Twitch Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Hebben meer mensen hier last van? Zodra ik een andere scheerrichting probeer (maakt niet uit met wat voor voorbereiding, mesje, zeep, aftershave) krijg ik altijd last van jeuk, rode vlekken en bultjes. Heb mezelf dus maar aangeleerd om altijd WTG te scheren en gewoon een pass meer te doen. (lang geleden dat ik hier gepost heb trouwens, ben net een week thuis na 5 maanden zuid-afrika )
marco Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Heb wel bijna altijd ingegroeide haren aan de zijkanten van mn nek, maakt voor mij dan ook weinig uit hoe/wat ik doe. Daarom voor mij ook (bijna) nooit atg. Wel sowieso wtg en xtg, anders ziet het er niet uit.
Guest JanWinters Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Niet slecht, 5 maanden Zuid-Afrika. Vier weken vond ik echt te kort Ik scheer bijna altijd WTG en XTG. ATG lukt, als ik geluk heb, 2x per week. Vaker betekent tijdens het scheren, vooral in de nek, een verschrikkelijke pijn en dagen daarna pijn, rode plekken en jeuk waar geen ABS tegen helpt. Mijn huid heeft blijkbaar 3 tot 4 dagen nodig om te herstellen van dat tegendraads snijden.
Edsel Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Ik scheer nooit ATG i.v.m. het grote risico op ingegroeide haartjes (ik heb een sterk krullende baardgroei). WTG en XTG resulteren voor mij in een glad resultaat, zeker als ik mijn agressievere Fatip gebruik. Als ik een mildere krabber gebruik is het iets minder glad, maar zeker wel acceptabel.
Snuff Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Als de WTG de beste resultaten geeft zou ik het daarbij houden (ik veronderstel dat je al genoeg geëxperimenteerd hebt met verschillende krabbertjes en mesjes). Als je een pass meer doet ben je qua zicht voor een ander goed geschoren ook al voel je bij aanraking nog wel minieme stoppeltjes. Zoveel hangt af van het soort huid en de haargroei die je hebt. Ook al zou je een ATG doen dan ben je twee tot drie uur later al niet meer helemaal glad dus niks om je zorgen over te maken, het moet prettig blijven anders ga je er tegenop zien. Zelf heb ik er geen last van, kan makkelijk twee keer per dag scheren zonder gevolgen.
marzman Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Als het voor jou werkt. Ik ben ook gestopt met altijd ATG scheren, soms doe ik het wel. Vandaag bijvoorbeeld, maar dat was ook omdat ik me donderdag voor het laatst geschoren had. Met dagelijks ATG scheren en de Feather mesjes krijg ik ook iritatie na 3 dagen achter elkaar scheren.
superbaard Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Twitch, misschien zou je een andere mes of zeep moeten proberen? Ik kan altijd een WTG, XTG en een ATG doen zonder problemen en dat doe ik om de 3 dagen. Ik had laatst nog een Derby gebruikt en mijn hele gezicht was een en al razorburn terwijl ik dit met andere mesjes nooit heb. Conclusie = mesje is niet geschikt voor mijn type haar. Koop eens zo een blade sampler en probeer verschillende mesjes uit.
Twitch Posted January 7, 2014 Author Posted January 7, 2014 Twitch, misschien zou je een andere mes of zeep moeten proberen? Ik kan altijd een WTG, XTG en een ATG doen zonder problemen en dat doe ik om de 3 dagen. Ik had laatst nog een Derby gebruikt en mijn hele gezicht was een en al razorburn terwijl ik dit met andere mesjes nooit heb. Conclusie = mesje is niet geschikt voor mijn type haar. Koop eens zo een blade sampler en probeer verschillende mesjes uit. Heb je dan nog tips? Ik heb me nu geschoren met: Shark ( met deze heb ik het minste last) Astra Feather Wilkinson Derby Dorco Gilette (boel verschillende) Derby Personna Treet
Francois Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Als je niet elke dag ATG kunt, heb je denk ik nog niet de goede combinatie tussen zeep/krabber/mesje/techniek gevonden. Probleem is dat niemand je hierbij echt goed kan helpen. Zelf combineren is de enige oplossing. Met een Muhle R89 of Edwin Jagger DE89, Kruidvat zeep met iets meer water dan voor je gevoel goed is en een Derby of Supermax Stainless kan ik 7 dagen per week WTG, XTG en ATG. Maar aan dit advies heb je niets. Anderen zullen gruwelen bij deze combinatie. Waar je wel wat aan hebt: goede hoek en geen druk ! Klinkt simpel, maar zelfs bij zeer ervaren scheerders gaat het af en toe mis. Zeker als je veel varieert met mesjes, krabbers en zepen. Bij een nieuw merk mesje is het elke keer weer een paar dagen wennen, ook al heb je het in het verleden al eens eerder gebruikt. Gebruik een combinatie daarom altijd een paar dagen achter elkaar. Verder is het elke dag weer concentratie, stilte in de badkamer (luisteren naar het geknisper is heel belangrijk) en de tijd ervoor nemen.
steefmobiel Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 @francois + 1 @twitch probeer ook eens je baardgroei in kaart te brengen. Het kan zomaar zijn dat je atg scheert terwijl je denkt xtg te doen. Dan kan het wel eens pijnlijk zijn omdat je de baardgroei nog niet genoeg hebt gereduceerd voor atg. Maar zoals francois al zei....techniek en continiuiteit. Als je in een andere richting scheert gebeurt het snel dat ook de hoek anders wordt. Probeer bij het xtg scheren ook weer te beginnen met de kop plat op het gezicht en dan kantelen tot het mesje komt. mvg stephan
Mesmer Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Ik had juist bij mijn eerste keer scheren met de DE razor (ej de89 en derby xtra) helemaal nergens last van.. Met de goedkope krabbertjes altijd wel rode plekken en ruw maar dit ging bizar soepel. Na elke pass weer goed inzepen bleek ook belangrijk. Dat deed ik vroeger nooit. Nav de youtube filmpjes die ik heb bekeken had ik wel van tevoren goed gekeken hoe mijn baard groeit.. Ook bizar dat ik dat eigenlijk nooit eerder zo bekeken had haha
superbaard Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Twitch, hoe maak jij je scheerschuim? Ik heb het ook een hele lange tijd verkeerd gedaan. Kijk eens hier: Zoals de andere leden zeggen je moet kijken in welke richting je haartjes groeien. Daar heb ik ook last van op sommige plekken. Op mijn keel heb ik een plek waarbij het haar in de richting van mijn neus groeit ipv naar beneden dus daar moet ik rekening mee houden. Ik gebruik gewoon een Merkur 34C HD met Proraso en ik krijg bijna met elke mesje een BBS. Overmorgen ben ik een trotse eigenaar van een Fatip opencomb
talibeard Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Ik ben het met Francois eens dat je erg op scheerhoek en druk moet letten. Vaak lokt de verkeerde hoek extra druk uit (het kreng scheert niet!) waardoor het allemaal nog oncomfortabeler wordt. Ik scheer altijd ATG en dat, afhankelijk van het mesje, op de tweede of derde pass. Doe ik dat niet blijf ik met iets dat hooguit SAS mag heten rondlopen. In principe (maar er zijn een paar uitzonderingen) is een mesje bij mij alleen een blijvertje als ik op de tweede pass probleemloos ATG kan gaan. Het is me al lang duidelijk dat dat maar weinig met de scherpte van het mesje te maken heeft trouwens en dat er ook niet zo heel veel overblijven. Als ik me ATG scheer is de scheerhoek ook altijd kleiner dan met WTG; het DE-mesje ligt dan veel vlakker tegen de huid.
Recommended Posts