Jump to content

Hulp bij zoeken

cutthroat

Recommended Posts

Ik zit een beetje op marktplaats te kijken naar oude krabbers (is jullie schuld :lol: !). Maar omdat ik er nog geen verstand van heb, maar dit wel wil krijgen, wil ik jullie vragen wat en of het wat is. Hieronder de links.

Gilette

Gilette in doosje

Deze ziet er niet best uit

Nog een Gilette

En als laatste

Sinds ik me verdiep in dit forum en de DE messen, merk ik dat ik de "oudjes" erg mooi vind. Omdat ik er nog geen verstand van heb vraag ik jullie hulp om te leren herkennen of iets iets is, en wat het een beetje waard is. Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.

Groet,

Ramon

Wat wil je ermee? Verzamelen of gebruiken?

De eerst (wit handvat) is eind jaren 60. Fijne krabber met vlinder sluiting TTO (Twist To Open), goed te gebruiken voor later

Gillette in luxe doosje, mooi verzamelsetje, agressieve krabber.

Gillette met mesjes in oud metalen doosje , net als boven. Staat is minder. Puur deco wat mij betreft.

Gillette nr.045, leuk ding beetje ranzig maar vast wel op te poetsen.

Gillette scheermes in bakeliet doosje, coating op de kop is niet best, verzamelstuk. Wel leuk.

Heb je hier iets aan? Ik zou maar een plank vrijmaken in huis :lol:

Wat wil je ermee? Verzamelen of gebruiken?

De eerst (wit handvat) is eind jaren 60. Fijne krabber met vlinder sluiting TTO (Twist To Open), goed te gebruiken voor later

Gillette in luxe doosje, mooi verzamelsetje, agressieve krabber.

Gillette met mesjes in oud metalen doosje , net als boven. Staat is minder. Puur deco wat mij betreft.

Gillette nr.045, leuk ding beetje ranzig maar vast wel op te poetsen.

Gillette scheermes in bakeliet doosje, coating op de kop is niet best, verzamelstuk. Wel leuk.

Heb je hier iets aan? Ik zou maar een plank vrijmaken in huis :lol:

Ik wil eigenlijk beiden. Verzamelen en me ermee scheren (als ik wat meer ervaring heb :D ). Merk gewoon dat ik die oude krabbers mooi vind. Dus als er dan iets bijzonders langskomt zou ik die wel willen hebben. Flink poetsen en doen zodat ie er weer knap uitziet. Maar om 'm dan op een plankje te leggen om er naar te kijken? Het is en blijft een gebruiksvoorwerp... Maar ja, hoe herken je iets bijzonders en weet je of de vraagprijs goed is? Daar heb ik (in het begin) dan jullie voor :mrgreen:

Vond trouwens ook een Gilette Bluetip en Blacktip. Jeetje, je word wordt wel hebberig van zo'n forum :lol:

Ik heb niet zoveel met marktplaats ... Je zou hier op het forum eens kunnen vragen of iemand iets leuks te koop heeft. Misschien moet je dat "leuks" wel wat nader specificeren ;) Dan weet je in ieder geval dat de beschrijving van het gebodene klopt.

Je kunt geweldige dingen vinden op Marktplaats, maar dan moet je wel je ogen open houden en weten welke zoektermen je hoe moet gebruiken.

En weten wat er aangeboden wordt.

Als je dat allemaal niet weet kun je ook aardig je vingers branden. Op marktplaats heb je geen koperbescherming zoals je dat op ebay wel hebt, mocht je een kat in de zak hebben gekocht, dan ben je overgeleverd aan de goedheid van de verkoper.

Kan iemand me wat meer vertellen over de tweede (Gilette in doosje)? Vind ik wel een mooi ding.

En is er ook een site waar je messen kunt opzoeken, en daarbij meer informatie kunt vinden over hoe bijzonder (of niet) het mes is en wat je aan prijs kunt verwachten? Zo'n lijst heb je wel van bv objectieven van camera's.

Die tweede krabber is bij mijn weten een "Single ring" old type Gillette. Dit zijn driedelige krabbers, gemaakt van verzilverd messing (vandaar ook de zwarte aanslag op de krabber). Ze zijn wat aan de agressieve kant, maar scheren wat mij betreft erg prettig. Zeldzaam zijn ze niet maar veelvoorkomend zijn ze nou ook weer niet. Dat maakt dat ze nog redelijk betaalbaar zijn zonder echt prijzig te worden. 25 euro voor deze zou ik er zeker voor over hebben maar het kan natuurlijk zijn dat er meer wordt geboden.

http://mr-razor.com/ is wel een mooie plek om rond te kijken. Daarnaast is de wiki op Badger& Blade ook behoorlijk uitgebreid, maar over de zeldzaamheid of de waarde zul je daar weinig tot geen info vinden. Op ons eigen forum zijn niet zo veel verzamelaars, vandaar dat je hier (nog) niet zoveel over vintage krabbers leest.

De suggestie van Snuff is een goede, neem eens contact op met Merwtje. Hij heeft erg veel en verkoopt voor nette prijzen, maar het is wel aan te raden duidelijk te hebben wat je nou precies wilt.

Ok. Dan kan ik er even wat meer informatie over zoeken nu ik weet wat het is. Ik heb al contact gehad met de verkoper, en mag 'm voor € 20 hebben. Ik begrijp dat dat dus geen slechte deal is?

Merwtje hou ik even in gedachten. Ik moet eerst meer kennis hebben voordat ik kan aangeven waar ik specifiek naar op zoek ben. Maar bedankt voor de tip in ieder geval! :)

Dat is niet al teveel geld voor een old type maar het komt wel vaak voor dat de greep van boven naar onder geheel of gedeeltelijk gescheurd is. Dat maakt hem overigens niet onbruikbaar hoor.

Merwtje kan ik ook aanraden; hij is meestal niet de allergoedkoopste maar zijn spullen zijn vaak wel in prima staat.

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, alleen dat het bij single ring types niet zo vaak voorkomt. Ball-end old types zijn berucht om deze feature :D

Klopt, ik heb er zelfs nog nooit een gezien zonder (beginnende) scheur....

Ach ja, spul van een eeuw oud, intensief gebruikt; je kunt er moeilijk mee terug naar P&G voor een garantieclaim. :mrgreen:

iig zijn de 'old types' wel de aardigst scherende Gillettes zover ik ze ken.

Dan heb ik geluk met 2 modellen zonder enige scheuren, ook na inspectie met een 40x loupe.

Dat scheuren heeft trouwens weinig met het gebruik te maken, door gebruik van verschillende metalen met andere uitzettings eigenschappen gaat de boel werken, met scheuren als gevolg. Ook NOS modellen vertonen scheuren.

Ik heb gelezen dat door de manier van produceren er teveel spanning in het materiaal zelf zit maar het is een bekend fenomeen; het heeft me ook geleerd vintage razors van 'onbekenden' alleen nog af te halen en niet meer te laten versturen, althans als ze een tandkam hebben (want ook daar wil wel eens wat mis...)

De productiemethode heeft er inderdaad ook mee te maken ja.

Zonder detailfoto's koop ik dergelijke krabbers ook niet, misschien is dat wel goed om even na te vragen bij deze verkoper. Geen foto's, geen deal is doorgaans mijn insteek.

Als het goed is krijg ik vandaag of morgen m'n Gilette. Uiteraard wil ik deze opknappen en schoonmaken, maar kan iemand me vertellen wat de beste/handigste methode is? De "truc" met aluminiumfolie en baking soda ken ik, maar verder?

Voor die truc zou ik de krabber eerst een poosje weken in warm (niet kokend) water en zeepsop. Daarna de krabber onder handen nemen met een zachte tandenborstel, als het even kan subtiel. Herhaal indien nodig totdat alle rommel weg is. Daarna de aluminium truc. Als het zwarte grotendeels weg is, zou je nog voorzichtig kunnen polijsten met tandpasta of een milde metaalpolijst. Maar wees daar voorzichtig mee, voor je het weet heb je geen zilver meer.

Mijn ervaring met alu schoonmaken:

Pannetje met warm water op vuur.

Vaatwasser blokje erin en er bij blijven terwijl je het iets verwarmt, niet koken. Blokje lost op.

Een paar keer roeren.

Daarna poetsen met zachte tandenborstel en afspoelen onder lauw water.

Verbluffend eenvoudig!

Dat kan heel goed werken, maar het is tricky als de krabber beschadigingen heeft waardoor het onderliggende metaal blootligt en soms zie je die beschadigingen in eerste instantie niet. Die blokjes kunnen nogal bijtend uitpakken voor dit doel.

Blokjes zijn uitgebreid getest voor ze op de markt komen.

Bovendien is het Aluminium geen coating maar massief.

Tenslotte doe je ze geen uren in het sop maar slechts een paar minuten.

Je moet het er geen dagen in laten staan!