Ga naar inhoud
efsk

SCHEEF!

Aanbevolen reacties

Ach hemeltje, dat maakt die krabber alleen maar mooier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jep.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeker weer een fraai apparaat maar extra maakt het voor mij elke keer weer als ook de reisetui erbij zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weer een topper erbij, ik zou hem maar veilig opbergen en niet op rondreis sturen gezien je vorige perikels.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ach Ron, gezien hoevaak het allemaal goed gaat met de post, en gezien dat onderwijl alles de weg naar huis weer gevonden heeft, ga ik niet opeens de post niet meer gebruiken. Er zal, derhalve, nog immer af en toe iets het huis verlaten om eens door een ander getest te worden.

Om op de krabber in kwestie, de Valencia 801c, terug te komen: deze staat in mijn top drie favoriete krabbers:

1. Mulcuto Nadelspitzen, de kromme variant

2. Valencia 801c

3. Phoenix Alpha Ecliptic bakeliet, en dus ook het eind jaren 20 begin 30 origineel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

zag je top drie staan op een ander forum waarmee jij echt helemaal van de zo vaak geziene krabbers uitwijkt, hoofdzakelijk omdat de anderen waarschijnlijk deze ook nog nooit hebben mogen gebruiken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een andere reden is natuurlijk dat ik de vaak geziene krabbers nog nooit in handen heb gehad :lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

met zo'n uitgebreide verzameling slants en krommen kom je daar vast ook niet meer aan toe.

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
efsk schreef 1 uur geleden:

Een andere reden is natuurlijk dat ik de vaak geziene krabbers nog nooit in handen heb gehad :lol:

O.o wat is dan een vaak geziene krabber??? Volgens mij heb je toch alle bekende krabbers in huis.

Richard volgens mij schreef je laatst dat je de Saba de fijnste scheve vond, daarom ben ik eigenlijk wel zeer benieuwd naar twee top drie lijstjes van je met respectievelijk de torsie en de scheve.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Snuff schreef 3 uur geleden:

zag je top drie staan op een ander forum waarmee jij echt helemaal van de zo vaak geziene krabbers uitwijkt, hoofdzakelijk omdat de anderen waarschijnlijk deze ook nog nooit hebben mogen gebruiken.

Van deze top drie heb ik alleen de Valencia 801c niet mogen gebruiken, wel haar lompere broer trouwens, het zijn stuk voor stuk zeer fijne krabbers.

Echter zou mijn top 3 er wel anders uitzien.... :D.

aangepast door Kingjack

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Met vaak geziene doel ik, en Ron ook denk ik, op de rechte krabbers die redelijk gangbaar zijn. De Mühles en Gillettes van deze wereld, Fatip en Rockwell en van alles aan rechte krabbers. Op Gut-Rasiert is een draadje "je top 3" van ondertussen 11 pagina's waar ik de enige ben met een Valencia en een Alpha Ecliptic, en éen van twee met een Mulcuto. De andere is trouwens de Schägschnitt. Mijn lijstje wijkt dus inderdaad erg af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een onbekend stukje goedkope troep. Greepje doet zn best op de Lutzgreep te lijken, maar is hol, licht en met een plastic dopje. De onderplaat is ook plastic, lijkt wat op die van de A47 maar is slapper en minder fijn scherend. Bevondplaat is metaal.

Voor een goedkoop stukkie troep scheert het nog best pria, eigenlijk. Rauw is de krabber wel, maar ook redelijk effectief en in staat een mens prima en probleemloos glad te krijgen.

DSC09327.JPG

DSC09328.JPG

DSC09329.JPG

DSC09331.JPG

DSC09331.JPG

DSC09332.JPG

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Curieus volk, die Amerikanen. Staan bekend om hun totaal gebrek aan smaak en dan toch twee van de mooiste kromme krabbers produceren die ik ken. Benevens de Krect met schroef komt namelijk ook deze Ziglar er vandaan.

Charleston, South-Carolina, aldus Waits, en ook weet dat boek te melden dat het patent uit 1957 maar dat staat ook op de onderplaat. Vind ik laat, eigenlijk, gezien dat ik deze krabber eerder jaren dertig had gegeven gezien het ranke uiterlijk.

Het greepje is zo rank als bij de genoemde Krect, en houdt uitstekend vast. Samen met de kop lijkt het geheel wat topzwaar, maar is gewoon goed in balans. Waarom "lijkt topzwaar"? Welnu, de kop is vrij groot, en heeft een flinke verdikking in het midden onder de onderplaat die ik niet helemaal begrijp.

Dat is echter niet het eerste wat opvalt. De kop is namelijk een open kam, maar bovendien een beetje gevormd als de Irving: je zou bijna denken dat het een scheve is in plaats van een kromme. Gevolg hiervan is dat de kop links en rechts van het mesje nogal uitsteekt: zichtbaar aan het ontbreken van vertanding aan de uiteinden. Hierdoor mis je een randje bij strak langs het oor scheren, en levert ook overdwars onder de neus niet helemaal wat je verwacht. Daar moet je rekening mee houden bij het scheren, maar heel problematisch i dat niet.

De krabber heeft weinig vrijheidsgraden voor wat betreft scheerhoek, maar eenmaal de juiste is de krabber knap efficient. Bovendien, en dat is misschien de grootste verrassing, bijzonder mild.

Mijn exemplaar heeft wat plekjes en putjes, vermoedelijk dus zamac, en mijn totale gebrek aan fotografisch kunnen weet juist díé extra scherp in beeld te brengen.

DSC07646.JPG

DSC07648.JPG

DSC07649.JPG

DSC07650.JPG

DSC07651.JPG

DSC07652.JPG

DSC07653.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Plaats hem samen op één foto met de Krect en je hebt het adelijke echtpaar onder de slants te pakken wat een juweel van een krabber.

Prachtig ook om die scheef weglopende kam in de bovenplaat te zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Prachtig! Wat we op het forum nog zouden kunnen gebruiken is iemand die zich verdiept in het herplaten van krabbers, denk dat ie heel wat werk zou hebben, alhoewel er natuurlijk ook mensen zijn die ze liever zien in de originele staat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze is inderdaad ook weer erg mooi.

Toch grappig, dat die Amerikanen een andere benadering hebben van de vormgeving, dan de Duitsers etc. Uiteindelijk zijn het meestal afstammelingen van Europese messenmakers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen