Jump to content

Recommended Posts

Guest JanWinters
Posted

Als ik dan lees dat iemand 6 maanden heeft moeten wennen dan weet ik al dat ik de juiste beslissing heb genomen.

Heb ik wel vaker, dat de essentie uit mijn tekst niet begrepen wordt ;) Ik probeerde aan te geven dat het mes bij mij het probleem was (mogelijk in combinatie met mijn techniek). Het is te agressief, te zwaar. Rond nieuwjaar heb ik mijn (slagers)mes nog eens gebruikt en opnieuw ging het mis. Goed en comfortabel scheren is een combinatie van gereedschap en techniek.

Succes met de Fusion.

Posted
Marcel, with all due respect, een dergelijke kwalificatie zonder de situatie van de ander te kennen is zo mogelijk nog korter door de bocht.

With all due respect (en dan volgt er doorgaans een minder vriendelijke mededeling)?

Ik hoef je situatie helemaal niet te kennen want die is nameijk niet relevant; of je nou een scholier bent of een gearriveerde advocaat, niemand wil met een kapot gezicht rondlopen. Daarom stelde ik je wat vragen om wat meer duidelijkheid te krijgen over wat er nou mis kan zijn. En je had mijn knipoog hopelijk niet over het hoofd gezien?

Hoe dan ook, ik hoop dat je de DE nog eens rustig de kans geeft.

Posted

Jammer Peter. Als het zo fout gaat kan ik me voorstellen dat het niet leuk meer is. Toch denk ik dat er qua krabber of zo iets 'fout' is. Ik heb sinds ik DE scheer (EJ 89 L ) juist geen enkele keer schade opgelopen en ik heb geen extra stevige huid of zo. Met het goede spul LIJKT het mij niet nodig om een maandenlange gewenningsperiode te hebben voordat het scheren goed lukt.

Posted

Ik heb met de DE vrij snel leren scheren. Eerst nog wel eens met wat puntjes bloed met mijn Edwin Jagger DE89L. Vervolgens heb ik een British made TTO hier van het forum overgenomen. Daarmee kon je vrijwel niets verkeerd doen (wat ik ook deed geen bloed), maar daar heb ik de hoek wel mee leren kennen. Vervolgens weer over naar de EJ DE89L en ook geen bloed meer. Met die DE kan ik nu ook bijna alles doen zonder bloed. De hoek is dus wel belangrijk, maar als het voor jou niet werkt, dan werkt het niet. Als je er zelf niet achter staat, dan is het ook lastig om door te zetten. Misschien dat anderen nog wel iets hebben aan de tips die in dit topic gegeven zijn. Ik zie scheren voor mij als plezier en hobby en doe dat nu 's avonds ipv 's ochtends. Geeft mij meer tijd en rust en de dag erna ben ik nog steeds wel glad :-) Maar het is maar net wat voor je werkt.

Veel scheerplezier gewenst met de Fusion! :-)

Posted

Dat is jammer, maar het is en blijft je eigen keuze.

Ik ga deze week wisselen van Fusion naar DE, hopen dat het mij wel bevalt.

De keukenrol en aluin staan al klaar ;)

Posted

Baardaap, gaat erg meevallen. Ik ging ook via de Fusion rechtstreeks naar de EJ89. Geen probleem, wel even de goede hoek zoeken. Dat gedoe met bloed enzo valt reuze mee, helemaal niks eigenlijk. (bij mij) Succes!

Posted
Baardaap, gaat erg meevallen. Ik ging ook via de Fusion rechtstreeks naar de EJ89. Geen probleem, wel even de goede hoek zoeken. Dat gedoe met bloed enzo valt reuze mee, helemaal niks eigenlijk. (bij mij) Succes!

Ik wou dat ik was begonnen met een EJ in plaats van de Rimei. Verschil was zo groot bij mij! Ik vind de EJ vele malen beter dan de Rimei en de Weishi

Posted

Jammer, dat je ervaring niet zo goed is geweest. Misschien is je krabber bovengemiddeld agressief?

Met een DE is het idd heel anders scheren dan met een Fusion. Met een Fusion kun je gewoon ogen dicht en tekeer gaan als een gek. Als je dat bij een DE doet, dan wordt het idd een bloedbad.

Misschien is het een optie om je op een vrijdag avond met een DE te scheren totdat je het beter onder de knie hebt. Voor mij was scheren ook altijd een noodzakelijke kwaad. Maar nu geniet ik er echt van. Effe tijd voor jezelf. Met een DE ben je gewoon meer tijd kwijt, maar je voelt je lekkerder na een scheerbeurt. Schoner en minder irritatie.

Posted

Zonde dat het zo slecht beviel. Zoals andere posters al opmerkten. Wellicht dat een mildere DE kan schelen. Je hebt diverse soorten en maten. En de kop van iedere DE kan anders ontworpen zijn(juist daarom zijn er verschillen in agressiviteit)

Een Muhle R89 of een Edwin Jagger DE89 zijn relatief mild en prima beginners messen. Wellicht dat je DE scheren nog een kans geeft. Al is het altijd een persoonlijke kwestie. Een fusion/proglide werkt voor sommige mensen gewoon beter. Al werkte het bij mij andersom. Ik gebruikte jaren de mach III en toen ik overstapte op DE scheren, kreeg ik juist minder last van huidirritatie dan met mijn Mach III. Dus ik wil niks anders meer dan een krabber.

Is inderdaad ook een kwestie van techniek aanleren(niet te hard drukken) en de tijd ervoor nemen(3 beurten scheren voor een glad resultaat)

Maar als je scheren meer als noodzakelijk kwaad ziet en niet als relax/ontspanningsmoment dan kan ik me voorstellen dat je kiest voor een fusion, die scheer sneller.

Zo zie je maar ieder heeft zijn persoonlijke voorkeur.

Posted

Probeer anders eens een Gillette Contour met HEMA cartridges? Veel goedkoper dan een Fusion, en toch een "veilig" cassettescheermes.

Posted
Probeer anders eens een Gillette Contour met HEMA cartridges? Veel goedkoper dan een Fusion, en toch een "veilig" cassettescheermes.

Er zijn inderdaad goedkopere alternatieven op cartridge gebied(wil men toch liever met cartridge systeem blijven scheren) Ik weet dat er cartridge systemen van de Razwar company zijn, die bieden een soort abonnementen aan van cartridge systemen die velen malen goedkoper zijn dan de dure gillette systemen in de winkels. En je cartridges worden aan huis bezorgd(hoeft deur niet uit) en ze zijn goedkoper.

Zover ik weet kan je kiezen tussen cartridges van 3 tot 4 mesjes

Dus wellicht een goedkoper alternatief?(voor de mensen die toch met cartridgesysteem willen blijven scheren ipv met DE)

In America hebben ze ook zo n aanbieder: The dollar shave club, hun concept is ongeveer hetzelfde. En ze zijn toch een concurrent van gillette omdat ze goedkoop kunnen leveren en aan huis bezorgen.

Posted

Damn.. Als ik het voorgaande lees ben ik blij dat mijn overstap naar een EJ89L geweldig was. Geen bloed, glad en vond alles bij elkaar een leuk ritueel om te doen. Besteed er ook meer aandacht aan dan ooit.

Ik hou mijn krabber echt superlos vast en laat hem ove mijn gezicht glijden.

Maar uit eindelijk gaat het er om wat voor jou het beste is. Jezelf een beetje martelen vinden maar heel weinig leuk.

Posted
en toen ik overstapte op DE scheren, kreeg ik juist minder last .....

Met welke krabber ben je begonnen ?

Ik lees vaak dat het bij mensen die met een DE89 of Merkur beginnen bijna altijd direct goed gaat. Zij die met iets anders beginnen hebben vaak ellende. Of geen goed resultaat of verwondingen.

Posted

Beste PeterJ,

Als het niets voor je is, gewoon stoppen ermee. Die Cadet ben je hier zo weer kwijt.

De titel van dit onderwerp klopt nog steeds: "Ik geef me gewonnen". Alleen niet zoals we hadden gedacht. :(

Posted

Ik heb me jaren geschoren met een Gillette Contour (dubbele mesjes), en die gebruik ik nog af en toe. Niets mis mee. De HEMA heeft betere mesjes dan het Kruidvat, vind ik.

Posted
en toen ik overstapte op DE scheren, kreeg ik juist minder last .....

Met welke krabber ben je begonnen ?

Ik lees vaak dat het bij mensen die met een DE89 of Merkur beginnen bijna altijd direct goed gaat. Zij die met iets anders beginnen hebben vaak ellende. Of geen goed resultaat of verwondingen.

Hoi Francois,

Ik begon DE scheren met een wilkinson sword classic van plastic. Dit ging meteen goed omdat dit houdertje zeer mild is. Daarna al snel een merkur hd(34c) die is wel wat agressiever dan de edwin Jagger DE 89 of de muhle R 89. Waarom weet ik niet de 34 c voelt iets agressiever aan dan de laatste 2 die ik genoemd heb.

De cadet/ pearl open comb zijn vrij agressief. Niet voor beginners. Pas als je de techniek aanleerd met mildere krabbers ga je pas begrijpen welke meerwaarde een agressiever model kan hebben( sneller en gladder resultaat in minder beurten omdat mesje dichter op de huid komt)

Heb sinds ik DE scheer ook veel meer plezier in het scheren. Met de mach III en een blik scheergel van gillette voelde het meer als een sleur

Posted

Sommige van ons hebben de tijd om DE scheren (weer) onder de knie te krijgen, de TS heeft dat doordeweeks niet ivm werk.

Het maakt enorm uit welke combi je de 1e keer gebruikt want merendeels is de beginner absoluut te onervaren en moet aan de Aluin.

Echter, van zeer groot belang is ook de techniek en specifiek het scheertempo.

Juist op dat punt moet ik als gevorderde DE scheerder ook nog oppassen.

Maar âls je het eenmaal onder de knie hebt, is het tut-moment een enorme kick.

Je hebt tijd nodig om tot zo'n hoogtepunt te komen.

Misschien kan de TS de weekenden gebruiken om aan de techniek te werken?

Posted

Ook ik ben (pasgeleden) begonnen met een EJ ED89L. Waanzinnig! Waar ik (bedacht ik me achteraf) al jaren irritatie had van mijn Wlkinson Sword Quattro Titanium, had ik van dag 1 totaal geen last van de EJ. Wel af en toe een trekkerig of heel licht brandend gevoel, maar dat wijt ik aan het nog niet volledig onder de knie hebben van de techniek.

Na twee weken uit nieuwsgierigheid mijn via MP aangeschafte vintage Gillette (Old Type Single Ring) uitgeprobeerd. Razorburn als een malle en wat nicks :o . Blijkbaar nog niet toe aan het agressievere werk. Dus terug naar de EJ, en geen probleem meer.

Ieder moet natuurlijk doen waar hij of zij zich het prettigst bij en door voelt. Dus als de TS zich prettiger voelt met een Fushion, so be it. Maar ik ben het (uit eigen ervaring) wel eens met de anderen in dat het probleem zit in de combinatie van verkeerde krabber, techniek en misschien ook wel schuim. Ik kan me dan ook aansluiten bij de anderen die opperen om het op vrijdagavond op je gemak te proberen. Wellicht dat je een EJ ED89 of Mühle R89 van iemand kunt lenen mocht je het nog willen proberen. Grote kans dat dat je blik op DE scheren verandert.

Hoe dan ook, succes!