Jump to content

Welke steen heb ik nodig?


superbaard

Recommended Posts

Ik zou eens een slijpsteen voor mijn straight willen kopen. Alleen zijn er nu zoveel stenen beschikbaar waardoor ik niet weet welke ik nodig heb. Ik lees op verschillende fora dat de Coticule stenen uit Belgïe geschikt zijn en andere beweren weer dat de Japanse natuurstenen beter zijn.

 

Ik het het volgende product op het oog:

 

De Naniwa 12k:

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-naniwa-super-watersteen-korrel-12000.htm

 

Coticule 6k/8k

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-coticule-standard-150-x-50-mm.htm

 

Welke van de twee zou ik moeten hebben?

Link to comment
Share on other sites

Ik zou me inderdaad gewoon wat gaan verdiepen in het slijpen van een straight op internet, er zijn vooral veel Engelse sites te vinden met info en youtube staat vol met videos. Als je straight scheerklaar is, heb je geen hele progressie aan stenen nodig en zou je met een "finisher" afkunnen. Het is dan vaak een kwestie van voorkeur, waarbij vaak gezegd wordt dat een kunststeen (de Naniwa's zijn kunststenen) makkelijker te gebruiken is en dus voor een newbie simpeler is.

 

Ook www.coticule.be is leuk om eens goed door te nemen.

 

Suc6!

Link to comment
Share on other sites

Bedenk eerst goed wat je wil slijpen. Ga je alleen je mes bijhouden of wil je ook oude messen voorzien van een nieuwe snede.

Op een coticule kun je in theorie alles doen, maar is ook zeer geschikt als enkel refresher.

De naniwa's doen het zeer goed in progressie, maar vergen dan wel een flinke investering. Maar wanneer nu alleen een hoge grit wil, kun je de andere bijkopen als je meer wil doen.

In de basis heb je eigenlijk maar 2 stenen nodig, een bevelsetter(1k) en een finisher(8k+). Het volledig opzetten van een snede kost dan meer tijd, maar als je niet veel slijpt is dat geen probleem.

Als je toch een soort piramide wil doen, kijk dan voor 1k,(3k),8k en 12k. 3,5,8 en 10 zitten te dicht op elkaar.

Belangrijkste tip is, lees je eerst goed in en kijk vooral even op srp en b&b. Daar kun je heel veel vinden over stenen en slijpen. En hopen dat een slijp specialist als buffel even reageert.

 

mvg stephan

Link to comment
Share on other sites

Je kan op internet heel veel tips vinden en ik denk dat je er al een paar hebt gehad. Maar op een gegeven moment wil je gewoon beginnen. Met Naniwas kun je heel goed uit de voeten. Dan nog een paar razors om mee te spelen en gaan. Als je deze speelrazors dan naast je shave ready (goed geslepen) messen houdt, heb je ook mooi vergelijkmateriaal.

 

Je komt vanzelf nog videos tegen met sharpness tests en mooie opnamen met een loupe om de snede te beoordelen.

Link to comment
Share on other sites

Nou Specialist......ik heb ook alles van internet gelezen en veel proberen.

 

Maar goed, met B.v. een Naniwa 3000/10000 zit je heel goed. Genoeg als finisher en met de 3000 kun je een bevel maken, het duurt iets langer dan een 1000 maar goed te doen.

 

Wil je daar tussenin meer stenen hebben..dan gaat het sneller.( ook met geld)

 

Vind je de 10.000 niet prettig aanvoelen op de huid, dan kun je B.v. crox gebruiken.

Of een natuursteen , keuze genoeg!

 

Een klein dingetje om in de gaten te houden is dat je de stenen "vlak" wilt houden, dit kan B.v. op een glasplaat met nat schuurpapier.

 

Uiteindelijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt.

Link to comment
Share on other sites

S'baard,

 

Ik vind de door jou opgevoerde Naniwa super 12K een uitstekende keuze. Ervan uitgaande dat je mes(sen) scheerklaar zijn en je geen bevel hoeft te zetten op een botte lomperik. Ik gebruikte tot twee jaar geleden als finisher de 10 K Naniwa Chosera. Ik wilde daarna nog wat fijner. Dat is een 16K Shapton geworden want Naniwa leverde toen niks boven de 10K (voor zover mij bekend). Als ik toen een 12K Naniwa had kunnen verkrijgen was ik daar voor gegaan.

Overigens, als je mes het na behoren stroppen op schoon leer het niet meer doet dan val je eerst terug op Crox. Als ook dat niet meer helpt dan kom je pas aan de steen toe. Maar dan is er iets met het mes gebeurd. Al mijn messen in rotatie keren, uitzonderingen daar gelaten, nooit meer terug naar de steen. Omdat stroppen hen in volkomen conditie houdt.

Ik meen er goed aan te doen te dezen Robert Williams te citeren.

 

"It’s hard to imagine that rubbing very hard steel across leather will actually do much of anything to it, but the effect of stropping a razor on an untreated leather strop prior to shaving is evident when you shave. So what’s the deal? What does stropping do to the edge? And the answer is that it burnishes the steel and will actually remove the steel, albeit very slowly and in a very non-agressive fashion. If you take a super clean piece of very hard steel and rub the hell out of a piece of leather, it will blacken and that’s the metal being removed through the burnishing action. Use some very light colored leather and you’ll see the color turning in pretty short order.

 

The more you strop, the more wear there is on the steel and after some time, what scratch patterns on the edge existed after honing get completely worn away. This is what many notice to be the “sweet spot” in their honing cycle when their razor seems to improve in shaving quality with each subsequent shave for a while before eventually possibly degrading again. Once the edge has been really well burnished to the point where there is as close to a zero radius bevel and as close to zero deviation of the straight line edge, a razor is as smooth and sharp as it’s ever going to be.

 

You can definitely see the polishing/burnishing effect of stropping on the edge under high magnification. At the micro level, the burnishing wears away the high points of the edge first, removing the tiny “teeth” in a good, gentle fashion and that’s important because the “teeth” or “fin” that we’ve come to think of as the razor’s edge tend to be uneven, brittle and easily broken off. Breaking them off with use is not good because that leaves micro-level flat spots. Worn away through the burnishing action of leather, the flat spots are minimized to the greatest degree and the edge is both stronger and smoother because of that.

 

Although it was rarely, if ever explained why in old barber’s handbooks, (or today’s instruction) it was always and still is strongly recommended to strop thoroughly after honing before shaving. I’m sure this has puzzled some people who come off a hone with a razor that cuts free standing hair and passes hanging hair tests, etc…. it’s certainly sharp enough to shave right off the hone, so why not? And the answer is because the burnishing effect of the leather makes for not only an even better edge, but for a smoother AND more durable edge. The more even the edge, the less leverage there is for any small microstructures (peaks) to be snapped off in use.

 

Do NOT put paste or abrasive of any kind on your daily razor strop. You you don’t want to create scratch patterns with your stropping, you want to reduce them and burnishing on leather that has not been coated with any sort of abrasive is just the thing for this."

 

J

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.