PeterJ Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Bij mij laatste bezoek aan kapper Eric (scheerwinkel.nl) had hij het over het gebruik van de kwast. Terloops had hij het over een tweede keer inschuimen (ik gebruik geen zeep, dus niet 'inzepen') bij de scheerbeurt. Dat was even nieuw voor mij. Tot dan toe schuimde ik mijn gezicht eenmaal in en dan het mes er op. Nu ben ik nog steeds een cartridge gebruiker (fusion) en dan zorgt de Aloe strip voor de juiste glijbaan om ook de terugweg te scheren (eenmaal wtg en dan atg). Ik heb die tip toch even ter harte genomen en sinds dat bezoek schuim ik me even opnieuw in alvorens ik tegen het verkeer in ga rijden. En dat is helemaal te gek? Ik scheer me nu gladder dan toen ik nog op school zat (een paar weken geleden... ). Hebben jullie dat ook? Ik kan me voorstellen dat de grootste groep hier, messen- en krabbergebruikers, zich wel voor elke richtingsverandering opnieuw zou moeten inschuimen. Doen jullie dat dan ook? Uit hoeveel fasen bestaat jullie maai-werk?
Froop Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Ik vind het een beetje een vreemde vraag. Over het algemeen geldt bij mij: 'Het mes komt niet op een plek waar geen schuim zit.' Doorgaans doe ik 3 a 4 passes, waarbij ik indien ik een zeep gebruik na de 2e pass even nieuw schuim moet kloppen. Het maakt me ook niets uit, scheren is geen hobby waar je zuinig op moet zijn.
marzman Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Voor elke pass inderdaad en soms nog een beetje extra tussendoor omdat het schuim ergens al weg is. Er zit bij mij meestal wel genoeg schuim in mijn kwast voor 3 passen. Ik hoef niet echt schuim bij te maken.
pjdevos Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Elke keer dat ik me scheer, schuim ik me in, dat heeft niets met richtingsveranderingen te maken, maar gewoon met het verschaffen van glijdende werking. Er zit genoeg in mijn kwast omdat ik genoeg laad in het begin. Oh en je Aloe strip zit aan de verkeerde kant van de mesjes om bescherming te bieden, het geeft alleen het gevoel dat de cartridge makkelijk glijdt.
VROEM Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Elke pass gaat de kwast erover. De zeep/creme gaat de volledige scheerbeurt mee, zowel bij creme als de zepen die ik gebruik.
Mars Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Voor het fijnste scheergevoel idd met ieder pass. Ik vind het een must, geeft het minste kans op irritatie van de huid. En net als marzman heb ik 1 zeep waarbij ik tussendoor de kwast er nog even tegenaan gooi. De Truefitt & Hill - Sandalwood trekt bij mij heel snel weg zodra die op mijn gezicht zit. Blijft wel mooi op de kwast maar zodra die mijn huid raakt verdwijnt ie vanzelf.
Mesmer Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 3 passen en na elke pass opnieuw inzepen met de scheerkwast. Kijk eens filmpjes van PaulHFilms Of geofatboy Prima uitleg.
Johan Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Altijd inschuimen waar je wilt scheren. Dus voor twee scheergangen twee maal inschuimen. Als je nog plekjes over hebt waar reststoppeltjes zitten, kun je met je vingertoppen een beetje schuim aanbrengen. Dan voel je meteen ook waar de stoppels zitten.
PI56 Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 We zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde. Daar waar het scheermes over de huid gaat moet zeep zitten om het mes te laten glijden. Ik breng met de kwast voor iedere gang opnieuw schuim op. Dat is dus twee (of soms drie) keer.
PeterJ Posted January 7, 2014 Author Posted January 7, 2014 Oh en je Aloe strip zit aan de verkeerde kant van de mesjes om bescherming te bieden, het geeft alleen het gevoel dat de cartridge makkelijk glijdt. De aloe strip levert tijdens de eerste pass keurig voldoende vocht af om meteen een 2e pass te maken en zit dus aan de goede kant om zonder 2e smeerbeurt te werken. Maar eerlijk gezegd biedt een cartridge voldoende comfort dat ik me soms zelfs helemaal zonder wat dan ook kan scheren - zonder irritatie, maar wel veel minder glad. Merk op dat ik net een DE houder heb besteld en me dus oriënteer wat ik aan mijn scheergewoonten zou moeten veranderen bij gebruik van een ander type. En ja, 'niet drukken' is me wel bekend...
Johan Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 En de juiste hoek van het mesje met de huid. Hoe agressiever de krabber, hoe groter de kans om dat fout te doen.
PeterJ Posted January 7, 2014 Author Posted January 7, 2014 We zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde. Daar waar het scheermes over de huid gaat moet zeep zitten om het mes te laten glijden. Ik breng met de kwast voor iedere gang opnieuw schuim op. Dat is dus twee (of soms drie) keer. Ergens in mijn achterhoofd had ik dat vermoeden al. Zoals gezegd is dat met een cartridge geen must. Voor de mensen die met een zinvolle reactie kwamen: Dank. Ik heb weer wat geleerd.
Buffel Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Eigenlijk net als bijna iedereen hierboven, met elke pass opnieuw inzepen. Nu wil ik ook wel eens alleen water gebruiken voor kleine plekjes bij te werken ,dat gaat ook makkelijk met het open mes.
marco Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Ook met een cartridge gaat er bij mij elke pass schuim op het bekkie.
Froop Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Ik snap ook wel waarom je dat niet met een cartridge zou doen. Ik heb me laatst nog eens geschoren met een cartridge om het verschil te merken, maar dat ding moest ik zo vaak schoon spoelen. Het werd gewoon vervelend.
marzman Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Oh en je Aloe strip zit aan de verkeerde kant van de mesjes om bescherming te bieden, het geeft alleen het gevoel dat de cartridge makkelijk glijdt. Merk op dat ik net een DE houder heb besteld en me dus oriënteer wat ik aan mijn scheergewoonten zou moeten veranderen bij gebruik van een ander type. En ja, 'niet drukken' is me wel bekend... Niet drukken, geen grote halen maken (zeker niet in het begin), de juiste hoek maken (ongeveer 30 graden), zorgen voor een preshave (bijvoorbeeld douchen) en voldoende zeep op je gezicht (door bij iedere pass opnieuw in te smeren). Toen ik met cardridges schoor deed ik volgens mij maar 1 pass (en soms een beetje bijwerken op moeilijke stukjes). Dat zijn er dan stiekem ook meteen 3 of 5 afhankelijk van het systeem dat je gebruikt. Toen gebruikte ik ook nog scheergel uit een bus en was een keer insmeren inderdaad genoeg omdat er geen tweede pass kwam. Het voordeel van meerdere passen vind ik ook dat je geen stukken meer kan "vergeten" te scheren omdat je het dan altijd wel in je tweede pass mee pakt.
Froop Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Het voordeel van meerdere passen vind ik ook dat je geen stukken meer kan "vergeten" te scheren omdat je het dan altijd wel in je tweede pass mee pakt. Oeh, wat heeft dat indertijd voor ergernissen gezorgd. Ik heb het nu af en toe op die rotplekjes, net onder mijn neus of op de rand van mijn lip bijvoorbeeld.
Guest Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Het zelfde als iedereen zegt, Er zijn mensen die geheel zonder schuim scheren en enkel met water, die hoor ik alleen over irritatie en niet glad geschoren zijn (en zijn te eigenwijs om advies ter harte te nemen en zijn de Mach 5mesjes scheerders.)
Marcel Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Bij elke pass opnieuw opschuimen, net als vrijwel iedereen. Vroeger, met de mach 3, bracht ik naar 1x schuim op, of ik nou een of twee passes deed.
steefmobiel Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 @iedereen +1 Gewoon niet scheren waar geen schuim zit. Hooguit plekjes bijwerken zonder schuim, maar beter met. Je voelt het verschil vanzelf.
timmert26 Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Voor elke pass, of als ik weer eens te weinig water er door heb en meer purschuim op me bakkes heb, dan ook nog even er overheen kwasten!
Recommended Posts