.

Sam Seong ken ik niet.

De sam seong is de luxere versie van de cjb. Is iets zwaarder en van beter materiaal gemaakt en heeft bv aan de bovenkant een handige laadknopje.