Ga naar inhoud
efsk

slant SCHEEF!

Aanbevolen reacties

had ik nu niet verwacht zie, zo'n buitenkansje ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heren, Dames ook,

DSC02135.JPG

DSC02136.JPG

Tijd voor de Hoffritz.

Meneer Hoffritz heeft zo rond 1940 in New York een winkel gestart waar hij, net als Herr Pomper in Chicago, tafelzilver verkocht en anderssoortige messen.

DSC02137.JPG

DSC02139.JPG

Ook hij betrok dat uit Solingen en ook voor hem was een uitbreiding met scheergerei een logische stap. Als Pomco verkreeg hij zijn krabbers bij Merkur, maar in tegenstelling tot Pomco had Hoffritz een breder assortiment aan krabbers. Ook in tegenstelling tot Pomco verkreeg Hoffritz extra populariteit door James Bond. In "The man with the golden gun", althans in het boek, scheert Bond zich met een Hoffritz, maar of dat de slant was weet ik niet.

DSC02141.JPG

DSC02142.JPG

De slant echter is identiek aan die van Pomco. Het enige verschil is de merkaanduiding an de voet van de greep, en natuurlijk het doosje waar het inzit. Waarbij ikzelf het lederen doosje van de Pomco een luxueuzere uitstraling vind hebben dan het verzilverde Hoffritz-doosje.

DSC02144.JPG

DSC02145.JPG

Het merk Hoffritz bestaat nog steeds. Het is tegenwoordig een onderdeel van LifetimeBrands en wordt door hen voor, wat ze zelf noemen hoogwaardig, keukengerei gebruikt. Geen scheergerei meer echter.

DSC02146.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Effectiviteit van meer naar minder effectief:

Mulcuto Schrägschnitt kunststof

Lutz/Romi/Oska/etc

Merkur37c, Apollo, Hoffritz, Pomco - dezen ontlopen elkaar niets.

Fasan I mits het mesje recht zit en de scherende zijde wordt gebruikt

Mulcuto Schrägschnitt metaal - verbazingwekkend verschil met de kunststofvariant

Golf - deze presteert tamelijk matig

Volgorde qua comfort van meer naar minder comfortabel:

Apollo

Merkur 37c, Pomco, Hoffritz

Mulcuto Schrägschnitt kunststof en metaal

Lutz/Romi/Oska/etc

Golf/Fasan I

-De Merkur en Mulcuto's ontlopen elkaar practisch niets. Merkur hoger gezet omdat deze veel effectiever is dan de metalen Mulcuto, en de kunststof Mulcuto twee gezichten heeft, daarom staat deze tweemaal vermeld, ook op de laatste plek.

-Qua comfort zou ik plaatsen 1 tm 4 zonder enig nadenken zo inzetten, allemaal plezierige scheerders, waarbij je bij de Lutzetc op moet passen welke kant je gebruikt. Doe je dat niet en pak je de agressieve zijde voor de tweede gang (of óók voor de tweede gang) dan heb je een onplezante verrassing, daarom plaats vier.

-De Golf staat zo ver naar onder niet omdat de krabber onaangenaam scheert maar omdat de krabber frustreert: je verwacht een goede, gedegen scheerbeurt van een slant en die krijg je niet.

-De kunststof Mulcuto krijgt een eervolle laatste plaats naast zn gedeeld derde omdat je bij deze krabber geen haast moet hebben en nog minder druk mag zetten dan bij andere krabbers. Let je daar niet op dan haalt het ding ook heel efficiënt de tophuid weg.

De Fasan staat bij de Golf omdat deze krabber frustreert. De aandacht en het gekut nodig om het mesje er recht in te krijgen, en de onaangename verrassing die je kunt hebben als je dat niet doet, doen afbreuk aan het scheergenot.

Mijn Pomco lukt het om het mesje weliswaar recht, maar iets uit het midden te plaatsen. Ik verwacht dat dat een fabricageslordigheidje is gezien dat de kop verder identiek is aan de Hoffritz. Daardoor zou je soms beter op moeten letten bij het scheren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heren, Dames ook

DSC01710.JPG

DSC01711.JPG

de tiende krabber in de reeks, als ik me niet vergis, is maar weer eens een Schrägschnitt. Dit keer de NeoGam genomen, een van de twee meest scheve krabbers uit de scheve serie. Ik vermoed de meest scheve krabbers die er sowieso zijn, nog schever en het is een verticale krabber.

DSC01712.JPG

DSC01713.JPG

Deze krabber is, althans dat vermeld Waits, geproduceerd door Zaiss in Solingen en Italië. Dit scheve model is gepatenteerd in 1937 en de krabber is geproduceerd in verschillende kleuren plastic tot in de jaren '50. Er schijnen onder de naam NeoGam ook gewone, niet scheve, krabbers geproduceerd te zijn, van verschroomd metaal.

DSC01714.JPG

DSC01715.JPG

De Duits-Italiaanse afkomst is af te lezen aan het doosje, waar de prijs in lires op is vermeld maar vreemd genoeg de overige tekst alleen in het Duits. Dit in tegenstelling tot de gebruiksaanwijzing, die is weer geheel in het Italiaans en beveeld Platinum Softi mesjes aan. Deze heb ik in het verleden wel eens gebruikt in mijn Parker als ik me niet vergis, en toen vond ik de naam geweldig voor een mesje maar het mesje zelf niks, hoewel ik daarbij dien te melden dat ik toen nog niet met een krabber overweg kon. Desalniettemin heb ik deze krabber met de Voskhod gebruikt. Dit is nu eenmaal mijn favoriete mesje voor een krabber, en bovendien heb ik alle scheve krabbers tot nu met dat type gebruikt en dan blijft de vergelijking wel zo eerlijk.

DSC01716.JPG

DSC01717.JPG

Behalve de gebruiksaanwijzing zit er ook een reserve ijzertje in het doosje. Blijkbaar is dat het zwakke punt van de krabber. Dit ijzertje zit, als zichtbaar op een van de foto's, op het steeltje geschroefd. Op de scheve kant is dan een sleuf in het metaal en de scheerkop heeft een pennetje waar de meeste krabbers een schroef hebben. Deze schuift in de sleuf en zet de kop vast, en dan zijn de delen meteen op elkaar geklemd. Dit kost wat moeite en werkt het best als je het mesje eerst in de bovenplaat aanduwt. Dan heeft het de kromming die nodig is om de onderplaat goed pas te krijgen en eerst dan steekt het pennetje ver genoeg uit om in de sleuf te klemmen. Omdat aan de kopse kanten het mesje uitsteekt is dat klemmen niet helemaal ongevaarlijk.

DSC01718.JPG

DSC01719.JPG

De snijkanten steken redelijk ver onder de bovenplaat uit maar omdat ze ook strak op de onderplaat liggen blijft de agressie binnen de perken. De scheerhoek is erg makkelijk te vinden en dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. De krabber is verder niet luid.

DSC01720.JPG

DSC01721.JPG

Scheren kun je op twee manieren. Ofwel je houdt de steel verticaal en gebruikt de kop echt als een slant, ofwel je zet de snede horizontaal op het gezicht en beweegt deze in de richting van de steel over het gezicht: op deze manier is de krabber gebouwd voor de Gillette Slide.

DSC01722.JPG

De linkerwang geschoren als slant, de rechter als slide en het eindresultaat is in beide gevallen uitstekend te noemen. Wat ik bij de slantmethode wel leuk vind is dat je twee gangen met de vleug kunt scheren, en als je de hoek draait tussen de gangen heb je feitelijk met en op de vleug geschoren.

DSC01723.JPG

Mijn eerste indruk, na éen scheerbeurt, is dat dit een verdomd glad scherende krabber is. Drie gangen zijn nodig, maar dan ben je wel diep uitgeschoren. Eens kijken hoe de volgende beurt bevalt.

DSC01724.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor weer een mooie beschrijving!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op de een of andere manier vind ik het een oerlelijke krabber. Het ijzertje tussen kop en steel ziet er niet "stabiel" uit, en dan vraag ik me af of er beweging en vering in zit. Wat me dus verbaast is dat de krabber uitstekend scheert! Bedankt voor de foto's en de duidelijke uitleg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het zit, en dat verbaaste mij ook, uiterst strak en stabiel in elkaar. Geen beweging en geen vering. Het ijzertje echter is wel de zwakke plek, gezien dat je daar een reserve-exemplaar van krijgt meegeleverd.

Vergeten te melden: inclusief mesje weegt het geheel 22 gram.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wederom een fraaie krabber Richard!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heren, Dames ook,

DSC02624.JPG

DSC02626.JPG

DSC02629.JPG

Eindelijk een doosje wat wel makkelijk schoonmaakbaar is. Daarin bevindt zich dan een 27 tot 28 gram (mijn weegschaal twijfelt tussen deze twee waardes) lichte kunststof Schrägschnitt. En twee pakjes mesjes, niet origineel. Nette uitsparingen voor die mesjes, en trouwens ook voor de krabber. Het kunststof is wat gemeleerd en heeft een iets ruw oppervlak, als om het een beetje een houten uitstraling te geven.

DSC02631.JPG

DSC02627.JPG

DSC02628.JPG

De krabber is vrijwel egaal creme, maar her en der tref je een verkleuring, waardoor je zou kunnen denken dat het ding vies is. Dat is dan meteen het grootste bezwaar aan deze krabber.

Het is een, voor een Schrägschnitt, wat afwijkend ontwerp in die zin dat de kop horizontaal op de steel staat maar een asymmetrische boven- en onderplaat heeft zodat het mesje er scheef inzit. Er zijn nog een paar makers die dit zo hebben gedaan, maar wie de eerste was weet ik niet.

DSC02632.JPG

DSC02633.JPG

DSC02634.JPG

Doordat de kop recht is heeft de bovenplaat een wat vreemde vorm gekregen. Aan die zijde waar het mesje het laagst ligt zit er een soort vreemde rug. De bovenplaat is daar dus aan de rand aanzienlijk dunner dan in het midden, en eigenlijk vlak voor het te laat is buigt het omhoog om de horizontale lijn van de kop niet te onderbreken. Dit moet wel omdat je anders, als je de krabber tegen je gezicht houdt, aan die kant niet met het mesje je gezicht kunt bereiken. Interessante kunstgreep uit esthetisch oogpunt dus, maar ik moet zeggen dat het wel werkt, zowel uiterlijk als in scheergenoegen.

DSC02637.JPG

Wat ik nog niet gemeld heb is wat op bovenstaande foto leesbaar is: dit is een Walter Busch & Sohn, ook bekend als Walbusch. Deze maker bestaat nog steeds, maar is thans een kledingfabrikant annex postorderbedrijf en doet niets meer met scheergerei. Jammer eigenlijk, want ze produceerden ook de, nog door mij gezochte, B5: een op de Merkur Progress gebaseerde adjustable Schrägschnitt.

DSC02638.JPG

DSC02639.JPG

De vraag is alleen: waarom heb je deze krabber als adjustable nodig? Het ding is in de hier getoonde uitvoering zo'n beetje perfect als krabber. Zolang je je realiseert dat je als je denkt dat je geen druk geeft nog steeds teveel druk geeft krijg je jezelf mesglad, net als met de kunststof Mulcuto. In tegenstelling tot de kunststof Mulcuto levert deze krabber bij teveel druk, of bij verkeerde hoek, geen scheerbrand, alleen stevige schrik van de aluin. En dan kun je je twee dagen later gewoon weer scheren met het ding, zonder een centje pijn, wat ik bij de Mulcuto, of de reeds getestte Fasan, niet zo snel meer zou doen.

Tot nu de favoriet van deze scheve reeks. Deze krabber heeft voor mij een nieuwe, verdomd hoge standaard gezet waar een krabber aan zou horen voldoen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor weeral een uitgebreide beschrijving van iets wat ik niet kende. Helaas hoe hoog de standaard ook mag zijn vind ik kunststof krabbers persoonlijk maar niks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Net als Snuff heb ik ook wat moeite met kunstof krabbers. Vaak vind ik ze wat "goedkoop" en verbind er dan ook maar meteen de conclusie aan dat ze niet uitstekend scheren. Misschien wordt het tijd om er eens een te proberen. Waar ik erg benieuwd naar ben als liefhebber van verstelbare krabbers is de Walbusch B5 :-) .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben jij bekend met deze verstelbare scheve krabber Richard? Bakelieten handvat, en de kop is met een klikmechanisme te verstellen.48b2f8803a44f25d65a4632aea744bdc.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Neen. Die wil ik dus ook.

Wel een ander, soortgelijk model gezien, volgens mij ook doppelfein, waar je de kop in drie standen op de steel kon schroeven: regulier, horizontaal voor gewone krabber, een beetje scheef voor een Schrägschnitt 'a la Mulcuto, en extreem diagonaal voor Schrägschnitt á la Neo-Gam. Ik werd tijdens het kijken naar dat ding even afgeleid en toen was ik te laat.

Waar zie je dit ding?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat is er toch een mooi spul gemaakt in het verleden, fraaie foto's weer Richard! Dat doosje vind ik ook prachtig in zijn eenvoud

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk om al deze 'recensies' te lezen. Persoonlijk vind ik deze krabbers door het kunststof wat goedkoop ogen. Ben toch wel benieuwd geworden hoe die scheve dingen scheren :twisted:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Man wat mooi, krijg je gewoon schuimvormen van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich valt dat best mee dat goedkoop. Ik bedoel, ik begrijp de emotie want die had ik in eerste instantie ook. Bij mij is deze verdwenen door de dingen daadwerkelijk te vast te kunnen houden. Bijvoorbeeld een Gillette Slim Twist, die met de witte greep bijvoorbeeld, die heb ik ook altijd goedkoop gevonden. Het is echter een prima en solide krabber.

Datzelfde heb ik met de kunststof krabbers in deze reeks. Eigenlijk de goedkoopst aandoende is de Mulcuto, wat een van de efficientste krabbers is die ik ken. De anderen geven dat goedkope gevoel niet, zelfs de lichtsten van het stel niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is steeds weer bijzonder om te zien wat voor moois er gemaakt is. Ik lees een en ander met genoegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Effectiviteit van meer naar minder effectief:

Walter Busch & Sohn - net zo mesglad als de Mulcuto, maar in drie gangen

Lutz/Romi/Oska/etc, Neo-Gam

Apollo, Merkur37c, Hoffritz/Pomco - dezen ontlopen elkaar niets

Fasan I mits het mesje recht zit en de scherende zijde wordt gebruikt

Mulcuto Schrägschnitt metaal - verbazingwekkend verschil met de kunststofvariant

Golf - deze presteert tamelijk matig

Volgorde qua comfort van meer naar minder comfortabel:

Apollo, Walter Busch & Sohn

Merkur 37c/Pomco/Hoffritz, Neo-Gam

Mulcuto Schrägschnitt kunststof en metaal

Lutz/Romi/Oska/etc

Golf/Fasan I

-De Walbusch is zeker in staat je tophuid te verwijderen, maar daar heb je vervolgens vrijwel geen last van.

-Neo-Gam is absoluut verrassend dat het zo'n goed bruikbare krabber is

-De Merkur en Mulcuto's ontlopen elkaar practisch niets. Merkur hoger gezet omdat deze veel effectiever is dan de metalen Mulcuto, en de kunststof Mulcuto twee gezichten heeft, daarom staat deze tweemaal vermeld, ook op de laatste plek.

-Qua comfort zou ik plaatsen 1 tm 4 zonder enig nadenken zo inzetten, allemaal plezierige scheerders, waarbij je bij de Lutzetc op moet passen welke kant je gebruikt. Doe je dat niet en pak je de agressieve zijde voor de tweede gang (of óók voor de tweede gang) dan heb je een onplezante verrassing, daarom plaats vier.

-De Golf staat zo ver naar onder niet omdat de krabber onaangenaam scheert maar omdat de krabber frustreert: je verwacht een goede, gedegen scheerbeurt van een slant en die krijg je niet.

-De kunststof Mulcuto krijgt een eervolle laatste plaats naast zn gedeeld derde omdat je bij deze krabber geen haast moet hebben en nog minder druk mag zetten dan bij andere krabbers. Let je daar niet op dan haalt het ding ook heel efficiënt de tophuid weg.

De Fasan staat bij de Golf omdat deze krabber frustreert. De aandacht en het gekut nodig om het mesje er recht in te krijgen, en de onaangename verrassing die je kunt hebben als je dat niet doet, doen afbreuk aan het scheergenot.

Mijn Pomco lukt het om het mesje weliswaar recht, maar iets uit het midden te plaatsen. Ik verwacht dat dat een fabricageslordigheidje is gezien dat de kop verder identiek is aan de Hoffritz. Daardoor zou je soms beter op moeten letten bij het scheren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jo mensen!

De tweede Apollo uit het rijtje. Deze is in het bezit van een kunststof greep en een metalen kop, gewicht dus bovenin, en het geheel weegt 37 gram.

DSC02401.JPG

Doosje is wat komisch want heeft het over een geheel andere krabber die ik ook nog wel eens wil zien. Niet scheef echter.

DSC02403.JPG

DSC02404.JPG

Een echte slant, met getordeerde kop, goed zichtbaar alhier.

DSC02406.JPG

DSC02407.JPG

Kop zit mooi in elkaar met de bovenplaat goed pas. Vind m ook redelijk krom. Wat erg fijn is bij deze krabber is dat het mesje automatisch goed zit: vrijwel geen speling als het op de bovenplaat ligt dus de onderplaat verplaatst het niet en het vastschroeven ook niet. Scheert toch rustiger.

DSC02409.JPG

DSC02410.JPG

De krabber is tamelijk stil, laat zich uitstekend hanteren en heeft eigenlijk ook automatisch de goede hoek: als ik zo'n ding zonder op te letten tegen het gelaat houd kan ik met deze meteen aan de slag. Verstopt niet en laat zich eenvoudig schoonkloppen.

DSC02411.JPG

DSC02412.JPG

Verdomd effectief apparaat ook nog eens. Na de eerste gang was twee dagen baardhaar (dat groeit bij mij snel genoeg om dagelijks te moeten scheren overigens) vrijwel weg. Tweede gang dan maar direct tegen de vleug en toen moest alleen het randje van de kin nog een touchup. Hele fijne scheerbeurt, een van de beste uit de scheve reeks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had het ook bij het draadje over eBay-advertenties kunnen zetten, maar omdat deze advertenties specifiek over slants gaan toch maar voor dit draadje gekozen:

http://www.ebay.de/itm/like/Rasierhobel-Bonsa-Schragschnitt-Bontgen-Sabin-Solingen-Bakelit-no-Rasiermesser/151801824736?hlpht=true&ops=true&viphx=1&_trksid=p2050601.c100103.m2451&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D33266%26meid%3Dfbc17196bda846eba0b0ce1d4d9bdd3d%26pid%3D100103%26rk%3D3%26rkt%3D4%26sd%3D401000719185%26clkid%3D96019039425156089&_qi=RTM2052553

Een bakelieten slant. Ik zou hem zelf niet aanschaffen, maar wel een geinig ding. Helemaal omdat Merkur recent ook nog een bakelieten krabber heeft uitgebracht.

En deze:

http://www.ebay.de/itm/Antiker-PUNKTAL-TR-66a-Rasierer-Rasierhobel-Razor-Schragschnitt-Originalverpackt/291575295719?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3D0831c08537954805bbf93b3d1cfc645b%26pid%3D100033%26rk%3D3%26rkt%3D4%26sd%3D151801824736

Een NOS slant met een agressieve en een mildere kant. Als iemand daar op wil gaan bieden, dan hoor ik het graag, want als niemand van ShaSoc hem graag wil hebben, dan ga ik er op bieden. Als iemand gaat bieden, dan pas ik om de prijs niet onnodig op te drijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Punktal bied ik op, die mis ik nog in mijn rijtje. Bonsa heb ik reeds, dus die laat ik schieten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan laat ik hem lopen. Maar wel op de voorwaarde dat ik een "right of first refusal" krijg als je er weer vanaf wil. ;)

Hij past redelijk in het plaatje van wat ik (zoals ik het nu zie) nog wel wil hebben. Een slant, een adjustable en een vintage. Met enige verbeeldingskracht zit hij namelijk in alle drie de categorieën. Hoop dat je hem wegkaapt voor weinig...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen