SlaadjeBla Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Wie heeft er ook (scheer)producten onderweg en wordt getroffen door de staking bij postNL? Volgens mij worden de zelfstandig bezorgers behoorlijk uitgeknepen, dus ik heb er wel begrip voor.
Guest Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Ik verzend alles met DHL For you, maar persoonlijk heb ik van zoiets dat die zelfstandige bezorgers niet zo moeten klagen, ze zijn niet de enige die voor een appel en een ei werken, want daar komt het wel op neer dat deze zelfstandige postbezorgers voor een appel en een ei werken. Ik ben postnl ook beetje zat, kom je bij zo'n post kantoor zegt die mevrouw dat ik een heel vel postzegels moet kopen en zij niet even me brievenbus pakketjes kon labelen.
Barbiere di Figaro Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Wij doen alles via DHL. Weet niet of die ook hun medewerkers uitknijpen. Ik weet wel zeker dat die pakketbezorgers en -ophalers het veel en veel drukker hebben dan ca. 5 jaar geleden.
Lampuhkap Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Zo zie je maar weer dat het een hele hele wijze beslissing is geweest om over te gaan naar DHL. Beleid van PostNL is echt rap achteruit aan het gaan. Zonde, sinds de privatisering van het hele postgebeuren is de dienstverlening zo hard achteruit gegaan en de kosten belachelijk gestegen.
Marcel Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Ik verzend alles met DHL For you, maar persoonlijk heb ik van zoiets dat die zelfstandige bezorgers niet zo moeten klagen, ze zijn niet de enige die voor een appel en een ei werken, want daar komt het wel op neer dat deze zelfstandige postbezorgers voor een appel en een ei werken. Ik ben postnl ook beetje zat, kom je bij zo'n post kantoor zegt die mevrouw dat ik een heel vel postzegels moet kopen en zij niet even me brievenbus pakketjes kon labelen. Dus omdat deze bezorgers niet de enigen zijn mogen ze niet klagen? Komop, waarom zouden ze dat recht niet hebben, even afgezien van de prestaties van post.nl in zijn geheel.
Guest Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Het zijn sowieso ondernemers, dus ik denk dat PostNL zegt als jullie staken dan krijgen jullie ook geen geld voor al deze niet bezorgde pakjes. Dus ik ben bang dat ze zich vooral zelf in vingers snijden door niet de pakjes te bezorgen.
SlaadjeBla Posted June 28, 2013 Author Posted June 28, 2013 Het zijn sowieso ondernemers, dus ik denk dat PostNL zegt als jullie staken dan krijgen jullie ook geen geld voor al deze niet bezorgde pakjes. Dus ik ben bang dat ze zich vooral zelf in vingers snijden door niet de pakjes te bezorgen. Exact, ze worden uitgeperst door PostNL en kunnen geen kant op. Ze hebben moeten investeren in een bus, maar worden gedwongen onder of voor de kostprijs te werken. En als ze niet willen, dan zijn er in deze tijd genoeg AOW'ers of Polen. Ik vind het ook altijd zo treurig als ik een Select-Vracht bestelauto zie met een 75-jarige erin. Voor hen een extra zakcentje (meer is het niet) en dagbesteding, voor anderen een baan minder. Zelfstandige pakketbezorgers krijgen een vaste prijs per afgeleverd pakket. Lukt het niet om het te bezorgen, dan hebben ze voor niets twee keer aan je deur gestaan en dus twee keer kosten gemaakt. Daarnaast krijgen ze nu plots 20 cent minder dan voorheen, terwijl hun kosten niet afnemen (brandstof, afschrijvingen, wegenbelastingen, etc etc). Take it or leave it (en verlies je baan en je investeringen). In deze tijd zijn bezorgers makkelijk vervangbaar, dus ze kunnen geen kant op. Het is de werking van de markt, waarbij aandeelhouders moeten cashen en bezorgers klem zitten. Vorig jaar is er 677 miljoen aan de aandeelhouders uitgekeerd. Het gemiddelde netto resultaat van PostNL over periode van 3 jaar is een jaarwinst van Euro 922 miljoen. (http://www.aandelencheck.nl/aandelen/postnl/winst-en-verlies/) Diqie, niet om je te schofferen, maar volgens mij zit jij toch in een vergelijkbare situatie? Jij hebt/had toch ook moeite om geschikt werk te vinden dat ook nog een beetje betaalt? Ik kan me een topic over reiskostenvergoeding herinneren waarbij je ook aangaf klem te worden gezet door je werkgever. Ik had verwacht dat jij wel begrip kon opbrengen voor deze mensen.
Guest Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Vanwege persoonlijke ervaringen kan ik er juist geen begrip meer voor op brengen, ik krijg ja ook niet meer reiskosten vergoeding als mijn werkgever plots besluit dat ik in the middle of nowhere moet gaan werken, dan hou ik ja ook minder loon over. Bij die pakket bezorgers is het ook eigenlijk take it or leave, want er zijn genoeg werklozen in dit land die om werk staan te springen.
Marcel Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Dit gaat niet om een secundaire arbeidsvoorwaarde als reiskosten, maar om de kern van hun werk. Appels met peren vergelijken wat mij betreft. En of er genoeg andere werklozen in dit land zijn lijkt me ook niet relevant. Die hebben niet geinvesteerd in middelen om dit werk te doen. Maar goed, ik betwijfel of we hier uit deze discussie zullen komen. Daar zijn gelukkig vakbonden en werkgeversorganisaties voor.
Guest Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Ja maar ik heb nog nooit mijn werk neer gelegd of gestaakt en uiteindelijk heb ik maar alles geslikt, klagen mag wat mij betreft, maar ik kan geen respect op brengen voor mensen die dan maar wat gaan staken. Maja die pakket bezorgers zijn straks gewoon hun baan werk kwijt en dan neemt de PostNL wel nieuwe pakket bezorgers. Maar als ik zo'n pakket bezorger was zou ik toch mooi niet als zzper gaan werken, maar in dienst, dan heb je tenminste een vast inkomen en bouw je pensioen op.
SlaadjeBla Posted June 28, 2013 Author Posted June 28, 2013 Ja maar ik heb nog nooit mijn werk neer gelegd of gestaakt en uiteindelijk heb ik maar alles geslikt, klagen mag wat mij betreft, maar ik kan geen respect op brengen voor mensen die dan maar wat gaan staken. Ik kan juist moeilijk respect opbrengen voor mensen die wel klagen, maar ondertussen alles blijven slikken. De vrijwillige voetvegen van de maatschappij; langs de zijlijn wel gaan klagen, maar geen actie ondernemen. Op feestjes kom ik ze wel eens tegen. Je hoort ze ook altijd luid en duidelijk, want ze zijn erg verontwaardigd en willen dat graag laten horen. "De overheid dit, en managers dat", maar ondertussen een ruggegraat van een slak. Maja die pakket bezorgers zijn straks gewoon hun baan werk kwijt en dan neemt de PostNL wel nieuwe pakket bezorgers. Maar als ik zo'n pakket bezorger was zou ik toch mooi niet als zzper gaan werken, maar in dienst, dan heb je tenminste een vast inkomen en bouw je pensioen op. Ik denk niet dat die mensen veel keus hadden. Ik vermoed (weet ik niet zeker) dat dezelfde constructie is gebruikt als bijvoorbeeld in de bouw veel gebeurd is. We ontslaan je so wie so en je mag als ZZP'er (tegen een laag tarief en hoge, eigen risico's) terugkomen.
Lampuhkap Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Ja maar ik heb nog nooit mijn werk neer gelegd of gestaakt en uiteindelijk heb ik maar alles geslikt, klagen mag wat mij betreft, maar ik kan geen respect op brengen voor mensen die dan maar wat gaan staken. Maja die pakket bezorgers zijn straks gewoon hun baan werk kwijt en dan neemt de PostNL wel nieuwe pakket bezorgers. Maar als ik zo'n pakket bezorger was zou ik toch mooi niet als zzper gaan werken, maar in dienst, dan heb je tenminste een vast inkomen en bouw je pensioen op. Dat is nou juist het hele probleem. PostNL wil geen mensen in dienst, maar liefst alleen maar ZZPers!
Guest Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Nou en als de ZZPers nou zeggen we werken niet voor jullie? Neem ons maar in loon dienst? Of is dat eigenlijk al te laat en hadden ze gewoon zich nooit door PostNL over moeten halen om ZZPer te worden? Want een WW hadden ze toch gekregen na hun ontslag. Maar misschien heb ik beetje makkelijk praten, ik werk in de WSW en we zijn allemaal arbeidsongeschikt, maar de arbeidsomstandigheden worden met de dag slechter.
Guest Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Ik kan er gewoon niks aan veranderen en daarom ben ik ook maar gestopt met klagen, ik zit nu bij een andere sociale werkplaats en ik klaag gewoon niet meer, maar maakt het beste ervan. Staken zou sowieso betekenen dat ik geen salaris krijg, dus nee ik staak niet, maja ik begrijp het nu een beetje va de pakketbezorgers, ik zag die namelijk gewoon als ondernemers die bewust gekozen hebben om voor een slecht betalend klant te gaan werken.
SlaadjeBla Posted June 28, 2013 Author Posted June 28, 2013 Mooi!Ik stel voor het hierbij te laten. Waarom kunnen dit soort discussies niet in Algemeen\Overige discussies? Ik had het topic namelijk bewust hier geopend.
Marcel Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Omdat ik denk dat we hier inhoudelijk niet uit komen. Maar als dat wel zo is, laat maar komen! Note: dit is een prima plek, en ik heb het topic niet gesloten
Guest Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Dit soort discussies zijn nogal politiek gevoelig, er zijn genoeg forums zoals bijvoorbeeld Linux forums waar dit soort onderwerpen niet besproken mogen worden. Ik laat het zelf hier ook bij, maar als andere mensen er behoefte aan hebben prima, maar op GoT kan het inderdaad ook.
Dr.Paranoid! Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Laten we het hierbij houden dan, de staking is vervelend, voor alle pakketjes, maar is niet echt scheer gerelateerd Slotje!
Recommended Posts