Francois Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Welke materialen zien wij het liefst in onze safety razors verwerkt ? Rvs, messing, iridium, kunststof, een zink/aluminium legering of toch liever iets anders ? En welke "plating" (is er een goede vertaling ?) heeft de voorkeur ? Nikkel, chroom, zilver, goud, rhodium ...... ? En waarom ? Wat zijn de voor- en nadelen ? Hoe zit het met de levensduur ? Wat is de verhouding tussen prijs en kwaliteit ? Zelf ben ik er nog niet uit. Ik zou voorzichtig stellen dat ik op dit moment de voorkeur geef aan messing met een laag nikkel, zoals bij de Fatip Piccolo. Waarom ? Ziet er lekker klassiek uit en gaat lang mee. Maar ja, dat chroom van Muhle en Edwin Jagger is toch ook wel heel erg mooi. Maar wanneer zal onder dat fraaie chroom de zinkpest toeslaan ? Nee, doe toch maar messing met nikkel.
Snuff Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Ik heb een aantal DE's gehad die in rhodium waren, heel mooi maar natuurlijk best prijzig. De oude Gillettes zijn ook goede kwaliteit. Maar zelfs met moderne krabbertjes zit het wel goed (alhoewel ik al Merkurs en Muhles heb gehad die na enkele jaren flinke sporen van gebruik begonnen vertonen). De RVS heeft m'n voorkeur maar ook daar is het niet al goud wat blinkt, sommige hebben een ietwat ruwe ondergrond op bepaalde plaatsen (weber bijv) en als je een mesje erin laat zitten gedurende enkele dagen heb je roestvorming bij de meeste RVS messen. Ah het zijn gebruiksvoorwerpen en die mogen er wat mij betreft ook gebruikt uitzien, ik hou ze zo proper mogelijk en de rest zien we wel.
Snuff Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Ook zo raar; roestvorming op rvs.... Het is niet het krabbertje die roest maar de scheermesjes, en die roest zet zich vast op het RVS en dan kan je gaan poetsen.
marco Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Aha, dus het mesje verpest eigenlijk je krabber. Lekker dan... Oppassen dus.
Thorical Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Ook zo raar; roestvorming op rvs.... Het is toch roest vast staal en geen roest vrij staal. Het meeste roest vaste staal kan gaan roesten.
Marcel Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Ik ga voor klassiek: Messing met zilver, nikkel of rodium. Goudkleurige krabbers zijn m'n ding niet en bovendien blijft dat schijnbaar niet goed zitten op lange termijn. Rvs vind ik ook mooi, maar ik heb er het geld niet voor over.
talibeard Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Het liefst zie ik vernikkelde of verchroomde krabbers met als basismateriaal messing of brons. Dit heeft toch het voordeel dat als de plating het plaatselijk begeeft het basismateriaal nog steeds een leven lang meekan in vergelijk met zinklegeringen die, afhankelijk van de kwaliteit, in kortere of langere termijn vergaan. Behalve dat ze bij Fatip beweren dat de kop van messing is wordt messing of brons tegenwoordig nergens nog gebruikt als basismateriaal volgens mij. Of weet iemand er nog één? RVS krabbers vind ik eigenlijk allemaal (behalve de oude Poolse Lux) belachelijk duur, veel te zwaar en vaak ook nog met een verkeerde balans (voor mij dan). Bovendien is de hype volgens mij, onterecht, gebaseerd op het feit dat RVS zo'n beetje voor de eeuwigheid zou zijn. Ook zo raar; roestvorming op rvs.... Dat kan behalve de reden die Snuff al noemde een aantal oorzaken meer hebben. RVS is weliswaar corrosievast in vergelijking met gewoon staal maar veel minder dan chroom of nikkel. Er zijn kwaliteiten die gewoon door de zuren in je hand al gaan oxideren alleen duurt dit wat langer dan bij staal. Er is echter nog een mogelijke oorzaak; als de kop gefreesd is met HSS-frezen (of hardmetaalfrezen waarmee eerder gewoon staal verspaand is) dringen er tijdens de bewerking minuscule staaldeeltjes in het oppervlak van het RVS. Door de krachten waarmee dit gebeurt wordt dit relatief diep in het materiaal geperst (tot meer dan 0.01mm) en dit gaat gegarandeerd roesten. Dit is volgens mij ook de reden dat er veel klachten over de Pils-krabbers zijn (geweest). Als dat de oorzaak is ben je 'nat' want dit is beslist niet eenvoudig te verhelpen. Bij Feather hebben ze dat goed begrepen; die RVS krabbers worden tenminste verchroomd om oxidatie tegen te gaan. De andere makers gaan er volgens mij (onterecht) van uit dat RVS van zichzelf al bullitproof is.
Francois Posted January 8, 2014 Author Posted January 8, 2014 Behalve dat ze bij Fatip beweren dat de kop van messing is wordt messing of brons tegenwoordig nergens nog gebruikt als basismateriaal volgens mij. Of weet iemand er nog één? Nee alleen Fatip en Plisson. Ik heb geen Plisson, maar o o o wat zijn die mooi. Het is natuurlijk wel een Fatip kop.
talibeard Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Goudkleurige krabbers zijn m'n ding niet en bovendien blijft dat schijnbaar niet goed zitten op lange termijn. Vergulde krabbers zijn qua smaak een beetje dubieus, dat geef ik toe, maar het blijft op zich prima zitten. Het punt met veel vergulde Gillettes is dat de laag goud ontzettend dun was en er verzamelaars bovendien met tal van polijstmiddelen de boel probeerde te verbeteren. Dat moet je dus niet doen. Voorlopig lijken de Merkurs beter verguld te zijn maar die hebben dan weer het nadeel dat er Zamak onder zit, en dat is dan weer minder robuust en corrosiebestendig als messing.
marco Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Als ik het zo lees dan hoeft een rvs krabber voor mij niet. Hoewel ik wel wat mooie gezien heb. Maar voor zulke bedragen vind ik wel dat je beter mag verwachten.
Marcel Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 De vergulde gillettes waar het goud vlot van verdwijnt, zijn niet eerst vernikkeld. De dunne goudlaag is schijnbaar direct op het messing aangebracht en vervolgens gelakt. Naderhand is dit veranderd en is de goudlaag, hoe dun ook, wat beter bestand tegen de boze buitenwereld
Francois Posted January 8, 2014 Author Posted January 8, 2014 in vergelijk met zinklegeringen die, afhankelijk van de kwaliteit, in kortere of langere termijn vergaan. Zou dat echt zo'n vaart lopen ? Ik heb nog nooit van een razor gehoord die is vergaan. Zou dat alleen gebeuren als de chroomlaag is verdwenen of rot het gewoon onder het chroom al weg ? Bij EJ en Muhle is het handvat overigens wel van messing. De kop is van een zinklegering (96% zink 4% aluminium). Onder het chroom zit dan nog een laagje koper en nikkel. Ik hoop dat ze een goede kwaliteit legering gebruiken, zodat ik mijn kleinkinderen er nog blij mee kan maken. Het schijnt dat de zinkpest sinds de jaren '60 niet meer voorkomt. Dat geeft dan weer hoop.
talibeard Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 Zou dat echt zo'n vaart lopen ? Ik heb nog nooit van een razor gehoord die is vergaan. Zou dat alleen gebeuren als de chroomlaag is verdwenen of rot het gewoon onder het chroom al weg ? Je kunt op o.a. B&B leuke foto's tegenkomen van met name Merkurs die na een paar jaar al niet meer te redden zijn maar op het totaal aantal van de in omloop zijnde exemplaren lijkt het vooral te gaan om incidentele gevallen van pech hebben. Op zich kan Zamak, waar Merkur koppen van gemaakt zijn, een leven lang mee als alles goed gedaan is en je de plating heel houdt. Alles hangt wel af van de voorbereiding voor de plating; als er in het gietstuk gaatjes (pitting) zitten die niet weggepolijst worden voor de, inderdaad eerst koper dan nikkel dan chroomlaag, kan de corrosie toeslaan ook als er niets beschadigd lijkt. Dat komt omdat bij onregelmatigheden die ruwweg dieper zijn dan de omtrek van zo'n pit de plating de neiging heeft om het gat dicht te maken in plaats van te volgen. Dat betekent dat het kuiltje zelf niet bedekt is maar er een soort vliesje overheen gespannen wordt. Als er ook maar een paar watermoleculen onder dat vliesje kunnen komen, bijvoorbeeld omdat het net niet helemaal dicht is, slaat de corrosie toe en kruipt-ie ook onder aangrenzende delen waar de plating in principe wel goed was. Duurt even maar is wel einde razor. Dit lijkt bij Mühle/EJ op dit moment een kleiner probleem dan bij Merkur en dan niet zozeer vanwege de kwaliteit an sich maar omdat de kwaliteitscontrole bij Merkur meer variabel is en ze bij Mühle/EJ klachten serieuzer lijken te nemen en coulanter zijn. Ik heb bij Merkur klachten af zien wijzen omdat de krabber in contact met water is geweest(!) maar ook klachten gehonoreerd zien worden die voor mijn gevoel een gevalletje verzekering tillen leken. Jammer want de firma heeft op zich interessante modellen in de aanbieding. Zamak is beslist niet voor de eeuwigheid maar mits goed behandeld is het wel een materiaal dat krabbers betaalbaar kan houden, gekoppeld aan een behoorlijke levensduur. Het vereist wel een deugdelijke bewerking en zorgvuldig gebruik en eerlijk gezegd heb ik geen enkel probleem het dubbele te betalen voor brons of messing i.p.v. een zinklegering als basismateriaal. Om alles in perspectief te zetten; de meeste, zo niet alle, kranen worden ook van zinklegeringen gemaakt en die houden het meestal ook langer uit dan vrouwlief wil......
Thorical Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 Messing, verchromed of vernikkeld is mij genoeg. Als het maar werkt. Een rvs krabber die na een paar jaar niet meer gebruikt wordt en op een gegeven moment weggegooid wordt dat vind ik zonde.
Kogel Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 De handvatten van mijn traction avant zijn ook van zamac. Nadeel daarvan is dat er pitting ontstaat als de chroomlaag verdwijnt. Nu is dat om mijn handvatten (ook al zestig jaar oud) niet erg. Maar op je wangen wel.
PeterJ Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Messing, verchromed of vernikkeld is mij genoeg. Als het maar werkt. Een rvs krabber die na een paar jaar niet meer gebruikt wordt en op een gegeven moment weggegooid wordt dat vind ik zonde. Ik kan me niet voorstellen dat ik meer dan een jaar of twee met een kwast of krabber zal doen. Gewoon lekker zepen en scheren met een nieuw ding! Ik heb net twee weken geleden een setje gekocht en ben al aan het loeren naar de opvolger.
marzman Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Messing, verchromed of vernikkeld is mij genoeg. Als het maar werkt. Een rvs krabber die na een paar jaar niet meer gebruikt wordt en op een gegeven moment weggegooid wordt dat vind ik zonde. Ik kan me niet voorstellen dat ik meer dan een jaar of twee met een kwast of krabber zal doen. Gewoon lekker zepen en scheren met een nieuw ding! Ik heb net twee weken geleden een setje gekocht en ben al aan het loeren naar de opvolger. Ik zou het zel leuk vinden als ik mijn EJ ooit door te geven aan kinderen/kleinkinderen Met kwasten als erfstuk zie ik dat ook niet gebeuren, oude kwasten vind ik er vaak vies en kaal uitzien.
Marcel Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Je kunt altijd het handvat nog hergebruiken en de kwast reknotten.
Johan Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Een beetje kwast gaat véél langer mee dan twee jaar. Zelfs een varkensharen kwast. Ik ben benieuwd hoe lang synthetische kwasten het gaan volhouden eigenlijk.
Snuff Posted January 11, 2014 Posted January 11, 2014 Een beetje kwast gaat véél langer mee dan twee jaar. Zelfs een varkensharen kwast. Ik ben benieuwd hoe lang synthetische kwasten het gaan volhouden eigenlijk. Ik heb nu twee synthetische kwasten en denk dat ze aan een grote inhaalbeweging zijn begonnen. Moeten zeker niet onderdoen voor badger/varkens naar mijn bescheiden mening. Levensduur is afwachten maar gezien ze veel minder zeep nodig hebben voor eenzelfde hoeveelheid schuim te maken win je daar weer geld uit. of dit een voordeel is laat ik in het midden want als je nogal wat zepen hebt staan dan duurt het wel enorm lang voor je er eentje gaat opgebruiken.
Stoppel Posted January 11, 2014 Posted January 11, 2014 Een beetje kwast gaat véél langer mee dan twee jaar. Zelfs een varkensharen kwast. Ik ben benieuwd hoe lang synthetische kwasten het gaan volhouden eigenlijk. Mijn das-kwast is een jaar of 15 oud, waarvan een jaar of 10 in gebruik. Hoewel ik binnenkort een nieuwe aan ga schaffen is deze nog steeds goed bruikbaar. Er valt maar zeer zelden een haar uit.
Francois Posted January 11, 2014 Author Posted January 11, 2014 De handvatten van mijn traction avant zijn ook van zamac. Nadeel daarvan is dat er pitting ontstaat als de chroomlaag verdwijnt. Nu is dat om mijn handvatten (ook al zestig jaar oud) niet erg. Maar op je wangen wel. 60 jaar oud ? Dan gaat dat oude zamak toch nog langer mee dan ik dacht. Het huidige zamak is overigens van een veel betere kwaliteit dan 60 jaar geleden. Er wordt nu zink gebruikt dat bijna 100 % zuiver is. Vroeger bevatte het veel vervuiling zodat zinkpest kon toeslaan. De oude Marklin treintjes en veel modelauto's zijn er berucht om. Als je krabber aan zijn eind is, kun je hem altijd nog omsmelten in nieuwe onderdelen voor je Traction Avant.
Barbiere di Figaro Posted January 12, 2014 Posted January 12, 2014 De handvatten van mijn traction avant zijn ook van zamac. Nadeel daarvan is dat er pitting ontstaat als de chroomlaag verdwijnt. Nu is dat om mijn handvatten (ook al zestig jaar oud) niet erg. Maar op je wangen wel. 60 jaar oud ? Dan gaat dat oude zamak toch nog langer mee dan ik dacht. Het huidige zamak is overigens van een veel betere kwaliteit dan 60 jaar geleden. Er wordt nu zink gebruikt dat bijna 100 % zuiver is. Vroeger bevatte het veel vervuiling zodat zinkpest kon toeslaan. De oude Marklin treintjes en veel modelauto's zijn er berucht om. Als je krabber aan zijn eind is, kun je hem altijd nog omsmelten in nieuwe onderdelen voor je Traction Avant. Je hebt er veel verstand van Francois! Ik herinner me dat niet van oude Marklin treintjes, waarschijnlijk omdat het motortje het altijd veel eerder begaf dan welk ander onderdeel ook.
Francois Posted January 13, 2014 Author Posted January 13, 2014 Ik herinner me dat niet van oude Marklin treintjes, waarschijnlijk omdat het motortje het altijd veel eerder begaf dan welk ander onderdeel ook. Het gaat om de modellen die tussen 1935 en 1955 zijn gemaakt. Zo oud ben je toch nog niet ? Hoe zit het eigenlijk met die Pearl krabbers van jullie ? Waar zijn die van gemaakt ? Op de website van Pearl kan ik niet echt vinden hoe het zit. Wellicht kun je er een doormidden zagen en wat foto's plaatsen. Die van mij (TTO SBF11S) hou ik liever heel.
Recommended Posts