Ga naar inhoud
michigalex

Wat heb je geslepen vandaag?

Aanbevolen reacties

Ik heb gisteren mijn Juventus nog eens geslepen. Van de 1k tot de 20k. Veel gekeken met de microscoop en heb eens opgeschreven hoeveel slagen ik deed. Eerder deze week de Ax methode eens getest, en al was het resultaat niet super, met slechts 21 slagen per kant scheerde het mes wel. 

Dus deze keer deed ik 5 slagen een rechte stroke, en 5 slagen x stroke. Zo'n 4 keer om dan nog 5 x's te doen maar vederlicht.

Bij de 1k waren het er iets meer, voorafgegaan door wat cirkels. 

Bij de 16k wat minder.

De 20k kreeg iets van een 20 slagen. 

Deze ochtend geschoren en was superglad. Wat opviel was dat in het begin het niet goed ging, tot ik absoluut geen druk meer gebruikte, ging als boter door 2 dagen stoppels, zelfs ATG. 

Moraal van het verhaal: less is more en hier ga ik meer mee experimenteren. 

aangepast door Mikali

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi, ik ben teruggekeerd van scherp scherper scherpst naar zacht zachter zachtst maar each his own!

Ik heb ook al gelezen dat er mensen zijn die net concluderen dat ze op de hoge korrel niet kunnen overslijpen en dat een oncomfortabel mes eerder te weinig slagen kreeg dan te veel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Arnout schreef 1 uur geleden:

Mooi, ik ben teruggekeerd van scherp scherper scherpst naar zacht zachter zachtst maar each his own!

Ik heb ook al gelezen dat er mensen zijn die net concluderen dat ze op de hoge korrel niet kunnen overslijpen en dat een oncomfortabel mes eerder te weinig slagen kreeg dan te veel.

Hierover zijn de meningen sterk verdeeld. Ik denk dat snuff voor de 20k adviseerd niet meer dan een 8-tal slagen te gebruiken. Op een ander forum las ik dat men zegt tot 50- 100 slagen te hebben gedaan en dat bleef hetzelfde volgens hem. Ik ben nog aant experimenteren lol

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik doe weinig slagen op de SG20 maar heb door tests al wel ondervonden dat tussen de 50 à 60 er nog altijd geen sprake was van overslijpen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een beetje stoken bij syntheet slijpers: :5a24cf2a45d78_EmojiSmiley-18:

Is het argument van de synthetische stenen niet net dat je de steen niet moet leren kennen maar dat je gewoon het recept kunt volgen ?:P

Een esher is begot meer rechttoe rechtaan dan een sh20, zelfs een klassieke jnat met nagura is eenvoudiger want er zit een slijpindicator ingebouwd in het mes,...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben niet in het bezit van messen met ingebouwde slijpindicator, die kan ik me niet veroorloven als gepensioneerde.

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

zou je op een Naniwa 12 k dan ook niet gemakkelijk overslijpen

heb al vaker gelezen dat overslijpen veel te veel verondersteld wordt maar heel veel minder voorkomt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
HiFuMi schreef 25 minuten geleden:

zou je op een Naniwa 12 k dan ook niet gemakkelijk overslijpen

heb al vaker gelezen dat overslijpen veel te veel verondersteld wordt maar heel veel minder voorkomt

+1

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik blijf perplex. Zouden vroeger al die kappers iets meer gehad hebben als een stukje zandsteen en misschien een harde brok? Toch liepen de klanten niet weg. Heb er verder nog niet zoveel verstand van, maar kan al wel een uit beenmerg op een Arkansas Oliesteen zo scherp krijgen, dat ik mijn arm er mee kaal kan scheren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

2¨* sunstone 5/8 

1 * Rosette R. Ribbon .S 74

Dit alles 10 * over en weer op de Suehiro Gokumyo afgeplakt met een tape 3M

Straks even proberen met een late avond scheerbeurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik blijf perplex. Zouden vroeger al die kappers iets meer gehad hebben als een stukje zandsteen en misschien een harde brok? Toch liepen de klanten niet weg. Heb er verder nog niet zoveel verstand van, maar kan al wel een uit beenmerg op een Arkansas Oliesteen zo scherp krijgen, dat ik mijn arm er mee kaal kan scheren

Arkansas Oliesteen wordt ondergewaardeerd prima steen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Mikali schreef 13 uur geleden:

Ik heb gisteren mijn Juventus nog eens geslepen. Van de 1k tot de 20k. Veel gekeken met de microscoop en heb eens opgeschreven hoeveel slagen ik deed. Eerder deze week de Ax methode eens getest, en al was het resultaat niet super, met slechts 21 slagen per kant scheerde het mes wel. 

Dus deze keer deed ik 5 slagen een rechte stroke, en 5 slagen x stroke. Zo'n 4 keer om dan nog 5 x's te doen maar vederlicht.

Bij de 1k waren het er iets meer, voorafgegaan door wat cirkels. 

Bij de 16k wat minder.

De 20k kreeg iets van een 20 slagen. 

Deze ochtend geschoren en was superglad. Wat opviel was dat in het begin het niet goed ging, tot ik absoluut geen druk meer gebruikte, ging als boter door 2 dagen stoppels, zelfs ATG. 

Moraal van het verhaal: less is more en hier ga ik meer mee experimenteren. 

Dit mes ook aan mijn vader gegeven die zich er ook mee heeft geschoren en goed heeft bevonden.

Enkel de kant (op de steen de "van u weg" stroke) was net ietsje minder comfortabel.

Dit zal te maken hebben met mijn nog niet zuiver techniek dus daaraan moet ik werken.

Vandaag dan nog maar eens de Charlex geslepen.

Dit keer van 1K to 16K, zelfde verhaal als hierboven met de Juventus.

Enkel ditmaal gefinished op de Ozaki Kiita. 

Vorige keren ben ik tot de 8K gegaan voor de Jnat, dus benieuwd morgevroeg of ik verschil ga merken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Snuff schreef 8 uur geleden:

Ik ben niet in het bezit van messen met ingebouwde slijpindicator, die kan ik me niet veroorloven als gepensioneerde.

Je messen hebben die indicator ook hoor, maar hebt je jnat weggedaan, de textuur van het oppervlak van vouw van het mes toont je of je klaar bent voor de volgende nagura,...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mij geeft hij gewoon een piep als ik naar de volgende stap moet gaan.. al dat overbodige gegluur naar de vouw is daarmee overbodig.. eigenlijk is die hypermoderne piep ook overbodig, luister gewoon naar je steen en het geluid wat hij geeft tijdens het slijpen.. betere indicator is er niet.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
kalerolf schreef 2 uur geleden:

Bij mij geeft hij gewoon een piep als ik naar de volgende stap moet gaan.. al dat overbodige gegluur naar de vouw is daarmee overbodig.. eigenlijk is die hypermoderne piep ook overbodig, luister gewoon naar je steen en het geluid wat hij geeft tijdens het slijpen.. betere indicator is er niet.

Dan moet je wel over een goed gehoor beschikken wat bij mij zeker niet het geval is, subtiele geluiden hoor ik al helemaal niet. Ik kan er dus niks mee, hoeft met mijn stenen ook niet, ik weet wanneer het goed is. 

Die Arkansas oliesteen is wel eentje dat ik nog nooit heb geprobeerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geluid, de slurry, gevoel bij het slijpen, uitzicht van de vouw, ...ik probeer op alles wat te letten.

Ik had overal opgevangen dat de charnley forest een veel betere novaculiet is voor scheermessen dan gelijk  welke arkansas, dan maar voor de cf gekozen,... Maar er zijn ongetwijfeld goeie arka sas stenen!

En, Carlos heeft natuurlijk overschot van gelijk, we zijn veeleisend over de stenen, veel mensen deden het vroeger met minder!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen