Jump to content

Even bijpraten

joostmoree

Recommended Posts

Het is even stil geweest in berichtgeving rondom mijn handvaardigheden.

Jullie weten dat ik altoos met een positieve frustratie rondloop ten gevolge van de opmerking van een forumvriend dat uit hout opgetrokken scales altijd zo lomp uitpakken. Ik heb daarop onder meer een paar faux MOP Dovo scales ten tonele gevoerd die hun weerga in lompheid niet kennen. En deze vervangen door verfijnd Cocobolo. De resultaten zijn jullie bekend.

Maar toch. Je blijft het je aantrekken. En je blijft tobben. Ik heb daarop bestaande ebben scales opnieuw opgepakt en deze tot absurde elegantie en verfijndheid terug gebracht. 1,2 mm. Daarvoor een binnen de bestaande wetgeving der geometrie een zoveel mogelijk passend mes bij gezocht. Dat werd een bijna NOS 13/16de The Crown and Castle Razor.

Het geheel afgerond stond klaar ter presentatie op dit forum. Maar ik vond het mes een beetje slapjes sluiten. Inspectie met een loep van de pivotzijde leerde mij dat zich daar een haarscheurtje in een scale bevond. Ik heb waarschijnlijk bij het zekeren van een micro nut met het klinkhamertje net effe te veel spanning veroorzaakt.

Einde oefening.

Ik de schurft in en het ebbenhout in de afvalbak. Maar ik heb inmiddels wat anders in de inweek en de voorwas. Ook een beetje flinterdun. Nu nog iets zoeken voor een zware wedge om wat aan de balans toe te voegen. Jullie zien het wel.

Dan nog het volgende. Ik heb het een en ander in de la en in de badkamer liggen. Maar geen Dorko. Al een paar jaar kijk ik met verbazing naar de hysterie rond dit merk en de gigantische bedragen die voor een beetje mes worden neergeteld. Nog gekker dan voor Filarmonica's. Ik ben er nooit ingetrapt.

Tot dusverre.

Vanavond een Dorko zorgenkindje gekocht voor bijna vier tientjes. Ik had er een gezien in NOS staat. Die ik heb verworven is een copie daarvan maar met "enige" cosmetische zorgen. Maar ik ben er blij mee. Ik kijk er naar uit dat het bij mij thuis komt en ik er mee aan de slag kan.

Als gebruikelijk een paar plaatjes.

J

Edited by Guest

Frustraties van je afschrijven helpt met het verwerken daarvan. En wij zijn natuurlijk bereid om jouw te steunen en al die dingen te lezen en je mentaal te ondersteunen. Geneer je niet en blijf de scheerperikelen die je bezig houden hier op het forum plaatsen.

Die Gorko heeft apart/mooi gevormde scales. Ik ben, net als Buffel, benieuwd wat daar onder vandaan gekomen is als jij klaar bent met het geven van de nodige liefde. :)

Allereerst zou ik me niets aantrekken van wat "forumvrienden" zeggen over de scales die je maakt, tenminste zolang jij ze wel mooi vindt!

Ten tweede, ik scheer zelf niet met een straight, maar ik geniet wel van je forumberichten, inclusief de fraaie foto's.

Vooral doorgaan dus, wat mij betreft ;)

Succes met het project, ik heb wel een dorco gehad, nieuw gekocht 120 euro voor een 7/8", was gewoon een goed mes maar nu ook niet uitzonderlijk. Filarmonica's vind ik persoonlijk erg overroepen, vond er niks speciaals aan, scheert niet beter als een doorsnee mes. Ik zou persoonlijk geen 40 euro geven voor een mes zoals een Dorco in die staat.

De conditie van het mes is slecht, maar het ontwerp spreekt wel aan. Als deze een beetje netjes opknapt, wordt het wel een interessant mes. Hopelijk blijft er nog wat van over na restauratie, de rug ziet er nog wel goed uit kwa honewear. Maar ongetwijfeld zul je weer een schitterende combo tevoorschijn toveren.

mvg stephan

• 3 weeks later...

Stephan schreef:

"De conditie van het mes is slecht, enz. Maar ongetwijfeld zul je weer een schitterende combo tevoorschijn toveren."

Nee dus. Na een eerste bearbeiding bleek er een dwars scheurtje te zitten vanaff de snede ergens bijna halverwege het mes. Ik heb een klein plaatje bijgevoegd. Het scheurtje zit nauwelijks zichtbaar direct rechts naast het zwarte vlekje in het midden. Bij het pielen eraan brak er een heel stuk uit de snede.

Ik heb de verkoper, een Spanjaard op Ebay er op aangesproken maar het zal wel een kwestie worden die via de kopersgarantie van Ebay moet worden afgedaan.

Enfin ,ik heb in ieder geval nog wat bijzondere Dorko scales over. Die ga ik vanmiddag nog even polijsten. Ze zijn al met waterproof schuurpapier 600 grit schoongemaakt en van krasjes ontdaan.

J

Je hebt inderdaad wel een heeeel erg klein plaatje bijgvoegd. Het scheurtje is inderdaad nauwelijks(niet) zichtbaar:)

Toch weer jammer van het geld wat je erin hebt gestoken. En jammer dat we nu niet kunnen zien wat je ervan gemaakt zou hebben.

Heren,

Dank voor de betrokkenheid. Het plaatje is inderdaad klein Pi. Maar ik beschik niet over de mogelijkheid om een "pijl" of een dergelijke aanwijzer in een digitale afbeelding in te bouwen zodat ik daarmee de vinger op de zere plek kan leggen. Ik heb me daarin overigens niet verdiept omdat ik het middel nooit nodig had.

Dus ik moest iets vinden om de plek van het scheurtje te kunnen omschrijven. En dan bleef niets dan verkleining over. Immers, het mes zat vol met zwarte vlekjes.

Overigens, het is duidelijk dat op het beeld het scheurtje nauwelijks zichtbaar is. Je ziet alleen dat het er een is omdat zich aan de andere dan de afgebeelde kant van het mes, een zelfde tekening bevindt. Het sprong pas in het oog na het eerste schuren van beide zijden.

J

En zo pielen we dan maar door. Beetje vertalen hier. Beetje google daar. Beetje Babylon zus en een potpourri van Frans en Latijn zo, er overheen.

Chava,

La navaja Dorko por fin ha llegado. Sin embargo, en la primera limpieza se encontró que había un desgarro en el centro de la navaja, transversalmente a la rebanada. Tras la inspección se rompió un pedazo de la navaja.

La grieta es visible en la imagen. Véase el Apéndice. Se encuentra justo al lado de la derecha del punto negro en el centro de la imagen.

La navaja no sirve para nada.

Mijn spaans is niet zo goed, dus ik heb het stukje even door Bing laten vertalen. Krijg je toch grappige teksten van :lol:

Het meisje,

Het mes FOSFOFRUCTOKINASE is eindelijk aangebroken. Echter, de eerste reiniging gevonden dat er sprake was van een scheur in het midden van het mes, dwars op het segment. Een stuk van het mes brak na de inspectie.De kloof is zichtbaar in de afbeelding. Ziebijlage. Het ligt vlak naast het recht van de zwarte stip in het midden van de afbeelding.Het blad is nutteloos.

+1 wat snuff zegt €40 in deze staat is veel. Maar als er geen scheurtje in had gezeten had het een fijn mes kunnen worden. Jammer hoop dat de Spanjaard reageert en niet met de Spaansezon verdwenen is. Anders bestaat er altijd nog paypal die voor je kan onderhandelen. Succes.

Ik begrijp je schaterlach volkomen PI. En ik doe van harte met je mee. Maar de Bing vertaler is berucht.

Ik kan me uit het verleden een vertaling naar het Nederlands opgehoest door Bing herinneren. Die luidde ongeveer: "Kutje klaver zeven; Pielemans roert de trom". :D

Als je de Imtranslator probeert dan krijg je voor de volzin: :La navaja Dorko por fin ha llegado." de navolgende vertaling aangereikt: "De Dorko scheermes is eindelijk gearriveerd." En de rest is van navenante kwaliteit.

J

Edited by Guest

Klopt S. Ik heb de crop alleen toegepast om als vindplaats te kunnen verwijzen naar het zwarte plekje waarnaast het scheurtje zich bevond. Als ik de Spanjaard had verwezen naar een zwart plekje op een overzichtsfoto van het gehele mes dat helemaal onder de zwarte plekken zat, dan had ik zeker een speld in een hooiberg dilemma opgeroepen.

Het blijft lastig. Ook met het beeld in de 65+ modeus (flink vergroot dus) is het niet te zien.

Hoe zou je trouwens de rug van het mes schoon gemaakt hebben? Ik heb ook nog een rommelmarktmes met een dergelijke rug liggen en zit me te bedenken hoe ik die weer mooi kan krijgen. Als iets glad is kun je het goed polijsten, maar dit zijn allemaal putjes.