Ga naar inhoud
efsk

slant SCHEEF!

Aanbevolen reacties

Prachtige krabber en het doosje is met het afgebeelde schip met recht een plaatje.

Gelet op deze overeenkomst was dit misschien een relatiegeschenk voor de mannelijke passagiers die de overtocht maakten? 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi, de herkomst van sommige krabbers proberen te achterhalen is vast een groot deel van het genoegen voor jouw?

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wow!
Fijn dat je ons deelgenoot maakt van je zoektochten en verwervingen!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weer fraaie beschrijvingen van twee fraaie krabbers Richard. Het is iedere keer weer een genot om jouw epistels te lezen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verbazingwekkend, dat je het elke keer weer lukt. Kan zoeken wat ik wil, maar blijft bij het gewoonlijke spul.

Pareltjes vergaar je.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank jullie allen. @Snuff het is onderdeel van het plezier, ik wil natuurlijk wel weten wat ik vast heb zo :-)

@Hanskoning Dit merk verbond zich opzichtig met de populariteit van het zojuist te watergelaten cruiseschip. De mesjes hebben een afbeelding van hetzij het schip, hetzij een zeeman, zo ook de reclames en verpakkingen. Een eerder getoond exemplaar is weggegeven aan de lezers van een krant, en ook daar stond het schip op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geinig dingetje wel dit. Greepje lijkt een beetje op een van mn Ibsen-krabbers, wat het feitelijk een generiek ding maakt, en de kop is gewoon glad aan alle kanten. Beetje uitlijnproblemen, maar als je die doorhebt dan kan je je prima scheren met dit ding.
DSC09504.JPG
DSC09503.JPG
DSC09502.JPG
DSC09501.JPG
DSC09500.JPG
DSC09499.JPG

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De derde Coleskrabber in deze reeks, en dat is een 37g. Een wat nieuwer model: als de eerder getoonde Merkur 37g kent deze krabber de geribde bovenplaat van de moderne Merkur 37, dit in tegenstelling tot de ook eerder getoonde Hoffritz 37g die de gladde bovenplaat kent.

Mooi afwijkend, en eigenlijk het bijzonderst aan dit exemplaar, is het doosje. Een metalen doosje, zoals eigenlijk bij de oudere exemplaren verwacht, maar de eerste in zn soort die ik zie die ook geheel verguld is. Een gouden krabber derhalve in een gouden doosje met op de blauwe bekleding gouden letters.

In al zn kitsch is dit een prachtexemplaar, en dan scheert het nog geweldig ook. Colere

DSC09541.JPG

DSC09543.JPG

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
De derde Coleskrabber in deze reeks, en dat is een 37g. Een wat nieuwer model: als de eerder getoonde Merkur 37g kent deze krabber de geribde bovenplaat van de moderne Merkur 37, dit in tegenstelling tot de ook eerder getoonde Hoffritz 37g die de gladde bovenplaat kent.
Mooi afwijkend, en eigenlijk het bijzonderst aan dit exemplaar, is het doosje. Een metalen doosje, zoals eigenlijk bij de oudere exemplaren verwacht, maar de eerste in zn soort die ik zie die ook geheel verguld is. Een gouden krabber derhalve in een gouden doosje met op de blauwe bekleding gouden letters.
In al zn kitsch is dit een prachtexemplaar, en dan scheert het nog geweldig ook. Colere
DSC09541.JPG
DSC09543.JPG

Tje Richard, wat een super bling bling. Weer mooie vangst. Waneer gaat het museum open?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zijn ze nog kwaad dat ie goed scheert :lol: (of het gebruik van colere heeft. Bij jullie een andere betekenis)

• Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kolere in dit geval als uitroep van ontzag Ron.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Prachtig colere zeg deze blinkt de vitrinekast uit.

Bij de weg heeft mijn jonge bling bling vriend zich al gemeld........ó wacht ik zie nu dat hij de eerste was die reageerdexD

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo die laatste is een mooie..

Mooi gevonden weer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hanskoning schreef Op 12/12/2017 om 07:57:

Plaats hem samen op één foto met de Krect en je hebt het adelijke echtpaar onder de slants te pakken wat een juweel van een krabber.

Prachtig ook om die scheef weglopende kam in de bovenplaat te zien.

Hans dit is je kans er staat een Krect te koop in zeer mooie staat: eBay

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die is ook mooi, maar de Spiral Curve vind ik het mooiere model...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze is wel gaaf, je hoeft niet te schroeven. Klapt gewoon de kop om en je haakt m zo uit de greep. Zal m s fotograferen binnenkort. Er is nog een derde model, die heeft een knop onderin de greep om te ontgrendelen. Die zoek ik nog. Wel eens met @Tjebbe dat de Spiral Curve de mooiste is van de drie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geinig krabbertje, dit reisexemplaar met Ibsenkop. Vierdelig, in doosje met mesje, gemarkeerd Deutsche Edelstahlwerke Aktiengesellschaft Krefeld, en het logo van deze NV op het doosje.

Ibsenkoppen zijn soms wat variabel in productietoleranties, maar deze scheert toch wel erg fijn. Niets mis mee dus.

Deze krabber heb ik verkregen via @merwtje en omdat ik een lui zwijn ben heb ik hem toestemming gevraagd zijn foto's te mogen gebruiken in deze post. Mijn dank gaat dus naar hem uit voor die toestemming, maar zeker ook voor de krabber :)

IMG_0670.JPG

IMG_0669.JPG

IMG_0668.JPG

IMG_0667.JPG

IMG_0666.JPG

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik loop wat achter.

Onbekende herkomst, deze krabber, ik vermoed Oostblok. De vorige eigenaar noemde het ding de Fünfundzwanzig, gezien dat het gewicht in grammen is van dit aluminium dingetje.

Het ding scheert iets rauw, maar met een beetje oefening prima effectief.

DSC09583.JPG

DSC09584.JPG

DSC09585.JPG

DSC09586.JPG

DSC09587.JPG

DSC09588.JPG

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vervolgens de Globus Reform. Globus was, net als Globusmann en de Engelstalige variaties daarop, een merk van Edmund Bergfeld & Sohn. Kunststof met metalen bovenplaat, en met een bladegap waar het wolfje met de grote mond toch ietwat schuchter voor opzij stapt.

Die grote mond maakt natuurlijk ook dat er voorzichtig geschoren moet worden, de hoek goed vasthouden, en dan komt er een heel acceptabele scheerbeurt uit. Net als de "25" echter niet een om te herhalen. Niet omdat het slecht is, ik heb ze slechter, maar ik heb ze zeker beter.

DSC09595.JPG

DSC09596.JPG

DSC09594.JPG

DSC09593.JPG

DSC09592.JPG

DSC09591.JPG

DSC09590.JPG

DSC09589.JPG

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een vluggertje tussendoor. De Merkur 38 hebben we al in eerder gezien hier, toen in het goud als Brumml. Nu ook zilver als Pomco. Het uitgebreide voorstellen doe ik wel als de Merkur aan de beurt is.

DSC09597.JPG

DSC09598.JPG

DSC09599.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In de SvdD hebben jelui kunnen lezen dat de Raadvad die ik had niet alleen krom, maar ook verbogen was. Te verbogen zelfs om normaal mee te kunnen scheren. Laat dat het moment zijn dat ik eindelijk een goed exemplaar tref op de internationale krabberveiling.

In doos, bin voor weinig, knap goor dus flink poetsen. Alleen die greep krijg ik niet helemaal jofel, hoe poets je die knurling rein en proper ...

Het rode doosje met Raadvadopschrift meldt verder Barbermaskinen med Mejeskæret. Nu beperkt mijn Scandinavisch zich tot Circle, Pharaoh Overlord en Riistetyt, en dat is allemaal Fins in plaats van Deens wat deze krabber is, maar ik denk dat daar staat krabber met mesjeshouder, en die laatsten missen dus. Verder is het ding driedelig met lange schroef, en open kam. Dat gaat pret worden morgen.

DSC09600.JPG

DSC09601.JPG

DSC09602.JPG

DSC09603.JPG

DSC09604.JPG

DSC09605.JPG

DSC09606.JPG

DSC09607.JPG

DSC09608.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die Globus heeft zeker een grote bek zeg man wat een mesgat zo op die foto, daar loopt mijn Wolfje wel een straatje voor om, aan de andere kant met het Wolfje valt er heerlijk te scheren :)

En het blijft leuk om krabbers in hun verkoopdoos te blijven zien. De lichte kromming doet me een beetje aan de Krect denken het valt bijna niet op dat het een kromme is.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een mooie online bron van informatie over Valencia krabbers (eigenlijk bijvangst, de site gaat over Leresche) is het Franse Leresche Archives. Zichtbaar op die pagina is een ietwat gehavend A4-tje, met aan de ene zijde info over de Valencia krabber, en aan de andere zijde een catalogus. Alle info op het net te vinden over Valenciakrabbers en de bestaande modellen lijken hun oorsprong te vinden in dat document.

Sinds mijn vinden van die site zoek ik dus naar een dergelijk A4-tje. (Ik zoek ook naar het eveneens afgebeelde emaille reclamebord trouwens.) Catalogi met daarin kromme en scheve krabbers zoek ik namelijk sowieso.

Ontdek ik een Amerikaan die een aantal kromme krabbers te koop aanbiedt, waaronder een Valencia in een kartonnen doosje. Na een vlotte financiële transactie en ruim een week wachten op de post arriveerde een pakketje.

Ben ik toch opeens de eigenaar van het op een Franse site afgebeeld A4-tje, door enig handelen met de Verenigde Staten. Het kan vreemd lopen ...

Valencia-voor.jpg

Valencia-achter.jpg

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen