Giellus Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Het was de bedoeling dat ik komend weekend mezelf voor het eerst met een safety razor zou gaan scheren. Aangezien ik nog niet weet welke goede luxe razor ik wil gaan halen (en omdat ik natuurlijk eerst alles even wil oefenen voor ik overga op een wat duurdere aankoop), heb ik vast een goedkoop oefendingetje op ebay gekocht voor een paar euro, inclusief mesjes. Maar wat opvalt bij deze razor is dat 1 zijde niet recht is zoals op de foto hopelijk goed te zien is Het gaat om het halve gedeelte rechtsonder op de foto. Het loopt een beetje bol. Nu interesseren me die paar euro voor de krabber me niet. Maar aangezien het mijn eerste krabber ervaring wordt, vraag ik me af of dit kwaad kan, en of ik niet beter kan wachten op een betere krabber die ik ga bestellen. Wat denken jullie? Kan het kwaad, dat niet rechte stukje? Of maakt het niet uit en kan ik het gewoon vast proberen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Met de linkerkant kan sowieso natuurlijk. Die rechterkant hoort niet zo inderdaad. In hoeverre die rechterkant nog prettig scheert vraag ik me af. Gewoon de linkerkant gebruiken en je mesje omdraaien Werkt ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Ik kan zonder me ermee geschoren te hebben niet beoordelen of het een probleem is. Voor jou geldt echter dat je geen referentie hebt dus eigenlijk kun je jezelf een hele slechte dienst bewijzen met dit krabbertje; een goedkoop oefendingetje dat ondeugdelijk is kan het plezier al vergallen voor je iets fatsoenlijks in je handen hebt gehad! Als je er een mesje indoet zou je kunnen kijken of die bolling er voor zorgt dat één zijde van het mesje 'vrijer' ligt dan de andere maar eerlijk gezegd zou ik je niet aanraden de krabber te gebruiken voor je het DE scheren al een beetje kent en in kunt schatten of het wel gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Juist om de reden dat ik weinig ervaring had met een krabber heb ik meteen voor een goede gekozen. Het is natuurlijk wel een gok, ik had het zelfs bijna opgegeven, maar je wil natuurlijk wel je gezicht op je schedel laten zitten. Als je meteen een horror ervaring hebt dan mis je daarna al het plezier als je er meteen mee stopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjdevos Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Er is iets mee aan de hand, wat daarvan het gevolg is kan ik niet zeggen, dat kan jij later wel beoordelen. Beste tip is, koop een behoorlijke krabber. Een Merkur, een EJ of een Muhle, allemaal met gesloten kam. Dat geeft je een baseline. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VROEM Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Precies, als t niet bevalt verkoop je 'm weer! Kijk eens op marktplaats, daar zag ik volgens mij een Merkur staan. Zelf heb ik de Edwin Jagger Barley DE89BA11 ideaal ding. Als je huidige houder rommel is, doe je het DE scheren te kort! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 ook mijn tip om direct iets fatsoenlijks te kopen. dat geeft het meeste plezier en beste scheerbeurt. als je je met dit mesje vaak snijdt zegt dat niets over de ervaring die je met een goede krabber gehad zou hebben. ik heb een Edwin Jagger DE89L kan ik je zeker aanraden. Zo heel duur zijn die echt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Heb dezelfde, prima krabber! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Hoi Giellus, ik weet niet of het kwaad kan en persoonlijk denk ik van niet. Maar ik begrijp jouw onzekerheid ten opzichte van die afwijking. Gebruik gewoon de linkerkant (zoals zichtbaar op de foto) dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. Ik snap best dat het nu tussen je oren zit. Sluit dat deel uit dan kan je genieten en je concentreren op de scheerbeurt die je voor ogen had. En misschien valt het resultaat je evengoed tegen, laat je niet ontmoedigen. Het is even een slag en techniek. Net even anders dan je gewend was (wellicht fusion oid) Neem de tijd en relax, als het bevalt kom je straks nog baard tekort Veel plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Zoals de anderen ook al zeggen, de linkerkant kan je gewoon gebruiken. Die rechterkant heeft iemand een schroevendraaier in gehad. En is voor een onervaren scheerder niet aan te raden om te gebruiken. Ervaren scheerders zouden ermee om kunnen gaan, maar als ze dit zien gaan ze er met een boog omheen, tenzij het een verzamel krabber is. Dat is tenslotte het leuke aan klassiek scheren, het met plezier doen ipv. met zorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Ik sluit me bij de rest aan, met de opmerking dat je voor onder de 25 euro al een heel fatsoenlijke krabber kunt vinden, waarbij je dit soort problemen zeker niet hebt. Ik heb op zich geen problemen met een "Made in China" krabber. Maar het probleem met kopen via Ebay is dat de quality control waarschijnlijk 0% is. Het is dus een veel grotere gok dan wanneer je bijvoorbeeld een Timor TTO koopt bij Connaught Shaving, of een Pearl TTO bij Barbieri di Figaro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VROEM Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 O ja, je hebt trouwens "Buyers garantie" bij Ebay. Ik zou dat toch eens aankaarten, wellicht krijg je dan een andere... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giellus Posted January 9, 2014 Author Share Posted January 9, 2014 Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal mijn eerste keer DE scheren nog even uitstellen tot ik een goede razor heb. Al zal ik best, mezelf kennende, de verleiding niet kunnen weerstaan en mijn wangen met de linkerkant proberen… Vanavond verder op onderzoek naar een kwaliteitskrabber. Het onderzoek alleen is al leuk, duurt de voorpret ook weer langer. O ja, je hebt trouwens "Buyers garantie" bij Ebay. Ik zou dat toch eens aankaarten, wellicht krijg je dan een andere... Is op zich geen onlogische gedachte. Het was maar een paar euro, maar toch. Ik ga er mee aan de slag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Zo'n goedkope krabber kan ook wel werken. Ik ben zelf begonnen met een Rimei. Die heb ik nog steeds alleen heb ik er nu wel de kop van een Chinese Gillette Tech opgezet (zelfde ontwerp, maar beter uitgevoerd ). Ik heb ook een EJ DE89 Barley, maar de Rimei/Tech gebruik ik ook nog regelmatig. Die scheert gewoon goed. Ik denk dat je er weinig van gaat merken van die ongelijkheid in je foto, maar voor de zekerheid zou ik ook wachten. Je hebt inderdaad geen referentie van hoe het hoort te scheren. Je kan het proberen of je een nieuwe krijgt maar als je hem op moet sturen en hij koste een paar euro is het waarschijnlijk de moeite niet. Maar misschien sturen ze zo een andere op omdat het toch een goedkoop ding is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Het is ook niet zo dat alle goedkope krabbers slecht zijn natuurlijk. Ik kreeg van Harrie een Lord s625, die zijn geloof ik voor onder een tientje te krijgen, en die scheert heerlijk. Maar om mee te beginnen zou ik toch voor een nieuwe krabber van goede kwaliteit gaan. Vooral om de eerste ervaring zo prettig mogelijk te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Ik ben begonnen met een Weishi TTO en een rimei. Ik ben van plan morgen even in de stad bij The Secret Garden te kijken of ze daar een EJ89 hebben. Die rimei vind ik persoonlijk niet echt heel fijn, maar hier zijn velen toch wel over te spreken, verschil van mening en ervaring! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Ik ben begonnen met een Weishi TTO en een rimei. Ik ben van plan morgen even in de stad bij The Secret Garden te kijken of ze daar een EJ89 hebben. Die rimei vind ik persoonlijk niet echt heel fijn, maar hier zijn velen toch wel over te spreken, verschil van mening en ervaring! De Rimei is erg mild (daarom heb ik er een andere kop op gezet), maar dat zeggen ze ook over de Weishi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Ik ben begonnen met een Weishi TTO en een rimei. Ik ben van plan morgen even in de stad bij The Secret Garden te kijken of ze daar een EJ89 hebben. Die rimei vind ik persoonlijk niet echt heel fijn, maar hier zijn velen toch wel over te spreken, verschil van mening en ervaring! De Rimei is erg mild (daarom heb ik er een andere kop op gezet), maar dat zeggen ze ook over de Weishi. Dat kan ik wel beamen, ik heb best zware baardgroei en na 3 passes is het gewoon niet glad, zelfs met een feather niet. Weishi nog iets meer dan de Rimei maar toch. Rimei met derby is alsof je met een botermes probeert te scheren. Ben wel van een plan een kwaliteitsmes te halen(EJ) Enige verschil tussen ej89 en de barley is het handvat toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Klopt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giellus Posted January 9, 2014 Author Share Posted January 9, 2014 De Rimei is voor mij trouwens ook onderweg. Zag er best positieve verhalen over, onder andere dat het een best goed beginners mesje is. Dus die heb ik een weekje geleden ook besteld uit China. Dus daar kan ik ook nog op wachten voor ik verder kies. Veel te veel keuze . Maar als ik het goed begrijp moet je toch maar wat proberen, wat voor de één werkt werkt niet altijd voor een ander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 De Rimei is voor mij trouwens ook onderweg. Zag er best positieve verhalen over, onder andere dat het een best goed beginners mesje is. Dus die heb ik een weekje geleden ook besteld uit China. Dus daar kan ik ook nog op wachten voor ik verder kies. Veel te veel keuze . Maar als ik het goed begrijp moet je toch maar wat proberen, wat voor de één werkt werkt niet altijd voor een ander. ja, de juiste techniek erbij ook. Ik heb soms de hoek niet helemaal goed en dan wordt scheren al gauw harken en dan ga je drukken om te compenseren, aka bloedbad Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbouman Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Lijkt me een wijze beslissing, om niet met twijfelachtig materiaal te beginnen. Voor twee tientjes heb je al mijn favoriete Pearl (die luistert naar de charmante naam TP SSH02S) Zie: http://www.barbieredifigaro.nl/index.php?route=product/product&path=1_39&product_id=470 En een Muhle of EJ zijn inderdaad ook nog wel te betalen en meestal ook weer snel en zonder grote financiële schade te verkopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 En om je nog maar een paar bomen voor bij je bos cadeau te doen (en me bij mesmer aan te sluiten), ik heb vandeweek mijn EJ DE89L binnengekregen. Voor mij als beginner ging deze de eerste dag alleen WTG zo goed, dat ik me de andere dagen zonder probleem ook XTG heb geschoren. En het feit dat het blok aluin nauwelijks prikt beaamt dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 Hou er wel rekening mee dat dat niet alleen door de krabber bepaald wordt, maar voor het grootste gedeelte door het mesje wat je gebruikt. Doe ik bijvoorbeeld een Polsilver of Iridium Super in mn EJ dan is het perfect. Maar doe ik er een Permasharp of groene Astra in, dan word ik echt niet blij zeg maar.... (Ik geef je nog ff die extra struiken voor tussen je bomen.... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 10, 2014 Share Posted January 10, 2014 In hoeverre en wat voor invloed het mesje heeft kan ik nog niet beoordelen omdat ik alleen nog maar de meegeleverde Derby's heb gebruikt. Die van de hema hoor ik goede dingen over, dus die haal ik binnenkort ook even. En ook een probeerpakket van scheersalon of connaught staat hoog op mijn verlanglijstje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts