Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Mijn vader gebruikte altijd Fresh-Up aftershave (tegenwoordig staat er "Fresh Up" op het gemoderniseerde flesje). In mijn herinnering rook het vooral scherp en ouderwets. Niet iets wat je als tiener op je huid wilde smeren.

Kortgeleden kreeg ik een flesje "Fresh Up", waarvan ik niet eens wist dat het nog bestond. In een moderner, lelijk hoekig, flesje met nog steeds een depper. De aftershave zelf is nog steeds groen, net zoals ik het me herinner. Omdat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken, heb ik het een paar keer gebruikt.

Allereerst denk ik dat mijn reukvermogen in de loop der jaren veranderd is, en waarschijnlijk slechter is geworden. Daarnaast zijn mijn voorkeuren door de jaren heen natuurlijk veranderd. Maar tot mijn verrassing voelde het beter, en rook het minder scherp, dan in mijn herinnering.

Wanneer je het opdoet is er een sterke menthol / alcohol sensatie, maar die ebt snel weg. Daarna voelt de huid lekker glad en soepel. Wat overblijft is een geur waarin lavendel sterk naar voren komt. De vroegere associatie met conifeer ruik ik niet, wel iets houtachtigs, en een beetje pepermunt. Het is geen verfijnde geur, en het ruikt inderdaad ouderwets, maar het is veel minder scherp en "oude mannen achtig" dan ik me kan herinneren.

Update: na een paar uur begint het wel degelijk een erg ouderwetse geur te worden; lavendel ... en daar is de "conifeer" dan toch ;)

Nogmaals, waarschijnlijk is in de loop der jaren mijn reuk veranderd. En ik denk niet dat ik de Fresh Up zelf zou kopen. Het is zeker niet iets wat ik iedere dag zou willen gebruiken. Het haalt het niet bij de andere aftershaves die ik heb, maar het is minder beroerd dan ik me herinner ;)

Edited by Guest
Posted

Leuk verhaal!

Durf bijna niet naar je leeftijd te vragen want ik lees het alsof een bejaarde dame over haar eau de toilette loopt te pochen :D

In mijn ervaring hebben die damesgeuren veel weg van toilet air spray: BAH!

Maar het kan bij jou ook het puber effect zijn geweest: alles wat papa heeft is ouderwets/vies, Old Spice, Tabac etc.

Omgekeerd zwijmel ik volledig weg bij Patchouli op een mooie dame ...

Die geur heeft in mijn prille jeugd zoveel indruk op me gemaakt!

- of waren het toch die mooie puber meisjes ?-

In ieder geval bijzonder hoelang geuren in ons geheugen kunnen blijven hangen!

• I like it 1
Posted

Ik heb het een keer geprobeerd in de winkel en vond na de frisse sensatie de geur steeds viezer worden eigenlijk.

Posted
Ik heb het een keer geprobeerd in de winkel en vond na de frisse sensatie de geur steeds viezer worden eigenlijk.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nu, na een paar uurtjes, ook wel weer genoeg van heb. Het ruikt toch wel erg ouderwets. Niet vies wat mij betreft, maar het is ook geen geur waar ik van geniet.

(en het ruikt te sterk, vind ik)

Posted
Hahaha! Het neemt de tijd om vies te worden :P

Mwah nee ... maar het is geen aftershave die ik zelf zou kopen, zoals ik al zei ;)

Eigenlijk zijn alle andere aftershaves die ik heb een stuk lekkerder. Het heeft toch wel een sterke ... ik noem het maar "conifeer" ... lucht. Lavendel en gezaagd hout, maar dan niet van een bijzonder geurende houtsoort.

Posted
Hehehe bitje oud hout geur dus?

Ik heb in het begin van de middag mijn gezicht goed gewassen met water en zeep ... ik moet straks nog weg, en ik wil niet het huis uit met die geur ... vooral omdat hij zo ontzettend aanwezig is.

Niets voor naar klanten dus ;)

Posted
met nog steeds een depper

En dat weerhoudt me om hem überhaupt nog eens te proberen, ik wil een verstuiver of misschien nog wel liever gewoon kwistig knoeien door het zo in mijn hand te gieten. Maar een depper... bah :shock:

Posted

Fresh up is de goedkope aftershave die wij vroeger altijd kochten voor de vriend van mijn overgrootoma.. Dat dat nog bestaat..

Posted

Ik zie mijn vader nog zo die depper langs de wangen en de kin halen. En ik mocht natuurlijk ook een beetje. Dat was toen wel stoer 8-) Nu lijkt me zo'n depper niets meer. Ik giet liever wat op m'n hand om het vervolgens lekker op het gezicht te smeren. En de geur die ik me kan herinneren is nu niet meer mijn geur zal ik maar zeggen. Voor mij geen Fresh-up.

Posted

Mijn pa had er vroeger ook één keer een flesje van gekocht en dat is echt het enige geurtje van 'vroeger' dat ik zelf nooit in huis heb gehaald; het heeft een air van goedkopigheid die ik tegenwoordig alleen maar geëvenaard zie bij een paar Axe varianten. Dat heeft niets met het geld te maken, ik gebruik diverse aftershaves die ook geen drol kosten, maar met totaal gebrek aan nuance (poging tot politiek correct taalgebruik) en verfijning.

Volgens mij deed mijn pa er ook vreselijk lang over het op te krijgen... :mrgreen:

Posted

Ik heb nooit Axe aftershave gebruikt ... maar de Fresh Up is inderdaad niet voor herhaling vatbaar.

Je pa kreeg het zeker ook cadeau? :D

Posted
Ik heb nooit Axe aftershave gebruikt ... maar de Fresh Up is inderdaad niet voor herhaling vatbaar.

Je pa kreeg het zeker ook cadeau? :D

Zou zo maar van mij af hebben kunnen komen voor vaderdag... :lol:

Ik ken maar één Axe (maar welke?) die ik dan weer ooit voor mijn verjaardag heb gehad en ook die ging lang mee.... ;)

Posted

Ik ken maar één Axe (maar welke?) die ik dan weer ooit voor mijn verjaardag heb gehad en ook die ging lang mee.... ;)

Ik heb ook zo'n flesje axe staan uit een cadeauset van ooit. Ik vind ook dat er een goedkope lucht aanzit, maar UEKAZ! Het is een blauwe fles(axe click), voorheen had ik ook nog een rode(touch) die iets beter rook.

Posted

Het probleem met de Fresh Up aftershave is dat de geur zich niet lekker ontwikkelt.

In eerste instantie is er een sterke menthol-sensatie, maar die zwakt snel af.

Daarna ontstaat er een mix van lavendel, pepermunt, en hout, die eigenlijk best aangenaam is.

Maar na een paar uur verandert dat in een onaangename verschraalde geur. Lavendel die over de datum is, een soort conifeerlucht, en een ondefinieerbare "ouderwetse" geur.

De vraag is dus: welke aftershave heeft ook een mix van lavendel, pepermunt, en hout, en blijft ook lekker gedurende de tijd?

Posted

De geur begint inderdaad goed, maar wordt steeds slechter.

De axe click heb ik ook al hèèèèl lang staan... ;)

Posted

Ik zag de Fresh Up nog bij de op=op staan (die hebben ze dan wel weer, maar geen Pitralon :evil: ). Ook de Axe en de Denim (herinnerd u zich deze nog..nog..nog :D ) hadden ze staan. Ik heb zelf ook ooit een Axe cadeau gehad, maar die staat nog samen met de Adidas aftershave keurig in het doosje verpakt in het badkamerkastje (met een dikke laag stof erop :D )

Posted

Fresh Up zag ik ook, en heel veel AXE. Grappig dat ze in Kanaleneiland heel veel Pitralon hadden, en in sommige andere vestigingen helemaal niets! Blue Stratos hadden ze helaas niet, anders had ik die ook meegenomen.

Posted
Oh ja, Denim. Dat is "ûit vroegâh".

Toen bulten nog kuilen waren, en je poepen nog met een lange oe schreef.

Blue Stratos hadden ze helaas niet, anders had ik die ook meegenomen.

Ook die hadden ze in Heerhugowaard en Alkmaar staan.

Posted

Dat is in dezelfde categorie als "toen de boten van hout, de mannen van staal, de vrouwen nog volgzaam waren en kippen nog tanden hadden" :D