Jump to content

Recommended Posts

Posted

1. Weet iemand wellicht waar ik afbeeldingen kan vinden van de oude Muhle R89 modellen ?

2. Weet iemand wellicht sinds wanneer Muhle het huidige model R89 levert ?

Het lijkt wel of er geen enkele afbeelding/informatie op internet te vinden is.

Posted
Die hebben ze toch ook als een van de r41 modellen verkocht?

Toen Mühle de Fatip als R89 verkocht hadden ze inderdaad ook een Fatip als R41; de R89 was verchroomd, de R41 was vernikkeld en had een iets andere greep (met maar één ring onderaan ipv twee op de afbeelding). Die werd eerst nog opgevolgd door een R41 met een Merkur OC kop voor dat de über-agressieve gesloten tandkam van eigen ontwerp kwam, die inmiddels weer opgevolgd is door een wat milder exemplaar.

Van de 'huidige' R89 zijn overigens ook meer uitvoeringen want de eerste kop leek teveel op die van Parker dus die is optisch tenminste één keer gewijzigd; ik heb zelf twee versies in bezit maar naar verluid is er nog een versie meer. Hieronder de eerste versie van de R89;

R89_liegend.jpg.f6241c848bc00556a2176b7728bac2c5.jpg

Posted

[quote="talibeard

Van de 'huidige' R89 zijn overigens ook meer uitvoeringen want de eerste kop leek teveel op die van Parker dus die is optisch tenminste één keer gewijzigd; ik heb zelf twee versies in bezit maar naar verluid is er nog een versie meer. Hieronder de eerste versie van de R89;

Begrijp ik nou dat het huidige R89 model (met de EJ-kop) na 2009 ook al weer twee keer is gewijzigd ?

Dat is nog eens informatie ! En ook nog een foto ! Waarom wist ik dat niet ? Ben de hele dag al aan het zoeken ! :shock:

Ik dacht dat de R89 gelijk met de EJ DE89 op de markt kwam. Was die EJ dan eerst ook anders en is die later ook gewijzigd ?

Posted (edited)

De Mühle en EJ 89 kop is gewoon identiek geweest en ik denk ook dat die tegelijk op één plek worden gemaakt (en waarvan ik betwijfel of die ergens in Duitsland danwel de UK ligt). Ik weet alleen niet zeker of ze tegelijk met de uitgifte begonnen zijn, ik dacht dat de Mühles een paar maanden eerder op de markt kwamen maar weet dat echt niet zeker, en die eerste kop op de foto is heel snel vervangen door een ander exemplaar. Het zou dus kunnen dat de eerste EJ's nooit met de kop op de foto zijn geproduceerd. Misschien dat EJ ook nog eerst van zijn voorraad oude koppen (van Merkur) af wilde.

Edited by Guest
Posted

Dus als ik alles samenvat:

De R41:

? tot 2011: Fatip Piccolo model nikkel;

2011 -2013: eigen Muhle kop met kleine bovenkap;

2013-2014: eigen Muhle kop met iets grotere bovenkap.

De R89:

? tot 2009: Fatip Grande model chroom;

2009: (heel kort geleverd) het liegende model van Talibeard;

2009: (heel kort geleverd) het "missing link" model;

2009 - 2014 het model met EJ kop.

Posted

Bijna goed; de R41 is tegelijk met de R89 in 2009 veranderd.

R41:

- tot 2009 Fatip vernikkeld

- 2009 met Merkur tandkam

- 2010 eerste eigen ontwerp

en daarna zoals bekend. Overigens worden de 'nieuwe' modellen (dus die na de Fatips) al sinds november 2008 gemaakt.

Posted

Nieuwe poging:

De R41:

A: ? tot 2009: Fatip Piccolo model (nikkel), nog steeds in productie als Fatip Piccolo;

B: 2009-2010: Merkur model met open kam;

C: 2010 -2013: eigen Muhle kop met kleine bovenkap (bekend als het 2011 model);

D: 2013-2014: eigen Muhle kop met iets grotere bovenkap (bekend als het 2013 model), nog steeds in productie.

De R89:

A: ? tot 2009: Fatip Grande model (chroom), nog steeds in productie als Fatip Grande;

B: 2009: (heel kort geleverd) het "liegende" model van Talibeard met Merkur (oude voorraad van EJ) kop;

C: 2009: (heel kort geleverd) het "missing link" model;

D: 2009-2014: het model met EJ kop, nog steeds in productie.

Posted
De Mühle en EJ 89 kop is gewoon identiek geweest en ik denk ook dat die tegelijk op één plek worden gemaakt (en waarvan ik betwijfel of die ergens in Duitsland danwel de UK ligt).

Muhle en Edwin Jagger zijn in interviews heel duidelijk over hun kop. Deze is gezamenlijk ontwikkeld, maar beide bedrijven hebben ieder hun eigen machines waar deze mee wordt geproduceerd. Muhle in Duitsland en Edwin Jagger in Engeland. Alleen is er niemand die dat gelooft ......

Wel leuk om te lezen, maar vast al wel bekend bij de harde kern hier:

http://straightrazorplace.com/content/conversation-neil-jagger-440/

Posted

Oh, ik zie toch nog wat onregelmatigheden bij de 89 die in je eerdere post niet stonden.

De eerste 89 'eigen' ontwerp kop is al een Mühle/EJ ontwerp (dus dat liggende exemplaar van mijn foto). Dat is maar heel kort in productie geweest waardoor ik niet zeker weet of het ooit op een EJ gemonteerd is geweest. Maar het is beslist geen Merkur.

Totdat EJ met zijn 'eigen' 89 serie kwam verkochten ze al krabbers a la de Chatsworth en die maakten tot 2009 gebruik van een Merkur kop en is later vervangen door de 89-kop samen met de introductie van de nieuwe lijn krabbers bij EJ. Maar het staat me bij dat die introductie later was dan bij Mühle dus het zou kunnen dat die eerste kop nooit op een EJ heeft gezeten. Daar ontbreken mij domweg de gegevens van.

Van het missing link model is het nog wat onduidelijker. Ik weet dat een aantal leden (op B&B) van enige naam en faam claimen dat ze na het eerste model nog tenminste twee variaties in handen hebben gehad, maar ik kan daar geen jaartal aan hangen. Zo groot als het verschil tussen de eerste van de foto en het huidige model lijkt dat verschil niet te zijn maar aangezien ik zelf maar 2 modellen in bezit heb steek ik daar mijn hand ook niet blind voor in het vuur. Van de eerste weet ik dat die maar heel kort is gemaakt maar voor de rest durf ik er echt geen jaartal op te plakken.

Sterker nog, ik weet niet eens zeker of er meer dan 2 variaties zijn, ik vaar hier blind op andere scheerforummers met alle risico op geschiedvervalsing van dien. Ik geef ze echter vooralsnog het voordeel van de twijfel; ik heb geen redenen te geloven dat het niet zo is. Als je daar meer over wilt lezen moet je echt gaan graven op B&B (of elders misschien) want er is wel regelmatig over gepost.

Posted
De Mühle en EJ 89 kop is gewoon identiek geweest en ik denk ook dat die tegelijk op één plek worden gemaakt (en waarvan ik betwijfel of die ergens in Duitsland danwel de UK ligt).

Muhle en Edwin Jagger zijn in interviews heel duidelijk over hun kop. Deze is gezamenlijk ontwikkeld, maar beide bedrijven hebben ieder hun eigen machines waar deze mee wordt geproduceerd. Muhle in Duitsland en Edwin Jagger in Engeland. Alleen is er niemand die dat gelooft ......

Wel leuk om te lezen, maar vast al wel bekend bij de harde kern hier:

http://straightrazorplace.com/content/conversation-neil-jagger-440/

Ik ken de claim van beide firma's wel maar ten tijde van de introductie van de eerste 89 kop hadden beide firma's geen productiefaciliteiten voor het maken ervan. Die eerste series zijn echt elders gemaakt en zo goed als zeker in Azië. In mijn e-mail verkeer met Mühle destijds (2e helft 2008) was alleen sprake van een eigen ontwerp en het zoeken naar een betrouwbare producent. Ook over EJ weet ik dat een goede bekende (King van KoS) van de firma met stelligheid zegt dat er bij EJ helemaal geen krabbers zelf gemaakt worden. We hebben het dan nog steeds over de periode 2008/2009.

Het zou in theorie kunnen dat ze de productie tegenwoordig in eigen huis doen maar vergis je niet; dit is toch een aparte technische hoek waar je niet even een paar medewerkers voor van de straat plukt. Behalve dat ze in Europa nauwelijks meer voorkomen hebben beide firma's tot dan toe geen ervaring met dit soort van metaalbewerking en zou ik veel meer productiefouten in het begin verwacht hebben. Eerlijk gezegd denk ik (denk, niet weet) dat ze hun eigen mythe aan het maken zijn, de krabbers uit India of zo komen en dat ze in eigen huis er een doosje omdoen met resp. 'Made in England' of 'Made in Germany'. Waar ze overigens niet minder door zijn.

Ik kom ook het verhaal tegen dat alleen het verchromen in eigen huis gebeurt waarbij er dan ook nog verschil in kwaliteit zou moeten zijn tussen de Duitse en Engelse exemplaren maar eerlijk gezegd is daar bij daglicht toch echt helemaal niets van te zien.....

Posted
Dan hebben ze bij Böker en Bluebeards Revenge (Scimitar Razor) die fabriek in India inmiddels ook gevonden.

Dat denk ik ook, maar het zou ook kunnen dat de krabbers be-rebadged zijn door Mühle en EJ. Overigens heeft 'Baxter of California" er ook al zo eentje in huis.

Posted

@Treb; ik ken het draadje (en heb me ook al ingehouden er te reageren) maar er staat nou niet echt iets van een harde waarheid in, buiten Neil's claim dat ze het echt zelf maken. Het zou nog waar kunnen zijn ook maar het zijn alleen uitspraken van iemand die er wel meer maakt. Ik vind die twee quotes nou niet echt voldoende om dit voor waar aan te nemen, hoewel ik ook niet durf te beweren dat het complete onzin is. Mijn twijfels zijn echter niet weggenomen en het zou helpen als er ook nog wat als zodanig herkenbare fabrieksopnamen zouden zijn.

Posted

En dezelfde kwasten.

Als ze die krabbers echt zelf maken dan zouden er ook fabrieken geopend moeten zijn in Engeland en Duitsland en vacatures geplaatst om leden te werven en zou er inderdaad overtuigender bewijs in dat draadje moeten staan. Ik vind het ook mager, maar verder boeit het me ook niet echt. Elke fabrikant doet het. Mijn Japanse auto is ook in India gemaakt.

Posted (edited)
@het zou helpen als er ook nog wat als zodanig herkenbare fabrieksopnamen zouden zijn.

Fabrieksopnamen zijn er alleen maar van de scheerkwasten. Heb inderdaad nog nooit iets gezien van de razors.

De "fabriek" van EJ ziet er op Google Maps wat vervallen uit. Niet de gelikte productielocatie die je zou verwachten.

Ik ben helemaal klaar met die oplichters. :evil:

Wie van ons gaat er eens naartoe met een fototoestel ? ;)

Edited by Guest