Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste forumleden een vraag.

Ik heb nog geen straight razor, maar binnenkort heb ik er twee. Ik heb wel een strop gekocht van Paul Kox in Breukelen. ( wat een bijzonder winkel is dat zeg) . Ook heb ik groene pasta gekocht. Paul zij dat het niet uitmaakte dat het geen canvaszijde heeft, je kan stroppen aan een kant. Maar dat zie ik nergens op internet. Dus mijn vraag hier. Kunnen jullie mij n link ff bekijken, dan weten jullie over welke strop ik het heb, en mij vertellen wat ik moet doen nadat ik gestropt heb met groene pasta? Volgens PPaul, gewoon afspoelen en scheren maar. Maar op alle youtube films, zie je eerst stroppen met canvas, dan enkele malen op leer. Ik moest van Paul de pasta op de zijde met de text. Op het andere zijde is ook leer, maar van andere kwaliteit. http://www.winkelplein.nl/barbershopsuply/default.asp?sid=OX5FP5SwQIu8ddsrjXHLxrIO1Jh6Bp&page=detail&Id=621415

Posted

Ik heb dezelfde strop en gebruik hem met een heeeeeel klein beetje gele pasta, maar heb ook begrepen dat insmeren met huidvet ook voldoet. Dus je handen erover wrijven. (niet net na het handen wassen dus) Voor iets meer aanscherpen gebruik ik een spanriem met rode pasta.

Waar ik dan wel weer benieuwd naar ben en wat ik nog nergens ben tegengekomen is waarom je de strop maar heel licht mag invetten.

Posted
Waar ik dan wel weer benieuwd naar ben en wat ik nog nergens ben tegengekomen is waarom je de strop maar heel licht mag invetten.

Ik denk dat ie anders te vet/glad wordt.

In principe kan je je handpalm gebruiken als leer en je spijkerbroek als canvas. Zelfde werking globaal gezien.

Veiliger is het toch echt om een strop te gebruiken :D

Posted

gele pasta dient alleen om je strop in te vetten maar je gebruikt snel teveel, beter is af en toe met de palm van je hand over de strop wrijven, dat houd de strop soepel. als je groene pasta gebruikt heeft het geen nut om daarna nog eens over een canvas strop te gaan, je kan gewoon afspoelen en scheren. Maar als je altijd een strop met groene pasta gebruikt slijp je als het ware telkens je mes wat niet nodig is.

Posted

Die gele pasta vind ik troep. Je hand erover is prima en je zou nog je vingers over je neus (erover niet erin) kunnen halen en die olie gebruiken. Ballistol zie ik wel eens als tip, maar ik heb een flesje Neatsfoot oil gekocht en dat trekt prima in. Kan je gewoon in NL kopen op goedkoop op internet bij paardenvoederbedrijven. Hetzelfde spul krijg je bij je strops van Whippeddog in die kleine zakjes.

De groene pasta (dit is grove slijppasta doorgaans) gebruik je op een aparte strop. Dus niet op je dagelijkse strop. Het dient om te scherpen. Na groen komt rood en dan zwart. Niet te verwarren met groene CrOx, wat als poeder verkocht wordt of als pasta, maar dan wordt het ook expliciet CrOx of Chroomoxide genoemd. Dat is fijne slijppasta.

Er wordt vaak gezegd dat stroppen op canvas dienst om de snede uit te lijnen, voordat je dit op leer doet. Maar je leest ook vaak dat alleen op leer stroppen ook prima kan. Dat laatste doe ik ook.

Ik heb recentelijk een strop bij een mes via Ebay 2e hands gekocht. Die strop was echt moddervet. Zelf na veel ontvetten met thinner is ie nog vet. Heb je niets meer aan, het mes glijdt erover alsof het teflon was.

Posted

Dus als ik het goed begrijp, moet ik de groene paste helemaal niet gebruiken? Allen maar op het leer met mijn nieuwe strop? En af en toe een heel klein beetje groene pasta erop ( tja, dat kan dan niet meer af) als ik wil slijpen?

Posted

Heren,

Zonder jullie iets op te willen dringen heb ik de indruk dat jullie de thread van Superbeard, Welke steen heb ik nodig? en mijn daarin vervat citaat niet hebben gelezen.

Nogmaals.

Ik meen er goed aan te doen te dezen Robert Williams te citeren.

"It’s hard to imagine that rubbing very hard steel across leather will actually do much of anything to it, but the effect of stropping a razor on an untreated leather strop prior to shaving is evident when you shave. So what’s the deal? What does stropping do to the edge? And the answer is that it burnishes the steel and will actually remove the steel, albeit very slowly and in a very non-agressive fashion. If you take a super clean piece of very hard steel and rub the hell out of a piece of leather, it will blacken and that’s the metal being removed through the burnishing action. Use some very light colored leather and you’ll see the color turning in pretty short order.

The more you strop, the more wear there is on the steel and after some time, what scratch patterns on the edge existed after honing get completely worn away. This is what many notice to be the “sweet spot” in their honing cycle when their razor seems to improve in shaving quality with each subsequent shave for a while before eventually possibly degrading again. Once the edge has been really well burnished to the point where there is as close to a zero radius bevel and as close to zero deviation of the straight line edge, a razor is as smooth and sharp as it’s ever going to be.

You can definitely see the polishing/burnishing effect of stropping on the edge under high magnification. At the micro level, the burnishing wears away the high points of the edge first, removing the tiny “teeth” in a good, gentle fashion and that’s important because the “teeth” or “fin” that we’ve come to think of as the razor’s edge tend to be uneven, brittle and easily broken off. Breaking them off with use is not good because that leaves micro-level flat spots. Worn away through the burnishing action of leather, the flat spots are minimized to the greatest degree and the edge is both stronger and smoother because of that.

Although it was rarely, if ever explained why in old barber’s handbooks, (or today’s instruction) it was always and still is strongly recommended to strop thoroughly after honing before shaving. I’m sure this has puzzled some people who come off a hone with a razor that cuts free standing hair and passes hanging hair tests, etc…. it’s certainly sharp enough to shave right off the hone, so why not? And the answer is because the burnishing effect of the leather makes for not only an even better edge, but for a smoother AND more durable edge. The more even the edge, the less leverage there is for any small microstructures (peaks) to be snapped off in use.

Do NOT put paste or abrasive of any kind on your daily razor strop. You you don’t want to create scratch patterns with your stropping, you want to reduce them and burnishing on leather that has not been coated with any sort of abrasive is just the thing for this."

Of anders gezegd: Smeer geen troep op je strop!

J

joostmoree

Berichten weergeven van de afgelopen: Sorteer op

Posted

OK thanks. Ik begrijp het nu. Ik vraag me nu gewoon af, waarom een meester barbier als Paul Kox mij, een groene pasta heeft verkocht en aangeraden die te gebruiken. Ik zal zeker het pasta in de tube laten voor nu, en gewoon gaan stroppen op het "blote" leer. Nou ja, ik strop nog helemaal niet, want ik krijg pas volgende week mijn messen en die zijn scheer klaar.

I will learn as I go

Posted

Heel goed Jock! Oefening maakt meester!. Experimenteer alles. Heb ik ook gedaan. En ben ondertussen kilo's staal verder. Maar begin met schoon leer aan de ene kant en leer met Crox aan de andere kant.

En later kan je dan nog een beetje gaan pielen met diamondspray en zo. Dat heb ik ook achter de rug en gebruik het nog voor de keukenmessen.

Maar behoed je voor de ranzige smeersels! Je verneukt je strop ermee.

J

Posted

Heb dezelfde strop bij paul hpgekocht. Hij heeft mij alleen maar een potje dovo vet meegegeven en geen pasta omdat dat niet nodig is zei hij

Posted
OK thanks. Ik begrijp het nu. Ik vraag me nu gewoon af, waarom een meester barbier als Paul Kox mij, een groene pasta heeft verkocht en aangeraden die te gebruiken.

Het mag dan niet de meest aangeraden manier zijn om een mes te stroppen vaak helpt het de beginner wel over de periode heen waarin hij zeer snel z'n mes bot maakt door de nog niet juiste manier van scheren en stroppen, zo'n pasta strop zorgt er dan voor dat het mes toch een hele tijd scherp blijft. Enige nadeel is dat de strop dan niet meer voor gewoon gebruik geschikt is. Dus zoals Joost al vermelde één kant gewoon gebruiken andere kant met pasta (als die kant glad genoeg is). Succes!

Posted

Zoveel scheerders, zoveel manieren van het scherphouden van de messen, scheren en materiaal aanschaf. Je ziet dat hier op alle subfora steeds weer voorbij komen. En dat maakt het boeiend en vermakelijk. Natuurlijk zijn er dingen die je beslist niet moet doen, maar daarnaast zijn er vele handelingen die je op verschillende manieren kunt doen zonder schade te berokkenen. En die manieren zijn toch persoonlijk bepaald. Je kunt advies vragen, maar verder moet je gewoon zelf proberen. Lopen, vallen, opstaan en op een andere manier weer doorgaan zal ik maar zeggen. Je ontkomt er niet aan dat je je niet af en toe een bult valt (je strop verkloot, of een ongeschikte DE aanschaft) maar daar leer je van. En dat hoort erbij. De een zal dat niet weer overkomen, de ander valt na verloop van tijd opnieuw. Staat weer op en gaat weer door. Of gooit het bijltje erbij neer. (maar dat zijn geen echte mannen :twisted: )

Posted

Gebruik de gladde kant zonder pasta en enkel voor het stroppen met je handpalm om hem vet te houden. 50 tot 60 x over het leer halen je mes (heen en terug is 1x) dat houd hem bij de juiste manier van stroppen wel tijdje scherp. Zou als je pasta wil gebruiken dit op plankje balsa hout of goedkope strop smeren. Of koop bij een stoffenwinkel breed keeperband, dit heeft het zelfde effect als canvas en is goedkoop en daardoor makkelijker te vervangen, zonder het zonde te vinden.

Eenmaal op gebracht krijg je het namelijk niet meer van je goede strop af. Lijkt mij zonde, maar hee het is jou keuze.

Succes

• 2 months later...
Posted

Hallo Jock,

Wat de groene slijppasta betreft deze heeft een beter slijpvermogen en gebruik je aan de gladde kant van de Scheerriem,hier kun je het scheermes tegelijkertijd richten (na gebruik van het scheermes moet het scheermes gericht worden oftewel recht gemaakt worden,door de harde baardharen zijn er kleine beschadigingen ontstaan ,alleen te zien met de microscoop,deze ga je dus weer recht maken)tegelijkertijd wordt het scheermes gepolijst zodat er een mooi glanzend snijgedeelte ontstaat,zodat het scheermes weer perfect scheert.En natuurlijk niet teveel druk zetten bij het slijpen.

Wat de Herold of Dovo Professional Extra Large scheerriem betreft deze heeft inderdaad alleen een lederzijde,werd vroeger veel gebruikt door de Barbieren,deze gebruikte meestal alleen riemen met lederzijde om het proces van het slijpen te versnellen,dat moest ook wel ,want als je 20 a 25 klanten per dag moest scheren,was er natuurlijk geen tijd te verliezen.

Sucses met het Scheren.